Kestävää kasvua ja työtä – ohjelman toteutuminen Seurantakomitean kokous Joensuu Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä, työ- ja elinkeinoministeriö
Ohjelman tilannekatsaus
Rakennerahasto-ohjelman rahoitus ja tavoitteet RR-ohjelman tavoitteita vuoteen 2023: uutta työpaikkaa uutta yritystä Uutta liiketoimintaa 850 yrityksessä Liikevaihdon ja henkilöstön lisäystä yrityksessä yritystä osallistuu tutkimus- ja kehit- tämisinstituutioiden vetämiin hankkeisiin 250 yritystä tuo markkinoille uuden tai aiemmasta versiosta merkittävästi kehi- tetyn vähähiilisyyttä edistävän tuotteen tai materiaalin henkilöä (joista kolmannes työttömiä) osallistuu työllisyyttä ja työllis- tymisvalmiuksia edistäviin hankkeisiin Etunimi Sukunimi3 RR-ohjelman julkinen rahoitus yht. 2,6 mrd euroa => keskim. 350 milj. euroa/v. RR-ohjelman EU-rahoituksen kohdentuminen vuosina :
Ohjelman edistymistilanne (1) Etunimi Sukunimi4
Etunimi Sukunimi5 Ohjelman edistymistilanne (2)
6 Ohjelman edistymistilanne (3)
Hankkeiden sisällöllinen luokittelu (tilanne ) Etunimi Sukunimi7 *) Hankepäätöksen tehneen viranomaisen tekemä arvio hankkeen sisällöstä (luokittelu nähtävissä rakennerahastotietopalvelussa
EURA tilannekatsaus Valmiina Hankehakemukset 5/2014 Sähköinen tunnistautuminen 5/2014 Kehystenhallinta 9/2014 Hankepäätökset 11/2014 Hybridimalli 1-vaihe (hankkeiden perustaminen) 4/2015 Maksatushakemukset 4/2015 Tvpol. ESR-hankkeiden perustaminen 5/2015 RR-tietopalvelu 7/2015 Muutoshakemukset ja –päätökset 8/2015 ESR-henkilöseurantarekisteri 11/2015 Valmistuu 2016 Hybridimalli 2-vaihe (maksatukset) Seurantaraportointi Loppuraportit Paikan päällä tehtävät varmennukset Tvpol. ESR-hankkeiden maksatushakemukset Hybridimalli 3-vaihe (varmennukset) Komission maksupyyntö Järjestelmä- ja hanketarkastukset, hankkeiden sulkeminen 8
Pakolaistilanteen huomioonottaminen rakennerahastohankkeissa
Turvapaikanhakijat Vuoden 2015 alusta Suomeen tullut yli tp-hakijaa -> määrä on n. kymmenkertainen edellisvuosiin verrattuna Suurin osa (64 %) tp-hakijoista on Irakista, viime aikoina Afganistanista tulleiden määrä kasvanut merkittävästi Arviolta oleskeluluvan saa % Etunimi Sukunimi10
Turvapaikanhakijat Jakaantuvat vastaanottokeskuksiin alueittain epätasaisesti Rakennerahasto-ohjelman hyödyntäminen (EAKR, ESR) Haasteet: –Nopeat toimet –Rahoituksen painotus (alueraha, kohderyhmät) –Joustavuus Etunimi Sukunimi11
Turvapaikanhakijat Käynnistetty jo yli 30 maahanmuuttajien kotouttamista edistävää hanketta, joita osittain voidaan myös hyödyntää Koordinointi muiden rahoituslähteitten kanssa Etunimi Sukunimi12
Hallitusohjelma, kärkihankkeet ja rakennerahastot
14
Kärkihankepanostukset 15 Työllisyys ja kilpailukyky 170 milj. euroa Biotalous ja puhtaat ratkaisut 300 milj. euroa Osaaminen ja koulutus 300 milj. euroa Hyvinvointi ja terveys 130 milj. euroa Digitalisaatio kokeilut ja normit 100 milj. euroa 165 milj. euroa 145 milj. euroa 59 milj. euroa Työ- ja elinkeinoministeriö: 369 milj. euroa
Hallituksen kärkihankkeet ja rakennerahasto- ohjelma Rakennerahasto-ohjelma tukee kärkihankkeita Kärkihanketeemat ja ohjelma toimivat samaan suuntaan mutta osin kuitenkin lähtökohdiltaan erilaisia Kärkihankkeet ovat suurelta osin joko säädösvalmistelua tai muita rakenteisiin tai muihin valtioneuvoston ohjelmiin ja työlistaan liittyviä asioita Rakennerahasto-ohjelma on rahoittamisväline konkreettisille kehittämistoimille omine Euroopan komission kanssa sovittuine tulostavoitteineen
Hallituksen kärkihankkeet ja rakennerahasto- ohjelma Osa kärkihankkeiden tavoitteiden toteuttamista on suorassa yhteydessä rakennerahastotoimintaan mm. –ESR:n valtakunnallisesta toiminnasta muutosturvan kehittäminen ja EURES-toiminnan kehittäminen –EAKR:n tuki osaamisen ja innovaatioiden kehittämiseksi –EAKR:n tuki yritystoiminnan kehittämiseksi –Ohjelman tuki vähähiilisen talouden kehittämiseksi
Itsehallintoalueet ja aluehallintouudistus
Monialaisia itsehallintoalueita Hallituksen linjauksen mukaisesti itsehallintoalueille osoitetaan SOTE-tehtävien lisäksi pelastustoimen tehta ̈ va ̈ t ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tarpeet ja ̈ rjesta ̈ a ̈ itsehallintoaluetta laajempaa aluetta ja va ̈ esto ̈ pohjaa vaativat tehta ̈ va ̈ t laajemmalla alueella maakuntien liitoille kuuluvat alueiden kehitta ̈ misen ja sen rahoituksen mukaan lukien EU:n ohjelmaperusteisen rahoituksen va ̈ litta ̈ misen tehta ̈ va ̈ t seka ̈ alueellisen maanka ̈ yto ̈ n suunnittelun tehta ̈ va ̈ t ELY-keskuksissa hoidettavat alueiden ja niiden elinkeinoela ̈ ma ̈ n kehitta ̈ mistehta ̈ va ̈ t mukaan lukien maaseutuelinkeinojen kehitta ̈ mis- ja rahoitustehta ̈ va ̈ t mahdollisesti ympa ̈ risto ̈ terveydenhuolto
Ministeriöt Arvioivat siirrettävien tehtävien sisältöä ja siirron toteuttamistapaa. TEM ja VM vastaavat ELYjen ja liittojen kuulemisesta Tarasti ja sihteeristö Tekee ehdotuksen hallituksen yhteensovituslinjaukseksi Linjaus sisältää luonnoksen lakiin otettavaksi perussäännöksi itsehallintoalueen tehtävistä VM ja Pöysti Yhteen sovittaa valmistelutyötä Reformi- ministeri- ryhmä Ohjaa työtä Täydennetään TEMin ministereillä Hallitus Päätös aluehallintouudistuksen valmistelusta ja itsehallintoalueille siirrettävistä tehtävistä TAMMIKUU 2016 Roolit itsehallintovalmistelussa => 1/2016 AUNE ELY- ylijohtajat Maakunta -johtajat
Asiakaslähtöiset julkiset palvelut – palvelulupaus minimitasosta Asiakaslähtöiset julkiset palvelut – palvelulupaus minimitasosta Uudistuksen reunaehtoja ja tavoitteita
22 Rakkaudesta rakennerahastoihin!