Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAurora Härkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 16.11.2005
2
Helander M. G., Landauer T. K., Prabhu P. V., 1997. Handbook of Human-Computer Interaction, luku 10. Mayhew D., 1999. The Usability Engineering Lifecycle, luku 1. Cooper, A. Nörttien valtakunta Preece J., Rogers Y., Sharp H., 2002. Interaction Design, luvut 1-2, 6, 8, 10 ja 14. Vicente, K. The Human Factor. kalvoissa esitetyt WWW-osoitteet
3
X + TIETOKONE = TIETOKONE
5
RISTIRIITA Ohjelmointi on erittäin vaativaa työtä ohjelmistoinsinööri haluaa mahdollisimman joutuisan ja helpon kokoamisprosessin Tietokoneet ovat monimutkaisia ja ne leviävät joka paikkaan (autoihin, kameroihin, videoihin, kelloihin, puhelimiin...) käyttäjä haluaa mahdollisimman joutuisan ja helpon interaktiivisen kokemuksen
7
Mitä kirjastoesimerkki opettaa käytettävyydestä, käyttöliittymän kehittämisestä ja ohjelmistoliiketoiminnasta?
22
VARAUS?
28
tyytyväiset käyttäjät nopeasti rahaa
29
Gould, Boies & Ukelson “What do users REALLY want?” “Nobody can get it right the first time.” “Development is full of surprises.” “Developing user-oriented systems requires living in a sea of changes.” “Why is user testing so late?”
30
Nielsen’s model of system acceptability
31
Preece, Rogers, and Sharp usability goals: effectiveness, efficiency, safety, utility, learnability, and memorability user experience goals: satisfying, enjoyable, fun, entertaining, helpful, motivating, aesthetically pleasing, supportive of creativity, rewarding, and emotionally fulfilling
32
van Welie, van der Veer, and Eliëns
33
http://drdeb.vineyard.net/index.php?loc=11&nloc=1 Seuraavassa yksinkertaistettu esitys The Usability Engineering Lifecycle
34
Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus
35
Käyttöönotto SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Käyttäjäpersoona Tavoitteet (tehtävät)
36
Miksi persoona? Suunnittelijoilla on taipumus ajatella itseään käyttäjänä. “Käyttäjä” on epämääräinen ja venyvä käsite, se kiemurtelee kehittämispaineen alla. Yksityiskohtaisesti ja tarkasti kuvattu peroona ei veny. Persoona vaatii suunnittelijan huomion, se auttaa ymmärtämään tavoitteitaan ja toimii kommunikaatiovälineenä.
41
Karen Bachmann “Design for everyone means that you design for no one. Design for one person, and you’ve at least designed for someone.”
42
Miten persoona luodaan? Etnografisessa tutkimuksessa mennään tutkittavan luokse oikeaan ympäristöön ja observoidaan (kytätään ja kysytään) mitä he tekevät mitä he sanovat tekevänsä mikä heitä ärsyttää mistä he ovat ylpeitä mihin he ovat tyytyväisiä. Tutkimuksen pohjalta luodaan edustava arkkityyppi eli persoona.
43
ARKKITYYPPI
44
Mitä tutkitaan? ihmisiä, yhteisöä käyttäjien taitoja ja tietoja
45
Mitä tutkitaan? aiempi tapa toimia manuaalinen järjestelmä huono tietojärjestelmä kilpaileva järjestelmä
46
mennään paikalle katsotaan, kuunnellaan kuvataan, äänitetään pyydetään ajattelemaan ääneen kokeillaan itse lomaketutkimus Miten tutkitaan?
47
PLAGIOI!
49
Miten? kynä ja paperi storyboard käyttöliittymän paperiproto protoiluväline esim. Denim: http://guir.berkeley.edu
51
Prototyypit Lopputuotosta jäljittelevät (high fidelity) Lopputuotosta mallittavat (low fidelity) Horisontaalinen -Paljon toimintoja määritelty -Ei toteutettu Vertikaalinen -Vähän toimintoja -Toteutettuina
52
Daniel Engelberg and Ahmed Seffah (2002). A Framework for Rapid Mid-Fidelity Prototyping of Web Sites. In J. Hammond, T. Gross, J. Wesson (Eds) Usability: Gaining a Competetive Edge, IFIP World Computer Congress 2002
53
AJATTELE! heuristinen arviointi läpikäynnit (kognitiivinen, osallistava ryhmä jne) GOMS http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html
54
GOMS Goal Method 1 Operation Selection Rule Method 2 Operation ?
55
USEITA VAIHTOEHTOJA !
56
Entä testaus? Tehtävät käytettävyystesteihin
57
Käytettävyystestin alussa esittele itsesi selitä kokeen tarkoitus kerro, että koehenkilö on vapaa keskeyttämään selitä laitteiston tarkoitus selitä ja näytä, miten ajatellaan ääneen selitä, ettet voi auttaa kokeen aikana anna kirjalliset ohjeet tehtävään kysyttävää?
58
Käytettävyystestin jälkeen kerro, mitä sait selville tai yritit saada selville vastaa kysymyksiin haastattele tai keskustele käytä tuloksia: korjaa ainakin kaikki vakavat ongelmat ja kaikki helposti korjattavat
59
Mitä tehdään? asennus esittely koulutus palautteen kerääminen
60
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
61
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Käsittelliinen malli Käyttöliittymäproto Valmis järjestelmä Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttäjäpersoona Tavoitteet (tehtävät) Käyttöönotto Käyttäjien palaute
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.