Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

TIES322 Tietoliikenneprotokollat 2
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Testaus ja testausympäristöt
Jumalan kanssa.
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Kuvailmaukset kirjoittajan apuna ja ongelmana Tiellä on poski, lähteellä silmä, merellä selkä ja kynttilällä sydän.. Kirjoittaja luo kielikuvia tiedostamatta.
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
John Rawls REILUPELI.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Kurssilla käytettävät työkalut
Tietokanta.
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
Syksy 2001 KYAMK/J.Ansamäki/Olio- ohjelmointi71 Olio-ohjelmointi 2. osa: diat (2. välikoe) KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, 2001.
Olio-ohjelmointi. Mitä olio-ohjelmointi on ?  Pyritään mallintamaan jotain reaalimaailman kohdetta tietokoneohjelman avulla  Olio on luokan ilmentymä.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Olio-mallinnus Tietojärjestelmien suunnittelu KYAMK, Liiketalous, Kouvola Jarkko Ansamäki, 2002.
Perintä. Yleistä Olio-ohjelmoinnin menetelmä muodostaa uusia luokkia aiemmin määriteltyjen luokkien avulla Luokka saa automaattisesti käyttöönsä kaikki.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Ohjelman jakaminen useampaan tiedostoon Olio-ohjelmointi (C++) KYAMK, Jarkko Ansamäki 2001.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Käsitteen didaktiikkaa
Ohjelmointi.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Omistajien näkökulma sydänlääkitykseen Kyselytutkimus Ranska 2004.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
SÄTEILYN LUONNE 1924 Louis de Broglie esitti seuraavaa:
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
5. Kapselointi Yleistä Kapseloinnilla (encapsulation) tarkoitetaan luokan tietojen ja toimintojen pakkaamista yhdeksi suojatuksi kokonaisuudeksi.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Mallinnustavat.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Oliot ja luokat Oliot ja luokat Oliot (object) ja luokat (class) ovat keskeisiä olio- ohjelmoinnin käsitteitä. Olio-ohjelmointi on ohjelmointiparadigma,
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
8. Periytyminen Sisällys Mitä on periytyminen? Yksittäis- ja moniperiytyminen. Oliot ja perityt luokat. Periytymisen käyttö.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Kissa Kissan hoito Kissoille pitää antaa ruokaa noin 2 päivässä, paitsi erikoistapauksissa. Kissoille pitää antaa ruokaa noin 2 päivässä, paitsi erikoistapauksissa.
Kirjanpidon perustekniikka
SANALUOKAT. substantiivit ovat ihmisten, asioiden, esineiden, olioiden nimiä verbit ilmaisevat tekoja ja toimintaa adjektiivi vastaa kysymykseen millainen.
5. Kapselointi.
3. Olio-ohjelmoinista lyhyesti
7. Hyvä ohjelmointitapa..
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
3. Luokat, oliot ja metodit Java-kielessä (Lausekielinen ohjelmointi I ja II –kursseilla opitun kertausta.)
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Ohjelmien suunnittelu
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
7. Hyvä ohjelmointitapa..
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
1. Olio-ohjelmointi.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

Yleistä olio-ohjelmoinnista Suositeltavin tapa ohjelmoida isompia kokonaisuuksia (kuten pelejä) Koodi jaettu pieniin palasiin, joita voi hallita helposti Jokaisella palasella on omat vastuunsa ”Olio” tarkoittaa yksinkertaisesti ohjelman palasta ”Olio-ohjelmointi” sitä, että nämä palaset ohjelmoidaan yksi kerrallaan

Yleistä olio-ohjelmoinnista (jatkuu) Oliot ovat asioita, jotka viittaavat tosielämän asioihin tai toimintoihin

Esimerkki: eläinlääkärin toimisto Millaisia ”objekteja” tai asioita eläinlääkärissä on? (substantiivit) Asiakas Eläin (monenlaisia eläimiä) Kaikki nämä vieraat eivät ole samanlaisia Pitää pystyä erottelemaan ne asettamalla niille ominaisuuksia

Esimerkki (jatkuu) Eläimen ominaisuuksia: rotu, nimi, ikä, paino… Asiakkaan ominaisuuksia: nimi, osoite…

Esimerkki (jatkuu) Mitä eläinlääkärissä tehdään eläimille? (verbit) Esimerkiksi rokotetaan, syötetään, punnitaan, jne. Toimintoja, joita eläimelle tehdään eläinlääkärissä Entä asiakas, mitä hän tekee? Ainakin maksaa laskun Näistä verbeistä tulee ohjelmakoodin aliohjelmia Aliohjelmia voidaan ”kutsua”, esimerkiksi SyotaElainta(elain1, 2) Eläimen ”tunniste” Paljonko ruokaa Annetaan (esim. kg)

Esimerkki (jatkuu) Jokaisella eläimellä on samat ominaisuudet: rotu, nimi, ikä, paino Eläin a: Kissa, Pörhö, 3-v, 2 kg Eläin b: Koira, Roope, 4-v, 15 kg Eläin c: Tarantella, Lurska, 6 kk, 200 g Nämä eri eläimet ovat ohjelmointikielen olioita, jotka ovat peräisin eläin-luokasta Luokka on tavallaan piparkakkumuotti, jolla tehdään useita (samanmuotoisia) piparkakkuja, siis olioita

Vielä olioista Olioita voi muokata (ominaisuuksia voi muuttaa) Olioita voi lisätä ja poistaa Oliot voivat jopa keskustella keskenään (välittää viestejä toisilleen)