Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden"— Esityksen transkriptio:

1 VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden
Satu Paiho Erikoistutkija

2 Teknisiä ratkaisuja on tarjolla
… mutta onko palveluja?

3 Insert-hankkeen päätavoitteet
Menetelmät ja toimintamallit kiinteistöjen putkistokorjausten hankintaan Korjausprosessin jäsentäminen eri osapuolten näkökulmista Uudet liiketoimintamallit ja palvelukokonaisuudet Uudet ratkaisut viestiä putkistokorjauksista ja niihin liittyvistä toimista ennakoivasti tilaajille, asukkaille ja rakennusten käyttäjille

4 Kerrostaloasunnot rakennuskannassa 2008 ja putkiremonttien tarve

5 Rivitaloasunnot rakennuskannassa 2008 ja putkiremonttien tarve

6 Lähtökohta: Tyytyväisillä asiakkailla suurempi tarve putkiremonttiin
Putkiremontin tarpeen ja ajankohdan perustelu: % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

7 Tyytyväisillä parempi pohja päätöksentekoon
% ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

8 Korjausprosessin ja lopputuotteen laatu yhdessä tuottavat tyytyväisen asiakkaan
% ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

9 Yhteisen kielen puuttuminen johtaa ongelmiin yritysten ja asukkaiden kanssakäymisessä
% ryhmän vastaajista Lähde: VTT / yrityskysely

10 Suunnitelmien puutteet seuraavat työmaavaiheeseen
% ryhmän vastaajista Lähde: VTT / yrityskysely

11 TYYTYVÄISET ASIAKKAAT SUJUVA REMONTTI Riittävästi tietoa haitoista
Asentajien ammattitaito ja käytös Asunnon siisteys remontin aikana Riittävästi tietoa asuntoon kohdistuvista toimenpiteistä Riittävästi tietoa aikatauluista TYYTYVÄISET ASIAKKAAT Tiedotus asukkaille rakennusvaiheessa Yhteinen kieli (terminologia selvä myös taloyhtiön edustajille/asukkaille) Aikataulujen pito Selkeät urakkasopimukset ja urakkarajat Hankesuunnitteluun panostettu SUJUVA REMONTTI

12 Putkiremontin sisältö asukaslähtöisesti
Vesijohdot Viemärit Lämmitysverkosto Lämmönjakohuoneen ratkaisut Pinnoitteet  Vesikalusteet, hanat  Kaapistot  Rakenteiden korjaukset Vesieristeet Valaisimet  Sähköverkko Ilmanvaihtolaitteet  Tarveselvitys Kuntoarviot Kuntotutkimukset Turvallisuus- ja terveellisyysselvitys Hankesuunnittelu Suunnittelu  Kustannukset  Rakentaminen Läpimenoajan merkittävä lyhentäminen  Pölyn ja melun minimointi  Vaihtoehtojen visualisointi  Väliaikaiset pesu- ja saniteettipalvelut  Ruoanlaittomahdollisuus  Väliaikaisasunnot  Tiedotus  Osakasremonttipalvelut  Varastointi, suojaus  Vartiointi LVV-verkostot Huoneistokohtaiset ratkaisut Palvelut/suoritteet Muut korjaukset, modernisointi Osakkaiden omat remontit  Asukasta kiinnostavat palvelut ja ratkaisut  Ilmanvaihtojärjestelmä Energiataloudelliset korjaukset Hissit Porrashuoneet Lisärakentaminen

13 Palveluverkostot luomaan parempia kokonaispalveluja
Verkostoyhteistyö mahdollistaa yrityksille paremmat edellytykset kehittää palveluita. Verkostot voivat jatkuvien yhteistyösuhteiden ansiosta kehittää suunnittelu-, rakentamis- ja palveluprosesseja monipuolisesti. Verkostot kilpailevat keskenään korjausrakentamisen asiakkaista. Taloyhtiöille mahdollisuus hankkia palveluita laajempina kokonaisuuksina.

14 Putkiremontin kokonaispalvelun sisältö
Suunnittelu- ja korjauspalvelut & joitakin tai kaikki seuraavista: Viestintäpalvelut Asumista turvaavat palvelut Väliaikaisasunnot Omaisuuden suojauspalvelut Siivouspalvelut Vartiointipalvelut Osakkaille tarjottavia omien remonttien suunnittelu- ja toteutuspalvelut Hankesuunnittelu- ja kuntotutkimispalvelut

15 PUTKIREMONTTI KOKONAISPALVELUNA
Osakkeenomistajat, asukkaat Häiriöaika Taloyhtiö Tarveselvitys Kiinteistöstrategia PTS-ehdotus Konsulttipalvelujen hankinta Tiedotus Korjausohjelma ja sen hyväksyntä Hankesuunnittelu Suunnittelu Suunnitteluvalinnat Valvonta Lisätyötarjousten käsittely Osakastilaukset Rakentaminen Asukastiedotus Laadun valvonta Vastaanotto Loppuselvitys Osakastöiden valvonta Huoltokirjapäivitykset Organisointi Projektinpäällikön valinta Alustava hankesuunnitelma Hankeselvitys Hankintatapa Hankkeen laajuus- ja laatutavoitteet Tarjouspyyntöasiakirjat Hankesuunnittelusopimus Korjausmenetelmät Hankeohjelma Urakkasopimus Valvojan valinta Palvelujen tuottajat Kuntoarviointi kiinteistöjohto-konsultointi Kuntotutkimus Referenssit Tarjoukset Turvallisuus ja terveellisyys selvitys Referenssit Tarjoukset Yrityksen referenssit Eri korjauskonseptit Palvelut Tarjoukset Hankesuunn. sopimus Hankesuunnitelma Suunnittelu-toteutus-sopimus Suunnittelu Rakennuslupa Tiedotus Hankinnat Laadunvarmistus Osakastilausten suunnitelmat Tarjoukset Työnsuunnittelu Tiedotus Purku, asennukset Asumispalvelut Osakastyöt Laadunvarmistus Luovutus, loppuselvitys Takuu Yhtiökokous Tiedotus osakkeenomistajille

16 Viestintä tukemaan putkiremontin onnistumista
Erilaiset viestintäratkaisut tukemaan koko putkiremontin ajan - korjausvaihtoehtojen ja työmaaprosessin havainnollistamista - asukasviestintää - asukkaiden päätöksentekoa Tutkimuksessa kehitettiin kolmiulotteista liikkuvaa kuvamateriaalia havainnollistamaan putkiremonttia ja ratkaisuja

17 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta
Vain näin? Näin?

18 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

19 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

20 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

21 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

22 Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

23 RAHOITTAJA- JA YHTEISTYÖTAHOT
Asukasnäkökulma Pilotkohteet Tapiolan Taloyhtiöforum ry Taloyhtiö- ja tilaajanäkökulma Palveluiden tarjoajat Harmiton Oy

24 VTT luo teknologiasta liiketoimintaa


Lataa ppt "VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google