Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät"— Esityksen transkriptio:

1 Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät
Kirsi Ekola Restonomi AMK, Keittiömestari Kylpylä Kivitippu, Lappajärvi

2 Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät
Kuluttajatutkimukset läntisessä maailmassa osoittavat, että kuluttaja haluavat: maistuvaa puhdasta turvallista terveellistä ympäristöstä vastuuta kantavaa ruokaa

3 Suomalaisen ruuan brändit
Suomalainen, lähialueella tuotettu ruoka, turvaa kansallisen huoltovarmuutemme ja tukee suomalaisen maaseudun hyvinvointia. Suomessa, luonnonmukaisesti tuotettu, GMO vapaa ruoka, vastaa ruualle asetettuihin haasteisiin mm.: henkisten, moraalisten ja eettisten kysymysten sekä kestävän kehityksen näkökulmasta.

4 Suomalaiselle ruualle asetetut laatutekijät ja -odotukset
2. Tuoteturvallisuus 3. Jäljitettävyys ja alkuperä 4. Elintarvikeketjun läpinäkyvyys 5. Vastuu yleisesti 6. Ympäristövastuu 7. Sosiaalinen vastuu 8. Taloudellinen vastuu 9. Vaikutusmahdollisuudet

5 1. Laatu tuote on käyttötarkoitukseen sopiva
tuote on asiakkaan tarpeita ja odotuksia vastaava tuotteella on luotettava kokonaislaatu laatu vastaa lainsäädännön asettamia vaatimuksia laatu ja hinta vastaavat toisiaan

6 2. Tuoteturvallisuus On peruslaatutekijä ja –vaatimus
tuote ei aiheuta mikrobiologista riskiä käyttäjälle, eikä aiheuta eläinten tai ihmisten sairastumista tuotepakkaukseltaan ehjä ja aistittavalta laadultaan hyvä Edellyttää tuotteiden oikeaa käsittelyä ja säilytystä sekä kylmäketjun katkeamattomuudesta ja päiväysmerkinnöistä huolehtimista.

7 3. Jäljitettävyys ja alkuperä
Tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä: alkuperän selvittämisessä palautteen perille saamisessa kustannusten hallitsemisessa riskien hallitsemisessa osa tuoteturvallisuutta ja kuluttajansuojaa laatuketjun ylläpitämisessä ja luotettavuudessa Edellyttää dokumentointia

8 4. Elintarvikeketjun läpinäkyvyys
yrityksen toimintatapojen avoimuus edellyttää rehellisyyttä, joka vahvistaa luottamusta toimijoiden välillä jalostustyön arvostaminen elintarvike-markkinoilla elintarvikkeen läpikäymien vaiheiden tarkistettavuus ja valvottavuus => vastuullinen toiminta kuluttajalle suunnattu tiedottaminen

9 5. Vastuu yleisesti tuotteiden laadun on oltava yrityksen lupausten ja sidosryhmien sekä asiakkaan odotusten mukaisia. toiminnassa on noudatettava lainsäädäntöä, säännöksiä, korkeaa työmoraalia ja itsensä kehittämistä. huolehdittava hävikin minimoimisesta, lajittelusta ja jätehuollosta. elintarvikeketjussa edellisen toimijan laadun varmistaminen ja tuotteen hallinta määrittää vastuun.

10 6. Ympäristö vastuu ympäristökuormitusten vähentäminen ja annettujen standardien ja säädösten noudattaminen. alkutuotannossa maaseutumaisemasta huolehtiminen. kierrätyksen ja jätehuollon kehittäminen sekä energian käytön tehostaminen. tuotteiden pakkaustapa ja pakkausmateriaalien kierrätettävyys tai helppo hävittäminen. ympäristön ja eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen.

11 7. Sosiaalinen vastuu omasta, henkilöstön ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen (työolot, työsuojelu, työn arvostus) työpaikkojen säilyttäminen eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen eettiset tuotantotavat terveellisten ruokatottumusten edistäminen vastuu kuluttajasta ja itsestä sekä omista valinnoista

12 8. Taloudellinen vastuu Toiminnan tulee olla kannattavaa ketjun kaikille toimijoille. Liiketoiminnan jatkuvuuden ylläpitäminen Yhteistyökumppanille tai alihankintayritykselle tiedottaminen kulutusennusteista. Myydä tuotteet katteellisesti kilpailukyvyn ja kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.

13 9. Vaikutusmahdollisuudet
Asiakaspalautteen antaminen tuotevalikoimista Omat valinnat ”Jaloilla äänestäminen” Oma aktiivinen osallistuminen ja hakeutuminen päättäviin tehtäviin ”Tarkkaile ajatuksiasi ja niistä tulee sanoja, tarkkaile sanojasi ja niistä tulee tekoja”

14 Miksi elintarvike tuonti kasvaa kokoajan?
Miksi; v Suomeen tuotiin elintarvikkeita 3,3 miljardin euron edestä ja vietiin vain 1,4 miljardin euron edestä?

15 Miksi ulkolaista yhteistyötä?
Miksi; iso teollisuus myy ja välittää ulkolaisia tuotteita, miksi he eivät tee yhteistyötä suomalaisten pk-yritysten kanssa ja / tai toteuta enemmän alihankintaa?

16 Miksi emme ole ylpeitä omasta?
Ranskalaiset ja Italialaiset ovat todella ylpeitä omasta ruuastaan ja valitettavasti myös me ihannoimme muiden maiden ruokia, raaka-aineita ja osaamista hiukan liikaa. Miksi me suomalaiset olemme vaatimattomia ja pidämme ”kynttilää vakan alla”?

17 Suomalaisen elintarvikkeen kilpailutekijät
Suomalainen elintarvike ei kilpaile hinnalla vaan sen kilpailutekijät ovat: erikoistuminen, erilaistuminen korkean osaamisen taso suomalaiset makutottumukset neljä vuodenaikaa antamassa makuja

18 Toimintani vastullisena keittiömestarina
Hyvää Suomesta ravintola ajatuksen luominen ja kehittäminen yhdessä Finfoodin kanssa 2000-luvun alussa. Lähiruoka filosofia markkinointi- ja kilpailutekijänä Taste of Pohjanmaa Finfood yhteistyö Portaat luomuun-yhteistyö Eko Centrian kanssa Yhteistyö muiden tahojen kanssa mm.: Sydänliitto, Keliakialiitto, Allergia- ja astmaliitto

19 Valinta on sinun Suomalainen ruoka ja ruuan raaka-aine on:
maistuvaa, puhdasta, turvallista, terveellistä ja ympäristöstä vastuuta kantavaa ruokaa. eli juuri sitä mitä tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat.

20 Toimintaehdotus ” Tehdään ja myydään niin hyvää kuin osataan, eikä niin huonoa kuin kehdataan”! ”Ostetaan oman maan mansikka eikä muun maan mustikka” ” Suomalainen osta suomalaista” - Kiitos -


Lataa ppt "Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google