Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rakennukset, ilmasto ja terveys Mahdollisuuksia kehittää terveysvaikutusten arviointia kaupungin päätöksenteossa Jouni Tuomisto, johtava tutkija, THL 24.11.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rakennukset, ilmasto ja terveys Mahdollisuuksia kehittää terveysvaikutusten arviointia kaupungin päätöksenteossa Jouni Tuomisto, johtava tutkija, THL 24.11.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Rakennukset, ilmasto ja terveys Mahdollisuuksia kehittää terveysvaikutusten arviointia kaupungin päätöksenteossa Jouni Tuomisto, johtava tutkija, THL 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 1

2 Tiedonkulku päätösvalmistelussa nyt Lobbaus Alkuperäisdata Tieteelliset julkaisut Ennakkoarviointi, YVA tm. suositus Tieteellinen katsaus Virkamies- raportti Päättäjä

3 Tiedonkulku päätösvalmistelussa tulevaisuudessa Avoin alkuperäisdata Tieteen tilannekatsaus Avoin arviointi

4 Nettimallinnus yhteiskunnan päätöksenteossa Mahdollistaa päätösten ennakkoarvioinnin eli vaikutusarvioinnin. Antaa kansalaiselle saman informaation ja työkalut kuin asian valmistelijalle. Tulokset yhdistettävissä muihin asiaan liittyviin päätöksiin. Edistää yhteistyötä ja tiedonjakoa kuntien ja valtion välillä ja sisällä. Yhdenmukaistaa ja parantaa päätöksiä, joissa vaaditaan erityisasiantuntemusta. Helpottaa tiedonhakua valmisteluvaiheessa. Avaa päätöksenteon toimintakulttuuria! 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 4

5 Haapaniemen CHP-kaukolämpövoimala 24.11.2014 5 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

6 Kuopion ilmastopolitiikka 2009-2020 1.Vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40 % (1990-2020) –Tärkein toimi: vaihdetaan kaukolämmön polttoainetta turpeesta (nyt 84 %) puuhun (nyt 4 %). –Perustelu: turve on fossiilista, puu uusiutuvaa bioenergiaa. 2.Vähentää julkisten rakennusten energiankulutusta 9 %. 3.Välittää kansalaisille tietoa energiansäästöstä. 24.11.2014 6 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

7 Taustaa Rakennukset ovat avainasemassa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. –Ne vaativat energiaa lämmitykseen ja jäähdytykseen. –Eri lämmitysratkaisuilla on eri päästöt ja terveysvaikutukset. Rakennukset vaikuttavat terveyteen monin tavoin. –Tuuletus, lämpö/kylmä, kosteus, biomassan poltto, radon, tupakointi, väljyys, naapurusto, … Kuinka vähentää kasvihuonekaasuja ja edistää terveyttä samanaikaisesti? 24.11.2014 7 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

8 Vaikutusarviointi Opasnetissä 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 8

9 Motivaatio Avoin arviointi pyrkii tukemaan päätöksentekoa vaikutusarvioinnein ja parantamalla tiedonkulkua asiantuntijoiden ja päättäjien välillä. Tutkimuskysymys: Kuinka tieteellistä tietoa ja arvoarvostelmia voi jäsentää siten, että avoin osallistuminen on mahdollista? 24.11.2014 9 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

10 Rakennukset ja ikä kartalla 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 10

11 Syysuhteiden ketju Rakennuskanta (rakennusala) Lämmitysenergian tarve Lämmitysratkaisut Pienhiukkas- ja CO 2 -päästöt Pienhiukkasten leviäminen ja altistus Pienhiukkasten terveysvaikutukset 24.11.2014 11 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

