8. Pythonin valintarakenteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
15. Loogiset operaatiot.
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
VBA –ohjelmoinnin perusteet
3. Pseudokoodi.
Ohjelman perusrakenteet
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
Rakenteinen ohjelmointi
22. Taulukot.
1. Olio-ohjelmointi.
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
© Jukka Harju, Jukka Juslin1 Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Ehto- ja toistolauseet.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Ehto- ja toistolausekkeet
Ehto- ja toistolauseet
16. Lohkot Sisällys Tutustutaan lohkoihin. Muuttujien ja vakioiden näkyvyys sekä elinikä erityisesti operaation lohkossa. Nimikonfliktit. Muuttujat.
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
Ohjelman perusrakenteet
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
1 Kertaus koetta varten oleellisista asioista Jukka Juslin.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
11. Javan toistorakenteet
Ohjelmointia teknisille viestijöille
Muuttujat ja vakiottMyn1 Muuttujat ja vakiot PHP-kielen syntaksi on lainattu suurimmaksi osaksi C- kielestä. PHP on erityisesti HTML-dokumenttien sisään.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Hyvä ohjelmointitapa (osa 2) Yleistä Lisää hyviä ohjelmointikäytäntöjä: − Jaa pitkä koodi osiin. − Käytä attribuutteja säästeliäästi.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Logiikka.
Visual Basic -ohjelmointi
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kontrollirakenteet laajemmin
Visual Basic -ohjelmointi
14. Poikkeukset Sisällys Johdanto poikkeuksiin. Poikkeusten käsittely: − Poikkeusten käsittely paikallisesti. − Poikkeusten heittäminen. Exception.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Johdatus ohjelmointiin – if -lause Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Ohjelmassa tänään Ohjelmointimallit Pseudokieli Modulaarisuus.
LUKUSUORA JA LUKUVÄLIT
Lausekielinen ohjelmointi. 4.2 Sisällys Konekieli, symbolinen konekieli ja lausekieli. Hyvä ohjelmointitapa. Lausekielestä konekieleksi: - Lähdekoodi,
Ohjelmointia teknisille viestijöille
While-toistolause while-lause on alkuehtoinen toistolause. Alkuehtoista toistolausetta käytettäessä järjestelmä päättelee ehtolausekkeen arvon ensin ja.
OPETUSVINKKI Luku 22 – Evankeliumit.
7. Hyvä ohjelmointitapa..
13. Loogiset operaatiot.
15. Lohkot.
if-else -vertailulause
do-while -toistolause
Toisto Toistolausekkeet for, while(ehto){…} ja do {…} while(ehto)
do-while -toistolause
9. Aritmeettiset operaatiot
10. Javan ohjausrakenteet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
11. Javan valintarakenteet
12. Javan toistorakenteet
15. Lohkot.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
12. Javan toistorakenteet
7. Hyvä ohjelmointitapa..
Itseisarvo ja vastaluku
Kontrollirakenteet laajemmin
13. Loogiset operaatiot.
Ohjelman perusrakenteet
12. Javan toistorakenteet
Ohjelmointia teknisille viestijöille
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

8. Pythonin valintarakenteet

If-lause Merkitään varatulla sanalla if. False True ● ● ● … Merkitään varatulla sanalla if. Kuvaa yksisuuntaisen päätöksen: rakenteen lauseet suoritetaan vain ehdon ollessa totta (True). Lauseet kiinnitetään rakenteeseen sisentämällä niitä neljällä välilyönnillä. Pythonissa sisennyksellä on kieliopillinen merkitys. Sisennys auttaa ohjelman lukijaa hahmottamaan mitkä lauseet ovat osa rakennetta. ● ● ● if ● ● ● : ● ● ●

If-lause (vertailija1.py) ... # Luetaan luvut. print("Anna ensimmäinen luku:") x = int(input()) print("Anna toinen luku:") y = int(input()) # Vertaillaan lukuja. if x == y: # Tulostetaan, jos x ja y ovat yhtä suuret. print(x, "==", y)

If-else-lause Merkitään varatuilla sanoilla if ja else. True False ● ● ● … Merkitään varatuilla sanoilla if ja else. Kuvaa kaksisuuntaisen päätöksen: if-osaan liittyvät lauseet suoritetaan ehdon ollessa totta, muuten suoritetaan else-osaan liittyvät lauseet. Else-osalla ei ole omaa ehtoa. Lause kiinnitetään rakenteen osaan neljällä välilyönnillä. ● ● ● ● ● ● if ● ● ● : ● ● ● else:

If-else-lause (vertailija2.py) ... # Vertaillaan lukuja. if x == y: # Tulostetaan, jos x ja y ovat yhtä suuret. print(x, "==", y) else: # Tulostetaan, jos x ja y ovat erisuuret. print(x, "!=", y)

Sisäkkäiset valinnat Monisuuntaisten valintojen ilmaisuun. Sisennysten merkitys kieliopillisena merkintänä ja ohjelman rakenteen selkeyttäjänä korostuu rakenteiden. Sisennysten määrää voidaan vähentää korvaamalla sisäkkäiset rakenteet if-elif-else-lauseella, jossa kukin elif-avainsanalla merkitty osa yhdistää ulomman if-else-lauseen else-osan ja sisemmän if-else-lauseen if-osan. Sisäkkäiset valintarakenteet voidaan korvata peräkkäisillä valinnoilla, jos rakenteiden ehdot sulkevat toisensa pois. Sisäkkäisiä valintoja suositellaan, koska ne ovat vähemmän virhealttiita ja tehokkaampia.

Sisäkkäiset valinnat (vertailija3.py) ... # Ulompi lause. if x < y: print(x, "<", y) else: # Sisempi lause. if x == y: print(x, "==", y) # Pakko olla totta, jos ehtolausekkeet # ovat epätosia. print(x, ">", y)

Sisäkkäiset valinnat (vertailija4.py) ... if x < y: # Tulostetaan, jos x on pienempi kuin y. print(x, "<", y) # "else:" ja "if x == y:" yhdessä. elif x == y: # Tulostetaan, jos x ja y ovat yhtä suuret. print(x, "==", y) else: # Pakko olla totta, jos ehtolausekkeet ovat # epätosia. print(x, ">", y)

Peräkkäiset valinnat ... # (x == y) == False ja (x > y) == False if x < y: print(x, "<", y) # (x < y) == False ja (x > y) == False if x == y: print(x, "==", y) # (x < y) == False ja (x == y) == False if x > y: print(x, ">", y)