Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilkka Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kokemuksia haasteellisesta kuntajakoselvitysprosessista - esimerkkinä Päijät-Hämeen kuntajakoselvitys (2009-10) Kuntaliitto, 12.2.2013 Nastolan hallintojohtaja Mika Itänen, UusiKunta- kuntajakoselvityksen sihteeri 120213/ Itänen 1
2
-Seutuhallintokokeilu - Parhaimmillaan mukana kymmenen maakunnan 12 kunnasta -yli kuntarajan yhteistyötä mm. PHKK ky (ammatillinen 2.aste), LAKES Oy, Lahti Travel Oy, Lahden tiede- ja yrityspuisto Oy, P ä ij ä t-Tili Oy, Lahden seudun Kuntatekniikka OY), seutulippu, Lahden seudun hankintatoimi, PHSOTEY, Wellamo – kansalaisopisto, P ä ij ä t-H ä meen J ä tehuolto Oy, hankkeet, yhteiset lautakunnat rakennusvalvonnassa ja ymp ä rist ö nsuojelussa. Tavoitteena mm.: •lisätä kuntien palveluyhteistyötä •saada aikaan taloudellista säästöä tai toiminnallisia etuja/ vaikuttavuutta •edistää alueen elinvoimaisuutta, vetovoimaa ja kilpailukykyä •vähentää hallinnollisia rajoja toiminnallisissa palveluissa 120213/ Itänen2 Yhteisty ötä tehty jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien Lahden seudulla
3
120213/ Itänen3
4
Huoltosuhde 4
5
Maakunnan Paras-hanke ja UusiKunta - esiselvitys myönteisessä hengessä & yhteiset haasteet Hyvät lähtökohdat vapaaehtoiselle, lähes koko maakunnan kuntajako- selvitykselle (2009-10) - Valtionvarainministeriö asetti päävastuiseksi selvityshenkilöksi Osmo Soininvaaran ja hänen avukseen sosiaali- ja terveys- palveluiden erityisselvittäjäksi Markku Lehdon. 120213/ Itänen5 Päijät-Hämeen UusiKunta - hankkeesta
6
Uusi kunta olisi varautumista tulevaisuuteen Alueen kilpailukyky nousisi Kuntatalous vahvistuisi Hallinto kevenisi Palvelut turvattaisiin kunnan kaikissa osissa Suurempi kunta olisi houkutteleva työnantaja Monimutkainen kuntayhteistyö purkautuisi Miksi uutta kuntaa tavoiteltiin? 120213/ Itänen6
7
JOHTORYHMÄ KUNTAJOHTAJAT SIHTEERISTÖ KUNNANVALTUUSTOT JA -HALLITUKSET LUOTTAMUSHENKILÖKOKOUKSET VALTUUSTORYHMIEN PUHEENJOHTAJAT HALLITUSTEN YHTEISKOKOUKSET VALTUUSTOJENYHTEISKOKOUKSET HENKILÖSTÖRYHMÄ SELVITTÄJÄ SOTE-SELVITTÄJÄ TOIMIKUNNAT KUNTATALOUS SOSIAALI & TERVEYS DEMOKRATIA SIVISTYS STRATEGINEN KEHITTÄMINEN TEKNINEN & YMPÄRISTÖ Kuntajakoselvityksen organisaatio 120213/ Itänen7
8
Uuden kunnan aikataulu Selvitys Suunnittelu ja toteutus 2013 20122011 2010 1.6.2010 Selvitystyö ja sopimus valmistuivat 13.9.2010 Yhdeksän kunnan valtuustot päättävät, lähtevätkö ne mukaan uuteen kuntaan (Päivi- tys) Päätös (Päätös) Uuden kunnan toimintaa suunnitteleva yhdistymishallitus aloittaa toimintansa. 1.1.2013 yhdistyvät kunnat lakkautetaan ja perustetaan uusi kunta, nimeltään Lahden kaupunki Kuntavaalien jälkeen uuden kunnan valtuusto ja hallitus aloittavat toimintansa Uusi kunta 120213/ Itänen8
9
Viestinnän merkitys www.-sivut, oma tiedottaja www.-sivut Kuntalaistilaisuudet Esite joka talouteen Neljässä kunnassa lisäksi mielipide-tiedustelut/ kansan-äänestykset. 120213/ Itänen9
10
