Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAino Lehtilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi: miten media toimii, välittää viestejä, tunteita, kokemuksia ym. (esim. kerronnan analyysi, retoriikka-analyysi, av-median keinojen formaalinen analyysi) tulkitseva analyysi: millaisia viestejä, kokemuksia, tunteita, ajatuksia, ideologioita, arvoja ym. media välittää (denotaatio, konnotaatio, symptomaattiset merkitykset jne.)
2
Analyysin tekeminen Vaikutelma Kuvailu Analyysi Tulkinta
3
Vaikutelma Mitä mielikuvia, tunteita elokuva herättää?
Onko se pelottava, hauska, jännittävä, tylsä, kiinnostava, hidas, nopea? Vaikutelma antaa alustavan ymmärryksen, ennakkomielikuvan, johon analyysi voi pohjautua (joko vahvistaakseen tai kumotakseen sen)
4
Kuvailu Mitä kuvassa on, mitä nähdään, mitä kuullaan
Tavoite vain neutraalisti kuvata, mitä kuvassa todella on (kuvakoko, kuvakulma, äänet, millaisia ne ovat, rytmi) Kuvailussa suljetaan kysymys merkityksestä pois (ei ole oleellista mitä kuva merkitsee, vaan millainen se on)
5
Analyysi Analysoitavan asian erittely käsitteiden avulla
Mistä osasista koostuu, miten rakentuu Funktiot (miksi tämä asia on tässä) Myös samanlaisuus, toisto, jne. Miten toimii, mitä efektejä saa aikaan Vertailu vaihtoehtoihin (entä jos?) Esim. miten vaikutus muuttuisi, jos yleiskuvan sijaan käytettäisiin puolikuvaa; leikkauksen sijaan yhtenäistä otosta, musiikin A sijaan musiikkia B? Muotoanalyysissä kysymys merkityksestä ei oleellinen
6
Tulkinta Tulkinnan tehtävä vastata kysymykseen merkityksestä: mitä tämä tarkoittaa, mihin yleisempään asiaan tämä liittyy Vasta tulkinnassa voidaan pohtia mahdollisia symboleita, jne. Tulkinnan tulee pohjautua analyysiin
7
Komisario Palmun erehdys (1960)
8
Tuotanto Ohjaus: Matti Kassila
Käsikirjoitus: Kassila, Mika Waltarin romaanista Tuottaja: T.J. Särkkä / Suomen Filmiteollisuus (SF) Musiikki: Osmo Lindeman Kuvaus: Olavi Tuomi Leikkaus: Elmer Lahti Lavastus: Aarre Koivisto Pukusuunnittelu: Laura Saalas Ääni: Pentti Hämäläinen
9
Näyttelijät Joel Rinne ... Palmu Elina Pohjanpää ... Irma Vanne
Matti Ranin ... Virta Leo Riuttu ... K V Laihonen Leo Jokela ... Kokki Elina Salo ... Airi Rykämö Matti Oravisto ... Insinööri Vaara Pentti Siimes ... Aimo Rykämö Saara Ranin ... Amalia Rygseck Leevi Kuuranne ... 'Butler' Veijonen Jussi Jurkka ... Bruno Rygseck Aino Mantsas ... Alli Rygseck Arvo Lehesmaa ... Gunnar Rygseck
10
Kerronnallinen rakenne: tarina
Brunon aiempi elämä Tapaaminen Kappelissa: ”rikossuunnitelmat” ”Rikosten” toteutus Illanvietto Nti Vanne yöpyy salaa Brunon talossa Brunon murha ja sen havaitseminen Tutkimukset alkavat Lounas Kämpissä Rva Alli Rygseckin murha Uudet tutkimukset Palmu tapaa osallisia Palmun suunnitelma Ratkaisu
11
Kerronnallinen rakenne: juoni
D. Illanvietto Bruno Rygseckin talossa G. Murhatutkimukset alkavat Brunon talossa F. Murha ja sen havaitseminen A. Brunon aiempi elämä D. Illanvietto (kissan surma) H. Lounas Kämpissä B. Tapaaminen Kappelissa C. ”Rikosten” toteutus (nti Vanne - käsikirjoitus) D. Illanvietto (Vaaran ja Brunon riita, riita käsikirjoituksesta) J. Uusi murha ja uudet tutkimukset I. Rva Rygseckin murha takautumana C. Brunon ja Airi Rykämön tapaaminen K. Palmu tapaa osallisia E. Nti Vanteen yöpyminen Brunon talossa L. Palmun suunnitelma M. Ratkaisu
12
Huomioita kerronnallisesta rakenteesta
Takautumarakenne – miksi? Useat takautumat liittyvät Brunon illanviettoon Takautumat eri henkilöiden näkökulmista Takaumissa osin päällekkäisyyksiä Illanvietosta kerrotaan osin kuvin, osin dialogissa Takautumarakenne : film noir, mysteeri
13
Fokalisaatio Alkujaksoa lukuun ottamatta nykyhetkisten jaksojen fokalisaatio Palmussa (”Palmun näkökulma”) Ts. katsoja tietää sen, mitä Palmu tietää Tosin ehkä oikeampi katsojan ”edustaja” Palmun apuri Virta (joka myös koko ajan läsnä) – Palmu tietää murhaajan ennen Virtaa Takautumajaksoissa fokalisaatio (yleensä) kertojassa – paikoin subjektiivisuutta korostaen
14
