Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:"— Esityksen transkriptio:

1 Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi: miten media toimii, välittää viestejä, tunteita, kokemuksia ym. (esim. kerronnan analyysi, retoriikka-analyysi, av-median keinojen formaalinen analyysi) tulkitseva analyysi: millaisia viestejä, kokemuksia, tunteita, ajatuksia, ideologioita, arvoja ym. media välittää (denotaatio, konnotaatio, symptomaattiset merkitykset jne.)

2 Analyysin tekeminen Vaikutelma Kuvailu Analyysi Tulkinta

3 Vaikutelma Mitä mielikuvia, tunteita elokuva herättää?
Onko se pelottava, hauska, jännittävä, tylsä, kiinnostava, hidas, nopea? Vaikutelma antaa alustavan ymmärryksen, ennakkomielikuvan, johon analyysi voi pohjautua (joko vahvistaakseen tai kumotakseen sen)

4 Kuvailu Mitä kuvassa on, mitä nähdään, mitä kuullaan
Tavoite vain neutraalisti kuvata, mitä kuvassa todella on (kuvakoko, kuvakulma, äänet, millaisia ne ovat, rytmi) Kuvailussa suljetaan kysymys merkityksestä pois (ei ole oleellista mitä kuva merkitsee, vaan millainen se on)

5 Analyysi Analysoitavan asian erittely käsitteiden avulla
Mistä osasista koostuu, miten rakentuu Funktiot (miksi tämä asia on tässä) Myös samanlaisuus, toisto, jne. Miten toimii, mitä efektejä saa aikaan Vertailu vaihtoehtoihin (entä jos?) Esim. miten vaikutus muuttuisi, jos yleiskuvan sijaan käytettäisiin puolikuvaa; leikkauksen sijaan yhtenäistä otosta, musiikin A sijaan musiikkia B? Muotoanalyysissä kysymys merkityksestä ei oleellinen

6 Tulkinta Tulkinnan tehtävä vastata kysymykseen merkityksestä: mitä tämä tarkoittaa, mihin yleisempään asiaan tämä liittyy Vasta tulkinnassa voidaan pohtia mahdollisia symboleita, jne. Tulkinnan tulee pohjautua analyysiin

7 Komisario Palmun erehdys (1960)

8 Tuotanto Ohjaus: Matti Kassila
Käsikirjoitus: Kassila, Mika Waltarin romaanista Tuottaja: T.J. Särkkä / Suomen Filmiteollisuus (SF) Musiikki: Osmo Lindeman Kuvaus: Olavi Tuomi Leikkaus: Elmer Lahti Lavastus: Aarre Koivisto Pukusuunnittelu: Laura Saalas Ääni: Pentti Hämäläinen

9 Näyttelijät Joel Rinne ... Palmu Elina Pohjanpää ... Irma Vanne
Matti Ranin ... Virta Leo Riuttu ... K V Laihonen Leo Jokela ... Kokki Elina Salo ... Airi Rykämö Matti Oravisto ... Insinööri Vaara Pentti Siimes ... Aimo Rykämö Saara Ranin ... Amalia Rygseck Leevi Kuuranne ... 'Butler' Veijonen Jussi Jurkka ... Bruno Rygseck Aino Mantsas ... Alli Rygseck Arvo Lehesmaa ... Gunnar Rygseck

10 Kerronnallinen rakenne: tarina
Brunon aiempi elämä Tapaaminen Kappelissa: ”rikossuunnitelmat” ”Rikosten” toteutus Illanvietto Nti Vanne yöpyy salaa Brunon talossa Brunon murha ja sen havaitseminen Tutkimukset alkavat Lounas Kämpissä Rva Alli Rygseckin murha Uudet tutkimukset Palmu tapaa osallisia Palmun suunnitelma Ratkaisu

11 Kerronnallinen rakenne: juoni
D. Illanvietto Bruno Rygseckin talossa G. Murhatutkimukset alkavat Brunon talossa F. Murha ja sen havaitseminen A. Brunon aiempi elämä D. Illanvietto (kissan surma) H. Lounas Kämpissä B. Tapaaminen Kappelissa C. ”Rikosten” toteutus (nti Vanne - käsikirjoitus) D. Illanvietto (Vaaran ja Brunon riita, riita käsikirjoituksesta) J. Uusi murha ja uudet tutkimukset I. Rva Rygseckin murha takautumana C. Brunon ja Airi Rykämön tapaaminen K. Palmu tapaa osallisia E. Nti Vanteen yöpyminen Brunon talossa L. Palmun suunnitelma M. Ratkaisu

12 Huomioita kerronnallisesta rakenteesta
Takautumarakenne – miksi? Useat takautumat liittyvät Brunon illanviettoon Takautumat eri henkilöiden näkökulmista Takaumissa osin päällekkäisyyksiä Illanvietosta kerrotaan osin kuvin, osin dialogissa Takautumarakenne : film noir, mysteeri

13 Fokalisaatio Alkujaksoa lukuun ottamatta nykyhetkisten jaksojen fokalisaatio Palmussa (”Palmun näkökulma”) Ts. katsoja tietää sen, mitä Palmu tietää Tosin ehkä oikeampi katsojan ”edustaja” Palmun apuri Virta (joka myös koko ajan läsnä) – Palmu tietää murhaajan ennen Virtaa Takautumajaksoissa fokalisaatio (yleensä) kertojassa – paikoin subjektiivisuutta korostaen

