Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue) Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue) Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan."— Esityksen transkriptio:

1

2 KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)

3 Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan Suomen 3.suurin kaupunki valtakunnan tasolla taloudellisesti vahva merkittävä toimija rakennettaessa metropolialueen tulevaisuutta tehokas täydentyvä verkostomainen rakenne Lyhyet välimatkat keskuksien välillä Vahvat identiteetit KUUMA –kuntien yhteistyö taustalla kaupunki on valtakunnan tasolla pinta-alaltaan ja väkimäärältään suuri. alueella on kaupunkimaisia raideliikenteen keskuksia sekä maaseutumaisempia keskuksia, joten asumismahdollisuudet ovat monipuoliset. merkittävä osa kaupungista on raideliikenteen piirissä. Muut taajamat tukeutuvat valtakunnallisiin joukkoliikennekäytäviin. kaikki kunnat ovat samantyyppisiä ja –kokoisia kehyskuntia kansallisesti, tasapainoinen ja terve väestörakenne Heikkous usean taajaman mallissa palveluiden järjestäminen on haastavaa alue on hajanainen ja siellä on monta keskusta. Poikittaisyhteydet ovat puutteelliset Joukkoliikenne on epäyhtenäisesti järjestetty. Kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestäminen on haastavaa verkostomaisen rakenteen vuoksi Toimintatapa erot kuntien välillä Työpaikkaomavaraisuus 64,9 % Uhka Palvelujen järjestämisen epäonnistuessa toimintamenojen kasvu. Joidenkin palvelujen etääntyminen Kyläpolitikointi estää järkevän yhdyskuntarakenteen kehittämisen. Kunnan hallittavuus väestömäärän ja pinta- alan vuoksi Väestörakenteen muutos sekä lasten että ikääntyneiden ryhmissä lisää palvelujen kysyntää enemmän kuin talous kestää (nykyisellä tehokkuudella). Mahdollisuus palvelujen järjestämisen kehittämispotentiaali kuntarajoista välittämättä verkostomainen rakenne mahdollistaa toimivan taajamaverkon ja uudenlaisen toimintakulttuurin tehokas maankäytön suunnittelu paljon maankäytön kehittämispotentiaalia. muodostuu vahvojen keskusten malli, joka painottuu pohjoisessa Hyvinkääseen ja etelässä voidaan kehittää toinen vahva keskus Hyrylä - Kerava - Talma - Ristikytö,-Järvenpää –alueelle rannikolle voidaan kehittää itämetron tai muun toimivan joukkoliikenteen varaan uusi kasvukäytävä. lisäksi rannikolle voidaan kehittää Itämetron tai muun joukkoliikenteen varaan uusi kasvukäytävä Nurmijärven alueiden kautta vahva yhteys myös 3-tielle ja Vantaan raideliikenneyhteyksiin voidaan kehittää erittäin monipuolista asumista ja mille tahansa yritystoiminnalle sijaintipaikka kuntarajoista välittämättä -kaupungin halki kulkee 3 moottoritietä. Poikittaisyhteyksinä kaupungin alueella ovat kehä IV ja V. kaupungin eteläosiin voidaan kehittää vahva yritysaluekäytävä: Focus - Kerca - Bastukärr- Vanha Lahdentie ja pohjoisosiin Kehä V:een tukeutuen ( Nurmijärvi-Hyvinkää-Mäntsälä). Asuntokunta- ja perherakenne tasapainoinen hyvä maine

4 KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI INDIKAATTOREITA Indikaattorin sisällön kuvaus: 1 Kuinka monta vanhusta (yli 65 -vuotiasta) on sataa työikäistä eli 19-64v. kohden 2 Kuinka monta huollettavaa ts. 0-18v ja yli65 -vuotiasta on sataa työikäistä eli 19-64v. kohden 3 Ei suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuvat, %:ia väestöstä 4 Työttömien osuus työvoimasta, % 5. Ja 7 Asuntokunnalla tarkoitetaan samassa asunnossa vakituisesti asuvia. Eri asia kuin perhe. 7 Tulot laskettu asuntokuntaa kohden eli ei huomioi eroja asuntokuntien koossa/henkilömäärissä. Kerava, Hyvinkää, Järvenpää, Tuusula, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo Väestö242 738 1 Vanhushuoltosuhde24,35 2 Väestöllinen huoltosuhde65,79 Väestöennuste, 2035 (kuntien omat)350 000 1 Vanhushuoltosuhde 2031, (TK väestöennuste 2012)42,22 2 Väestöllinen huoltosuhde 2031, (TK väestöennuste 2012)84,61 3 Muuta kuin virallisia kieliä äidinkielenään puhuvien osuus väestöstä3,30 % 4 Työttömyysaste6,40 % 5 Työpaikkaomavaraisuus64,90 % 6 Yhden hengen asuntokuntien osuus asuntokunnista34,60 % 7 Asuntokunnan käytettävissä oleva keskim. rahatulo, €43 710

