Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari 20.10.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari 20.10.2005."— Esityksen transkriptio:

1 KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari 20.10.2005

2 Esityksen kulku 1. Taustaa 2. Määritelmiä 3. Sovelluksen esittelyä 4. Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuvälineenä 5. Tutkimuksen rakentuminen (ongelmat ja menetelmät) 6. Tutkimuksen tuloksia (KUHA:n heikkoudet ja vahvuudet opinto-ohjauksessa) 7. Yhteenveto

3 Tutkimuksen taustaa  Opinpolku-projekti  OPS-matriisi  KUHA-projekti  KUHA-sovellus  Opinto-ohjaus  Käyttöönotto

4 Määritelmiä  Opinpolku  OPS  Pilotointi  www-sovellus

5 Mikä on KUHA?  www-pohjainen tietokantasovellus toisen asteen kurssien hakemiseen  Opettajan ja oppilaan käyttöliittymä  Auttaa mm:  suunnittelemaan tulevaisuutta  Löytämään kursseja ja oppilaitoksia  Edistämään toisen asteen oppilaitosten välistä yhteistyötä  Opinto-ohjauksen apuväline  Yksilöllisen tulevaisuuden suunnittelu  Uusien verkko- opiskelumateriaalien tuottamisen apu:  Oppilaitosten välisten erojen ja yhtäläisyyksien vertailu

6

7 Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuna Opinto-ohjauksen tila  90-luvulla valinnaisuutta lisättiin, resursseja leikattiin  Yksilölliset OPSit (HOPS)  Tietotekniikalla vastataan valinnaisuuden aiheuttamaan ohjauspulaan  hyville oppilaille antaa mahdollisuuksia

8 Ongelmat tietotekniikan käytössä (=resurssit)  Opettajien heikot tvt-taidot  Ei tarpeeksi kattavia/helppokäyttöisiä ohjelmistoja (sitouttaminen)  Ei tarpeeksi laitteistoja  Ei varaa lisensseihin  Kuka ylläpitää ja tukee ei-kaupallisia ohjemistoja?

9 Tutkimus Tutkimusongelmat:  Oppilaan käyttöväline?  Opettajan/opinto-ohjaajan käyttöväline?  Oppilaitosten välinen yhteistyö?  Käyttöönotto?

10 Tutkimusmenetelmät AiheKohde- ryhmä Tutkimus- aineisto Tavoite otanta Opinto-ohjausOpinto- ohjaajat Malliopinpolut5 Opintojen suunnittelu Oppilaatoppilaiden koostamat opinpolut 30 Opintojen suunnittelu, Käyttöönotto Oppilaatwww-lomake100 Opinto-ohjaus, Oppilaitosten yhteistyö, Käyttöönotto Opinto- ohjaajat Haastattelu, www-lomake 2+10

11 KUHA apuna opinto-ohjauksessa (tutkimuksen tuloksia) KUHA-sovelluksen suurimmat ongelmat  Ei ratkaise kaikkia opinto-ohjauksen ongelmia  Opinpolku ei ole sitova suunnitelma  Ei ole ns. neljännen polven ratkaisu  Opinpolkua ei ole tutkinnollisesti rajoitettu  Edellyttää käsitöitä. Ei ole niin hyvä kuin nykyteknologiana voisi olla

12 KUHA-sovelluksen vahvuudet  Tekee sen, mitä mainostaa tekevänsä eli on kevyt katalogi  Opettajalla on mahdollisuus seurata oppilaiden valintoja  Avaa mahdollisuudet vertailla koulujen tarjontaa  Avaa mahdollisuuden tarkastella koulujen vahvuusalueita  Ei yritä markkinoida itseään ratkaisuna ongelmiin, joihin ei vastaa

13 Yhteenveto  KUHA on tietokantapohjainen www-sovellus toisen asteen oppilaitosten kurssien hakusovellus  Opinto-ohjaus tarvitsee tietotekniikkaa resurssipulaan yksilöllisyyttä tukevassa yhteiskunnassa  Tämä tutkimus toteutettiin oppilaille ja opettajille keräämällä opinpolkuja, kyselyvastauksia ja haastattelumateriaalia  KUHA auttaa joihinkin opinto-ohjauksen ongelmiin, mutta ei ratkaise kaikkia

14 Kiitos!


Lataa ppt "KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari 20.10.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google