Murha-aamun tapahtumat: takautumajakson analyysiä
15
YK: Palmu, tekee yhteenvetoa läsnäolijoiden kertomuksista; koko tila näkyy kuvassa
16
PK: Amalia
17
Vastakuva, SPK; tilallinen yhteys ilmaistu katseen ja dialogin avulla
18
Takaumakuva; raportoiva ääni nykyhetkessä, kuvassa suuri kello, joka näyttää aikaa, johon selostaja viittaa
19
Kuvattu tapahtuma nähdään yleiskuvassa, henkilöt etäällä
20
Kuten edellä
21
Kuten edellä
22
Kuten edellä; selostaja kertoo ja etenkin kello näyttää täsmällisen ajan…
23
Mutta Aimo (nykyhetkessä) ei ole aivan varma…
24
Kuten edellä
25
Kuten edellä
26
Kuvan rakenne kuten edellä, mutta nyt kuvakulma vaihtunut ja hypätty ajassa taaksepäin murhan havaitsemishetkeen
27
YK; Butler, Vaara ja Aimo poistuvat kuvasta; kaikki melko etäällä kamerasta
28
YK. Heidän poistuttuaan kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja musiikki alkaa soida uhkaavasti
29
Paluu nyt-hetkeen; samanlainen kuva-asetelma kuin ennen takautumajaksoa
30
Huomioita: Yleiskuvan käyttö, henkilöt etäällä
Neutraali, raportoiva selostusääni Taskukellon kuvaa käytetty tapahtumaa esittävän kuvan päällä osoittamassa tapahtuma-aikaa Saapumiset esitetty kronologisesti lukuun ottamatta murhan havaitsemista (tapahtui ennen Airi Rykämön saapumista, esitetään sen jälkeen) Takautumajakson päätöskuvassa kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja uhkaava musiikki alkaa soida
31
Analyysiä Taskukellon kuvan funktioita Yleiskuvan funktioita
Tapahtuma-ajan ”objektiivinen” määrittely Tukee epookkia, yläluokkaista miljöötä Myös koominen efekti Yleiskuvan funktioita Ottaa etäisyyttä henkilöihin, ”objektiivisuus” Etäisyys myös asettaa katsojan enemmän tarkkailijan kuin mukanaolijan asemaan Selostusääni Korostaa yhdessä kuvakerronnan (yleiskuva, taskukello) kanssa tapahtumien ”objektiivisuutta” (vrt. muut subjektiiviset takautumat) ”Kaksinkertaistaa” kerronnan – kertoo ”saman” asian kuin kuva näyttää, mutta ei kuitenkaan yksi yhteen; katsojalle hieman eri näkökulmat Vrt. otos Aimosta nykyhetkessä – asettuu ristiriitaan kellon ja selostuksen tarkan ajan kanssa
32
Analyysiä Loppuotos ja musiikki: Rytminvaihdos:
”Väärässä” järjestyksessä esitetty kuva painottaa dramaattisuutta (murhan havaitseminen tärkein tapahtuma; kerrotaan siksi lopuksi) Yleiskuva korostaa edelleen katsojan etäisyyttä, kameran katse ”välinpitämätön” Musiikki asettuu kamerakerrontaa vastaan, painottaa tapahtuman dramaattisuutta Tapahtuman jääminen kuvanulkoiselle alueelle (off-screen) korostaa sen merkitystä (yhdessä musiikin kanssa) Saa katsojan odottamaan lisää tietoa / kuvaa (tähän palataan vielä kylpyhuonejaksossa) Rytminvaihdos: Takaumajakson juoni etenee kohti huipennusta (ruumiin löytäminen) ja siirtymä takaisin Palmuun ja kumppaneihin toimii eräänlaisena vastakohtana takaumajakson tihentymiselle – nyt ollaan taas vakaassa nykyhetkessä, kamera / katsoja on taas lähellä henkilöitä
33
Analyysiä: Alli Rygseckin murha
34
Nykyhetki: Insinööri Vaara alkaa kertoa Alli Rygseckin kuolemasta (PK)
35
Kamera seuraa Vaaraa, joka kävelee oikealle rouva Rygkseckin tuolin luo; rajaus muuttuu SPK:ksi
36
Ristikuvan kautta siirrytään takautumaan; rajaus ja sommittelu pysyvät melko samoina (graafinen jatkuvuus)
37
Takautumajakson alku: Alli Rygseck etualalla, muut taustalla (KK); Alli kertoo haluavansa absinttia
38
Sama otos: Aimo tuo lasin Allille
39
Aimo palaa takaisin tarjoiluvaunun luo; kamera seuraa ja lähestyy aimoa: PK; katsoo Allia
40
Leikkaus vastakuvaan: PLK Alli
41
Kamera-ajo…
42
…lähikuvaan Allin kauhistuneista kasvoista
43
Leikkaus vinosti rajattuun kokokuvaan kaatuvasta Allista, lyhyt
49
Paluu kokokuvaan kaatuvasta Allista, vino rajaus
50
Alakulma; kaatuva Alli Rygseck, lyhyt
51
Lähikuva: Allin käsi ja kaatunut absinttilasi; kuvakulma vaihtuu suojaviivan yli
52
Ristikuva…
53
…nykyhetkeen; rajaus pysyy samana (graafinen jatkuvuus)
54
Tila esitellään uudelleen; paluu normaaliin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.