Miten henkilöstöä on kuultu ja informoitu prosessin aikana? UusiKunta-henkilöstöryhmä •5 henkilöstöryhmän kokousta •Henkilöstöryhmä kutsuttu valtuustoseminaareihin, 3 kpl •www.uusikunta.fi, henkilöstöryhmän oma sivu, uutiskirjewww.uusikunta.fi Jokaisessa kunnassa •Valmistelutyön aikana informoitu henkilöstöä ja yt-elintä •Kuntien intranet, kotisivut •yhteistoimintaelimen kokous ennen hallituksen esitystä valtuustolle 120213/ Itänen10
11
Valmis työ 1.6.2010 Selvittäjän ehdotus Yhdistymissopimus – Sitova vuoden 2015 loppuun Poliittinen sopimus – Moraalisesti sitova, hahmottaa tulevaa kuntaa Selvitysosa – Selvittäjien analyysi, ei sido kuntaa 120213/ Itänen11
12
Tällainen olisi uusi kunta ollut vuonna 2013 Uusi Lahden kaupunki Asukasluku: 182 900*, Suomen 5. tai 6. suurin kaupunki Pinta-ala: 4507 km² Veroprosentti: 19,5** Kaupunginvaltuusto: 85 jäsentä, vuodesta 2017 alkaen 67 jäsentä Kaupunginhallitus: 15 jäsentä Kaupunginjohtajana Lahden kaupunginjohtaja Henkilöstömäärä: runsas 10 000 (ilman kuntayhtymiä) *Tilastokeskuksen ennuste **AudiaPron arvio kesällä 2010 120213/ Itänen12
13
Kaupunginvaltuusto 2013-2016: 85 jäsentä (yhtä iso kuin Helsingissä) 2017 alkaen 67 valtuutettua Kaupunginhallitus: 15 jäsentä Lautakunnat: yhdistymishallitus päättää 8 aluelautakuntaa, nykyisellä Lahdella ei 9 jäsentä, valitaan alueen asukkaista vaalituloksen perusteella Luottamushenkilöhallinto Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen13
14
Alueiden tarpeet ja kehittämistoiveet esiin Budjetti: 30€ / alueen asukas Tukevat kulttuuri- ja järjestötoimintaa, harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia Erillinen määräraha yksityistieavustuksiin Keskustaajaman ulkopuoliset aluelautakunnat korvaavat teknisen lautakunnan asemakaavojen käsittelyssä kattava paikallisen vaikuttamisen järjestelmä alueelliset palvelupisteet Aluelautakunnat, paikallinen näkökulma päätöksentekoon Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen14
15
Aloittaa toimintansa, kun kunnat ovat päättäneet yhdistymisestä päättää kuntien ylimääräisistä investoinneista ja pysyvän henkilöstön palkkaamisesta ennen kuntien yhdistymistä valmistelee vuodelle 2013 uuden kunnan ensimmäisen talousarvioesityksen Yhdistymishallitus Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen15
16
Varhaiskasvatus (päivähoito ja esiopetus) Peruskoulu Terveysasema, jossa lääkärin vastaanotto Hammaslääkäri Neuvolapalvelut Nuorisotyö Vanhusten palvelut Lähiliikuntapaikat Kirjasto Kulttuurityö Sosiaalityöntekijän vastaanotto Neuvontaa tarjoava kunnan palvelupiste Lähipalvelut turvataan vähintään jokaisessa kuntakeskuksessa Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen16
17
Perus- ja erikoispalvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden Peruspalvelujen tuotantovastuu jakautuu alueellisesti kolmen (läntisen, eteläisen ja koillisen) tuottajan kesken Asiakas voi valita sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut mistä tahansa uuden kunnan eri alueilla sijaitsevista palvelupisteistä Erikoissairaanhoito ja perusterveyden huolto saman katon alle Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen17
18
