Adjectives in Finnish child language Klaus Laalo (Academy of Finland, University of Tampere) Rakenduslingvistika kevadkonverents Tallinnas 23. 4. 2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokantakehitys kiinteäksi osaksi modernia ohjelmistokehitystä Vesa Tikkanen |
Advertisements

EPiServer 7. Paras EPiServer ikinä käyttäjää.
2 Twingo Renault Sport Gr R Renault Sport Technologies haluaa kiittää kiinnostuksestasi Renault ralliautoja kohtaan. Tästä kansiosta löydät tietoa Twingo.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Paljoussanat.
Location-aware applications: keyword clustering
ENA 10 Feedback on Essay 1. Spelling  nowadays  decide  immediately  chance  to lose hope  The whole world  A hole in the wall  at least  of.
Apuverbien tehtävä on auttaa
Abikertaus Adjektiivit ja adverbit. Let’s practise! Jack on parhaiten tunnettu jalkapalloilijana. Hän on kaikkein paras! Jack is best known as a footballer.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Kuopion Lyseon lukio IB World School
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
JYVÄSKYLÄ - HUMAN TECHNOLOGY CITY
A solution for flexible bicycle transportation
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mustajoki and Hämäläinen Decision analysis by interval SMART/SWING / 1 Decision analysis by interval.
Fuzzy Pay-off Method for Real Option Valuation Sumean tuoton menetelmä reaalioption arvon laskemiseen Dr. Mikael Collan IAMSR, ÅA.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Oil spills and international legislation Tapani Salmenhaara, KyAMK
Voima ja liike.
Monien mahdollisuuksien OpinOvi – Avataan se yhdessä. Two different projects funded by ESF Varsinais-Suomen OpinOvi –project is implemented in co- operation.
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Numerotiedot päivitetään kalvoihin helmikuussa, kun kaikki tilastoluvut vuodelta 2009 ovat tiedossa. Lisäksi kalvoja täydenne- tään uusien yhtiöiden esityksillä.
Muotoilu busineksen ytimessä Mikko Kalhama, Design Forum Finland.
ENAS7.  otsikkoon numero; otsikko oikein!  alle kymmenen kirjaimet kirjoitetaan  the USA  consider, unnecessary  ole varma sanan merkityksestä, ennen.
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa – Tekesin TUTL-haku 2/2014 New knowledge and business from research ideas – TUTL application round 2/2014.
Application of the AR2NL system for reporting association rules in Finnish Emilia Ylirinne Tampere University of Technology.
ENA 2 Course contents Young people Travelling Spare time activities Hobbies Media.
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
Miksi käydä koulutuksessa? Erkki Rämö. Omat koulutukseni kuukauden sisällä  Mindtrek € + matkat  Keksijänpäivä 6.110€  Mediapäivä €
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Toomas Tärk Viron matkailun edistämiskeskus Viro. Avaa aistit yllätyksille.
NEGATION AS A MARKER OF PROFICIENCY LEVEL IN L2 FINNISH Maisa Martin CEFLING-project University of Jyväskylä.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Relatiivipronominit Relative pronouns.
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Suomi 1B 10. tunti Sanni Heinzmann.
Foster care in Helsinki
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Muodolliset subjektit: ’it’ ja ’there’
ADVERBIT = ”MITEN” Käyttö
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Muodollinen subjekti IT / THERE -LAUSEET.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Risk analysis, risk attitudes
COMMON FINNISH WORDS.
Optional A2 languages.
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
NORDIC HOT WORK Hot Work And Insurance in Finland
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Title here, max three rows
Alustan hyödyntäminen opetuksessa Intermediate microeconomics 2018
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Esityksen transkriptio:

Adjectives in Finnish child language Klaus Laalo (Academy of Finland, University of Tampere) Rakenduslingvistika kevadkonverents Tallinnas

Diary data vs. recordings •Tuomas iso ’big’: diary 1;7-, recordings 1;10- kuuma ’hot’: diary 1;7-, recordings 2;6- pieni ’little’: diary 1;9-, recordings 2;1- pikkunen ’little’: diary 1;9-, recordings 1;9- puna(i)nen ’red’: diary 1;8-, recordings 1;11- sininen ’blue’ and vihreä ’green’: diary 1;9-, recordings 1;11- uusi ’new’: diary 1;9-, recordings 1;10-

