PIETISMI ….

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helluntailaisuus.
Advertisements

Seurakunnan syntyminen ja pioneerityö
Luther, regimenttioppi, lähetys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
LUTERILAINEN KIRKKO.
LUTERILAIN EN KIRKKO -Yksi ns. suurista kirkoista -Protestanttinen kirkko -Maailmalaajuisesti n. 65 miljoonaa luterilaista -Ei yhtenäistä johtajaa tai.
Vapaakirkollinen liike
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Lestadiolaisuus ”Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä”
BAPTISMI.
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Viidesläisyys, viitoslaisuus, femmalaisuus, uuspietismi.
Luterilainen kirkko Luterilaisuus. Reformaatio Uskonpuhdistus.
Länsi-Suomen rukoilevaisuus Krista H. 2B hui. Alku Liisa Eerikintytär koki vuonna 1756 voimakkaan herätyksen Kerrotaan, että hän luki paimentaessaan Arthur.
PIRSTOUTUNUT KRISTIKUNTA JA UUSI MAAILMANKUVA Luku 10 – Motivointi 2.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
Vapaat suunnat - Helluntaiherätys, Vapaakirkko, Metodistikirkko, Pelastusarmeija, Adventtikirkko ja Baptistikirkko - eivät halua olla sidoksissa valtioon,
Luterilaisen jumalanpalveluksen tunnuspiirteitä
Reformaatio ja pyhäkoulu
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Uskonnonvapaudesta nykypäivään
15. Vapaakristillisyys.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Helluntailaisuus Historia
Uskontojen ja uskomusten kirjo Suomessa
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
Suomen kirkkohistorian luentosarja Helsingin yliopisto
17. Kristinusko leviää lähetystyön ja siirtolaisuuden mukana
Kuvia helluntaiseurakunnasta
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Uskonsodista uudelle ajalle
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Ortodoksinen kirkko .
Pietismi.
PUHDASOPPISUUS 1600-LUKU.
1500-LUVUN USKONPUHDISTUS = REFORMAATIO
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Ruotsi –Suomen uskonpuhdistus
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Reformaatio Luther REFORMAATION SISÄLTÖPERIAATE:
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
eli evankelinen herätysliike
Vapaat suunnat (HELLUNTAIHERÄTYS, VAPAAKIRKKO, METODISTIKIRKKO, PELASTUSARMEI-JA, ADVENTTIKIRKKO JA BAPTISTIKIRKKO) - eivät halua olla sidoksissa valtioon.
Reformoidun ja anglikaanisen kirkon synty
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Uskonnonvapaudesta 2000-luvulle
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
3. Ortodoksinen kristillisyys
Reformoitu kirkko eli kalvinismi
Kirkon kehitys uskonpuhdistuksen jälkeen
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
KPL 8. REFORMAATIO Martti Luther (1483 – 1546)
Martti Luther ( ) Martti Luther ( )
Herätysliikkeet Suomessa
Omakohtaisen uskon ja järjen aika
Martti Luther (1483 – 1546) - syntyi Eislebenissä kaivosmiehen pojaksi
4. Luterilainen kristillisyys
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
16. Kristillisperäiset uskonnot
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
Mikael Agricolan elämä ja teokset
Esityksen transkriptio:

PIETISMI …

Pietismi Pietismi on 1600-luvun lopussa Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike, jota pidetään aitoluterilaisuuden jatkona. Pietismiksi liikkeen nimesivät sen vastustajat. Nimi tulee latinan sanasta pietas, joka tarkoittaa hurskautta. Pietismi syntyi protestiliikkeenä luterilaista puhdasoppisuutta eli niin sanottua luterilaista ortodoksiaa vastaan. Liike korosti henkilökohtaisen uskonelämän merkitystä. Se saarnasikin parannuksen tekemisestä ja entisen syntielämän hylkäämisestä. Pietismin ensimmäisenä edustajana pidetään Johann Arndtia (1555–1621). Pietismin tunnetuimpana edustajana taasen pidetään Philipp Jakob Speneriä (1635–1705). Pietismin jatkona nähdään herrnhutilaisuus, lähetysliike ja metodismi. Pietistit kokoontuivat myös kirkon ulkopuolella niin sanottuihin konventikkeleihin, jotka yleensä suomennetaan seuroiksi. Näissä kokouksissa luettiin Raamattua, keskusteltiin hengellisistä asioista ja laulettiin. Pietismin sisällä oli monenlaisia uskonnollisia suuntia. Erityisesti pietismin estämiseksi säädettiin Pohjoismaissa konventikkeliplakaatti, joka kielsi seurojen pidon rangaistuksen uhalla. Suomessa pietismi vaikuttaa useimpien herätysliikkeiden taustalla.

Pietistisiä suuntia Kirkollinen pietismi, johon Spener kuului, oli nimenomaan kirkon sisällä toimiva liike. Spener julkaisikin pietistisen ohjelmakirjoituksen Pia desiderian (suom. Hurskaat toiveet). Herätys levisi lähinnä hovi-, aatelis- ja virkamiespiireihin. August Hermann Francke (1663–1727) oli Spenerin läheinen työtoveri. Hallen yliopistoa pidettiin pietismin keskuksena. Hallen pietismi on liike, jonka keskuspaikaksi muodostui Halle. Liikkeen tunnetuimpia edustajia on professori August Hermann Francke. Liike kuului kirkollisiin pietisteihin. Hallen pietismissä oli selvä ero maailman ja uskovaisten välillä. Uskovaiset pyrkivät yksinkertaiseen elämäntapaan. Muodikkaaseen pukeutumiseen, huvitteluun (tanssi) ja eräisiin kulttuurimuotoihin (teatteri) suhtauduttiin kielteisesti. Pietismissä nimenomaan maallikkokristityt olivat merkittävässä osassa liikkeessä ja sen leviämisessä. He perustivat kouluja ja orpokoteja, julkaisivat kirjallisuutta ja auttoivat vaikeuksiin joutuneita. He tekivät myös aktiivisesti lähetystyötä. Hallen pietismissä opetettiin, että uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa, vaan lapsi syntyy uskoen ja aikuisen kadotettua usko, uudestisyntyminen tapahtuu tietoisessa herätyksessä, joka johtaa selvään parannuksentekoon. Heidän keskuudessaan opetettiin "ecclesiola in ecclesia -oppia", mikä tarkoittaa, että tosiuskovaisten seurakunta toimii kirkon sisällä. Opetusta on perusteltu Lutherin kirjoituksilla. Radikaalipietismi suhtautui kielteisesti kirkkoon ja sen pappeihin. Württembergiläinen pietismi kuului myös radikaaliin pietismiin.