Yhteistyöllä vahvempi elinkeinopolitiikka & kilpailukyky •Alueiden vahvuuksia korostetaan •Keskittämällä samanlaisia toimintoja lähelle toisiaan luodaan elinvoimaisempia klustereita. •Keskustaajama tarjoaa monipuoliset työmarkkinat •Heinola toisena kaupunkikeskuksena •Teollisuusalueita profiloidaan jyrkemmin •Eteläinen kehätie luo kaupallisen ja toiminnallisen vyöhykkeen, joukkoliikenne •Maaseutuelinkeinot, loma-asutus, matkailu Poliittinen sopimus 1.6.2010 120213/ Itänen18
19
120213/ Itänen19
20
Yhteinen henkilöstöpolitiikka 5 vuoden irtisanomissuoja, 2017 asti Henkilöstöä voidaan siirtää toisiin tehtäviin tai uuteen toimipaikkaan Palkkojen harmonisointi yhdistymisavustuksella Muutostuki, yhteisen toimintakulttuurin luominen Talouteen yhteiset periaatteet - Varmistetaan tasapainoinen talous - mm. siirtymäkaudella uudet investoinnit, merkittävät omistajapoliittiset päätökset sekä virkojen perustamiset vain yhdistymishallituksella Henkilöstö & talous Yhdistymissopimus 1.6.2010 120213/ Itänen20
21
Tietoa selvityksen tueksi: Talousennuste ja taseanalyysi • yhdistymisavustus yhteensä 8,9 miljoonaa kolmen vuoden aikana • Käyttökohteita ovat erityisesti: • alueellisten monipalvelupisteiden toiminnan käynnistäminen, • uuden kunnan markkinointi ja kuntalaisviestintä, • tietojärjestelmien yhtenäistäminen sekä • henkilöstön muutosvalmennus ja palkkaharmonisointi • AudiaPro laati talousennusteet • NetEffect laati taseanalyysin 120213/ Itänen21
22
Mitä opimme? •Tarvitaan ymmärrettäviä perusteluja miksi muutosta ollaan tekemässä: faktat, avoimuus sekä päättäjien kesken että organisaatioiden sisällä. •Onnistuneen muutoksen johtajan erityisosaamista on taito ennakoida, nähdä tulevaisuuden iso kuva ja muutos osana isompaa kokonaisuutta sekä suhteutettava oman organisaationsa paikka siinä. - Halutaanko pelata mestaruussarjaa vai ollaanko tyytyväisiä ykkösdivariin? •Lisäksi muutos on osattava markkinoida. Onnistuneen viestinnän merkitys keskiössä. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat, jotka eniten tiesivät UusiKunta-hankkeen sisällöstä olivat myönteisempiä uudistukselle kuin ne jotka olivat tiedon ulkokehällä. •Muutosvastarinta saa helposti laajempaa ymmärrystä osakseen, koska se puolustaa olemassa olevaa tilannetta. Kuntalaiskyselyt yleensä vahvistavat olemassa olevaa tilannetta. Pohdittava tarkoin tuoko lisäarvoa päätökseteolle. 120213/ Itänen22
23
•Kuntaliitoksen onnistunut toteutus vaatii ennen kaikkea vahvaan keskinäiseen luottamukseen perustuvan tahtotilan. •Myös selkeät pelisäännöt ja yhteiset tavoitteet ja, esim. seudullinen strategia tai toimeenpanosuunnitelma, olisi hyvänä apuna. Rakenne luo raamin ja selkeän mahdollisuuden toteuttaa tavoitteita. •Yhteistyö tarvitsee veturin, toisaalta ongelmana usein onkin se, onko olemassa riittävästi valmiutta muilla veturi –roolin antamiselle suurimmalle kunnalle. Huomioiko suuri riittävästi pienempiä jatkossa. Vaikea ratkaista yksiselitteisesti, koska se on yhteisen tekemisen myötä syntynyt luottamuskysymys. 120213/ Itänen23 Muutoksissa myös mahdollisuus parempaan, kunhan muistamme omat vahvuutemme
24
Onnistunut muutoksen johtaminen, esim. kuntaliitoksen toteutus, vaatii poliittista johtajuutta ja muutokseen sitoutuneita johtavia viranhaltijoita. - Pysyttävä pystyssä kovassakin tuulessa. Kiitos! 120213/ Itänen24 Lopuksi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.