Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä on yhteiskuntavastuu?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä on yhteiskuntavastuu?"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä on yhteiskuntavastuu?
- on vapaaehtoista, vauhdittaa kilpailua - ylittää selkeästi lainsäädännön vaatimukset - perustuu yrityksen arvoihin Yhteiskuntavastuu ja eettinen liiketoiminta sekä raportointi Haaga-Helia AMK, Tuomo Mykkänen luento

2 Yhteiskuntavastuu - on osa yrityksen liiketoimintastrategiaa
- on tulevaisuudessa ilmeinen kilpailutekijä - tähtää taloudellisen tuloksen varmistamiseen - nojaa faktoihin, joista raportoidaan

3 Etiikka yrityksessä Gro Harlem Brundland 1987: ”Kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa.”

4 Moraali ja Etiikka moraali tarkoittaa näkemystä hyvästä ja pahasta
moraali ohjaa ihmisen käyttäytymistä kysymys säännöistä, voi koskea kaikkia ihmisiä tai tiettyä ryhmää etiikka on moraalin filosofiaa, esitys millaista moraalin tulisi olla, oppi miten ihmisen tulisi käyttäytyä

5 Yrityksen yhteiskuntavastuu
jakaantuu: taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen. taloudellinen = kannattavuus, kilpailukyky, tehokkuus, tuotto-odotukset, yhteiskunnan hyvinvoinnin tuottaminen, edellytykset sosiaaliselle ja ympäristövastuullisuudelle. sosiaalinen vastuu = henkilöstön hyvinvointi ja osaaminen, tuoteturvallisuus ja kuluttajansuoja.

6 Yrityksen yhteiskuntavastuu
hyvät toimintatavat ja yhteistyö yritysverkostoissa, suhteet lähiyhteisöihin ja yleishyödyllisten toimintojen tukeminen, kulttuurien ymmärtäminen. ympäristövastuullisuus = vesien, ilman ja maaperän suojelu, ilmastonmuutoksen torjunta, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen, tehokas ja säästävä luonnonvarojen käyttö.

7 Eettinen liiketoiminta
Omistajalähtöinen näkemys: vapaaseen kilpailuun perustuva markkinatalousmalli, tuotannosta huolehtiminen ja voiton maksimointi osakkeenomistajille. Sidosryhmäkohtainen näkemys: yritys on aktiivinen toimija, toteuttaa yhteiskunnallista vastuuta, huomioi vaikutukset toimintaympäristöön, jatkuvuuden turvaaminen ja pohjoismainen näkemys.

8 Eettinen liiketoiminta
Laajan sosiaalisen vastuun ideologia: yritys toimii vastuusuhteessa yhteiskunnalle elämänlaadun edistäminen, tasa-arvon ja ihmisoikeuksien edistäminen yhteiskunnan vastuun hoitaminen on tärkein toimintastrategia, yrityksen tavoitteena on saada kuluttajat puolelleen ja hyväksymään toimintansa.

9 Eettisen laadun säätely
Syntyy yrityksen omien vapaaehtoisten toimenpiteiden, kotimaisten ja kansainvälisten säädösten, määräyksien ja sopimuksien ja kuluttajakäyttäytymisen kautta. Valvontaa suorittavat - kuluttajat, kansalaisjärjestöt ja viranomaiset yritykset itse valmistuksen ja maahantuonnin selvittämisen kautta, tuote- ja ympäristö merkkien, kuluttajatutkimuksien ja palautteiden avulla

10 Yhteiskuntavastuun raportointi
Yritykset ja yhteisöt raportoivat tuotteidensa ja palvelujensa vaikutuksista ympäristöön ja yhteiskuntaan; vertailua ja arviointia. Kootaan yhteen ympäristö, taloudelliset ja sosiaaliset asiat, yrityksen merkitys kasvaa sidosryhmille. GRI (Global Reporting Initiative) on vapaaehtoinen yhteiskuntavastuun raportointiohjeisto.

11 Yhteiskuntavastuun raportointi
EMAS (the Eco-Management and Audit Scheme) on yksityisen sektorin ja julkishallinnon yrityksille ja organisaatioille tarkoitettu vapaaehtoinen ympäristöjärjestelmä. Muodostuu ISO standardin mukaisesta järjestelmäosasta ja ympäristöosasta. BSCI (Business Social Compliance Initiative). Auditointijärjestelmä, sisältää työolot ja -ehdot.

12 Yhteiskuntavastuun raportointi
SA8000 (Social Accountability), perustuu Kansainvälisen Työjärjestön (ILO) yleissopimukseen, ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen ja YK:n lasten oikeuksien julistukseen. sosiaalisesti hyväksyttäviä työtapoja edistävien, koko toimitusketjua hyödyttävien hallintajärjestelmien kehittäminen ja arviointi

13 Yhteiskuntavastuun raportointi
suomalaisten yrityksien ja organisaatioiden ympäristöraportointia on arvioitu vuodesta 1996 vuonna 2001 arviointi laajeni yhteiskuntavastuun raportointiin yhteiskuntavastuuraportointi 2011-kilpailussa mukana 149 yritystä, lopullisessa arvioinnissa 11. raportti vertailee ja arvioi organisaation yhteiskunnallista toimintaa suhteessa lainsäädäntöön, normeihin ja standardeihin

14 Keskon yhteiskuntavastuun raportti
Keskon yhteiskuntavastuun raportti 2010 on valittu Suomen parhaaksi vastuullisuus- raportiksi Vastuullisuusraportointi-kilpailussa. Keskon raportointi on kilpailutuomariston mukaan kattavaa, tasapuolista ja lukijaystävällistä. Myös opiskelijat valitsivat parhaaksi raportoijaksi Keskon.

15 Keskon vastuullisuus Keskossa ja K-ryhmässä arjen vastuullisuus kiteytyy seitsemään osa-alueeseen, joita ovat: lakien noudattaminen eturistiriitojen välttäminen lahjomattomuus hyvän työilmapiirin luominen turvallisuus asiakastietojen luottamuksellisuus avoin viestintä

16 Keskon vastuullisuus Taloudellinen vastuu luo perustan kaikelle yritystoiminnalle. Lähtökohta on, että liiketoiminta on kannattavaa ja vastuullista. Ympäristövastuu keskittyy tehostamaan ja vähentämään energiankulutusta, torjumaan ilmastonmuutosta ja lisäämään kierrätystä. Sosiaalinen vastuu on huolenpitoa henkilökunnasta sekä hankintaketjussa työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja työoloista.

17 Yhteiskuntavastuun toteuttaminen ja valvonta (Kesko)
Taloudellinen vastuu Ekologinen vastuu Sosiaalinen vastuu Yritys Hankintaketju Yritys Hankintaketju Luomu Reilun MERKIT Joutsen kaupan EU-kukka merkki Kirjanpitosäädökset SA STANDARDIT Pörssisäännöt ISO SQ Hallintoperiaatteet BSCI Global Report Iniative GRI RAPORTOINTI AA 1000 AS -standardin periaatteet VARMENNUS Kuva 5. Kesko Oyj:n yhteiskuntavastuun toteuttaminen ja valvonta (Piirretty Keskon yhteiskuntavastuun raportissa olevan kuvan mukaan; Kuisma & Rehell 2004, 2).

18 Eri yritystyyppien eettisen laadun valvontajärjestelmät
Suuryritykset - auditointijärjestelmät / sertifikointi, esim. auditointilaitos hoitaa tavarantoimittajan sertifikointisopimuksen PK-yritykset - omaehtoinen eettisen laadun valvonta - audiointiverkosto (saman alan yritysten verkostoituminen auditoinnin järjestämiseksi) - itseaudiointi (internetistä ladattava ohjelma)

19 Yrityksen eettinen toimintaympäristö
Esimerkkinnä Eettinen toimintaympäristö ostotoiminnassa: tuotteen arvoketju ja imago, eri sidosryhmät eli yritys, ostajat, tavarantoimittajat, tavaranvalmistajat, kuluttajat ja kansalaisjärjestöt, yrityksen ympäristötyöryhmä, viranomaiset Yhteiskunnallis-valtiollinen taso: Kuluttajat poliittis-eettinen vastuu Kansalaisjärjestöt YRITYS lainsäädäntö, viranomaiset, ay- liike – päätös eettisistä periaatteista – ympäristönormisto Käyttöönotto ja suunnittelu Koordinointi Ostojohtaja Hankintaosasto: ostotoiminta, markkinointi Toimintaohjeisto: Ostajat Media Valvonta Tavarantoimittajat Tavaranvalmistajat

20 Yhteiskunnallinen yritys ja kuluttajan käyttäytyminen
Eettistä laaKULUTTAJA TUOTE Kuluttajan PALAUTTEEN Yrityksen IMAGO eettisen eettistä laatua vaikutus yrityksen eettisiin yhteiskuntavastuun laadun korostava toimenpiteisiin: imagolle antama tuotteelle MARKKINOINTI suora palaute lisäarvo lisäarvo ostamattomuus Yhteiskuntavastuunsa Yrityksen toteuttava YRITYS eettiset toimenpiteet Yrityksen MUUT SIDOSRYHMÄT Yhteiskunnallinen yritys ja kuluttajan käyttäytyminen

21 Tehtävä – pohdi ryhmässä
Kuinka vastuullinen käyttäytyminen ja kuluttaminen näkyy arjessasi? Vai näkyykö? Miksi toimit tietyllä tavalla? Mitä lisätietoa, informaatiota haluat ja kaipaat tuotteista ja palveluista asioidessasi palvelualan yrityksissä? Mitkä seikat helpottaisivat päätöksentekoasi? Miksi? Vaikuttaako yrityksen harjoittama yhteiskuntavastuullisuus päätöksissäsi? Miksi? Onko yrityksen yhteiskuntavastuu todellinen kilpailutekijä (nyt / tulevaisuudessa). Perustele


Lataa ppt "Mitä on yhteiskuntavastuu?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google