Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa."— Esityksen transkriptio:

1 Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Kaluston pitoaika on viisinkertainen Kaluston pitoaika on viisinkertainen Ulkoiset kustannukset ovat murto-osa maantie- ja rautatieliikenteen kustannuksista Ulkoiset kustannukset ovat murto-osa maantie- ja rautatieliikenteen kustannuksista

2 Miksi vesitieverkkoa tulee kehittää Liikenteen ulkoiset kustannukset aiheuttavat yhteiskunnalle suuret menot; suurin aiheuttaja on maanteiden raskas liikenne. Liikenteen ulkoiset kustannukset aiheuttavat yhteiskunnalle suuret menot; suurin aiheuttaja on maanteiden raskas liikenne. Päästökauppa tulee myös liikenteeseen; energian käytöltään edullinen vesikuljetus on kilpailuetu elinkeinoelämälle. Päästökauppa tulee myös liikenteeseen; energian käytöltään edullinen vesikuljetus on kilpailuetu elinkeinoelämälle.

3 EU ajaa ”Aiheuttaja maksaa” – periaatetta myös liikenteeseen; raskaalle kuorma-autoliikenteelle tulossa suurimmat maksut EU ajaa ”Aiheuttaja maksaa” – periaatetta myös liikenteeseen; raskaalle kuorma-autoliikenteelle tulossa suurimmat maksut polttoaineiden hinnat nousevat; eniten kustannuspaineita maantieliikenteelle polttoaineiden hinnat nousevat; eniten kustannuspaineita maantieliikenteelle

4 Bioenergian käytön massiivinen lisäys edellyttää myös vesikuljetusten voimakasta kehittämistä Bioenergian käytön massiivinen lisäys edellyttää myös vesikuljetusten voimakasta kehittämistä

5 Vesitieverkon kehittäminen on eräs parhaista tavoista tukea teollisuuden toimintaedellytyksiä ja alueellista tasapainoa Vesitieverkon kehittäminen on eräs parhaista tavoista tukea teollisuuden toimintaedellytyksiä ja alueellista tasapainoa Eri kuljetusjärjestelmien yhteiskäyttö ja keskinäinen avoin kilpailuttaminen tuovat uusia mahdollisuuksia Eri kuljetusjärjestelmien yhteiskäyttö ja keskinäinen avoin kilpailuttaminen tuovat uusia mahdollisuuksia

6 Riippuvuutta Venäjän toimista Saimaan kanavalla on syytä vähentää Riippuvuutta Venäjän toimista Saimaan kanavalla on syytä vähentää Meriyhteys sisävesiltä on saatava ympärivuotiseksi Meriyhteys sisävesiltä on saatava ympärivuotiseksi

7 Metsähakkeen keräilyn ja kuljetukseen liittyvät työllisyysvaikutukset kerrannaisvaikutuksineen 5 000 – 8 000 htv/v

8 Jyväskylän biovoimala Vuotuinen bioenergian tarve 5,5 milj m3 Vuotuinen bioenergian tarve 5,5 milj m3 70% metsähaketta + 30% turvetta 70% metsähaketta + 30% turvetta Sisävesikuljetukset 3,0 milj.m3 Sisävesikuljetukset 3,0 milj.m3 Kuljetusetäisyydet 50 km – 150 km Kuljetusetäisyydet 50 km – 150 km Energian käytöstä 75% kuuden talvikuukauden aikana Energian käytöstä 75% kuuden talvikuukauden aikana Jääolosuhteet saattavat olla vaikeat (50- 60 cm) Jääolosuhteet saattavat olla vaikeat (50- 60 cm)

9 Uhkat sisävesiliikenteelle Nykyinenkin liikenne poistuu, ellei sopimusta Saimaan kanavan jatkosta synny Nykyinenkin liikenne poistuu, ellei sopimusta Saimaan kanavan jatkosta synny Ympärivuotisuus puuttuu Ympärivuotisuus puuttuu Meriyhteys ei omissa käsissä Meriyhteys ei omissa käsissä Yhteys Päijänteen ja Saimaan väliltä puuttuu Yhteys Päijänteen ja Saimaan väliltä puuttuu Valtiovalta ei huomioi vesiliikennettä Valtiovalta ei huomioi vesiliikennettä Käyttäjien luottamus huononee entisestään Käyttäjien luottamus huononee entisestään

10 Mahdollisuudet Vesiliikenne yhä kilpailukykyisempi hinnaltaan ja energiankäytöltään Vesiliikenne yhä kilpailukykyisempi hinnaltaan ja energiankäytöltään Vaihtoehtoiset meriyhteydet käytössä Vaihtoehtoiset meriyhteydet käytössä Molemmat järvialueet yhteydessä mereen ja toisiinsa Molemmat järvialueet yhteydessä mereen ja toisiinsa Alueen kokonaiskilpailukyky kasvaa Alueen kokonaiskilpailukyky kasvaa Tavaravirrat monipuolistuvat Tavaravirrat monipuolistuvat Käyttäjät ymmärtävät vesiteiden hyödyt ja mahdollisuudet Käyttäjät ymmärtävät vesiteiden hyödyt ja mahdollisuudet Kalusto kehittyy ja monipuolistuu Kalusto kehittyy ja monipuolistuu Bioenergia avaa uusia kuljetusmahdollisuuksia Bioenergia avaa uusia kuljetusmahdollisuuksia

11 Molemmat suuret järvialueemme on saatava ympärivuotisen meriyhteyden piiriin sekä yhdistettyä toisiinsa

12 EU:n liikennepoliittiset linjaukset tulevat vaikuttamaan ratkaisevasti eri kuljetusmuotojen väliseen kilpailukykyyn

13 Vesiliikenteen merkitys teollisuuden sijoittumiselle ja kilpailukyvylle tulee entisestään korostumaan seuraavien vuosikymmenien kuluessa

14

15

16 Sisävesiliikenteen kehittämiskeskus IWT Promotion Centre of Finland IWT PROMO FINLAND EU perustaa aluksi kolme maakohtaista sisävesiasioihin keskittyvää toimistoa EU perustaa aluksi kolme maakohtaista sisävesiasioihin keskittyvää toimistoa Sisävesiliikenteen kehittämiskeskukset aloittavat toimintansa vuoden 2008 alussa Sisävesiliikenteen kehittämiskeskukset aloittavat toimintansa vuoden 2008 alussa Suomen Vesitieyhdistystä kehotettiin hakemaan ensimmäisten joukossa Suomen Vesitieyhdistystä kehotettiin hakemaan ensimmäisten joukossa Hakemus jätettiin 09.07.2007 Hakemus jätettiin 09.07.2007 Hakemuksen kokonaisbudjetti on 127 500 € Hakemuksen kokonaisbudjetti on 127 500 € Ensimmäinen toimintavuosi on ns. ”Käynnistys ” vuosi Ensimmäinen toimintavuosi on ns. ”Käynnistys ” vuosi

17 Projektin tarkoitus Kehittää selkeä sisäveskuljetusten edistämisstrategia Suomen järvialueelle, ottaen huomioon nykyiset ja tulevat bioenergian kuljetustarpeet yhdistettynä kestävään kehitykseen Kehittää selkeä sisäveskuljetusten edistämisstrategia Suomen järvialueelle, ottaen huomioon nykyiset ja tulevat bioenergian kuljetustarpeet yhdistettynä kestävään kehitykseen Keskuksen tarkoituksena on yhdistää julkisen –ja yksityisen sektorin toimijoiden tavoitteet ja edunvalvonta sisävesikuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä toimimalla yhteistyössä muiden vastaavien organisaatioiden kanssa Suomessa ja muualla EU:ssa Keskuksen tarkoituksena on yhdistää julkisen –ja yksityisen sektorin toimijoiden tavoitteet ja edunvalvonta sisävesikuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä toimimalla yhteistyössä muiden vastaavien organisaatioiden kanssa Suomessa ja muualla EU:ssa Keskus tulee toimimaan tiedonvälittäjänä, tiedottajana, kehitystyön koordinoijana ja seminaarien ja kampanjoiden järjestäjänä. Keskus tulee toimimaan tiedonvälittäjänä, tiedottajana, kehitystyön koordinoijana ja seminaarien ja kampanjoiden järjestäjänä.

18 Mukaan ovat alustavasti lupautuneet Merenkulkulaitos Merenkulkulaitos Järvi-Suomen uittoyhdistys Järvi-Suomen uittoyhdistys Saimaan Satamien neuvottelukunta Saimaan Satamien neuvottelukunta Oy Saimaa Terminals Ab Oy Saimaa Terminals Ab Joensuun Laivaus Oy Joensuun Laivaus Oy Jyväskylän Energia Oy Jyväskylän Energia Oy Maakunnalliset liitot Maakunnalliset liitot Suomen Vesitieyhdistys toimii vastuuorganisaationa Suomen Vesitieyhdistys toimii vastuuorganisaationa


Lataa ppt "Miksi sisävesitiekuljetuksia tarvitaan? Energian kulutus vesitiekuljetuksissa on murto-osa maantiekuljetusten kulutuksesta Energian kulutus vesitiekuljetuksissa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google