Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajien täydennyskoulutusprojekti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajien täydennyskoulutusprojekti"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Kuusamo,

2 ELOKUVAKASVATUKSEN TARVE
Visuaalinen kulttuuri Mediakulttuurin vaikutus lasten identiteetin kehittymiseen Lapset tarvitsevat ohjausta mediasuhteen kehittämisessä Audiovisuaalinen luku- ja kirjoitustaito Elokuvamedian monipuolisuus Elokuvataiteen kulttuuriperintö

3 ELOKUVAKASVATUKSEN TAVOITTEET
Kehittää oppilaiden elokuvakulttuurin tietämystä Ymmärtää elokuvallista ilmaisua ja kerrontakeinoja Käyttää liikkuvaa kuvaa omien ajatusten ja tunteiden välittämiseen Kehittää oppilaan ryhmätyötaitoja Kriittisyys, aktiivisuus, avoimuus, elämyksellisyys Tasapainoinen mediasuhde Uusi lukutaito Oppilas analysoi ja perustelee mielipiteitään

4 ELOKUVA-ANALYYSI Elokuvan terminologiaa
Elokuvien lähiluku - tekstuaaliset osatekijät Tulkinnan teoriat - kontekstuaaliset osatekijät

5 HELPPO ELOKUVA-ANALYYSI
Tavoitteet: Oppilas oppii tulkitsemaan kuvallista kerrontaa ja tarinan rakenteita. Hän tajuaa periaatteet, joiden avulla muodostuu elokuvallinen kokonaisuus. Sisältö: Valitse yksi tai useampi näkökulma, joiden avulla tarkastelet elokuvaa tai yhtä kohtausta yhdessä luokkasi kanssa. (kohtaus = elokuvan jakso, jonka tapahtumat käydään samassa paikassa ja/tai ajassa, esim. luokkahuone) Tehtävät voidaan suorittaa pari- tai ryhmätyönä. Lopuksi tulokset kootaan kalvolle tai taululle.

6 1. KUVALLINEN ILMAISU a) Kuvakoot ja kuvakulmat
- käytä neljää kuvakokoa (yleiskuva, kokokuva, puolikuva, lähikuva) - miksi on olemassa erilaisia kuvakokoja? mitä vaikutusta niillä on kerrontaan? - voit harjoitella kuvakokoja luokan kanssa leikkaamalla neliönmuotoisen reiän pahviin (kamera) tai rajaamalla sormilla oman ”kameran” b) Kameran liike - miksi kamera liikkuu? miten kamera voi liikkua? - harjoittele luokan kanssa kamera-ajoja, joko oikealla kameralla tai pahviin leikatun neliön avulla

7 2. DRAMATURGIA a) Elokuvan rakenne
- jakakaa elokuva tai sen yksi kohtaus alku-keskikohta-loppu -periaatteella - mitä asioita jaksot sisältävä? Miksi ne toistuvat myös muissa elokuvissa? b) Äänet - millaisista äänistä kohtaus rakentuu (puhe, taustaäänet, musiikki, tehosteäänet jne.) - kuunnelkaa elokuvaa silmät kiinni ja tehkää luettelo mitä kuulette

8 3. LAJITYYPPI - tehkää luettelo erilaisista elokuvan lajeista (lajityyppi tai genre) kuten komedia, jännitys, draama, musikaali, lännenelokuva, tieteiselokuva jne. - miettikää eri lajityyppien ominaisuuksia (konventioita) - miksi ominaisuudet toistuvat saman lajityypin elokuvissa?

9 4. HENKILÖHAHMOT - tunnistakaa erilaiset henkilöhahmot (pahis, päähenkilö, sankari jne.) - mitä ominaisuuksia eri henkilöhahmoilla on ja miten ne on tuotu esille? (esim. kuvakulmat, vaatteet: pahis pukeutuu mustaan)

10 LÄHILUKU - RAKENNEANALYYSI
elokuva kohtaus / kesto otos / kesto kamera / ääni /toiminta

11 LÄHILUKU - RAKENNEANALYYSI

12 TULKINNAN TEORIAT Tulkinnan teoriat Tuotannolliset tekijät
Kuka elokuvan on tehnyt ja miksi se on tehty? Elokuvan tarkoitukset ja tavoitteet Lajityyppi Millaisesta elokuvasta on kyse? Vastaako elokuva lajityypin odotuksia? Kohderyhmä Kenelle elokuva on tehty Representaatio Elokuvan sanoma Suhde todellisuuteen

13 OMAT ELOKUVAT Elokuvantekemisen eri vaiheet: Idea Käsikirjoittaminen
Kuvaminen Editoiminen Arkistoiminen Esittäminen

14 ONGELMAKOHTIA Tekniikka Sisällöt Aika Tila Ryhmäkoot Roolit

15 TARINANKERRONTA Selkeä tarina ja henkilöhahmot Resurssit
Suunnittelu ja käsikirjoittaminen Kohtausluettelo aika / paikka / henkilöt / toiminta / äänet Kuvakäsikirjoitus

16 YHTEYSTIEDOT Projektisihteeri Tommi Nevala Sodankylän kunta
Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti Vasantie 11 99600 Sodankylä puh: (0) fax: +358 (0)


Lataa ppt "Opettajien täydennyskoulutusprojekti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google