14 Murha-aamun tapahtumat: takautumajakson analyysiä

15 YK: Palmu, tekee yhteenvetoa läsnäolijoiden kertomuksista; koko tila näkyy kuvassa

16 PK: Amalia

17 Vastakuva, SPK; tilallinen yhteys ilmaistu katseen ja dialogin avulla

18 Takaumakuva; raportoiva ääni nykyhetkessä, kuvassa suuri kello, joka näyttää aikaa, johon selostaja viittaa

19 Kuvattu tapahtuma nähdään yleiskuvassa, henkilöt etäällä

20 Kuten edellä

21 Kuten edellä

22 Kuten edellä; selostaja kertoo ja etenkin kello näyttää täsmällisen ajan…

23 Mutta Aimo (nykyhetkessä) ei ole aivan varma…

24 Kuten edellä

25 Kuten edellä

26 Kuvan rakenne kuten edellä, mutta nyt kuvakulma vaihtunut ja hypätty ajassa taaksepäin murhan havaitsemishetkeen

27 YK; Butler, Vaara ja Aimo poistuvat kuvasta; kaikki melko etäällä kamerasta

28 YK. Heidän poistuttuaan kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja musiikki alkaa soida uhkaavasti

29 Paluu nyt-hetkeen; samanlainen kuva-asetelma kuin ennen takautumajaksoa

30 Huomioita: Yleiskuvan käyttö, henkilöt etäällä
Neutraali, raportoiva selostusääni Taskukellon kuvaa käytetty tapahtumaa esittävän kuvan päällä osoittamassa tapahtuma-aikaa Saapumiset esitetty kronologisesti lukuun ottamatta murhan havaitsemista (tapahtui ennen Airi Rykämön saapumista, esitetään sen jälkeen) Takautumajakson päätöskuvassa kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja uhkaava musiikki alkaa soida

31 Analyysiä Taskukellon kuvan funktioita Yleiskuvan funktioita
Tapahtuma-ajan ”objektiivinen” määrittely Tukee epookkia, yläluokkaista miljöötä Myös koominen efekti Yleiskuvan funktioita Ottaa etäisyyttä henkilöihin, ”objektiivisuus” Etäisyys myös asettaa katsojan enemmän tarkkailijan kuin mukanaolijan asemaan Selostusääni Korostaa yhdessä kuvakerronnan (yleiskuva, taskukello) kanssa tapahtumien ”objektiivisuutta” (vrt. muut subjektiiviset takautumat) ”Kaksinkertaistaa” kerronnan – kertoo ”saman” asian kuin kuva näyttää, mutta ei kuitenkaan yksi yhteen; katsojalle hieman eri näkökulmat Vrt. otos Aimosta nykyhetkessä – asettuu ristiriitaan kellon ja selostuksen tarkan ajan kanssa

32 Analyysiä Loppuotos ja musiikki: Rytminvaihdos:
”Väärässä” järjestyksessä esitetty kuva painottaa dramaattisuutta (murhan havaitseminen tärkein tapahtuma; kerrotaan siksi lopuksi) Yleiskuva korostaa edelleen katsojan etäisyyttä, kameran katse ”välinpitämätön” Musiikki asettuu kamerakerrontaa vastaan, painottaa tapahtuman dramaattisuutta Tapahtuman jääminen kuvanulkoiselle alueelle (off-screen) korostaa sen merkitystä (yhdessä musiikin kanssa) Saa katsojan odottamaan lisää tietoa / kuvaa (tähän palataan vielä kylpyhuonejaksossa) Rytminvaihdos: Takaumajakson juoni etenee kohti huipennusta (ruumiin löytäminen) ja siirtymä takaisin Palmuun ja kumppaneihin toimii eräänlaisena vastakohtana takaumajakson tihentymiselle – nyt ollaan taas vakaassa nykyhetkessä, kamera / katsoja on taas lähellä henkilöitä

33 Analyysiä: Alli Rygseckin murha

34 Nykyhetki: Insinööri Vaara alkaa kertoa Alli Rygseckin kuolemasta (PK)

35 Kamera seuraa Vaaraa, joka kävelee oikealle rouva Rygkseckin tuolin luo; rajaus muuttuu SPK:ksi

36 Ristikuvan kautta siirrytään takautumaan; rajaus ja sommittelu pysyvät melko samoina (graafinen jatkuvuus)

37 Takautumajakson alku: Alli Rygseck etualalla, muut taustalla (KK); Alli kertoo haluavansa absinttia

38 Sama otos: Aimo tuo lasin Allille

39 Aimo palaa takaisin tarjoiluvaunun luo; kamera seuraa ja lähestyy aimoa: PK; katsoo Allia

40 Leikkaus vastakuvaan: PLK Alli

41 Kamera-ajo…

42 …lähikuvaan Allin kauhistuneista kasvoista

43 Leikkaus vinosti rajattuun kokokuvaan kaatuvasta Allista, lyhyt

44

45

46

47

48

49 Paluu kokokuvaan kaatuvasta Allista, vino rajaus

50 Alakulma; kaatuva Alli Rygseck, lyhyt

51 Lähikuva: Allin käsi ja kaatunut absinttilasi; kuvakulma vaihtuu suojaviivan yli

52 Ristikuva…

53 …nykyhetkeen; rajaus pysyy samana (graafinen jatkuvuus)

54 Tila esitellään uudelleen; paluu normaaliin


Lataa ppt "Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google