Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKirsi-Kaisa Mäkelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina Juutilainen (p ä ivi-katriina.juutilainen@joensuu.fi)p ä ivi-katriina.juutilainen@joensuu.fi Marjatta Vanhalakka-Ruoho (marjatta.vanhalakka-ruoho@joensuu.fi)marjatta.vanhalakka-ruoho@joensuu.fi Joensuun yliopisto, Ohjauksen koulutus
2
OHJAUSVUOROVAIKUTUKSEN TY Ö V Ä LINEET (NUMMENMAA 1992, 1993) Ohjauskeskustelu ammatillista vuorovaikutusta: tavoite ja struktuuri sek ä ohjaussuhde 1.Kuunteleminen ja kuuleminen 2.Kysyminen 3.Peilaaminen 4.Yhteenvet ä minen 5.Selvent ä minen 6.Kohdentaminen 7.Konfrontaatio 8.Tulkinta 9.Suorat ohjeet
3
KOHTAAMINEN JA KUUNTELEMINEN OHJAUSKESKUSTELUN KESKI Ö SS Ä erotteleva kuunteleminen arvostava kuunteleminen ymm ä rt ä v ä kuunteleminen arvioiva kuunteleminen empaattinen kuunteleminen sanaton viestint ä – tila, fyysinen olemus, katse, kasvojen ilmeet, vartalon liikkeet, ää ni ja kosketus h ä iri ö tekij ä t
4
2. MILLAISET KYSYMYKSET OVAT MAHDOLLISIA? (ONNISMAA 2007; PEAVY 1999, 2001) avoimet kysymykset ja suljetut kysymykset selvent ä v ä t kysymykset uutta avaavat kysymykset – olettamuksia kyseenalaistavat – asioiden kontekstualistointia koskevat – ajallista ulottuvuutta kartoittavat – suhteita koskevat – kuvaukseen kannustavat – tulevaisuuden vaihtoehtoja kartoittavat – vahvuuksia esiin tuovat – toisen rooliin asettumista tukevat – todellisuuden moninaisuutta avaavat – henkil ö kohtaisten merkitysten muodostamista auttavat – itsens ä uudella tavalla m ää rittelem ää n pyrkiv ä t
5
KUVAILEVAT ELI DESKRIPTIIVISET KYSYMYKSET Ohjauksen alkuvaiheessa Tavoitteena on auttaa selvitt ä m ää n oppilaan (asiakkaan) tilannetta/ongelmaa kuvata ongelmatilannetta rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluun auttaa oppilasta kertomaan tarinansa Esim. Mik ä sai sinut tulemaan luokseni? Kuinka kuvaisit minulle nykyist ä tilannettasi? Milloin sait ajatuksen toimia t ä ll ä tavalla? Kuinka kauan olet harkinnut t ä t ä alaa?
6
KONSTEKSTUAALISET KYSYMYKSET Ohjausprosessin edetess ä Tavoitteena on auttaa oppilasta tuntemaan tunteidensa, kokemustensa, havaintojensa ja toimintansa keskin ä isi ä suhteita ja niiden yhteytt ä sosiaaliseen kontekstiin ett ä ohjaaja voi ymm ä rt ää entist ä paremmin oppilaan maailmaa - mit ä h ä n ajattelee, miten h ä n k ä sitteellist ää asioita (nykyisyys - menneisyys) ett ä ohjaaja auttaa oppilasta pohtimaan syv ä llisemmin niit ä yhteyksi ä, jotka ovat h ä nen kokemustensa ja toimintojensa perustana
7
KONTEKSTUAALISET KYSYMYKSET Esim. Millaisia ajatuksia t ä m ä ep ä onnistuminen her ä tt ää Sinussa tulevaisuuden suhteen ? Miten t ä m ä tilanne on n ä kynyt kotona? Sanoit, ett ä olet jo menett ä nyt toivosi - oletko joskus aikaisemmin tuntenut samoin? Mit ä silloin tapahtui, ett ä p ää sit eteenp ä in?
