Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJussi Hukkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus APR:n avulla Miten terveyskeskuksen tuottavuus paranee? Outi Elonheimo Dosentti, LKT Kunta-HCLF17.1.2008
2
Helsinki 17.1.2008 Miten tk:n tuottavuus paranee? Lisäämällä resurseja Lisäämällä resurseja Jos (henkilöstö)resurssit pysyvät samana Jos (henkilöstö)resurssit pysyvät samana Lisäämällä tuotantoa (tehostamalla toimintaa)Lisäämällä tuotantoa (tehostamalla toimintaa) Tuottamalla palvelut edullisemmalla tavalla (=työnjakomuutokset)Tuottamalla palvelut edullisemmalla tavalla (=työnjakomuutokset) Vähentämällä (turhaa) tekemistä (=optimoimalla toimintatapoja)Vähentämällä (turhaa) tekemistä (=optimoimalla toimintatapoja)
3
Helsinki 17.1.2008 Miten tk:n tuottavuus paranee? Tutkittuun tietoon pohjautuvalla hoitokäytäntöjen kehittämisellä Tutkittuun tietoon pohjautuvalla hoitokäytäntöjen kehittämisellä ”Terveyskeskusten toimintaa voidaan tehostaa vain tekemällä tiimityötä, jakamalla hoitovastuuta ja - tehtäviä eri ammattiryhmien kesken ja suunnittelemalla uudelleen perinteisiä toimintakäytäntöjä ja -tapoja.” ”Pelkkien lääkärin vastaanottoaikojen sijaan eri sairausryhmien hoito tulee antaa moniammatillisena hoitoprosessina, johon osallistuvat tilanteen mukaan ne ammattihenkilöt, joiden osaamista kulloinkin tarvitaan.”
4
Helsinki 17.1.2008 Terveyskeskuksen toiminnan muutosprosessin vaiheet
5
Helsinki 17.1.2008
6
20 suurinta potilasryhmää (pAPR) ja niiden resurssien käyttö
7
Helsinki 17.1.2008 Terveyskeskuksen toimintakäytäntöprofiili: Karkkilan 10 suurimman pAPR:n vaativuus
8
Helsinki 17.1.2008 Muutostarpeen selvittely Muutostarpeen selvittely 1. Toimintayksiköiden väliset tuotannon ja tuottavuuden vertailut Potilaskirjon ja sen vaativuuden vertailuPotilaskirjon ja sen vaativuuden vertailu Sairausryhmien hoito- ja toimintakäytäntöjen vertailuSairausryhmien hoito- ja toimintakäytäntöjen vertailu Poikkeavuuksien etsiminen Poikkeavuuksien etsiminen Työnjaon vertailuTyönjaon vertailu Tuottavuuden vertailuTuottavuuden vertailu 2. Resurssien kulutuksen tarkastelu 3. Väestön palvelujen tarpeen määrittäminen
9
Helsinki 17.1.2008 Potilaskirjon ja sen vaativuuden vertailu
10
Helsinki 17.1.2008 Sairausryhmien toimintakäytäntöjen vertailu
11
Helsinki 17.1.2008 Resurssien kulutuksen vertailu 10 resurssienkäytöltään suurinta sairausryhmää
12
Helsinki 17.1.2008 Nykykäytäntöjen analysointi Kehittämiskohteiden valinta Kehittämiskohteiden valinta Suuret potilasryhmät, poikkeavat käytännötSuuret potilasryhmät, poikkeavat käytännöt Toiminnan, toimintakäytäntöjen ja työnjaon analysointi, kehittäminen ja seuranta Toiminnan, toimintakäytäntöjen ja työnjaon analysointi, kehittäminen ja seuranta
13
Helsinki 17.1.2008 Suuret potilasryhmät, poikkeavat käytännöt
14
Helsinki 17.1.2008 Toiminnan analysointi
15
Helsinki 17.1.2008 Helppohoitoisten infektioiden toimintakäytäntöjen vertailua Toimintakäytäntöjen analysointi
16
Helsinki 17.1.2008 Lohjan ja Vihdin tuotteiden vertailua Hoitoprosessin analysointi
17
Helsinki 17.1.2008
18
Helppohoitoisen infektion hoitokäytäntöjen erot (pAPR-ryhmien painosummien %-osuus)
19
Helsinki 17.1.2008
20
Työnjako
21
Toimenpidekirjonvertailu:Helppohoitoineninfektio
22
Muutos Yhdessä työntekijöiden kanssa suunnitellaan ja toteutetaan toimintatapojen, hoitokäytäntöjen, työn organisoinnin ja työnjaon muutokset Yhdessä työntekijöiden kanssa suunnitellaan ja toteutetaan toimintatapojen, hoitokäytäntöjen, työn organisoinnin ja työnjaon muutokset Voimavarojen käytön ohjaus Voimavarojen käytön ohjaus Henkilökunnan koulutus Henkilökunnan koulutus Väestön informointi ja ”koulutus” Väestön informointi ja ”koulutus”
23
Helsinki 17.1.2008 Toiminnan muutosten vaikutusten tarkastelu ja objektiivinen arviointi Kustannuspainojen muutos sairausryhmittäin tai toimintayksiköittäin Kustannuspainojen muutos sairausryhmittäin tai toimintayksiköittäin Toimintakäytäntömuutos (esim. toimenpidekirjo) Toimintakäytäntömuutos (esim. toimenpidekirjo) Työnjaon muutos Työnjaon muutos Tuotannon muutos Tuotannon muutos Resurssien käytön muutos Resurssien käytön muutos Tuottavuuden muutos Tuottavuuden muutos Käyntimäärien muutos? Käyntimäärien muutos? Muuttuneen käytännön vaikutus potilaan terveyteen (vaikuttavuusmittarit) Muuttuneen käytännön vaikutus potilaan terveyteen (vaikuttavuusmittarit)
24
Helsinki 17.1.2008 Kontaktit / 1000 asukasta Helppohoitoiset infektiot
25
Helsinki 17.1.2008
26
Vihti (Helppohoitoiset infektiot) Tot 365Tot 372
27
Helsinki 17.1.2008
28
= 116 työtuntia Tuotannon muutos
29
Helsinki 17.1.2008 Seurantakäynnit Helppohoitoiset infektiot Vaikuttavuus
30
Helsinki 17.1.2008 Avohoidon potilasryhmitys (APR TM ) ja APR-tietojärjestelmä Johdon tietojärjestelmä, joka on tarkoitettu terveyskeskustoiminnan tuotteistamiseen, seurantaan ja kehittämiseen Johdon tietojärjestelmä, joka on tarkoitettu terveyskeskustoiminnan tuotteistamiseen, seurantaan ja kehittämiseen Tuotetun tiedon avulla terveyskeskuksen rajalliset resurssit voidaan kohdentaa tarkemminTuotetun tiedon avulla terveyskeskuksen rajalliset resurssit voidaan kohdentaa tarkemmin Vertaiskehittämisessä (benchmarking) löydetään toiminnan vahvuudet ja kehittämiskohteetVertaiskehittämisessä (benchmarking) löydetään toiminnan vahvuudet ja kehittämiskohteet Hoitokäytäntöjä kehittämällä saadaan aikaan kustannussäästöjä ja parempia hoitotuloksiaHoitokäytäntöjä kehittämällä saadaan aikaan kustannussäästöjä ja parempia hoitotuloksia
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.