Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVeikko Pakarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen
2
Ammatillinen opettajankoulutus ja Ylemmät AMK-tutkinnot
HAMK Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskuksen opiskelijamäärät kunnittain Kanta-Hämeen maakunnan alueella Ammatillinen opettajankoulutus ja Ylemmät AMK-tutkinnot Ohjausryhmän kokous
3
Hakijatilasto AOKK 2013 Aloituspaikat Ensisijaiset hakijat Vetovoima 2013 Opettajakoulutus 360 1138 3,16 Erityisopettaja-koulutus 47 114 2,43 Opinto-ohjaajakoulutus 36 178 4,94 International Professional Teacher Education (IPTE) 22 48 2,2 YHTEENSÄ 465 1478 3,18
4
Hakijatilasto YAMK 2013 Aloituspaikat Ensisijaiset hakijat Vetovoima 2013 Sosiaali- ja terveysalan johtaminen 30 104 3,47 Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen 141 4,7 Teknologiaosaamisen johtaminen 63 2,1 Teollisuuden palveluliiketoiminta 25 35 1,4 Maaseudun kehittäminen 46 1,84 Business Management and Entrepreneurship 116 3,87 YHTEENSÄ 170 505 2,97
5
HAMK Ylemmän korkeakoulutuksen kt-keskuksen opiskelijoiden määrä /Kanta-Hämeen kunta Tilanne o p i s k e l i j o i t a Kunta AOKK YAMK YHTEENSÄ Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeenlinna Janakkala Jokioinen Loppi Riihimäki Tammela Ypäjä KANTA-HÄME YHTEENSÄ OPISKELIJOITA YHT KANTA-HÄMEESTÄ % 12,8 33,7 21,2
11
YAMK Business Management and Entrepreneurship hakijat 2013 3.4.2013
Hakijoita 117, valintakokeeseen kutsuttuja 48
12
YAMK Business Management and Entrepreneurship hakijat 2013 3.4.2013
Hakijoita 117, valintakokeeseen kutsuttuja 48
14
KAIKKI SUORITETUT YAMK-TUTKINNOT, LÄHDE: VIPUNEN
YHTEENSÄ VUODESTA 2004 VUONNA 2012 Metropolia 718 214 Tampereen amk 500 134 Jyväskylän amk 473 122 Laurea 449 110 Hämeen amk 446 105 Turku 429 131 Haaga-Helia 425 107 Lahti 314 79 Mikkelin amk 268 76 Seinäjoen amk 264 55 Oulun seudun amk 256 68 FUAS 1209 (17,6 %) 294 (17,2 %) Valtakunnallinen luku 6857 1708
15
Ylermi toimintaraportti
Kevään 2013 tulokset
16
Kehittämisalueet Yhteiset kehittämisen alueet Kuvaus Tavoite A.
Kehittämis- ja tutkimustoiminta A) Uusi kehittämis- ja tutkimustoiminnan toimintaympäristö, jossa keskitytään kansainvälisiin TKI-hankkeisiin painopisteenä muuttuvan työelämän ja osaamisen johtaminen, liiketoimintaosaamisen kehittäminen, uuden ajan oppiminen ja tulevaisuuden oppimisympäristöt, uusiutuvien organisaatioiden ja yhteisöjen kehittämisen metodiikka sekä aluevaikuttavuusosaaminen Toimintamalli alueen kilpailukykyä edistävän tki-toiminnan aikaansaamiseksi B. Kansainvälisyys ja tutkimustoiminta B) Uusi toimintarakenne kansainväliseen toimintaan ja koulutusviennin kehittämiseen kansainvälisessä verkostoissa yhdistäen ammatillisen opettajakorkeakoulun ja ylempien amk-tutkintojen huippuosaaminen. Kv-osaajia alueen kansainvälistyvään työelämään Laadukkaat koulutusvientituotteet C. Uusi opintoväylä (YAMK+AOKK) C) Uudet opintoväylät, kuten ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajanpätevyyden samanaikainen suorittaminen ja muiden koulutuksen nivelvaiheiden kehittäminen - ”Kaksoistutkinnon” suorittamismahdollisuus D. Täydennys-koulutustoiminta D) Uusi toimintamalli täydennyskoulutuksen kehittämiseen erityisesti alueen heikoimmin kehittyneiden osien ja kansainvälistymisen tarpeisiin. - Uudet innovatiiviset koulutustuotteet ja osaamisen kehittämisen mallit (esim. mentorointi, coaching)
17
www.hamk.fi/ylermi Toimintaraportti 1.1.-5.6.2013
1. Alatyöryhmien työ edennyt * kehittämisalueille laadittu toimintamallit * hakijatilastot AOKK ja YAMK * Ylermi-tapahtumia kevään aikana (kts. seuraava dia) * Tulevaisuuden osaamiskartoituksen käynnistäminen Delphi –asiantuntijaraatien kokoaminen aloitettu * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen (TDV) malli 2.Ylermi Hämeenlinnassa * Esimiestyön kehittämispäivä * Suunnitteilla seminaari/ koulutusten sarja ”Kilpailukyvyn johtaminen” –teemalla lokakuussa * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen pilottien käynnistäminen /hoiva-ala * Delphi –asiantuntijaraadin kokoaminen käynnissä 3. Ylermi Forssan seudulla * Järkivihreä Forssa, Viksu Forssa –yhteistyö * Mysteeri –avautuu seminaari * Hankeaihio ympäristöalan liiketoiminnan kehittämisestä ja kansainvälistymisestä * Työyhteisön Dynaamisen valmennuksen pilotti käynnistymässä (Envor Group) * Delphi –asiantuntijaraadin kokoaminen 4. Ylermi Riihimäen seudulla * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen pilottii käynnistymässä (SAKO) * Uudet koulutustuotteet, esim. hiljaisen tiedon siirtyminen pk-yritysten muutosvaiheissa (pk-yrittäjien verkostos) * First Round Table –tilaisuuksien suunnittelu syksyyn 2013
