Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

eTerveyskeskus ja eKlinikka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "eTerveyskeskus ja eKlinikka"— Esityksen transkriptio:

1 eTerveyskeskus ja eKlinikka
KYS eTerveyskeskus ja eKlinikka Esko Kumpusalo, yleislääketieteen professori Itä-Suomen yliopisto ja KYS Perusterveydenhuollon yksikkö

2 Perusterveydenhuollon yksikkö
Perustettu perusterveydenhuollon tutkimus-, koulutus- ja kehittämisyhteistyötä varten Kuopion yliopistolliseen sairaalaan Perustajina Kuopion yliopisto, KYS ja Kuopion kaupunki Tilojen, kaluston ja tarvittavan laitteiston ylläpidosta vastaa KYS. Johtajana ylilääkärin sivuvirassa toimiva alan asiantuntija, joka samalla toimii Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professorina

3 Perusterveydenhuollon yksikön vastuualue
Perusterveydenhuollon yksikön vastuualue Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri (Kuopio) Keski-Suomen sairaanhoitopiiri (Jyväskylä) Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä (Joensuu) Etelä-Savon sairaanhoitopiiri (Mikkeli) Itä-Savon sairaanhoitopiiri (Savonlinna) Väestömäärä henkeä. KYS T e r v e y t t ä e d i s t ä e n

4 Terveydenhuoltolakiluonnos Eduskunnan päätöksen mukaisesti……
35 § Perusterveydenhuollon yksikkö Sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on oltava perusterveydenhuollon yksikkö, jossa on moniammatillinen terveysalan asiantuntemus ja joka tukee alueen terveydenhuollon yhteistyösuunnitelman laatimista 34 §:n mukaisesti. Perusterveydenhuollon yksikkö antaa asiantuntemusta ja sovittaa yhteen alueellaan perusterveydenhuollossa tehtävää tutkimusta, kehittämistä, hoito- ja kuntoutusketjujen laatimista, täydennyskoulutusta ja huolehtii henkilöstötarpeen ennakoinnista sekä erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja soveltuvin osin sosiaalitoimen yhteensovittamisesta.

5

6 Uudistuksen pääperiaatteet
palveluissa kansalaislähtöisyys, asiakaskeskeisyys, laatu ja nopeus merkityksellisiä suljetuista järjestelmistä kumppanuusverkostoihin (kunnalliset, yksityiset ja kolmannen sektorin palvelut) win-win-win ekosysteemit (asiakas-tuottaja-rahoittaja) palvelujen logistiikka kustannustehokkuuden avain konsultaatiot korvaamaan lähetteitä kansallinen tavoitetila: hyvinvointipalveluita sosiaalisesti ja alueellisesti tasapuolisesti

7 Uuden sukupolven terveyskeskus
eKlinikka Erikoislääkärikonsultaatiot Keskussairaala Turvallisen lääkehoidon tuki Ravitsemusterapiaohjaus Liikuntaterapiaohjaus eTerveyskeskus Hyvinvointikansio Vertaistuki Työterveyshuolto Terveyskirjasto Ajanvaraus Tietoinen, aktiivinen kuntalainen Hyvinvointineuvola Sosiaali- ja terveyskeskus eArkisto eResepti

8 eKlinikka rakennettiin vuosina Itä-Suomen Innovatiiviset toimet EAKR-ohjelmassa integroimaan sairaala- ja terveyskeskustyötä ideana prosessiajattelu (terveyspolut & hoitoketjut) ja moniammatillinen tiimityö mahdollistaa asiakkaan aktiivisen osallistumisen omaan hoitoon yhdessä asiantuntijoiden kanssa InterSystemsin teknologialle perustuva Forsante- palvelualusta mahdollistaa tietoturvallisen moniammatillisen yhteistyön

9 Spesialistit terveyskeskuksen palveluksessa
Sairaala eKlinikka KARDIOLOGI ONKOLOGI ENDOKRINOLOGI Terveyskeskus GYNEKOLOGI thhoitaja fys.terap PÄIHDELÄÄKÄRI GERIATRI Shoitaja labhoitaja Oma lääkäri NEUROLOGI PEDIATRI IHOTAUTILÄÄKÄRI PSYKIATRI KLIININEN FARMAKOLOGI Esko Kumpusalo

10 Konsultaatiot korvaamaan lähetteitä
Potilas Perusterveydenhuollon yksiköt Potilas NYT TAVOITE Terveyskeskus- lääkäri Terveyskeskus- lääkäri Koti Ei Jatkotutki- mukset? Koti Ei Jatkotutki- mukset? Kyllä Kyllä LÄHETTEET Lähetteen keskihinta erikoissairaanhoitoon a’2500 euroa + matkakulut. Esim. vuonna 2009 lähetteiden lukumäärä Suomessa oli (THL) KONSULTAATIOT Kuopion yliopistossa ja KYS:ssa tehdyn arvion mukaan > 25% lähetteistä voidaan korvata eKlinikan palveluilla Konsultaatio eKlinikassa Lähete? Ei Kyllä Sairaala Sairaala

11 eTerveyskeskuksen lähtökohtana TerveSuomi -portaali

12

13 Projektipäällikkö Eija Hukka, THL

14 Kansalaislähtöinen organisoituminen verkostoksi
KYS Itä-Suomen yo Savonia-amk Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (ISO) Terveyskeskus Potilasjärjestöt Terveyskeskus Kansalaisjärjestöt eTerveyskeskus Terveyskeskus Yhteisöt ja yritykset TerveSuomi-portaali ToimintaSuomi-portaali 14

15 eTerveyskeskus Avoimen tiedon portaali: Web-sivut: tiedotus ja kampanjat Vuorovaikutteiset palvelut Neuvonta Tietokannat, esim. tervesuomi.fi Ryhmätoiminnot, esim. vertaistuki Tutkimus ja kehittämistoiminta Palvelu- hakemistot Suljetun tiedon palvelut: Yksilöllinen ohjaus Ajanvaraus Hyvinvointikansio Omahoito 15

16

17 ASI AKAS Osuuskunta eTerveyskeskus
Liikuntaterapia-ohjaus Vertaistuki Erikoislääkäri- konsultaatiot Sairaala - eArkisto - eResepti Hyvinvointi neuvola Hyvinvointi-kansio Terveyskeskus ja työterveyshuolto - eArkisto - eResepti Terveys-kirjasto Ajan-varaus Turvallisen lää-kehoidon tuki (TLT) Palvelu- hakemisto Ravitsemusterapia-ohjaus eKlinikka - eArkisto - eResepti - eKatselu eTerveyskeskus, eKlinikka ja kansallinen terveysarkisto (KanTa) 17

18 Suomen Terveys- ja Hyvinvointiosuuskunta (STH) perustettu 13.11.2009
Osuuskunta rakentaa ja ylläpitää Suomen kansalliseksi terveydenhuollon portaaliksi  eTerveyskeskuksen ja siihen liittyvät sähköiset palvelut, kuten terveysviestinnän, kansalaisen oman hyvinvointikansion, hyvinvointineuvolan sekä ajanvarauksen terveyspalveluihin noudattaen kansallisen TerveSuomi -portaalin verkkopalvelun toteutuksessa käytettyjä teknisiä ratkaisuja ja toteutusmalleja. Osuuskunta toimii myös perinteisten terveys- ja sosiaalipalvelujen sekä uusien hyvinvointipalvelujen tuottajana, rekrytoijana sekä välittäjänä kunnille ja kuntayhtymille sekä yrityksille ja järjestöille. Osuuskunta järjestää jäsenilleen, henkilökunnalleen sekä asiakkailleen terveyteen, hyvinvointiin ja ammattitaidon kehittämiseen liittyvää koulutusta. Osuuskunta harjoittaa terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin liittyvän teknologian tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

19

20 Kumppanuudella menestystä
Operatiivinen kumppanuus Taktinen kumppanuus Strateginen kumppanuus Tavoite (esim. asiakaskeskeisyys) Keskittyminen omaan ydintoimintaan Tehokkaampien toimintatapojen oppiminen ( prosessit, logistiikka) Merkittävän strategiaedun tuottaminen: uudet konseptit ja toimintamallit Lisäarvo (esim. integroidut hoitopolut) Taloudellinen Taloudellinen ja laadullinen (esim. oppiminen) Toiminnan laajentuminen uudelle tasolle (esim. terveyspalvelujen suurkuluttajat) Tarvittava osaaminen Substanssiosaaminen Prosessien osaaminen Ydinosaamisen jakaminen kumppanien kesken Luottamuksen perusta Sopimus Jatkuva dialogi, yhteistyö Yhteiset arvot Ks. Kuitunen ja Haila (2007)

21 Uuden sukupolven terveydenhuolto
Koti ja eTerveyskeskus omatoimisuus hyvinvoinnin perusta tukena omaiset, ystävät, järjestöt ja eTerveyskeskuksen palvelut Perinteinen Terveyskeskus asiakas (potilas)+läheiset+hoitaja+lääkäri kokonaishoito, huolenpito ja terveyden edistäminen eKlinikka terveyskeskuslääkärien tukena kokeneet avoterveydenhuollon erikoislääkärit sekä ravitsemus- ja liikuntaspesialistit opastus terveys- ja hoitopoluille Sairaalaspesialistit erikoisteknologia +monipuolinen spesialistitiimi hoidon rikastaminen erikoisosaamisella Terveyskeskustyö vetovoimaiseksi / EK

22 Etuja kunnille ja kuntalaisille
omalle lääkärille ja hoitajalle pääsee Internetillä, soittamalla tai käymällä itse potilas saa oikean hoidon oikeaan aikaan oikeassa paikassa > potilaan hyvinvointi paranee eKlinikan potilastiedot ovat KanTa-palvelun mukaisesti XML-rakenteisina tiedostoina eArkistossa lääke-, laboratorio- ja muut perustiedot ovat potilaan matkassa, missä tahansa hän liikkuukin (Lapissa, Mallorcalla tms) potilas voi vaikuttaa ja hänen odotetaankin vaikuttavan omaan hoitoonsa kunnat säästävät merkittävästi erikoissairaanhoidon menoissa ja Kela matkakustannuksissa Kiitos !


Lataa ppt "eTerveyskeskus ja eKlinikka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google