Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA

Samankaltaiset esitykset

Esitys aiheesta: "VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA"— Esityksen transkriptio:

1 VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
SIILINLAHDEN KOULU 9. Pieni hetki… 1. 2. 6. 5. 7. 4. 8. 3. TUTUSTU VAARANPAIKKAAN YMPYRÄÄ KLIKKAAMALLA!

3 Nilsiäntien ja Laitilantien risteys
Onko koulumatkallasi suojateitä? Niitä pitkin kadun ylittäminen on turvallisinta. Odota, kunnes sinulle palaa vihreä valo. Ylitä sitten katu varovasti. Huomaa, että vihreä valo voi palaa samanaikaisesti myös muille tienkäyttäjille, esimerkiksi autoilijoille. SEURAAVA!

4 Nilsiäntien ja Laitilantien risteys
Ole varovainen lähestyessäsi Abc-liikenneaseman risteystä. Tarkkaile liikenneasemalle meneviä ja sieltä poistuvia ajoneuvoja. Ylitä risteys vasta sitten, kun se on turvallista. Tunnistatko kuvassa näkyvät liikennemerkit? SEURAAVA!

5 Nilsiäntien ja Laitilantien risteys
Liikkuessasi jalan tai pyörällä sinun kannattaa valita turvallisin reitti. Välttämättä se ei ole lyhin reitti. Esimerkiksi kevyen liikenteen väylät, suojatiet ja liikennevalot tekevät reitistäsi turvallisemman. SEURAAVA!

6 Nilsiäntien ja Laitilantien risteys
Tätä liikennemerkkiä kutsutaan kärkikolmioksi. Merkin virallinen nimi on Väistämisvelvollisuus risteyksessä. Mitä merkki määrää? Tämä liikennemerkki määrää väistämään vastaantulevaa liikennettä. SEURAAVA!

7 Simonsalontie Simonsalontielle on rakennettu kevyenliikenteen väylä. Nyt alueella on turvallisempaa liikkua. Jalankulkija kulkee kevyenliikenteen väylän vasemmassa tai oikeassa reunassa. Näin pyöräilijä pääsee helposti ohitta- maan hänet keskeltä. Pyöräilijä ajaa väylän oikeassa reunassa. SEURAAVA!

8 Risteysalueen rakennustyöt
Abc-liikenneaseman seudulla tehdään lähivuosina suuria rakennustöitä. Liikennejärjestelyjen muuttuessa risteys- alueella liikkuminen on rakentamisen aikana entistä haasteellisempaa. Huoltajien tulee ottaa tämä huomioon lasten koulureittejä suunnitellessaan. PALAA

10 Koulutien ja Siilinpääntien risteys
Aamuisin ja iltapäivisin liikenne on koulun lähellä vilkasta huoltajien ja bussien kuljettaessa koulu- laisia. Toivottavaa on, että lapset harrastavat koulumatkoilla hyötyliikuntaa eli kulkevat ne kävellen tai polkupyörällä. SEURAAVA!

11 Koulutie Koulutien varresta puuttuu kevyen liikenteen väylä.
Ahmon koulun suunnasta tullessasi kulje kerrostalon puoleista reunaa Viipaleen kohdalle asti ja ylitä Koulutie suojatietä pitkin. Lähiaikoina tulevan saneerauksen yhteydessä rakennetaan kevyen liikenteen väylä koko Koulutien matkalle. Viipaleen kohdalle tulee korotettu suojatie. SEURAAVA!

12 Siilinpääntie Huonokuntoinen Siilinpääntie kunnostetaan.
Rautatien puoleinen kevyenliikenteen väylä poistetaan ja koulun puoleista väylää levennetään. Kevyenliikenteen väylää jatketaan Valkamantien suuntaan rautatien alikululle saakka. SEURAAVA!

13 Koulutien ja Salmintien risteys
Salmintien, Koulutien ja Jokisuuntien risteyksessä kulkeva joutuu huomioimaan monesta suunnasta tulevaa liikennettä. Vältä kadun ylittämistä risteys- alueella. Ylitä katu mieluimmin kohdissa, joissa ei kulje kääntyviä ajoneuvoja. SEURAAVA!

14 Salmintie Lain mukaan jokaisella tiellä liikkujalla on oma paikkansa.
Jalan kuljetaan ajoradan vasenta reunaa, ajoneuvoilla oikeaa reunaa. Erityisesti Salmintiellä kulkee paljon koululaisia, jotka eivät näytä tietävän, missä on jalan- kulkijan ja pyöräilijän paikka. Jotta onnettomuuksilta vältytään, täytyy jokaisen noudattaa liikennesääntöjä. PALAA

15 PALAA

16 Viertotien ja Räisäläntien risteys
Muista hiljentää vauhtia alamäessä lähestyessäsi Viertotien ja Räisäläntien risteystä. Katso molempiin suuntiin ja noudata varovaisuutta tietä ylittäessäsi. Tarvittaessa voit ylittää Räisäläntien polkupyörää taluttaen. Muistatko, mitä tarkoittaa kuvassa näkyvä pieni kärkikolmio? SEURAAVA!

17 Viertotien ja Räisäläntien risteys
Kirkon suunnasta tullessasi jarruttele ajoissa ja ylitä Ahmon urheilualueelle menevä Myllykuja erityisen varovaisesti! PALAA

18 PALAA

19 Ahmontien ja Nilsiäntien rampin risteys
Risteysalueella on ajoittain vilkas liikenne. Ylitä suojatie varovasti, sillä autoja ja mopoja voi tulla kolmesta suunnasta. SEURAAVA!

20 Ahmon koulun risteys Kulkiessasi Ahmon koulun ohi huomaa pihaan
menevät ja pihasta poistuvat ajoneuvot. PALAA

21 PALAA

22 Jokisuuntie Jokisuuntiellä ja Pajutiellä ei ole kevyenliikenteen
väylää. Muistathan kulkea tien reunassa. SEURAAVA!

23 Jokisuuntie Virtaava Siilinjoki on petollinen. Virtaus on voimakas ja
talvella jää hauras. Älä leiki tai kurkottele kaiteella. Ylitä Siilinjoki siltaa pitkin! PALAA

25 Asematien ylitys Ylitä Asematie rautatieaseman kohdalla aina suojatietä pitkin. Varmista ennen ylitystä, että reitti on vapaa. Tiellä on 40 km/h:n nopeusrajoitus, mutta osa autoilijoista ajaa kovempaa. Varo myös rautatieasemalta tulevia autoja.

26 Asematien ylitys Asematien ylittää myös paljon oppilasryhmiä. Kaikkien tiellä liikkujien on noudatettava tässä risteyksessä erityistä varovaisuutta.

27 Rautatien alikulku Rautatien alikulkua käyttävät myös hurjastelevat
mopoilijat. Alamäessä polkupyörien nopeudet ovat usein suuria. Kulje reunassa ja vältä äkkiliikkeitä välttääksesi haaverit alikulussa. PALAA

28 1. Nilsiäntien ja Niittytien risteys
Risteyksessä on vilkas liikenne. Raskas liikenne ja kääntyvä ajoneuvoliikenne aiheuttavat vaaratilanteita pyöräilijöille ja jalankulkijoille. PALAA

29 2. Nilsiäntien ylittävä oikopolku
Nilsiäntien ylittäminen Anteronkierron jatkeena olevaa oikopolkua pitkin aiheuttaa vaaratilanteita. Autoilijat eivät osaa varautua yllättäviin tienylittäjiin. Päivärinteen suunnasta tultaessa näkyvyys on kasvillisuuden takia huono. PALAA

30 3. Laukantien ja Laitilantien risteys
Risteyksessä ei ole suojatietä. Mikonmäen suuntaan jatkuvalla Laitilantiellä ei ole kevyenliikenteen väylää. Tiellä liikkuu paljon raskaita ajoneuvoja. PALAA

31 4. Leppäkaarteentien ja Jokisuuntien risteys
Jalankulkijat ja pyöräilijät oikovat keskeltä risteysaluetta, vaikka risteyksessä on suojatiet. Leppäkaarteentiellä on runsaasti bussiliikennettä. Jokisuuntiellä ei ole kevyenliikenteen väylää. Risteyksessä on vilkas liikenne. Raskas liikenne ja kääntyvä ajoneuvo-liikenne aiheuttavat vaaratilanteita pyöräili-jöille ja jalankulkijoille. PALAA

32 5. Salmintien ja Julkulantien risteys
Risteyksessä autoilijat eivät huomioi riittävästi pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. PALAA

33 6. Nilsiäntien alikulku Nilsiäntien alittava alikulku Ahmon koululta Abc-liikenneaseman suuntaan on yläkoululaisten tupakointipaikka. Pienet oppilaat välttelevät reittiä. Vaihtoehtoinen reitti ei ole yhtä turvallinen. PALAA

34 7. Vanhan vitostien ylitys
Pyylammen suuntaan kulkevat joutuvat Haarahongantien kautta kulkiessaan ylittämään vilkasliikenteisen vanhan viitostien. Haarahongantien suunnasta tultaessa mäki on jyrkkä ja polkupyörän vauhti voi vanhaa viitostietä lähestyttäessä kiihtyä vaarallisen suureksi. PALAA

35 8. Maaningantien ja Kumpusentien risteysalue
Maaningantien ja Kumpusentien risteysalueella on 80 km/h nopeusrajoitus. Maaningan suunnasta tulevat autot ilmestyvät notkosta ja niitä on vaikea havaita. Teiden ylitykset bussipysäkeille ovat vaarallisia. Maaningantien varressa ei ole kevyenliikenteen väylää. PALAA

36 9. Pyylampi Matkalla Panninniemestä koululle on paljon tienylityksiä ja bussipysäkkejä. Talvella lumipenkat haittaavat näkyvyyttä. PALAA

Lataa ppt "VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA"