Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Tutkimusinfrastruktuurien tiekartta
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Mika Karjalainen, Silver Planet Oy © 2011 Silver Planet Oy
Integration of spatial environmental information across different themes, scales, resolutions and uses: Added value of facilitating mechanisms -projekti.
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Risto Kulmala VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Arkkitehtuurityön hyödyntäminen ATT seminaari 4.3 Anne Sunikka, asiakkuuspäällikkö, Aalto-ylipisto, ITS Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönotto Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
KTPO-CSC-vuosisopimukseen liittyviä kuulumisia Juha Haataja
Tutkimustietovaranto
JHKA esittely JulkICT.
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VIRTA-julkaisutietopalvelu
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
ORCIDin käyttöönoton etenemissuunnitelma
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönoton edistäminen
Osatyökykyisille tie työelämään
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
Tutkimustietoportaalin kehitys benchmark
Liite 16: Kehittämisen tiekartta 2020, Hallinto
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Kohdealueiden raportointi
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Esityksen nimi / Tekijä
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Kohti valtakunnallista tutkimustietovarantoa
Esityksen transkriptio:

Tieteellisten laskentaresurssien ja niiden oheispalvelujen kokonaisarkkitehtuuri

Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano: Jussi Heikonen, CSC, puheenjohtaja Paula Eerola, Helsingin yliopisto Juha Fagerholm, CSC, sihteeri Juha Haataja, OKM Juha Herrala, Tampereen teknillinen yliopisto Jyri Naarmala, Yrkeshögskolan Novia Sami Niinimäki, OKM Minna Palmroth, Ilmatieteen laitos Kokonaisarkkitehtuurin keskeisimmät osakokonaisuudet ovat nyky- ja tavoitetilan kuvaukset sekä tieteellisen laskennan strategia.

Rajaukset ja reunaehdot 1 Koska suomalaiset tieteellisen laskennan toimijat ovat itsenäisiä ilman yhteistä hallintoa, arkkitehtuuri on luonteeltaan ohjaava eikä sitova. Yrityksissä tehtävää tieteellistä laskentaa ei käsitelty yksityiskohtaisesti. Tarkastelujakso: supertietokoneiden kustannustehokas käyttöikä on noin neljä vuotta, Suomen tämän hetkinen tutkimusinfrastruktuurien tiekartta on voimassa vuosina 2014-2020, ja EU-infrastruktuurien rahoitusinstrumenttien näkymä H2020-ohjelman kautta on noin viiden vuoden päässä, joten tarkastelujaksossa on pyritty keskittymään seuraaviin viiteen vuoteen.

Rajaukset ja reunaehdot 2 Miksi, millä ehdoilla? (Ohjaavat määritykset, rajaukset ja reunaehdot) Toiminta Tieto Tietojärjestelmät Teknologia MITÄ Säädökset Tehtävät Strategiat Käsitteet Järjestelmä-tarpeet Teknologia-tarpeet MITEN Organisaatio Toimintamallit Prosessit Tieto Tietomallit Sanastot Järjestelmä-palvelut Teknologia-komponentit MILLÄ Tietovarannot Järjestelmä-toteutukset Teknologia-ratkaisut Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityössä käytetään JHS 179 / Kartturi -viitekehystä. Tässä raportissa arkkitehtuuriperiaatteita on noudatettu löyhästi ja keskittyen toiminta-arkkitehtuuriin; tavoitteena mahdollisimman selkeä kokonaiskuva.

Kuva 14. Tieteellisen laskennan läheisimmät kokonaisarkkitehtuurit

Tier-0 ja Tier-1 tason tieteellinen laskenta Suomessa. Kuva 5. Tier-0 ja Tier-1 tason tieteellinen laskenta Suomessa. THL = Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, VTT = Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, SYKE = Suomen ympäristökeskus, GTK = Geologian tutkimuskeskus, DECI = Distributed European Computing Initiative, PRACE= eurooppalainen suurteholaskennan infrastruktuuri, CSCS = Sveitsin kansallinen superkonekeskus, NSF = National Science Foundation USA.

Kuva 10. Keskeisimpien palveluiden tuottajat ja käyttäjät: T = tuottaja, K = käyttäjä, T, K = tuottaja ja käyttäjä.

Kuva 11. Tieteellisen laskennan toimijat ja sidosryhmät.

Tieteellisen laskennan kapasiteetin voidaan ajatella muodostavan hierarkisen kokonaisuuden, jossa suurteholaskentaresurssit luokitellaan usein kolmeen kategoriaan laskevan tehon mukaan: Tier-0, Tier-1 ja Tier-2. Tarjolla olevan laskentatehon ja käyttäjien lukumäärän suhdetta havainnollistaa seuraava pyramidi:

Suomessa jako CSC:n tarjoaman keskitettyjen Tier-1- ja yliopistojen hajautettujen Tier-2-resurssien välillä on tarkoituksenmukainen ja toimii hyvin. Raskaan kapasiteetin keskittäminen on kustannustehokasta ja toisaalta hajauttamalla saavutetaan toimintavarmuutta ja joustavuutta. Tier-2-resurssit voidaan paremmin räätälöidä paikallisiin tarpeisiin, joiden tyydyttäminen keskitetysti on joskus vaikeaa tai epätarkoituksenmukaista. Lisäksi hajauttaminen tukee osaamisen säilymistä ja kehittämistä.

Ohjeellinen tieteellisen laskennan strategia Käyttäjäkunnan laajentaminen Tehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus Kustannustehokkuus Ajanmukaisuus Tuki ja koulutus

Tavoitetila Tieteellisen laskennan kokonaisuus tukee kilpailukykyistä ja kansainvälisesti houkuttelevaa tutkimusjärjestelmää ja mahdollistaa uusia tieteellisiä avauksia. Tieteellisen laskennan kokonaisuus organisoidaan mahdollisimman kustannustehokkaasti yhdistelmänä keskitettyä ja hajautettua ratkaisua.