Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSanteri Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 18.11.2005
2
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
3
Etnometodologinen vaatimusmäärittely Käyttäjäprofiili (persoona) Tehtäväanalyysi Käyttöympäristö Yleiset suunnitteluperiaatteet Käytettävyystavoitteet Tyyliohje
4
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
5
Suunnittelu/testaus/toteutus 1(3) Työkäytäntöjen suunnittelu Käsitteellinen malli Prototyypit Mallin testaaminen Onko malli ok? Kyllä! Ei …
6
Suunnittelu/testaus/toteutus 2(3) Käyttöliittymäsuunnitelma (standardit) Käyttöliittymäsuunnitelman prototyyppi Käyttöliittymäsuunnitelman testaus Käytettävyystavoitteet saavutettu? Kyllä! Ei …
7
Suunnittelu/testaus/toteutus 3(3) Yksityiskohtainen käyttöliittymä Testaus Käytettävyystavoitteet saavutettu? Kyllä! Ei …
8
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
9
Käyttöönotto Asennus Käyttäjäpalaute Kaikki ratkaistu? Valmis! Ei …
10
Menetelmien vertailua Ketterät Ennustavat VesiputousSpiraali Adaptiiviset
11
Vesiputous OhjelmakonseptiVaatimusmäärittelyKorkeantason suunnitelma Yksityiskohtainen suunnitelma ToteutusTestaus
12
Spiraalimalli
13
Ketterät menetelmät Yksilöiden välinen vuorovaikutus vs. prosessit ja välineet Toimiva sovellus vs. dokumentaatio Asiakasyhteistyö vs. sopimusneuvottelu Muutoksiin vastaaminen vs. suunnitelman noudattaminen
14
Ketterät menetelmät ”… to satisfy the customer through early and continuous delivery of valuable software” ”… welcome changing requirements, even late in development” ”… working software frequently” ”… motivated individuals … trust them to get the job done” ”… face-to-face conversation” ”… working software is the primary measure of progress” ”… sustainable development … sponsors, developers and users should be able to maintain constant pace infinitely” ”… attention to technical excellence and good design enhances agility” ”… simplicity is essential” ”… selef-organizing teams” ”… team reflects on its behaviour” Agile Manifesto: http://www.agilemanifesto.org/principles.html
15
Osallistuvan suunnittelun näkökulma Participatory Design (PD) Skandinaavinen Käyttäjien kunnioitus Suunnittelu lähtee vuoropuhelusta käyttäjien kanssa Järjestelmät verkostoja, jotka muodostuvat ihmisistä, toimintakäytännöistä ja teknologiasta jossakin tietyssä organisaatiokontekstissa. Kenttätyö keskeistä Ongelmien artikulointi yhdessä osallisten kanssa. Konkreettisia tapoja parantaa PD projektiin osallistuvien työolosuhteita (työtaakkaan vaikuttaminen, luovuuden ilmaisumahdollisuuksien lisääminen, työn sisältöjen itsekontrolli, kommunikaation parantaminen yli hierarkia- ja organisaatiorajojen). Suunnittelijan oman roolin tiedostaminen PD prosessissa (reflektointi)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.