Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina."— Esityksen transkriptio:

1 Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina Juutilainen (p ä ivi-katriina.juutilainen@joensuu.fi)p ä ivi-katriina.juutilainen@joensuu.fi Marjatta Vanhalakka-Ruoho (marjatta.vanhalakka-ruoho@joensuu.fi)marjatta.vanhalakka-ruoho@joensuu.fi Joensuun yliopisto, Ohjauksen koulutus

2 OHJAUSVUOROVAIKUTUKSEN TY Ö V Ä LINEET (NUMMENMAA 1992, 1993) Ohjauskeskustelu ammatillista vuorovaikutusta: tavoite ja struktuuri sek ä ohjaussuhde 1.Kuunteleminen ja kuuleminen 2.Kysyminen 3.Peilaaminen 4.Yhteenvet ä minen 5.Selvent ä minen 6.Kohdentaminen 7.Konfrontaatio 8.Tulkinta 9.Suorat ohjeet

3 KOHTAAMINEN JA KUUNTELEMINEN OHJAUSKESKUSTELUN KESKI Ö SS Ä erotteleva kuunteleminen arvostava kuunteleminen ymm ä rt ä v ä kuunteleminen arvioiva kuunteleminen empaattinen kuunteleminen sanaton viestint ä – tila, fyysinen olemus, katse, kasvojen ilmeet, vartalon liikkeet, ää ni ja kosketus h ä iri ö tekij ä t

4 2. MILLAISET KYSYMYKSET OVAT MAHDOLLISIA? (ONNISMAA 2007; PEAVY 1999, 2001) avoimet kysymykset ja suljetut kysymykset selvent ä v ä t kysymykset uutta avaavat kysymykset – olettamuksia kyseenalaistavat – asioiden kontekstualistointia koskevat – ajallista ulottuvuutta kartoittavat – suhteita koskevat – kuvaukseen kannustavat – tulevaisuuden vaihtoehtoja kartoittavat – vahvuuksia esiin tuovat – toisen rooliin asettumista tukevat – todellisuuden moninaisuutta avaavat – henkil ö kohtaisten merkitysten muodostamista auttavat – itsens ä uudella tavalla m ää rittelem ää n pyrkiv ä t

5 KUVAILEVAT ELI DESKRIPTIIVISET KYSYMYKSET Ohjauksen alkuvaiheessa Tavoitteena on auttaa selvitt ä m ää n oppilaan (asiakkaan) tilannetta/ongelmaa kuvata ongelmatilannetta rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluun auttaa oppilasta kertomaan tarinansa Esim. Mik ä sai sinut tulemaan luokseni? Kuinka kuvaisit minulle nykyist ä tilannettasi? Milloin sait ajatuksen toimia t ä ll ä tavalla? Kuinka kauan olet harkinnut t ä t ä alaa?

6 KONSTEKSTUAALISET KYSYMYKSET Ohjausprosessin edetess ä Tavoitteena on auttaa oppilasta tuntemaan tunteidensa, kokemustensa, havaintojensa ja toimintansa keskin ä isi ä suhteita ja niiden yhteytt ä sosiaaliseen kontekstiin ett ä ohjaaja voi ymm ä rt ää entist ä paremmin oppilaan maailmaa - mit ä h ä n ajattelee, miten h ä n k ä sitteellist ää asioita (nykyisyys - menneisyys) ett ä ohjaaja auttaa oppilasta pohtimaan syv ä llisemmin niit ä yhteyksi ä, jotka ovat h ä nen kokemustensa ja toimintojensa perustana

7 KONTEKSTUAALISET KYSYMYKSET Esim. Millaisia ajatuksia t ä m ä ep ä onnistuminen her ä tt ää Sinussa tulevaisuuden suhteen ? Miten t ä m ä tilanne on n ä kynyt kotona? Sanoit, ett ä olet jo menett ä nyt toivosi - oletko joskus aikaisemmin tuntenut samoin? Mit ä silloin tapahtui, ett ä p ää sit eteenp ä in?