Diary data vs. recordings •Tuulikki iso ’big’: diary 1;5-, recordings 1;7- pieni ’little’: diary 1;8-, recordings 1;9- tyhjä ’empty’: diary 1;7-, recordings 1;9- uusi ’new’: diary 1;7-, recordings 1;7- BUT pimee ’dark’: diary 1;8-, recordings 1;7-

Derivative elements in the Finnish adjectives •-(i)nen: the most productive derivation element adjectives •participles: -vA, -nUt, -tU koliseva sokeri ’palasokeri’ Tuulikki: the derivative elements are shortened at first 1;6 lämmin > lämmi, puhdas > putta 1;7 kadonnut > kalo, surullinen > sulu, valmis > vammi 1;8 iloinen > ilo, näköinen > näkö, reipas > leipa

Shortening of adjectives: examples •*FAT:onko sopiva ? •*TUU:sopi. •-- •*FAT:tuleeko Tuuti vähän tännepäin niin mahtuu paremmin ? •*TUU:mahtuu pale [: paremmin]. •-- •*FAT:onko tulppaanit punaisia ? •*TUU:puna [: punaisia]. •1;8 •*MOT:ja pikkunen on ilonen. •*TUU:ilo. •1;9 •*FAT:sen kanssa me ollaan sitten hyvin varovaisia. •*TUU:valo [: varovasti] pitää Tuuti heppaa.

Coining new adjectives •Tuulikki valkoinen ja *mustainen [muttainen] ’black and white’

Semantics of the first adjectives •Tuulikki 1;0 hyvää [ybää] ’good’ 1;5 hyvää, iso ’big’, kivaa ’splendid’, oma ’own’, pikku ’little’, pipi ’ill’ 1;6 kuumaa ’hot’, lämmin [mämmi] ’warm’ 1;7 märkää ’wet’ •Tuomas 1;3 kuu (< kuuma) ’hot’ 1;5 pahaa ’bad(-tasting)’ 1;7 iso ’big’, kuuma ’hot’, märkä ’wet’ + in 1;7 recordings: kovaa ’fast’, vahva ’strong’

Types of social interaction related to the acquisition of adjectives 1. Adult – child 2. Adult – child – adult 3. Child – adult – child 4. Child - adult

1. Adult introduces – child repeats Normal answers vs. imitation/repetition: •Tuulikki 1;7:22 *MOT:onko Tuutin nenä lika(i)nen ? *TUU:ika [: likainen], pyyhi pyyhi. -- 1;7.28 *FAT:onko sopiva ? *TUU:sopi. -- *FAT:onko tulppaanit punaisia ? *TUU:puna [: punaisia].

2. Adult-child-adult A-C-A = first the adult introduces an adjective, then the child repeats it and finally the adult confirms: A hyvää C (h)yvää A hyvää

A-C-A = adult-child-adult: examples *TUO:buuuuum. *FAT:tulipas se kovaa. *FAT:noin kovaa. *TUO:kovaa. *FAT:kovaa. *TUO:kovaa. *FAT:tuliko kovaa takasinkin nii. *TUO:kovaa kovaa kovaa kovaa kovaa. *FAT:noin kovaa se tulee.

A-C-A (+ variation in form) *FAT:noin onko ovi tiukka ? *FAT:mutta Tommilla on vahva peukku. %engl:strong thumb *TUO:vahva. *FAT:vahvat sormet on Tommilla. %engl:strong fingers *TUO:avaa.

3. Child-adult-child C-A-C = first the child uses an adjective, then the adult repeats it (sometimes elaborating it phonetically) and finally the child confirms that it was exactly this that was ment: C aamis A valmis 'ready' C aamis

4. Child-adult C-A = first the child uses an adjective, then the adult repeats it elaborating it phonetically but the child gives no feedback: C yälee A pyöree 'round' -- C pamampi A parempi 'better'

Thank you – aitäh! •The work is in progress: all comments are welcome