Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Multimedia omassa lyhykäisyydessään
ryhmä Moto
2
Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet
3
Multimediaelementit multi = moni; media = välineet, viestimet
multimediaviestinnässä voidaan käyttää useata mediaa yhtä aikaa: teksti (hyperteksti) kuva (grafiikka) ääni (musiikki ja puhe) liikkuva kuva (animaatio, video) jne…
4
Teksti Multimediasovellusten perusaineistoa (tietovarastotyyppiset- ja opetussovellukset) lukeminen näytöltä 20-30% hitaampaa kuin paperilta selailu ja kursorinen lukeminen täydentävät ja tarkentavat tekstit linkkien taakse multimediaelementeistä vähiten tulkinnanvarainen
5
Teksti (hyperteksti) linkitysten vaikutus
omat kokonaisuudet (tietosolu) vältetään irrallisuutta ja ajatuskatkoja (vrt.linkitys www:ssä ja framet) käyttäjä seuraa haluamaansa ajatuskulkua muotoilutekijät tärkeitä varsinkin paljon linkkejä sisältävässä tekstissä kuvaavat linkit ”Lisää tietoa asiasta saat tästä”
6
Tekstin olemus Lukija- ja käyttäjäystävällisyyden kannalta tärkeää
fontin selkeys ja koko riittävä tilanteeseen Erikoisilla fonteilla voidaan korostaa graafista ilmettä, mutta sisällön kannalta tulos saattaa olla päinvastainen. mahdollisimman vähän erilaisia merkkilajeja teokseen (1-3 kpl)
7
Grafiikka graafinen ulkoasu multimediaesityksen tunnelman, tyylin ja käytettävyyden kannalta olennainen painettu materiaali ei välttämättä sovellu suoraan multimediaan grafiikka rakennettava sovelluksen lähtökohdista: tarvittavat kuvat, kaaviot, videot jne…
8
Valokuva toimii sisällön linkkinä reaalimaailmaan
hyvä multimedian elementti muokattavuus taustakuvat luovat yleisilmettä: valokuvasta muokattu voi muuttua asiasisällön mukaan hillityn tyylikäs antaa arvokkaan vaikutelman kirkuvan oranssi aaltoliike taustakuviona vie luultavasti käyttäjän huomion mennessään
9
Valokuva ”Kultainen keskitie” kuvaformaatit: jpeg, gif, png
värisävyt tummuusarvot kuvan koko (pikseleinä ja tavuina) kaikilla ei ole nykyajan huipputietokoneita kuvaformaatit: jpeg, gif, png Tekijänoikeuskysymykset
10
Video Funktio multimediassa elämyksellinen ja dokumentaarinen
Reaalimaailman havainnollistaja Vanha, muuhun kuin multimediakäyttöön valmistettu videomateriaali, toimii harvoin multimediassa Maksimipituus alle 45 sekuntia pidemmät oltava hyvin perusteltuja sisällön kannalta
11
Videon ongelmia Kuvan koko ja laatu Videoklippien koko
videoformaatteja: avi, mpeg Videoklippien koko usein kymmeniä megatavuja (vrt. cd=650Mb) siedettävä ääni ja kuva vaatii noin 300Kb/s Oikean resoluution, kuvan koon ja äänen laadun etsiminen vie aikaa Tuotannon kalleus Tekijänoikeudet
12
Ääni Tietokoneelta tulevat äänet totutusti yhdistetään virheilmoituksiin Multimediasovelluksessa yhteydessä graafiseen ilmeeseen tunnelman vahvistaja / luoja Multimedian elementti, joka yleensä jää vähemmälle huomiolle Rikas ja monisyinen elementti Ääniformaatit: wav, mp3, mid
13
Ääni Äänikerronta perustuu multimediassa pääasiassa
musiikkiin puheeseen tehosteisiin Hallitseva elementti käytettävä varoen (vie huomion) Ärsyttää helposti tarjoa äänetön versio
14
Musiikki Mahdollinen musiikki kannattaa säveltää/sävellyttää teosta silmällä pitäen vältetään valmiin musiikin käyttömaksut saadaan juuri sopivaa musiikkia Toteutetaan multimediaesityksessä usein looppeina eli silmukoina. Syitä: esitys ei lineaarinen kestoa on hankala määrittää ratkaisulla säästetään levytilaa ja mahdollisia latausaikoja
15
Looppi (loop)
16
Puhe Puheiden eli spiikkien tulisi olla lyhyitä ja sisällöllisesti muuta materiaalia täydentäviä ei aliarvioida käyttäjää (spiikkaaja toistaa ruudulla olevan tekstin) Lukemiseen kannattaa käyttää ammattilaisia Erityistä huomiota pitää kiinnittää selkeään artikulaatioon ja tasaisuuteen
17
Tehosteet Palauteäänet Tehosteäänet
toiminnan onnistumisen/epäonnistumisen vahvistaja neutraalius lyhyitä (alle sekunti) esimerkiksi hiiren click, siirtymät Tehosteäänet sovelluksessa äänielementtinä
18
Pari sanaa äänittämisestä
Tarkkaile äänitystasoa. Kun äänität digitaalisesti (dat, minidisc, tietokone), äänitystaso ei saa ylittää nollatasoa Syy: Digitaalinen särö on peruuttamatonta. Et voi korjata sitä. Äänitystaso ei myöskään saa olla liian pieni
19
Mietintätauko Saa kysyä
20
Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet
21
Multimediatyökalut Tarvittavat työkalut vaihtelevat projektin
luonteen mukaan www-julkaisu multimedia CD-ROM DVD-julkaisu sisältämien elementtien mukaan mitä sisältöä, mitä grafiikkaa, mitä ääntä ja mitä muuta.
