KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Substantiivien datiivi
Advertisements

KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: RINNASTUSKONJUNKTIOT RINNASTUSLAUSEET
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
Romana eram. Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: JÄRJESTYSLUVUT JÄRJESTYSLUVUN KÄYTTÖ
Peruselementit Tekstiin tutustuminen Ymmärtäminen Kuuntelu Luenta Äännätys Alleviivaukset/vihkoon Kirjalliset/suulliset tehtävät/tuotokset Kieliopin irrottaminen.
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: SIVULAUSE SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sitzen ist Silber, Schreiben ist Gold!
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: MIELIPITEEN ILMAISEMINEN OMA MIELIPIDE
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ:
KIELIOPPI SISÄLTÖLINKKEJÄ: PERFEKTI Perfektin muodostus
GEMACHT VON OLLIMATTI SÄRKELÄ UND IIRIS HARJUNPÄÄ Das Futur.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Was hast du in den Winterferien gemacht?
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
Interview Kennst du jemanden, der ständig Glück / Pech hat? Kann man sein ganzes Leben lang Pech haben? Warum haben einige immer Glück?
A: Guten Tag! Was ist dein Problem? P: Minulla on yskä ja kuumetta. A: Wie lange hast du die Symptome? P: Jo kaksi viikkoa. A: Ich muss dich untersuchen.
Kreuze an 1.Keiner weiß ganz genau, was die Globalisierung bedeutet. 2.Auch ein Handy ist ein Ausdruck von der Globalisierung. 3.Besonders die armen Länder.
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Eriävät verbit: -loppuiset Part perf:n paikka: Suomennos: - alkuiset bringen - gebracht denken - gedacht kennen- - gekannt nennen - genannt wissen - gewusst.
Deutsch Ich heiβe Minna Klasse 8 Willkommen! Deutsch, Klasse 8 Hallo!
ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie sind Sie sind
Kirjoita viisi kysymystä. Aloita annetulla kysymyssanalla. Kirjoita myös vastaukset. 1 Wer 2 Was 3 Woher 4 Wo 5 Wie.
Wochentage: am Montag, am Dienstag, am Mittwoch, am Donnerstag, am Freitag, am Samstag/Sonnabend, am Sonntag.
1.Toinen parista haastattelee ja toinen vastaa: NIMI, IKÄ, ASUINPAIKKA, MISTÄ KOTOISIN - Wie heiβt du? / Wie ist dein Name?  Ich heiβe… / Ich bin… / Mein.
Mein Name ist… Ich komme aus… Ich wohne in… Ich bin zwölf/dreizehn/vierzehn Jahre alt … Ich ….
Muuta kysymykset teitittelymuotoon. du  Sie ja verbissä –EN. 1 Wie heißt du? 2 Woher kommst du? 3 Wo wohnst du? 4 Bist du musikalisch? 5 Wie findest du.
Lektion 8 Silent Sounds bei AlsterRock 100,6. Suche die folgenden Ausdrücke im Text! Rokkibändi sai aikaan ensimmäisen hittinsä Rokkibändi sai aikaan.
Miten pystyt lauseen perusteella päättelemään relatiivipronominin muodon? 1. Ich möchte ein Auto kaufen, das sehr schnell ist. 2. Ich möchte einen Hund.
Kyselkää ja vastatkaa vuorotellen saksaksi: 1.Wie heiβt Mikkos Vater? 2.Wie alt ist er? 3.Was macht er gern? 4.Wie heiβt Mikkos Stiefmutter? 5.Wie alt.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Trostpflaster Lohduke!. Suche und unterstreiche im Text! vuotiaaksi pojaksi 2. Perheeni on syynä siihen 3. Kolme vuotta sitten 4. Onneksi minulla.
Saksankielisissä maissa kahvilakulttuuri on voimissaan. Kahviloissa on lähes poikkeuksetta pöytiintarjoilu ja niissä on tapana istua pitkiäkin aikoja.
Hallo! Ich bin Lotte. Ich bin 14 Jahre alt. Ich komme aus Österreich. Ich wohne in Salzburg. Miten kerrot saksaksi mallin avulla… kuka olet? kuinka vanha?
Meine Familie. MASKULIINIFEMINIINI NEUTRI der Mann die Frau das Baby Substantiivit jaetaan kolmeen ryhmään: der, die, das. DER – miespuolinen henkilö.
Ryhmittele aamiaissanat vihkoosi. Käytä annettuja otsikoita. Getränke (juomia) Süβes (makeaa) Brotsorten (leipälajeja) Aufschnitt (leikkeleitä) Anderes.
Sanomapro.fi  Sivun oikeasta ylälaidasta paina avaimen kuvaa ja kirjoita kenttään apuri7  8.luokka-aste, saksa  Super8 oppilaan aineisto  Super8 oppilaan.
Verbien preesenstaivutus. Säännölliset verbit Saksan verbit taipuvat persoonissa. Persoonapääte lisätään verbin vartaloon. Verbin vartalon saat, kun otat.
Ideen und Anregungen für die Praxis Anna-Maria Fischer, Deutsche Schule Helsinki.
Kirjoita sanat vihkoosi saksaksi. Tee sitten omia lauseita, joissa käytät sanoista vähintään viittä. 1 hunaja2 tänään3 kylläinen 4 valmis5 väsynyt6 juusto.
Muodosta lauseita. Tekijä ja verbi on annettu. Lisää jokaiseen lauseeseen vähintään kaksi omaa sanaa. Muista taivuttaa verbit. 1 ich, essen 2 du, nehmen.
Keskustele kaverin kanssa:
Lisää kysymyssana. 1 ____ heißt Mikkos Vater?
In der Schule trifft er Gabi. Am Abend spielen sie Fuβball.
Akkusatiivi.
Suomi 2A Keskiviikko
Verbien taivutus.
Kertaus: Päälauseen sanajärjestys. Aloita ajanilmaisulla:
Päälauseen sanajärjestys
Eriävät yhdysverbit.
Sivulauseen sanajärjestys
Muistatko, miten äännetään…
Taipuva predikaattiverbi
Perfekti.
Saksan verbien taivutus
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Suomi 1B
Lektion 10 Wetten, dass ….
S.
Wie geht’s ? nicht gut schlecht krank Es geht. gut wunderbar
Sommer Herbst Winter Frühling Kannst du mir helfen?
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Guten Tag, Felix! Hallo, Franzi! Hallo, Kinder!
sp st sch Lausu sanat ääneen! Schule Schuh Sport sportlich Stein Stift
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
Felix ja Franzi haluavat tietää, montako sanaa muistat viime vuodesta
Tarkastele lukujärjestystä ja muodosta lauseita tunnin ja päivän mukaan: In der ersten/zweiten/dritten/vierten/fünften/sechsten Stunde habe ich... — Am.
Antarktis Nordamerika Asien Australien Europa Afrika Südamerika
Jotakin on pielessä! Osaatko sijoittaa lauseet oikeisiin puhekupliin?
Franzi liikkuu huoneesta toiseen. Kerro, missä huoneessa hän on:
Esityksen transkriptio:

KÖNNEN osata, voida MÜSSEN täytyä WOLLEN aikoa, haluta ichkannmusswill dukannstmusstwillst er, siekannmusswill wiekönnenmüssenwollen ihrkönntmüsstwollt sie könnenmüssenwollen Siekönnenmüssenwollen  MINÄ- ja HÄN-muodot ovat siis samanlaisia ja ilman päätettä!  Apuverbi (voi, täytyy, haluaa) on lauseessa TOISENA. Pääverbi on lauseen VIIMEISENÄ PERUSMUODOSSAAN: ”Ich kann sehr gut schwimmen.”

Mitä sinä osaat tehdä hyvin/tosi hyvin/kohtalaisesti/huonosti/et ollenkaan? Kerro parillesi. Lopuksi 2-3 esimerkkilausetta vihkoon. ICH KANN... sehr gut todella hyvin gut einigermaβen kohtalaisesti schlecht huonosti gar nicht ei lainkaan Ich kann sehr gut schwimmen. Ich kann einigermaβen Witze erzählen. Witze erzählen kertoa vitsejä singen schwimmen am Computer spielen Deutsch sprechen laufen juosta kochen lesen lukea auf Deutsch schreiben kirjoittaa Gitarre spielen Klavier spielen Witze erzählen kertoa vitsejä singen schwimmen am Computer spielen Deutsch sprechen laufen juosta kochen lesen lukea auf Deutsch schreiben kirjoittaa Gitarre spielen Klavier spielen

Täydennä wollen/können/müssen viivalle TEKIJÄN mukaan. Numero ja sana vihkoon! Apuna s. 58! 1 Mitä sinä haluat tehdä tänään? Was ____ du heute machen? 2 Minä haluan nähdä elokuvatähtiä. Ich ____ heute Filmstars sehen. 3 Silloin voit jäädä kotiin. Dann ____ du zu Hause bleiben. 4 Miten niin? Minun on pakko nähdä elokuvatähtiä! Wieso? Ich ____ Filmstars sehen. 5 Juuri niin. Televisiossa voit nähdä niitä! Genau. Im Fernsehen ____ du sie sehen! 6 Niin tietysti, mutta meidän täytyy tehdä ensin kotitehtävät… Na klar, aber wir ___ zuerst die Hausaufgaben machen…

Täydennä KÖNNEN-verbin muodoilla. Numero ja sana vihkoon. Mutter: Heike, 1.__ du mir ein bisschen helfen (auttaa)? Heike: Ja, Mutti, was 2.___ ich tun (tehdä)? M: Wir 3.___ zusammen kochen. Du 4.__ den Salat machen. Oma: Ach, wie toll! Ihr 5.__ so gut kochen. Und ich ____ einfach nur auf dem Sofa sitzen.

Kirjoita saksaksi, kuka osaa mitäkin. Tee väh. 5 lausetta. Muista KÖNNEN-verbin taivutus. Esim. Frau Brandel kann Deutsch sprechen. Herr Messnersingen Frau Brandeltanzen Meine Lehrerinkochen Mein Bruder / VaterDeutsch sprechen Meine Mutter/SchwesterFinnisch sprechen Meine Freunde (monikko!)Englisch sprechen Meine FreundinSchwedisch sprechen Mein Freundreiten du Eishochey spielen wirBadminton spielen ihrGitarre spielen etc... KÖNNEN

Täydentäkää WOLLEN-verbillä suullisesti tai kirjallisesti. Lukekaa keskustelu. Lena: Mama, 1.___ du noch ein Brötchen? Mutter: Nein, danke. 2.___ ihr noch etwas essen, Kinder (lapset)? Vater: Na klar, Kinder 3.___ immer etwas essen! Joachim und Lena: Wir 4.___ noch Kuchen, bitte. Vater: Und Lena 5.__ noch ein Brötchen mit Margarine. Stimmt es? Lena: Ja, ich 6.___ ein Brötchen, aber ohne Margarine, Papa!

Tehkää lauseita ottamalla sana/sanoja jokaisesta ”kerroksesta”. Voitte tehdä myös kysymyksiä: Willst du Eis essen? Lopuksi 4-5 lausetta vihkoon! ich du Jens Marion wir ihr sie die Kinder meine Freundin mein Freund meine Freunde (mon.) ich du Jens Marion wir ihr sie die Kinder meine Freundin mein Freund meine Freunde (mon.) wollen schlafen Eis essen lesen Limonade trinken in der Sonne sitzen Badminton spielen tanzen Rad fahren kochen reiten Deutsch sprechen schlafen Eis essen lesen Limonade trinken in der Sonne sitzen Badminton spielen tanzen Rad fahren kochen reiten Deutsch sprechen

Ehdota parillesi tekemistä. schwimmen tanzen ins Kino gehen ins Theater gehen laufen juosta singen zusammen kochen lachen nauraa fliegen lentää etwas spielen leikkiä/pelata jotain schlafen weinen itkeä Willst du tanzen? Ja, gern. Nein, das will ich nicht.

Täydentäkää puuttuvat sanat ja lukekaa pareittain: Simone: 1) __ du heute mit mir zum Sportplatz gehen? haluta Margit: Nein, ich 2) ___ nicht. voida Ich 3) __ heute Mathe lernen. täytyä Simone: Dann rufe ich Gerold an. Vielleicht 4) __ er kommen. haluta Margit: Er 5) __ auch nicht. voida Er 6) __ auch lernen. täytyä Simone: Ok! Vielleicht 7) ___ wir alle morgen zum Sportplatz gehen. voida Margit: Ihr 8) __ erst zu mir kommen. voida

Kertausta: Apuverbit ja perusmuoto 1. Meine Freundin kann gut Deutsch sprechen. 2. Vielleicht können sie zusammen in dem Krimi mitspielen. 3. Kannst du mir helfen? 4. Natürlich müssen Sandra und Andrea mit den Jungs sprechen. 5. Alle wollen Filmstars werden.  Apuverbi taipuu ja sen paikka on TOISENA.  Pääverbi on perusmuodossa ja sen paikka on VIIMEISENÄ.

Muodosta sanoista lauseita vihkoosi. Muista sanajärjestys. 1 wohin - gehen - wir - wollen ? 2 nach Leipzig - fahren - willst - du ? 3 nicht - kann - ich 4 ich - am Abend - muss- zu Hause - sein

Schreib ins Heft auf Deutsch. Kirj. saksaksi vihkoon: 1 Hän osaa pelata sulkapalloa. (spielen, Badminton) 2 Minun täytyy syödä. (essen =syödä) 3 Me aiomme mennä elokuviin. (ins Kino gehen) 4 Sinä et voi tulla. 5 Heidän täytyy mennä nyt nukkumaan. (ins Bett gehen)

Schreib auf Deutsch: 1 Osaatko sinä puhua saksaa? 2 Tietysti osaan puhua saksaa. 3 Täytyykö sinun puhua myös suomea? 4 Ei minun täydy. Minä haluan. 5 Ok. Osaavatko vanhempasi puhua suomea? 6 Tietysti. He haluavat aina matkustaa Suomeen! Schreib auf Deutsch: 1 Mitä sinä haluat tehdä? 2 Haluan pelata jalkapalloa. 3 Äiti, haluamme ajaa skootterilla urheilukentälle (zum Sportplatz). 4 Ei, teidän täytyy mennä linja-autolla. 5 Minä haluan mennä skootterilla elokuviin. En voi kävellä. MUISTATHAN: GEHEN = mennä jalkaisin. Kaikki kulkuvälineellä ”meneminen” ja matkustaminen on saksaksi FAHREN.