8 REFLEKTIIVISET KYSYMYKSET Kun ohjausprosessissa edet ää n "syvemm ä lle". Tavoitteena on  auttaa ja edist ää oppilaan itsetutkiskelua sek ä omien arvojen, uskomusten ja merkitys- systeemien tutkiskelua  auttaa oppilasta tiedostamaan oman toimintansa perusteita (taustalla olevia olettamuksia, uskomuksia ja arvoja)  lis ä t ä oppilaan itsetiedostusta ja auttaa h ä nt ä tutkimaan maailmaa uudella tavalla  luoda muutoksen tarve

9 REFLEKTIIVISET KYSYMYKSET Esim. Miten se, ett ä arvostat rahaa, heijastuu t ä h ä n tilanteeseen? Miten luulet, ett ä sinulle on kehittynyt t ä llainen asenne pakolaisia kohtaan? N ä yt ä t uskovan, ett ä et voi oppia matematiikkaa. Mist ä h ä n t ä llainen ajatus mahtaa olla alun perin l ä ht ö isin?

10 STRATEGISET KYSYMYKSET Sopivia tavoitteisiin ja tulevaisuuteen liittyen Esim. Mit ä pit ä isi tapahtua, jotta asiat olisivat mielest ä si kunnossa? Jos saisit taikasauvan, mit ä tapahtuisi?

11 3.PEILAAMINEN ELI HEIJASTAMINEN  ne ohjaajan lausahdukset, joilla h ä n ilmaisee kuuntelevansa ja joilla h ä n antaa palautetta opiskelijan ilmaisuista ja kokemuksista  ohjaajan kyett ä v ä keskittym ää n sek ä opiskelijan ajatuksiin (sis ä lt ö ihin) ett ä tunteisiin  edellytt ä v ä t, ett ä ohjaaja osaa eritell ä opiskelijan sanoman ytimen eli selvennyksen kohteen – toistaminen – toistetaan toisin sanoin mit ä opiskelija juuri sanoi – selvent ä minen – ohjaaja lis ää opiskelijan ajatukseen oman ideansa, joka kuitenkin seuraa alkuper ä ist ä ajatusta – yhteenveto – ohjaaja tekee tiivistelm ä n opiskelijan lausumista ja ajatuksista

12 4. YHTEENVET Ä MINEN  kun oppilas ´hyppii asiasta toiseen´  kun yksi aihepiiri on k ä sitelty loppuun  kun keskustelu on juuttunut paikoilleen  yleens ä aktivoi molempia osapuolia  ohjaaja voi pyyt ää my ö s opiskelijaa tekem ää n itse yhteenvedon

13 5.SELVENT Ä MINEN  ohjaaja auttaa oppilasta selvent ä m ää n n ä kemyksi ää n ja kokemuksiaan rohkaisemalla h ä nt ä t ä smennyksiin, konkreettisempaan kieleen ja selke ä mp ää n (avoimempaan) ilmaisuun

14 6. KOHDENTAMINEN ELI FOKUSOINTI ohjaaja auttaa oppilasta suuntautumaan olennaisiin asioihin  oppilaaseen itseens ä  toisiin ihmisiin  ymp ä rist öö n  oppilaan ja muiden v ä lisiin suhteisiin

15 6. KOHDENTAMINEN ELI FOKUSOINTI ohjaaja auttaa oppilasta suuntautumaan olennaisiin asioihin  oppilaaseen itseens ä  toisiin ihmisiin  ymp ä rist öö n  oppilaan ja muiden v ä lisiin suhteisiin

16 7. KONFRONTAATIO  k ä ytett ä v ä varovaisesti  kun halutaan nostaa esiin ristiriitaisuuksia oppilaan n ä kemyksiss ä, ajatuksissa ja toiminnassa, esim. ää neen lausutut tavoitteet ja toiminta ovat ristiriidassa

17 8. TULKINTA  vaikein ohjausmetodinen taito  edellytt ää pitempiaikaista ohjaussuhdetta  edellytt ää ohjaajalta vankkaa ihmistuntemusta ja psyykkisten prosessien tuntemusta

18 9. SUORAT OHJEET  riippuu ohjaajan ohjausorientaatiosta ja teoreettisista taustasitoumuksista  erilaiset toimivimpien k ä ytt ä ytymismallien muovaamista edist ä v ä t ohjeet, joiden avulla selvitet ää n muutettavan k ä ytt ä ytymisen luonnetta ja tutkitaan mahdollisen muutoksen suuntaa  kysymykset, joihin on olemassa oikea vastaus


Lataa ppt "Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google