12 Lähtötiedot ja mallit netissä 24.11.2014 12 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

13 Rakennuskannan kehitys 24.11.2014 13 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

14 Lämmitysenergian tarve 24.11.2014 14 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

15 Päästöt 24.11.2014 15 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

16 Terveysvaikutukset 24.11.2014 16 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

17 Päätelmiä Kuopion-arvioinnista Sisäympäristön laatu: –Kriittinen tekijä ja pitää huomioida. –Kuitenkaan nykymalli ei vielä sisällä vaikutuksia sisäympäristöön. Vaikutukset terveyteen ovat pienet, MUTTA: –CO2-päästöarviot riippuvat viitekehyksestä. –Lisälämmitys puulla aiheuttaa isot päästöt muttei vielä sisälly malliin. 24.11.2014 17 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

18 Tähän esimerkki uudella HIA-mallilla toteutettuna 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 18

19 Päätelmiä arviointityöstä Kuka tahansa voi nyt käyttää rakennuskantamallia ja arvioida päästöjä ja terveysvaikutuksia. –Kuopion-mallin soveltaminen Baseliin vei vain kaksi työpäivää, vaikka datan rakenne poikkesi. Päätösvaihtoehtojen luominen on vaikeaa niin päättäjille kuin asiantuntijoille. –Jaetun ymmärryksen tai päätösideointivaihteen saavuttaminen on hankalaa. Keskustelu päättäjien ja asiantuntijoiden välillä on vaikeaa. –Nyt tietoa työnnettiin asiantuntijoiden puolelta. –Tarvitaan myös imua päättäjien puolelta. Kansalaisella pitää olla käytettävissään sama informaatio ja samat työkalut kuin asian valmistelijalla? 24.11.2014 19 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

20 Avoimuus on in ja pop valtionhallinnossa 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 20

21 Avoin data laajasti edustettuna 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 21 Tuomas Sauliala / Valtioneuvoston kanslia CC-BY-NC-ND

22 FinICT edistää nettimalleja 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 22 http://finict.fi

23 Avoimen datan ja algoritmien (”nettimallinnuksen”) laatukriteereitä Vastaa todelliseen päätöstarpeeseen. Kuvastaa todellisia ilmiöitä ja vaikutuksia. Vapaasti käytettävissä. (esim. Opasnetissä [1] )[1] –Data aina käyttövalmiina päivitettäessäkin. –Mallit ajettavissa suoraan nettisivulta selaimella. –Mahdollisuus imuroida omalle koneelle ja jatkotyöstää. Kaikki sisältö kritisoitavissa ja kehitettävissä. Mahdollisuus uusiokäyttää samantapaisissa keiseissä. [2][2] Toimivat avoimen lähdekoodin tehokkailla ohjelmilla. –(esim. Opasnet: käyttöliittymä (MediaWiki), laskenta (R), tietokanta (MySQL, MongoDB), CRAN-paketti OpasnetUtils) Ammattilainen olisi tyytyväinen tarjottuihin työkaluihin. 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 23

24 Teesit nettimallinnuksesta Niihin perustuva mallinnus on jo käytössä ja kaikkien ulottuvilla. Ne soveltuvat yhteiskunnallisten päätösten vaikutusarviointiin. Ne soveltuvat hyvin joukkoistamiseen ja yksityiskohtaiseen keskusteluun päätöksistä. Ne soveltuvat työkaluksi päättäjien, asiantuntijoiden ja sidosryhmien yhteiselle työskentelylle jaetun ymmärryksen luomiseksi. Syntyykö yhteisö nettimallinnuksen edistämiseksi ja soveltamiseksi? 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 24

25 Päätelmiä avoimesta datasta ja avoimesta päätöksenteosta Valtionhallinnossa on nyt isosti huomattu avoimuuden merkitys. Alivaltiosihteeri Timo Lankinen: Tarvitaan yhteinen läpinäkyvä päätöksenteon tukijärjestelmä. Halutaan kykyä nopeisiin selvitystyyppisiin toimeksiantoihin ja perusteltuihin vastauksiin. 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 25

