Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

POTKU – potilas kuljettajan paikalle - mihin hän ajaa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "POTKU – potilas kuljettajan paikalle - mihin hän ajaa?"— Esityksen transkriptio:

1 POTKU – potilas kuljettajan paikalle - mihin hän ajaa?
Yleislääkäripäivät 2011 Raimo Rintala, johtava ylilääkäri /Ky Kaksineuvoinen (60%), Kela, asiantuntijalääkäri (27%), Lakeuden Potku, alueylilääkäri (20%)Rohto, paikallisvastaava, ei sidonnaisuuksia Liisa Länsipuro, yleislääketieteen el, projektipäällikkö Pirkka-POTKU. Asiantuntijalääkäri ja rohtoaluevastaava PSHP. Sidonnaisuus; osakkuus Pihlajalinnan lääkärit

2 POTKU –hanke Väli-Suomen Kaste –hanke 2010 -2012
62 kuntaa, 7 osahanketta Väestöpohja asukasta Valtionavustus 5 milj. euroa Hanketyöntekijöitä noin 70 hlöä eri prosenttiosuuksilla PåVäli-Suomi OTKU Raimo

3 PITKÄAIKAISSAIRAUKSIEN TERVEYSHYÖTYMALLI
Liisa

4 Tunnistetaan avainasiakkaat
Omahoidon tuki Palvelu- valikoima Päätöksen-tuki Tiedon tehokäyttö Hoitosuunnitelma Asiakas päättää Case manager Tunnistetaan avainasiakkaat Kutsujärjestelmä, suunnitellut seurantakäynnit Omahoidon välineet Ryhmävastaan-otto, ryhmätoiminta Systemaattinen kehittäminen Kirjataan strategisesti ja strukturoidusti Tietojärjestelmän avaaminen asiakkaille Potilaiden ryhmittely tarpeen mukaan EBMeDS, Terveysportti Hyödynnetään dataa (tulos) Ympäröivien yhteisöjen linjaukset ja resurssit Palvelutuottajan johdon sitoutuminen Liisa

5 Meidän tavoitteemme, eli POTKUN YDINVIESTI
Yhteisö – tukea potilaille, myös tk:n ulkopuolelta. Yhteistyö yli hallintorajojen sekä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa Organisaatio – johdon aktiivinen mukana olo, tiimi tukee toisiaan, kaikki sitoutuneet systemaattiseen kehittämiseen, avoin viestintä. Mittarit. Omahoito – hoidon kivijalka; kumppanuus, potilaan tarpeet, tukikeinot ja vastuut - voimaannuttaminen Hoitosuunnitelma – suunnitelmallinen, yhteinen hoito Tukimuotoja: omahoitolomake, monipuoliset ryhmät, terveysvalmennus, sähköiset tukipalvelut ja lääkityskysely Palveluvalikoima – erilaisia palveluita erilaisille ihmisille erilaisiin tarpeisiin. Hoitoa koordinoiva työntekijä, valmisteltu vo, asiakkuusprofilointi Päätöksentuki ja kliiniset tietojärjestelmät, kirjaaminen – systemaattinen EB kehittämismenetelmät ja medisiina, sovittu ja systemaattinen kirjaus Kehittämispalaverit talon tavaksi – säännöllisyys, moniammatillisuus, systemaattisuus Omahoitolomakkeen ja lääkekyselyn hyödyntäminen ja jako mm. apteekkien kautta ITE-piste ja sen ”oheistoiminnot” – materiaalijako, yhditysten infotaulu, nettipaikka, liiku-ITE Säännölliset palaverit ja yhteisiä käytäntöjä järjestöjen kanssa, esim. yhteinen tapahtumakalenteri

6 Mistä siis käytännössä on kyse?

7 1. OMAHOIDOSTA! SINÄ olet omahoitosi paras asiantuntija!
Olet terveydenhuollon ammattilaisen kanssa tekemisissä vain muutaman tunnin vuodessa… … loput ajasta, 8757 tuntia, hoidat itse itseäsi

8 2. VALMISTELLUSTA VASTAANOTOSTA!
On tärkeää että ammattilainen ja potilas ovat valmistautuneita vastaanottokäyntiin. tiedämme miksi potilas tulee vastaanotolle ja millaisia perussairauksia ja lääkityksiä hänellä on mukana merkinnät seurannasta ja tulokset tutkimuksista tai hoidoista tarvittavat seurantatutkimukset on tehty Ammattilaisen on tärkeää myös huomioida mitä potilaalle kuuluu omassa arjessaan

9 3. HOITOSUUNNITELMASTA/SOPIMUKSESTA
Lähdetään liikkeelle potilaan tarpeista ja tavoitteista terveytensä ja hyvinvointinsa suhteen Ammattilainen vastaa kysymyksiin ja kertoo vaihtoehdoista Yhdessä päätetään millaisia omahoidon keinoja ja ammattilaisapua tai muuta tukea potilas tarvitsee. Sovitaan myös mahdollisista lääketieteellisistä hoidoista. Kirjataan suunnitelma hoidon toteutumisen seurannasta ja hoitosuunnitelman päivityksestä sekä se, kehen potilas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Hoitosuunnitelma printataan potilaalle Valtakunnallinen sisältörunko ja opas THL.fi

10 4. PALVELUVALIKOIMASTA Ajatellaan esimerkiksi satunnaista sydäninfarktin saanutta potilasta… hän voi olla: Heikki, kiireisessä työelämässä, äkillisesti sairastunut, nopean hoidon johdosta ei ehdi kehittyä sairauden tunnetta Hannele, epämääräisiä oireita pitkään, stressaantunut ja ahdistunut sekä sairaudesta että hoidosta, kokee helposti syyllisyyttä Henri, omaa voimakkaat asenteet, suhtautuu huolettomasti oman sairauden hoitoon, taloudellinen selviäminen huolestuttaa terveyttä enemmän Heimo, sopeutuva, osaava ja omaan hoitoonsa motivoitunut Hilja, yksinäinen, monisairas, toimintakyky heikentynyt, kotona selviytyminen vaarassa Millaisia tarpeita heillä on? Terveydenhuollon palveluvalikoima on kaikille samanlainen!

11 Terveyskeskuksen palveluvalikoimaan
Tiedon lisääminen Nettitiedotteet Potilasohjeet Paikallislehdet! Ensitietoryhmät Valmisteltu vo Omahoitolomake, lääkekysely Hoitosuunnitelma yhdessä, yhteiseksi Kotikäynnit Sovittu yhteyshenkilö, hoidon toteutuksesta vastaava Sosiaaliset tukikeinot Ryhmävastaanotot Ryhmät Drop in –ryhmät Motivoivat ryhmät Vertaistukiryhmät Psyykkisen tuen ja voimaannuttamisen ryhmät Itsehoitoryhmät Sähköiset palvelut Nettiajanvaraus Muistutteet, kutsut Puhelin, nettipalvelut Viestipalvelut Terveystaltio Terveysvalmennus Asiantuntijapotilas –koulutus Terveyskioski (matalan kynnyksen paikka) ITE-piste (monipuolisuus, saatavilla!) Lainattavat omaseurantavälineet

12 Terveyskeskuksen ulkopuolelta:
Tiedon lisääminen: luotettavat nettisivustot (Terveyskirjasto, terveyskeskus.fi, kansanterveysjärjestöjen yms. sivut) laskurit (elämäpelissä, Finnriski, T2DM-riskitesti) yksityiset neuvontapalvelut (esim. apteekki, ammattilaisten yksityisvastaanotot) Ryhmätoiminta Järjestöt, kunnan muut toimialat Sosiaalinen tuki Läheiset Yhdistykset ym. kolmas sektori Omat seurantalaitteet (pef-mittari, vs-mittari, rr-mittari, vaaka)

13 Tarvitaanko POTKUa? Raimo

14 Terveyden edistäminen
Raimo Terveyden edistäminen 14 14

15 TYÖAJAN JAKAANTUMINEN vastaanottolajeittain Alkukartoitus Lakeuden Potku
Nykyisin toteutuu Tavoitteellinen tilanne Raimo

16 SUURKÄYTTÄJÄT TERVEYSKESKUKSESSA XX
SUURKÄYTTÄJÄT TERVEYSKESKUKSESSA XX (vastaanotto lääkärillä/hoitajalla) Vuonna 2010 yli 20 käyntiä 274 henkilöllä yhteensä 8047 käyntiä = 1.15% asukkaista kuntalaskutuksessa yhteensä ,99 € = 15.9% kustannuksista Joka 6 terveysaseman yksi eniten avopalveluja käyttänyt aiheuttivat yhteensä kuluja n € /2v = €/vuosi Raimo

17 ACIC (Assessment of Chronic Illness Care)
Organisaation subjektiivinen näkemys kroonisten sairauksien hoidon tilasta Toteutettu POTKU-terveyskeskuksissa hankkeen alussa (vastauslomakkeita 246: Ylin johto 20, Keskijohto 53, Henkilöstö 170. vastaajia yhteensä 818) Liisa

18

19 PACIC (The Patient Assessment of Care for Chronic Conditions)
Vastaajia 757 Väli-Suomen alueella Pacicista samoin 1-2 kuvaa

20 ”Minun kanssani on keskusteltu lääkehoidosta ja mahdollisista lääkitykseen liittyvistä ongelmista”
1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina

21 ”Minulta on kysytty omia ehdotuksiani tai mielipiteitäni hoitosuunnitelmaa tehdessämme”
1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina

22 ”Minulle on annettu hoitosuunnitelmani kirjallisena”
1= ei kertaakaan 2= harvoin 3= joskus 4= useimmiten 5= aina

23 TOIVO SAI ”POTKUT” Ennen potkuja
Pitkäaikaissairauksina: diabetes, astma, kihti, uniapnea, verenpainetauti, polyneuropatia, keuhkoembolia -09, joka marevanisoitu Vuonna 2010 yhteydenottoja 74, joista 23 käyntiä lääkärillä 4 puhelua lääkärille 16 puhelua terveydenhoitajalle 21 käyntiä terveydenhoitajalla 10 käyntiä sairaanhoitajalla asiointi terveyskeskuksen vastaanoton luukulla lähes päivittäistä, puheluita ajanvaraukseen viikoittain laboratoriossa käynnit 34 (Fidd otettu 9 x, vastaus aina normaali, Uraatti otettu 10 x, vastaus aina normaali) Raimo

24 TOIVOLLE TEHTIIN HOITOSUUNNITELMA
Toivolle nimettiin yhteyshoitaja, joka kutsui potilaan vastaanotolle ja vastaanottoon varattiin tunnin aika Kutsukirjeen mukana potilaalle lähetettiin omahoitokaavake kotiin, jonka hän täytti ja toi mukanaan vastaanotolle, tämä toimi pohjana hoitosuunnitelmalle. Yhteyshoitaja täytti yhdessä potilaan kanssa alustavasti hoitosuunnitelman Hoitajan vastaanoton jälkeen Toivolle varattiin lääkärille tunnin aika. Lääkärin vastaanotolla paikalla olivat: Toivo, hänen yhteyshenkilönsä, yhteyshoitaja ja lääkäri Hoitosuunnitelma tulostettiin ja sen allekirjoittivat Toivo ja lääkäri, tällä tavoin Toivo sitoutui hoitosuunnitelmaan. Raimo

25 TOIVON TILANNE NYT Hoitosuunnitelma-käynnistä on kulunut puoli vuotta
Toivon käynnit 02/11-08/11 välisenä aikana: 3 suunniteltua lääkärissä käyntiä 3 suunniteltua puhelua lääkärille 1 puhelu terveydenhoitajalle 13 terveydenhoitajalla käyntiä (haavanhoitoja, injektioita, kuitenkin 5 ei-suunniteltua käyntejä) 5 sairaanhoitajalla käyntiä, joista 3 suunniteltuja 5 laboratoriossa käyntiä, joista 3 suunniteltuja asiointi terveyskeskuksen vastaanoton luukulla ja puhelut ajanvaraukseen satunnaisia, noin 1-2 x kuukaudessa. Raimo

26 MIHIN MENNÄÄN? Ammattihenkilölähtöisyys Asiakas-/potilaslähtöisyys
Hoidosta sopiminen (concordance) Omahoito (Self-management) Hoitoon sitoutuminen (adherence) HOITOPÄÄTÖKSEN TOTEUTTAMINEN ELÄMÄNTAPAMUUTOS Hoitomyöntyvyys (compliance) Asiakas-/potilaslähtöisyys Auktoriteettisuhde Ammattihenkilö suunnittelee hoidon ja kertoo hoitopäätöksen, jota potilaan edellytetään noudattavan Kumppanuussuhde Ammattihenkilö kertoo potilaalle erilaisista hoitovaihtoehdoista ja neuvottelee potilaan kanssa tälle sopivan hoitovaihtoehdon Valmentajasuhde Ammattihenkilö ottaa selvää potilaan toiveista ja arkielämästä ja sovittelee yhdessä potilaan kanssa hoidon juuri tälle sopivaksi Raimo

27 KYSYMYKSIÄ? Kiitos!


Lataa ppt "POTKU – potilas kuljettajan paikalle - mihin hän ajaa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google