8
REFLEKTIIVISET KYSYMYKSET Kun ohjausprosessissa edet ää n "syvemm ä lle". Tavoitteena on auttaa ja edist ää oppilaan itsetutkiskelua sek ä omien arvojen, uskomusten ja merkitys- systeemien tutkiskelua auttaa oppilasta tiedostamaan oman toimintansa perusteita (taustalla olevia olettamuksia, uskomuksia ja arvoja) lis ä t ä oppilaan itsetiedostusta ja auttaa h ä nt ä tutkimaan maailmaa uudella tavalla luoda muutoksen tarve
9
REFLEKTIIVISET KYSYMYKSET Esim. Miten se, ett ä arvostat rahaa, heijastuu t ä h ä n tilanteeseen? Miten luulet, ett ä sinulle on kehittynyt t ä llainen asenne pakolaisia kohtaan? N ä yt ä t uskovan, ett ä et voi oppia matematiikkaa. Mist ä h ä n t ä llainen ajatus mahtaa olla alun perin l ä ht ö isin?
10
STRATEGISET KYSYMYKSET Sopivia tavoitteisiin ja tulevaisuuteen liittyen Esim. Mit ä pit ä isi tapahtua, jotta asiat olisivat mielest ä si kunnossa? Jos saisit taikasauvan, mit ä tapahtuisi?
11
3.PEILAAMINEN ELI HEIJASTAMINEN ne ohjaajan lausahdukset, joilla h ä n ilmaisee kuuntelevansa ja joilla h ä n antaa palautetta opiskelijan ilmaisuista ja kokemuksista ohjaajan kyett ä v ä keskittym ää n sek ä opiskelijan ajatuksiin (sis ä lt ö ihin) ett ä tunteisiin edellytt ä v ä t, ett ä ohjaaja osaa eritell ä opiskelijan sanoman ytimen eli selvennyksen kohteen – toistaminen – toistetaan toisin sanoin mit ä opiskelija juuri sanoi – selvent ä minen – ohjaaja lis ää opiskelijan ajatukseen oman ideansa, joka kuitenkin seuraa alkuper ä ist ä ajatusta – yhteenveto – ohjaaja tekee tiivistelm ä n opiskelijan lausumista ja ajatuksista
12
4. YHTEENVET Ä MINEN kun oppilas ´hyppii asiasta toiseen´ kun yksi aihepiiri on k ä sitelty loppuun kun keskustelu on juuttunut paikoilleen yleens ä aktivoi molempia osapuolia ohjaaja voi pyyt ää my ö s opiskelijaa tekem ää n itse yhteenvedon
13
5.SELVENT Ä MINEN ohjaaja auttaa oppilasta selvent ä m ää n n ä kemyksi ää n ja kokemuksiaan rohkaisemalla h ä nt ä t ä smennyksiin, konkreettisempaan kieleen ja selke ä mp ää n (avoimempaan) ilmaisuun
14
6. KOHDENTAMINEN ELI FOKUSOINTI ohjaaja auttaa oppilasta suuntautumaan olennaisiin asioihin oppilaaseen itseens ä toisiin ihmisiin ymp ä rist öö n oppilaan ja muiden v ä lisiin suhteisiin
15
6. KOHDENTAMINEN ELI FOKUSOINTI ohjaaja auttaa oppilasta suuntautumaan olennaisiin asioihin oppilaaseen itseens ä toisiin ihmisiin ymp ä rist öö n oppilaan ja muiden v ä lisiin suhteisiin
16
7. KONFRONTAATIO k ä ytett ä v ä varovaisesti kun halutaan nostaa esiin ristiriitaisuuksia oppilaan n ä kemyksiss ä, ajatuksissa ja toiminnassa, esim. ää neen lausutut tavoitteet ja toiminta ovat ristiriidassa
17
8. TULKINTA vaikein ohjausmetodinen taito edellytt ää pitempiaikaista ohjaussuhdetta edellytt ää ohjaajalta vankkaa ihmistuntemusta ja psyykkisten prosessien tuntemusta
18
9. SUORAT OHJEET riippuu ohjaajan ohjausorientaatiosta ja teoreettisista taustasitoumuksista erilaiset toimivimpien k ä ytt ä ytymismallien muovaamista edist ä v ä t ohjeet, joiden avulla selvitet ää n muutettavan k ä ytt ä ytymisen luonnetta ja tutkitaan mahdollisen muutoksen suuntaa kysymykset, joihin on olemassa oikea vastaus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.