26 Tiedonkulku päätösvalmistelussa tulevaisuudessa Avoin alkuperäisdata Tieteen tilannekatsaus Avoin arviointi

27 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 27

28 Miten tämä on mahdollista Tieto on yksinkertaista ja rakenteeltaan selkeää: Kuka on esiintynyt elokuvassa x? Missä elokuvissa y on esiintynyt? Imdb ja Wikipedia sisältävät hyvin kattavasti tämäntyyppisen tiedon. Suuri joukko vapaaehtoisia päivittää ja jäsentää tietoa, joka on heille merkityksellistä. Päätöksenteossa tämä toimintamalli on vasta lapsenkengissä. Miksi? 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 28

29 Tieto-ongelmia päätöksenteossa Ei ajatella että tutkimuksen ja päätösvalmistelun tieto kuuluu kaikille. Tietorakenteet ovat paljon monimutkaisempia ja ihmisille oudompia kuin Imdbssä. Ei edes ajatella että sitä voisi vakioida. Kuitenkin vakiokysymyksiä voi käyttää: Mitkä toimenpiteet on ehdotettu tehtäväksi? Mihin asioihin ne vaikuttaisivat? Miten tärkeinä pidämme niitä asioita, jotka toimenpiteen takia muuttuisivat? Vaaditaan halu ymmärtää kaikkia eikä voittaa väittelyä. 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 29

30 Milloin kannattaa vakioida? Jos tietyntyyppiset päätöstilanteet toistuvat yhä uudestaan (rakennuksen tai kaupungin lämmitystapa). Jos näppituntuma oikeasta ratkaisusta on väärä. Jos tarvitaan hidasta ajattelua. 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 30

31 Hidas ajattelu Nopea ajattelu: nopeaa, automaattista, toistuvaa, tunteisiin pohjautuvaa, kaavamaista, alitajuista. Hidas ajattelu: hidasta, työlästä, harvakseltaan, loogista, laskelmoivaa, harkittua. Nopeaa ajattelua tekevät kaikki (mutta älykkäät pystyvät keksimään uskottavamman perustelun toiminnalleen jälkikäteen). Taloustieteilijä, nobelisti Daniel Kahneman: http://en.wikipedia.org/wiki/Thinking,_Fast_and_Slow 24.11.2014 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt 31

32 Six principles are applied: –Intentionality: All that is done aims to offer better understanding to the decision maker about outcomes of the decision. –Shared information objects: all information is shared using a systematic structure and a common workspace where all participants can work. –Causality: The focus is on understanding the causal relations between the decision options and the intended outcomes. –Critique: All information presented can be criticised based on relevance and accordance to observations. –Reuse: All information is produced in a format that can easily be used for other purposes by other people. –Openness: All work and all information is openly available to anyone interested. Participation is free. If there are exceptions, these must be publicly justified. –http://fi.opasnet.org/fi/APTK http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014031821621http://fi.opasnet.org/fi/APTKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014031821621 24.11.2014 32 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

33 Arviointi Rakennuskantamalli ennustamaan mennyttä ja tulevaa energiantarvetta Kuopiossa. Sisältää kaksi eri päätöstä: –Polttoainepäätös BAU (business as usual, tätä menoa): Haapaniemen CHP-voimala käyttää 85 % turvetta. Bioenergian lisäys: 25 % turvetta, 60 % puuta. –Rakennusten korjausrakentaminen BAU: 3 % rakennuksista energiakorjataan vuodessa. Tehostettu korjaus: 4.5 % energiakorjataan. 24.11.2014 33 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt

34 City-specific data needed in the model (Optional information is in parenthesis) Building types and floor areas (georeferenced) Fractions of heating types in the building stock Energy consumption per floor area unit (separately for different energy classes of buildings) Emission factors for heating options Population (georeferenced) If you want to follow situation in time: –(Fraction of buildings renovated per year; impact on energy efficiency) –Construction of new buildings per year –Demolished buildings per year 24.11.2014 34 http://fi.opasnet.org/fi/Tiedosto:Ilmastopolitiikka_rakennukset_ja_terveys.ppt


Lataa ppt "Rakennukset, ilmasto ja terveys Mahdollisuuksia kehittää terveysvaikutusten arviointia kaupungin päätöksenteossa Jouni Tuomisto, johtava tutkija, THL 24.11.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google