5 ASUKASTIHEYS KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)

6 TALOUSLUKUJA TILINPÄÄTÖS 2012 TOIMINTAKA TE/ VUOSIKATE / LAINAMÄÄ RÄ/KERTYNYTAsukas- ASUKAS 1)ASUKAS ALIJ./YLIJÄÄMÄ/luku ASUKAS KERAVA-4 2623931 4052 56034 498 HYVINKÄÄ-4 7972192 08968945 582 JÄRVENPÄÄ-4 5552191 0521 48139 652 MÄNTSÄLÄ-4 4392342 60495320 478 NURMIJÄRVI-4 3992552 0781 38640 715 PORNAINEN-4 3051361 6171 1115 133 SIPOO-4 9632332 72780718 740 TUUSULA-4 5271698121 37037 926 242 724 KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI-4 5452431 7041 348 1) Ilman myyntivoittoja

7 Väestöllinen jakautuma

8 ”Keski-Uudenmaan kaupunki”

9 Jatkotyöskentely/ perustettavat työryhmät Koordinointi/kuntajohtajat MAL –asiat Talous Palveluiden järjestäminen Hallinto ja omistajapolitiikka Demokratia ja osallistuminen Henkilöstö Tekniikka (kadut, vesi- ja viemäriasiat, puistot ) ja tilat Kussakin ryhmässä kuntajohtaja toimii puheenjohtajana ja jäseninä 3-8 asiantuntijaa eri kunnista Poliittinen Ohjausryhmä KJ:t MALTalous PJS HallintoDemokr.HenkilöstöTekniikka

10 Valmisteluaikataulu lausuntoluonnos kuntien neuvottelijoiden arvioitavana 11.4.2013 sovitaan samasanaisesta lausunnosta ja sen mahdollisesta jatkotyöstöstä –yhteisen lausunnon on oltava ilmaisultaan tiivis ja yksiselitteinen –yhteinen lausunto tulee hyväksyä valtuustoissa ilman muutoksia valtuustoissa viimeistään viikolla 21 ( 20.5. alkava)

11 Valmisteluaikataulu varsinainen selvitystyö voidaan käynnistää välittömästi, kun valtuustot ovat lausunnon hyväksyneet selvitystyön käynnistäminen edellyttää 8 kunnan yhteisen poliittisen ohjausryhmän asettamispäätöstä, jossa tulee myös määritellä selvityksen tarkempi sisältö valtioneuvoston linjausten mukaisesti

12 KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Lausuntoluonnos Kuntien yhteisenä lausuntona esitämme, että kuntarakennelakiluonnoksen mukaiseksi selvitysalueeksi nimetään Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan muodostama kokonaisuus ja että ao. kunnat voivat käynnistää kuntarakennelakiluonnoksen mukaisen selvityksen välittömästi siten, että se on valmis päätöksineen 1.7.2014 mennessä. Selvitysalueella selvitys tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta kuntien itse järjestämällä tavalla. Perusteluina esitämme seuraavaa: Metropolialueen esiselvityksen selvityshenkilöiden esittämiä vaihtoehtoja ei voida sellaisenaan hyväksyä. Metropolialueen esiselvityksessä esitetyt ehdotukset kuntajakoselvitysalueiksi eivät muodosta taloudellisesti, maankäytön, asumisen ja liikenteen järjestämisen kannalta taikka alue- ja väestörakenteeltaan toimivia kuntia eivätkä sovellu jo tällä hetkellä metropolialueen vahvojen peruskuntien osalta kuntarakenneuudistuksen ratkaisuiksi. Selvitysalueen yhdistyessä yhdeksi uudeksi kunnaksi alueen hallinto voidaan järjestää suurten kuntien ja valtion sopimuksin, joissa sitovasti sovitaan maankäytön, asumisen ja liikenteen toteutuksesta Helsingin seudulla.

13


Lataa ppt "KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue) Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google