Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FICOM - BRUNSSI 9.10 2001 Matti Mattheiszen Elisa Communications Oyj.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FICOM - BRUNSSI 9.10 2001 Matti Mattheiszen Elisa Communications Oyj."— Esityksen transkriptio:

1 FICOM - BRUNSSI 9.10 2001 Matti Mattheiszen Elisa Communications Oyj

2 2 Kommenttipuheenvuoro toimialakatsauksen pohjalta  Tulkintaa viime vuosien kehityksestä  Käsitys tämän hetken yleistilanteesta  Näkemysalan kehitykseen vaikuttavista tekijöistä lähivuosina

3 3 1996-2001 Mantra: Kasvu  Joukko uusia ilmiöitä: internet, mobiliteetti, laajakaista.  Nopea ”uusien” yhtiöiden pääomamarkkinoille tulo  Kasvuun tukeutuva markkina-arvostus  Kasvuun tukeutuvat kannustejärjestelmät  Ennenkokemattomilla alueilla liikkuvat analyytikot, markkinat ja yritysjohto

4 4 Realiteetit  ”Mikään puu ei kasva taivaaseen”  Huolimatta merkittävistä menestyksistä tosiasiat painavat: Yritysten ja yhteisöjen toimintamallit eivät käänny ”yli yön”, sama koskee yksilöiden käyttäytymistä, markkinoille ei mahdu markkinaa suurempaa määrää yrittäjiä ja viimeksi, teknologia ja standardit ovat nopeassa kehitysvauhdissa vaikeasti hallittavissa  Taloudelliset realiteetit ovat voimassa

5 5 Suomi ja toimialan tilanne  Tietoyhteiskunta etenee  Tulevaisuuden strategiset linjaukset ovat valideja  Kyky ja halu omaksua uutta edelleen suomalaisissa  Innovaattoreilla ja uuden soveltajilla eri toimialoilla edelleen paalupaikka  Uudelle yritystoiminnalle muuttuvassa maisemassa on hyvää tilaa, kaikki ei ohjaannu suuruuden ekonomian kautta

6 6 2001- Focus on cash  Realiteetit tulivat esiin ja ilmeisiksi 2000 lopulla  Taloudellinen epävarmuus lisääntyi, stand by mieliala yleistyi  teknologaviiveet konkretisoituivat  ”DFC ajattelusta” siirryttiin ”cashflow today” ohjaukseen  Kasvuodotuksiin perustuneet markkina-arvot romahtivat  Tilanne heijastuu toimialan tunnuslukuihin  Mutta: liiketoiminnan fundamentit ovat edelleen olemassa

7 7 2001-2003; Strategiatarkastelu  Sopeutuminen tilanteeseen, tulevien kasvuedellytysten varmistaminen  Visiona tietoyhteiskunta Suomi  Eri liiketoimintojen vaiheiden analysointi ja resurssien kohdennus  Partneriratkaisujen syvätarkastelu  Syvään pessimismiin ei ole mitään rationaalista syytä. Tänään elämme ”takapotkun” vaihetta.

8 8 Toimialalan road map 1997 - 2003 199719992000200120031998 Focus on Cash 2002 Strategy Review Growth Strategy


Lataa ppt "FICOM - BRUNSSI 9.10 2001 Matti Mattheiszen Elisa Communications Oyj."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google