URHEILUAKATEMIAVERKOSTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMINEN V

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010
Advertisements

Urheiluakatemiaohjelma
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Opiskelun ja urheilun yhdistäminen
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Yrittäjyyskasvatuksella Eteenpäin Suomessa – Yhdessä Enemmän Saavutuksia
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
Suomen Siivoustekninen Liitto ry
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Tampereen urheiluakatemia I-vaihe Paikallisen verkoston rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen •opiskelun ja urheilun yhdistäminen (korkeakoulu.
STLL:n Seuraparlamentti
NUOREN URHEILIJAN OPISKELU JA URHEILU-URA Olympia-akatemian istunto 15
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Huippu-urheilunmuutos.fi. EXCELLENCE - pyrkimys erinomaisuuteen Valmentaja ja muut tukihenkilöt osaavat tehtävänsä Koti liikuttajana Yhdessä tekeminen.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
URHEILIJOIDEN OPINTO-OHJAUKSEN HAASTEET JA LISÄVAATIMUKSET URHEILUAKATEMIA- JÄRJESTELMÄSSÄ PORI Tuuli Merikoski-Silius Opintokoordinaattori.
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
Etelä-Karjalan Urheiluakatemia
Urheiluakatemiat Korkeakoulujen liikuntatoimien verkostotapaaminen 3.6.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Kohti Olympia- valmennuskeskusta
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Onko siivous ammatti? Ei, siihen joudutaan, kun ei pystytä tai osata muuta! Näin ajateltiin vielä vuonna 1969! Kunnes joukko viisaita ihmisiä kokoontui.
Muistiliitto ry Muistiluotsit verkkoja kutomassa VISIO Vuoteen 2010 mennessä luodaan maan kattava asiantuntija- ja tukikeskusverkosto, jonka avulla vapaaehtoistyö.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
TURUN SEUDUN URHEILUAKATEMIA.
PARHAAT YHDESSÄ HYVISSÄ OLOSUHTEISSA perusteita keskittämiseen
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Joukkuepelien valmennusjärjestelmät. Valmennusjärjestelmä Rakentuu –Pelaajanpolku ja sen keskeiset toimijat –Osaamisverkosto (kansallinen ja kansainvälinen)
Kauppakamarin Luotsi 1/2010 Valtakunnalliset tulokset Julkaistavissa
VALTION ALUEHALLINTO.
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Lapin liikuntastrategiaa läpileikkaavat asiat
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
VAU:n huippu-urheilustrategia
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
VAU huippu-urheilustrategia
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Suomen Olympiakomitean valtakunnallinen korkea-asteen
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
PoSoTe – työryhmän kokous
14.00 Tervetulosanat. Hannele Hiilloskorpi valmennuskeskuspäällikkö Varalan Urheiluopisto ja Tampereen Urheiluakatemia Pirkanmaa on paras paikka.
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Ulkomaalaiset Lapissa
Satakunnan TE-toimisto
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Tarve PERA -hankkeelle syntyy
Ulkomaalaiset Lapissa
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Esityksen transkriptio:

URHEILUAKATEMIAVERKOSTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMINEN V. 2009-2013 Härkönen, Asko; Merikoski-Silius, Tuuli; Lämsä, Jari; Nieminen, Heli; Tarvonen, Simo

SISÄLTÖ TYÖN TARKOITUS AKATEMIATOIMINNAN KEHITYS V. 2008 SAAKKA TOIMINTAYMPÄRISTÖ KEHITTÄMISTOIMINNAN TAVOITTEET JA TOIMENPITEET

Tarkoitus Hahmottaa valtakunnallisen urheiluakatemiaverkoston tulevaisuuden (v. 2009-2013) keskeiset kehittämiskohteet sekä huomioida akatemioiden paikallisuus ja alueellisuus

Akatemiatoiminnan kehitys IDEA + JUURET: URA –säätiö 1970-luvulla Paikalliset kehityshankkeet 1980-luvulta lähtien; urheilulukiot ja toisen asteen koulutus SYTYKE: Ammattilaistumisen paine v. 1994 & 1996; OK:n nuoriso-ohjelma ”Ongelma” korkea-asteen opiskeluissa KÄYNNISTYS v. 1998-2006; Urheiluoppilaitosten laajeneminen (HKI; TKU) Harjoituskeskuksista akatemioiksi (JKL) Hankkeella liikkeelle (ROI; EP; JOE, P-HÄME..) Olympiakomitean koordinaatiovastuu v. 2007 + auditointi

15 urheiluakatemiaa 1. Uusimaa: Pääkaupunkiseudun ua 2. Varsinais-Suomi: Turun seudun ua 3. Itä-Uusimaa: 4. Satakunta: Satakunta sports Academy 5. Häme: 6. Pirkanmaa: Tampereen ua 7. Päijät-Häme: Päijät-Hämeen ua 8. Kymenlaakso: 1) Etelä-Kymenlaakson ua, 2) Pohjois-Kymenlaakson ua 9. Etelä-Karjala: 10. Etelä-Savo: Etelä-Savon ua 11. Pohjois-Savo: Pohjois-Savon ua 12. Pohjois-Karjala: Joensuun ua 13. Keski-Suomi: Keski-Suomen ua 14. Etelä-Pohjanmaa: Etelä-Pohjanmaan ua 15. Pohjanmaa: Vaasan seudun ua 16. Keski-Pohjanmaa: 17. Pohjois-Pohjanmaa: Oulun seudun ua 18. Kainuu: 19. Lappi: Lapin ua 20. Ahvenanmaa:

Toimintaympäristö Akatemia verkottaa useita erilaisia toimijoita huippu-urheilun kehittämiseen – on huomioitava ainakin seuraavat osa-alueet: Valtakunnallista verkostoa koordinoidaan urheiluelämästä käsin: Miten suomalainen urheilujärjestelmä muuttuu? Hajanaisuuden hallinta! Akatemiat ovat kiinni paikallisuudessa/alueellisuudessa; Miten kunnat suhtautuvat akatemioihin? Missä akatemiat sijaitsevat hallinnollisesti? Akatemiat ovat syntyneet urheilun ja opiskelun yhdistämisen tarpeeseen: Miten koulutusmaailma suhtautuu joustavuuteen? Suomalainen koulutusjärjestelmä on yksi joustavimmista maailmassa!

Kehittämistoiminnan kohteet Urheiluakatemioiden valtakunnallinen koordinointi Urheiluakatemioiden profiloituminen Urheiluakatemioiden toimintaedellytykset Urheiluakatemioiden ja lajiliittojen yhteistyö Urheiluakatemioiden ja yläkoulujen yhteistyö Urheilun ja opiskelun yhdistäminen Tukipalvelut Valmentautumisolosuhteet Viestintä Ei käsitellä tässä esityksessä Seuranta ja arviointi Ei käsitellä tässä esityksessä

Urheiluakatemioiden valtakunnallinen koordinointi TAVOITE: Urheiluakatemioiden koordinointitehtävän hoitaminen vahvistuu Urheiluakatemiat muodostavat vahvan valtakunnallisen verkoston, joka toimii linjassa suomalaisen huippu-urheilun kanssa TOTEUTUS: Selvitetään Olympiakomitean henkilöresurssit koordinoinnissa v. 2010 aikana Käynnistetään ns. isäntäakatemiatoiminta. Valitaan vuosittain kaksi isäntäakatemiaa, jotka johtavat yhdessä olympiakomitean kanssa urheiluakatemioiden kehitystoimintaa. Perustetaan urheiluakatemia-asiantuntijaryhmä (laajentamalla urheiluoppilaitosten seurantaryhmän tehtävää.) Käynnistetään vuoden 2011 aikana urheiluakatemiakoordinaattoreille suunnattu koulutus, jonka tavoitteena on parantaa valmiuksia toimia urheiluakatemiaverkostossa ja päivittäisessä työssä: huippu-urheiluosaamisen vahvistaminen (valmennus, valmennuksen tukipalvelut, huippu-urheilun toimijatahot jne) oman työn organisointi ja ajankäytön hallinta