18
Ylermi-tapahtumat keväällä 2013
Hankkeen aloitusseminaari Työryhmätyöskentelyä alaryhmissä 1/2013 toimintamallit, pilotit, verkostot, hankehaut Esimiestyön kehittämispäivä Ylermin kehittämispäivä henkilöstölle / toimintamallien esittely Ohjausryhmän kokous Delphi-tutkimuksen ideointi ja käynnistys / H.Turunen, Anne Laakso, Kirsi Mäkinen PK-yritysten kansainvälistymispäivä 10.4. Mysteeri avautuu – Forssan seutu globaaleissa arvoverkostoissa –seminaari Aamukahvit kv-asioiden tiimoilta / HAMK Delphi-tutkimuksen tutkimussuunnitelman esittely / H.Turunen, Kirsi Mäkinen Tapaaminen Forssan seudun kehittämiskeskuksen Juha Pirkkamaan kanssa / H.Turunen ja Martti Majuri. Hankeaihion suunnittelu ympäristöliiketoiminnan kehittämiseen. Tapaaminen Forssan seudun kehittämiskeskuksen Hannu Saarisen, Antti Aaltosen ja Juha Pirkkamaan kanssa / H. Turunen. Tapaaminen Riihimäen First Round Centerin Annikki Rosbergin kanssa Hämeen Mafian yritysristeily / Sara Kaloinen Tapaaminen Riihimäen Yritysvoimalan Jussi Hietasen ha First Round Centerin Annikki Rosbergin kanssa Aamukahvit viestintä-asioiden tiimoilta / HAMK Ohjausryhmän kokous KT:n kehittämispäivä henkilöstölle/ Ylermi TKI-teema
19
Uudenlainen toimintamalli täydennyskoulutukseen
TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS (TVD)
20
TYÖYHTEISÖN DYNAAMISEN VALMENNUSMALLIN KÄYTTÖÖNOTTO
Alueen asiakasorganisaatiot III vaihe Valmentajat laajentavat valmennusohjelmaa II vaihe Ydintyöryhmän jäsenet valmentavat kukin uutta valmentajaa HAMK I vaihe mallin kehittäminen ja ydintyöryhmän (10 henkilöä) vertaisoppiminen Työyhteisön dynaaminen valmennus Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva Mäntylä, Birgitta Varjonen
21
VERKOSTOT ORGANISAATIO TYÖYHTEISÖ YKSILÖ
TYÖYHTEISÖJEN VALMENNUSOHJELMAA VERKOSTOT ORGANISAATIO TYÖYHTEISÖ YKSILÖ PERUSTEHTÄVÄ Työn arvostaminen Flow bisneksessä Vastavuo-roisuus Yhteisöjen konteksti-tuntemus Esimies, alaistaidot Työnjako Ihminen muutoksessa, työnkuvien muutokset, työn mielekkyys, työhyvinvointi Työn sujuvuus Reilu johtajuus Erilaisuus yhteiseksi energiaksi Työnimu Työ-prosessit Kumppa-nuustaidot TYÖYHTEISÖTAIDOT Verkosto-yhteisöllisyys Yhteisöjen intressi-tuntemus Rakenne-muutokset Työn ilo PROSESSIOSAAMINEN Positiivinen asenne erilaisuuteen Dialogisuus yhteisöissä VERKOSTO-OSAAMINEN
22
VALMENNUSOHJELMAN VAIHEET
Jälkityö Valmennuksen tulosten varmentaminen Valmennussuhteen aloittaminen Tavoitteiden tarkistaminen Sopimusten laadinta Varsinainen valmennus MALLINNUS LUODAAN MUISTA EROTTUVA LÄHESTYMISTAPA Perustehtävä valmennustasoilla Työyhteisötaitovalmennus Organisaation prosessiosaaminen työyhteisötoiminnassa Verkosto-osaaminen Valmennuksen päättäminen Tavoitteiden saavuttaminen Johtopäätökset Kehittämisehdotukset Kasvu työyhteisön jäsenenä
23
Alueen kilpailukyky - osaamistarvekartoitus
Delphi-tutkimus
24
Enhancing the competitiveness of Kanta-Häme regioin 2030
Kirsi Mäkinen Master’s Student Degree Programme in Business Managemet and Entrepreneurship
25
Assignment from Hamk YLERMI-project Purpose of the research: Finding out the competitive factors and competence needs of businesses in Kanta-Häme area until 2030. Enhancing the competitiveness of the area by gaining new knowledge for the education sector Create a model for future researches and conductthe first survey. Method: Future research Delphi survey method, Webropol program Theoretical framework: Based on Kanta-Häme competitive factors
26
Research questions: What are the Kanta-Häme competitive factors in businesses in 2030? What limitations are there? How / in what ways to achieve the competitive factors in business sector 2030? e.g. internationalization, growth, people… What kind of new know-how or knowledge is needed in the area year 2030? How is the concept of “good work life” taken into consideration in businesses and in competition 2030?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.