22
WWW-työkalut HTML-editori
Macromedia Dreamweaver Microsoft Frontpage HTML-Kit kooditasolla mikä tahansa simppeli teksturi Teos koodataan kuvauskielen (html) avulla esitettävään muotoon, joka nähdään internetselaimessa html = HyperText Markup Language
23
Graafiset työkalut Kuvankäsittely
Adobe Photoshop Corel Photopaint Paint Gimp (linux) Pieneen kuvankäsittelyyn ei tarvita isoa ohjelmaa (n €)
24
Animaatiotyökalut Animaattorit Macromedia Flash
esim. liikkuvien gif-kuvien tekemiseen (internetsivuille) Macromedia Flash Raskaita suoritettaviksi sekä tiedostokooltaan suuria ei modeemikäyttäjille
25
Äänityökalut Äänitys ja äänenmuokkaus Sävellys ja sekvensseriohjelmat
Sound Forge Windowsin ääninauhuri soveltuu vain äänittämiseen ja toistamiseen Sävellys ja sekvensseriohjelmat Cakewalk Pro Audio Cakewalk Sonar
26
Sovelluskehitin Macromedia Director multimediasovellus, CD-ROM, DVD
sovellus rakennetaan aikajanalle, jolle halutut elementit sijoitetaan
27
Directortyöpöytä
28
Yhteenveto työkaluista
Tekniikka palvelee sisältöä – ei päinvastoin ”[…] right tool for the right job” -Scotty in Star Trek 5: The Final Frontier
29
Multimediatuotanto Projektiryhmä
30
Multimedian tuotantoryhmä
Ideaalinen kokoonpano Tuottaja Projektin vetäjä Käsikirjoittaja Editori Visualisti Kuvatoimittaja Äänisuunnittelija Koostaja Videosuunnittelija Animaattori
31
Multimedian tuotantoryhmä
Yleinen kokoonpano projektin vetäjä (tuottaja) käsikirjoittaja ohjelmoija graafikko äänisuunnittelija Jokaisella ryhmän jäsenellä oma toiminta- ja vastuualue
32
Käsikirjoittaja luo kaaokseen järjestyksen
luo multimediaelementtien välille jännitteen ja logiikan ideoi ja kirjoittaa sovelluksen sisältöä käsikirjoitukseksi henkilö, jota ilman graafikko, ohjelmoija ja äänisuunnittelija olisivat hukassa (yhdessä ja erikseen) pitää sisällöllisen rakenteen kasassa
33
Graafikko vastaa teoksen visuaalisesta ilmeestä
luo käyttöliittymän fyysisen ulkoasun ideoinnin ja suunnittelun tärkeä lenkki muokkaa graafisen materiaalin sovellusta palvelevaan muotoon hoitaa digitoinnin Skannaus, digikuvat yms.
34
Äänisuunnittelija suunnittelee tuotannon äänimaailman
taustamusiikit puheet käyttöliittymään nivoutuvat äänet (klikit) yms. yleensä toimii muusikkona säveltää/tuottaa äänitehosteet/musiikin hoitaa digitoinnin
35
Ohjelmoija tietojenkäsittelyn ja ohjelmoinnin ammattilainen
huolehtii, että eri mediat ovat synkronoitu keskenään vastaa teoksen lopullisesta toimintakunnosta tietää, millaiset ideat ovat toteutettavissa annetuissa aikakehyksissä ja annetuilla työkaluilla
36
Tuottaja tietää kaikesta jotain (äänestä, grafiikasta…)
hoitaa talouden ja rahaliikenteen tekee sopimukset tilaajan ja sidosryhmien välillä kirjallisesti tulisi sopia ainakin tuotannon eri vaiheiden aikatauluista materiaalin toimittamisen muodoista ja aikatauluista mahdollisten viivytysten korvauksista palkkioista materiaalin käyttöoikeuksista aikatauluttaa ja koordinoi projektia dokumentoi
37
Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet
38
Multimediateoksia ”Virallisen” osuuden jälkeen:
Katsellaan multimediaa ja keskustellaan
39
End of Lecture Two
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.