Urheiluakatemioiden profiloitumien TAVOITE: Urheiluakatemiat tunnistavat omat vahvuutensa ja kehitystarpeensa osana suomalaista huippu-urheilujärjestelmää. Urheiluakatemiat kehittävät toimintaansa paikallisten vahvuuksien ja tarpeiden mukaisesti yhdessä keskeisten yhteistyölajiensa kanssa. Urheiluakatemioiden erilaiset tehtävät ja roolit suomalaisessa huippu-urheilujärjestelmässä tunnustetaan. TOTEUTUS: Urheiluakatemiat arvioivat toimintaympäristönsä mahdollisuuksia huippu-urheilun suunnassa 2010-2011. Akatemiat kehittävät toimintaansa omien vahvuuksien ja valtakunnallisten painotusten suuntaisesti Arvioidaan akatemiat uusien kriteerien pohjalta vuoden 2013 aikana käynnistettävässä auditointiprosessissa. luodaan huippu-urheiluakatemia –statuksen rinnalle ”kasvattaja-akatemiastatus”

Urheiluakatemioiden toimintaedellytykset TAVOITE: Urheiluakatemiat hyödyntävät jo olemassa olevia paikallisia ja alueellisia resursseja nykyistä tehokkaammin. Urheiluakatemioiden talous vahvistuu. TOTEUTUS: Osoitetaan urheiluakatemiatoiminnan vaikuttavuus akatemiaurheilijoiden urheilumenestyksellä ja opintojen edistymisellä (ks. kohta 10 seuranta ja arviointi) Hyödynnetään erilaisia paikallisia resursointimalleja

Urheiluakatemioiden ja lajiliittojen yhteistyö TAVOITE: Lajien päivittäisvalmennus tehostuu ja kehittyy TOTEUTUS: Palkataan ja sijoitetaan ammattivalmentajia lajien harjoittelu- ja valmennuskeskuksiin akatemiapaikkakunnille … .. .

Yläkouluyhteistyö TAVOITE: Lahjakkaiden urheilijoiden valmentautumisedellytykset paranevat yläkouluissa TOTEUTUS: jatketaan meneillään olevia kokeiluja urheiluluokkakokeiluja ja luodaan niistä saatujen kokemusten perusteella toteuttamiskelpoinen urheiluluokkamalli peruskouluille vuoteen 2013 mennessä tehdään kehitystyötä yhdessä kaupunkien koulutoimien, urheiluseurojen, lajiliittojen ja Nuoren Suomen kanssa Suomeen kehitetään urheiluun erikoistuneiden yläkoulujen ja/tai yläkoululuokkien verkosto, jotka toimivat urheiluakatemiaverkostossa ja joilla on virallinen asema koulujärjestelmässä

Urheilun ja opiskelun yhdistäminen TAVOITE: Urheilijat hyödyntävät urheiluakatemioiden tarjoamia opintojen ohjausta ja joustavia opiskelumahdollisuuksia nykyistä tehokkaammin Urheilijastatus vahvistuu korkea-asteen oppilaitoksissa TOTEUTUS: Luodaan valtakunnallinen ”sisäänheittomalli” korkea-asteella aloittaville opiskelijoille vuoteen 2010 mennessä, jonka pohjalta jokainen akatemia luo omat toimintakäytäntönsä Kerätään hyviä malleja urheilijoiden opintojärjestelyistä ja akatemiatoiminnasta erityisesti korkea-asteen oppilaitoksissa Lisätään akatemiaoppilaitosten valtakunnallista vuoropuhelua järjestämällä tapahtumia ja ”asiantuntijavaihtoa”

Tukipalvelut TAVOITE: tukipalvelujen tarjonta ja saatavuus kohtaavat urheilijoiden tarpeet   TOTEUTUS: lisätään vuorovaikutusta tukipalvelujen, lajien, urheilijoiden ja akatemian välillä luodaan ykköskategorian urheilijoille oma tehostettu tukipalvelupaketti vuoteen 2011 mennessä uudistetaan valmennuksen tukipalveluiden minimitaso vuonna 2013 hyödynnetään paikallista osaamista nykyistä paremmin, esim. liikuntalääketieteen keskukset.

Valmentautumisolosuhteet TAVOITE: • valmentautumisolosuhteet kehittyvät akatemioiden pääyhteistyölajeissa kansainvälisen huippu-urheilun vaatimusten mukaisesti TOTEUTUS: