Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja."— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja Mika Itänen, UusiKunta- kuntajakoselvityksen sihteeri 120213/ Itänen 1

2 -Seutuhallintokokeilu - Parhaimmillaan mukana kymmenen maakunnan 12 kunnasta -yli kuntarajan yhteistyötä mm. PHKK ky (ammatillinen 2.aste), LAKES Oy, Lahti Travel Oy, Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy, P ä ij ä t-Tili Oy, Lahden seudun Kuntatekniikka OY), seutulippu, Lahden seudun hankintatoimi, PHSOTEY, Wellamo – kansalaisopisto, P ä ij ä t-H ä meen J ä tehuolto Oy, hankkeet, yhteiset lautakunnat rakennusvalvonnassa ja ymp ä rist ö nsuojelussa. Tavoitteena mm.: •lisätä kuntien palveluyhteistyötä •saada aikaan taloudellista säästöä tai toiminnallisia etuja/ vaikuttavuutta •edistää alueen elinvoimaisuutta, vetovoimaa ja kilpailukykyä •vähentää hallinnollisia rajoja toiminnallisissa palveluissa 120213/ Itänen2 Yhteisty ötä tehty jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien Lahden seudulla

3 120213/ Itänen3

4 Huoltosuhde 4

5  Maakunnan Paras-hanke ja  UusiKunta - esiselvitys myönteisessä hengessä & yhteiset haasteet  Hyvät lähtökohdat vapaaehtoiselle, lähes koko maakunnan kuntajako- selvitykselle (2009-10) - Valtionvarainministeriö asetti päävastuiseksi selvityshenkilöksi Osmo Soininvaaran ja hänen avukseen sosiaali- ja terveys- palveluiden erityisselvittäjäksi Markku Lehdon. 120213/ Itänen5 Päijät-Hämeen UusiKunta - hankkeesta

6  Uusi kunta olisi varautumista tulevaisuuteen  Alueen kilpailukyky nousisi  Kuntatalous vahvistuisi  Hallinto kevenisi  Palvelut turvattaisiin kunnan kaikissa osissa  Suurempi kunta olisi houkutteleva työnantaja  Monimutkainen kuntayhteistyö purkautuisi Miksi uutta kuntaa tavoiteltiin? 120213/ Itänen6

7 JOHTORYHMÄ KUNTAJOHTAJAT SIHTEERISTÖ KUNNANVALTUUSTOT JA -HALLITUKSET LUOTTAMUSHENKILÖKOKOUKSET VALTUUSTORYHMIEN PUHEENJOHTAJAT HALLITUSTEN YHTEISKOKOUKSET VALTUUSTOJENYHTEISKOKOUKSET HENKILÖSTÖRYHMÄ SELVITTÄJÄ SOTE-SELVITTÄJÄ TOIMIKUNNAT KUNTATALOUS SOSIAALI & TERVEYS DEMOKRATIA SIVISTYS STRATEGINEN KEHITTÄMINEN TEKNINEN & YMPÄRISTÖ Kuntajakoselvityksen organisaatio 120213/ Itänen7

8 Uuden kunnan aikataulu Selvitys Suunnittelu ja toteutus 2013 20122011 2010 1.6.2010 Selvitystyö ja sopimus valmistuivat 13.9.2010 Yhdeksän kunnan valtuustot päättävät, lähtevätkö ne mukaan uuteen kuntaan (Päivi- tys) Päätös (Päätös) Uuden kunnan toimintaa suunnitteleva yhdistymishallitus aloittaa toimintansa. 1.1.2013 yhdistyvät kunnat lakkautetaan ja perustetaan uusi kunta, nimeltään Lahden kaupunki Kuntavaalien jälkeen uuden kunnan valtuusto ja hallitus aloittavat toimintansa Uusi kunta 120213/ Itänen8

9 Viestinnän merkitys  www.-sivut, oma tiedottaja www.-sivut  Kuntalaistilaisuudet  Esite joka talouteen  Neljässä kunnassa lisäksi mielipide-tiedustelut/ kansan-äänestykset. 120213/ Itänen9

10 Miten henkilöstöä on kuultu ja informoitu prosessin aikana? UusiKunta-henkilöstöryhmä •5 henkilöstöryhmän kokousta •Henkilöstöryhmä kutsuttu valtuustoseminaareihin, 3 kpl •www.uusikunta.fi, henkilöstöryhmän oma sivu, uutiskirjewww.uusikunta.fi Jokaisessa kunnassa •Valmistelutyön aikana informoitu henkilöstöä ja yt-elintä •Kuntien intranet, kotisivut •yhteistoimintaelimen kokous ennen hallituksen esitystä valtuustolle 120213/ Itänen10

11 Valmis työ 1.6.2010 Selvittäjän ehdotus Yhdistymissopimus – Sitova vuoden 2015 loppuun Poliittinen sopimus – Moraalisesti sitova, hahmottaa tulevaa kuntaa Selvitysosa – Selvittäjien analyysi, ei sido kuntaa 120213/ Itänen11

12 Tällainen olisi uusi kunta ollut vuonna 2013 Uusi Lahden kaupunki  Asukasluku: 182 900*, Suomen 5. tai 6. suurin kaupunki  Pinta-ala: 4507 km²  Veroprosentti: 19,5**  Kaupunginvaltuusto: 85 jäsentä, vuodesta 2017 alkaen 67 jäsentä  Kaupunginhallitus: 15 jäsentä  Kaupunginjohtajana Lahden kaupunginjohtaja  Henkilöstömäärä: runsas 10 000 (ilman kuntayhtymiä) *Tilastokeskuksen ennuste **AudiaPron arvio kesällä 2010 120213/ Itänen12

13  Kaupunginvaltuusto 2013-2016: 85 jäsentä (yhtä iso kuin Helsingissä)  2017 alkaen 67 valtuutettua  Kaupunginhallitus: 15 jäsentä  Lautakunnat: yhdistymishallitus päättää  8 aluelautakuntaa, nykyisellä Lahdella ei  9 jäsentä, valitaan alueen asukkaista vaalituloksen perusteella Luottamushenkilöhallinto Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen13

14  Alueiden tarpeet ja kehittämistoiveet esiin  Budjetti: 30€ / alueen asukas  Tukevat kulttuuri- ja järjestötoimintaa, harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia  Erillinen määräraha yksityistieavustuksiin  Keskustaajaman ulkopuoliset aluelautakunnat korvaavat teknisen lautakunnan asemakaavojen käsittelyssä  kattava paikallisen vaikuttamisen järjestelmä  alueelliset palvelupisteet Aluelautakunnat, paikallinen näkökulma päätöksentekoon Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen14

15  Aloittaa toimintansa, kun kunnat ovat päättäneet yhdistymisestä  päättää kuntien ylimääräisistä investoinneista ja pysyvän henkilöstön palkkaamisesta ennen kuntien yhdistymistä  valmistelee vuodelle 2013 uuden kunnan ensimmäisen talousarvioesityksen Yhdistymishallitus Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen15

16  Varhaiskasvatus (päivähoito ja esiopetus)  Peruskoulu  Terveysasema, jossa lääkärin vastaanotto  Hammaslääkäri  Neuvolapalvelut  Nuorisotyö  Vanhusten palvelut  Lähiliikuntapaikat  Kirjasto  Kulttuurityö  Sosiaalityöntekijän vastaanotto  Neuvontaa tarjoava kunnan palvelupiste Lähipalvelut turvataan vähintään jokaisessa kuntakeskuksessa Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen16

17  Perus- ja erikoispalvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden  Peruspalvelujen tuotantovastuu jakautuu alueellisesti kolmen (läntisen, eteläisen ja koillisen) tuottajan kesken  Asiakas voi valita sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut mistä tahansa uuden kunnan eri alueilla sijaitsevista palvelupisteistä Erikoissairaanhoito ja perusterveyden huolto saman katon alle Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen17

18 Yhteistyöllä vahvempi elinkeinopolitiikka & kilpailukyky •Alueiden vahvuuksia korostetaan •Keskittämällä samanlaisia toimintoja lähelle toisiaan luodaan elinvoimaisempia klustereita. •Keskustaajama tarjoaa monipuoliset työmarkkinat •Heinola toisena kaupunkikeskuksena •Teollisuusalueita profiloidaan jyrkemmin •Eteläinen kehätie luo kaupallisen ja toiminnallisen vyöhykkeen, joukkoliikenne •Maaseutuelinkeinot, loma-asutus, matkailu Poliittinen sopimus 1.6.2010 120213/ Itänen18

19 120213/ Itänen19

20 Yhteinen henkilöstöpolitiikka 5 vuoden irtisanomissuoja, 2017 asti  Henkilöstöä voidaan siirtää toisiin tehtäviin tai uuteen toimipaikkaan  Palkkojen harmonisointi yhdistymisavustuksella  Muutostuki, yhteisen toimintakulttuurin luominen Talouteen yhteiset periaatteet - Varmistetaan tasapainoinen talous - mm. siirtymäkaudella uudet investoinnit, merkittävät omistajapoliittiset päätökset sekä virkojen perustamiset vain yhdistymishallituksella Henkilöstö & talous Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen20

21 Tietoa selvityksen tueksi: Talousennuste ja taseanalyysi • yhdistymisavustus yhteensä 8,9 miljoonaa kolmen vuoden aikana • Käyttökohteita ovat erityisesti: • alueellisten monipalvelupisteiden toiminnan käynnistäminen, • uuden kunnan markkinointi ja kuntalaisviestintä, • tietojärjestelmien yhtenäistäminen sekä • henkilöstön muutosvalmennus ja palkkaharmonisointi • AudiaPro laati talousennusteet • NetEffect laati taseanalyysin 120213/ Itänen21

22 Mitä opimme? •Tarvitaan ymmärrettäviä perusteluja miksi muutosta ollaan tekemässä: faktat, avoimuus sekä päättäjien kesken että organisaatioiden sisällä. •Onnistuneen muutoksen johtajan erityisosaamista on taito ennakoida, nähdä tulevaisuuden iso kuva ja muutos osana isompaa kokonaisuutta sekä suhteutettava oman organisaationsa paikka siinä. - Halutaanko pelata mestaruussarjaa vai ollaanko tyytyväisiä ykkösdivariin? •Lisäksi muutos on osattava markkinoida. Onnistuneen viestinnän merkitys keskiössä. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat, jotka eniten tiesivät UusiKunta-hankkeen sisällöstä olivat myönteisempiä uudistukselle kuin ne jotka olivat tiedon ulkokehällä. •Muutosvastarinta saa helposti laajempaa ymmärrystä osakseen, koska se puolustaa olemassa olevaa tilannetta. Kuntalaiskyselyt yleensä vahvistavat olemassa olevaa tilannetta. Pohdittava tarkoin tuoko lisäarvoa päätökseteolle. 120213/ Itänen22

23 •Kuntaliitoksen onnistunut toteutus vaatii ennen kaikkea vahvaan keskinäiseen luottamukseen perustuvan tahtotilan. •Myös selkeät pelisäännöt ja yhteiset tavoitteet ja, esim. seudullinen strategia tai toimeenpanosuunnitelma, olisi hyvänä apuna. Rakenne luo raamin ja selkeän mahdollisuuden toteuttaa tavoitteita. •Yhteistyö tarvitsee veturin, toisaalta ongelmana usein onkin se, onko olemassa riittävästi valmiutta muilla veturi –roolin antamiselle suurimmalle kunnalle. Huomioiko suuri riittävästi pienempiä jatkossa. Vaikea ratkaista yksiselitteisesti, koska se on yhteisen tekemisen myötä syntynyt luottamuskysymys. 120213/ Itänen23 Muutoksissa myös mahdollisuus parempaan, kunhan muistamme omat vahvuutemme

24 Onnistunut muutoksen johtaminen, esim. kuntaliitoksen toteutus, vaatii poliittista johtajuutta ja muutokseen sitoutuneita johtavia viranhaltijoita. - Pysyttävä pystyssä kovassakin tuulessa. Kiitos! 120213/ Itänen24 Lopuksi


Lataa ppt "Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google