Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Linkkivinkki http://www.mll.fi/vanhempainnetti/.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Linkkivinkki http://www.mll.fi/vanhempainnetti/."— Esityksen transkriptio:

1 Linkkivinkki

2 Fyysinen ja motorinen kehitys kertausta
Etsi tietoa herkkyyskausista. millaisia fyysisen tai motorisen kehityksen herkkyyskausia lapsella on? Milloin? millaista muuta tietoa löydät herkkyyskausista? miten tietoa herkkyyskausista voi hyödyntää lapsen kehityksen tukemisessa?

3 Herkkyyskausia Aistien kehittämisen herkkyyskausi (0-6-vuotiaana)
käveleminen 8-18 kk juoksemisen harjoittaminen 1-2lk (juoksuvauhdin vaihtelu, eri olosuhteet) Liikkeen koordinoinnin herkkyyskausi (0-4-vuotiaana) kuivaksi opettelu 6kk-5-7v Kielellisen kehityksen herkkyyskausi (0-6-vuotiaana) äidinkieli (puhe) 0-6v vieras kieli 0-12v Järjestyksen herkkyyskausi (1-3-vuotiaana) Sosiaalisten taitojen herkkyyskausi (2,5-5-vuotiaana)

4 Herkkyyskausi – kriittinen kausi
Herkkyyskausi : biologisesti määräytyvä ajankohta tai jakso, jonka aikana jonkin asian tai taidon oppiminen onnistuu parhaiten Lapsi harjoittelee taitoa ahkerasti Kriittinen kausi: Taito täytyy omaksua tietyn ikävaiheen aikana Jos kriittinen kausi ohitetaan ilman, että kykyä on omaksuttu, sen kehittyminen voi olla myöhemmin hankalaa

5 Motorinen kehitys jaetaan eri vaiheisiin:
refleksitoimintojen vaihe (ikävuodet 0-1) alkeellisten taitojen omaksumisen vaihe (ikävuodet 1-2) motoristen perustaitojen oppimisen vaihe (ikävuodet 2-7) lajitaitojen oppimisen vaihe (ikävuodet 7-15) sekä opittujen taitojen hyödyntämisen vaihe (15 vuodesta eteenpäin).

6 Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:
Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana. Fyysisen kypsymisen lisäksi tarvitaan henkistä kypsymistä: halua kasvaa itsenäiseksi ja isoksi. Tässäkin lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Osa lapsista ei enää tietyssä iässä huoli vaippaa jalkaansa, vahingoista huolimatta.

7 Kouluikä Fyysinen kehitys Kasvu hidasta, mutta vakaata
Tytöt kehittyy poikia nopeammin Karkeamotoriikka: lihasten koordinaation kehittyminen (uinti, luistelu, rullalautailu jne.) Hienomotoriikka saavuttaa aikuisen tason n v. iässä: kehittyy huomattavasti (tietokoneen & kännykän näppäimistön käyttö); aivojen myeliinin lisääntyminen (C) Helena Sorsa 2008

8 Nuoruus Fyysinen kehitys: sukukypsyyden saavuttaminen, aikuiseksi kasvaminen; varhentunut jonkin verran Hormonieritys sukupuolirauhasissa lisääntyy Kasvuhormonin eritys muuttuu Kasvu yhtä nopeaa kuin varhaislapsuudessa: pituuskasvu, lihasmassa (C) Helena Sorsa 2008

9

10

11

12 Maria Montessori – herkkyyskaudet oppimisessa
1-3 v lapsen mieli imee tietoa kuin sieni; sensorinen oppiminen&kokemukset: lapsi käyttää kaikkia viittä aistiaan imeäkseen tietoa ympäristöstä 1,5-3 v: kielellinen ”räjähdys” – lapsi rakentaa tulevaa kielenkäytön perustaa 1,5-4v: lihasten koordinaation kehitys, tarttuminen ja irtipäästäminen 2-4 v: liikkuvaiset lapset: liikkeiden parempi koordinaatio ja tarkkuus, kasvava kiinnostus kieleen ja kommunikaatioon (tarinankerronta), spatiaalinen hahmotuskyky, vertailu, järjestely 2,5-6 v: pystyy hyödyntämään hyvin aistejaan oppimisessa ja sopeutumisessa ympäristöönsä 3-6v: kiinnostus ja ihailu aikuisten maailmaa kohtaan, matkiminen, lapset hyvin avoimia vanhempien ja ystävien vaikutuksille ja vanh.+ystäviä kohtaan 4-5 v.: käyttää käsiä ja sormia leikkaamisessa, kirjoittamisessa ja piirtämisessä, taktiiliset aistit (kosketus-) ovat hyvin kehittyneet ja tarkat 4,5-6v: kirjoittamisen ja matemaattiset valmiudet, ajan kuluessa matematiikan sekä lukutaito.

13 Montessori – lapsesta aikuiseksi
0-6 v – sensoriset tutkimusmatkalaiset: maailman käsittäminen ja tutkiminen aistien avulla; kielen, kulttuurin omaksuminen 6-12 v – käsitteelliset tutkimusmatkalaiset: käsitteellistäminen, mielikuvitus, tiedon soveltaminen 12-18 v – humanistiset tutkimusmatkalaiset: mikä on paikkani maailmassa, mitä voin itse tuottaa maailmaan 18-24 v – nuoret aikuiset: erikoistuneita tutkimusmatkailijoita, oman paikan löytäminen, osallistuminen yhteiskuntaan


Lataa ppt "Linkkivinkki http://www.mll.fi/vanhempainnetti/."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google