Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Multimedia omassa lyhykäisyydessään

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Multimedia omassa lyhykäisyydessään"— Esityksen transkriptio:

1 Multimedia omassa lyhykäisyydessään
ryhmä Moto

2 Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet

3 Multimediaelementit multi = moni; media = välineet, viestimet
multimediaviestinnässä voidaan käyttää useata mediaa yhtä aikaa: teksti (hyperteksti) kuva (grafiikka) ääni (musiikki ja puhe) liikkuva kuva (animaatio, video) jne…

4 Teksti Multimediasovellusten perusaineistoa (tietovarastotyyppiset- ja opetussovellukset) lukeminen näytöltä 20-30% hitaampaa kuin paperilta selailu ja kursorinen lukeminen täydentävät ja tarkentavat tekstit linkkien taakse multimediaelementeistä vähiten tulkinnanvarainen

5 Teksti (hyperteksti) linkitysten vaikutus
omat kokonaisuudet (tietosolu) vältetään irrallisuutta ja ajatuskatkoja (vrt.linkitys www:ssä ja framet) käyttäjä seuraa haluamaansa ajatuskulkua muotoilutekijät tärkeitä varsinkin paljon linkkejä sisältävässä tekstissä kuvaavat linkit ”Lisää tietoa asiasta saat tästä”

6 Tekstin olemus Lukija- ja käyttäjäystävällisyyden kannalta tärkeää
fontin selkeys ja koko riittävä tilanteeseen Erikoisilla fonteilla voidaan korostaa graafista ilmettä, mutta sisällön kannalta tulos saattaa olla päinvastainen. mahdollisimman vähän erilaisia merkkilajeja teokseen (1-3 kpl)

7 Grafiikka graafinen ulkoasu multimediaesityksen tunnelman, tyylin ja käytettävyyden kannalta olennainen painettu materiaali ei välttämättä sovellu suoraan multimediaan grafiikka rakennettava sovelluksen lähtökohdista: tarvittavat kuvat, kaaviot, videot jne…

8 Valokuva toimii sisällön linkkinä reaalimaailmaan
hyvä multimedian elementti muokattavuus taustakuvat luovat yleisilmettä: valokuvasta muokattu voi muuttua asiasisällön mukaan hillityn tyylikäs antaa arvokkaan vaikutelman kirkuvan oranssi aaltoliike taustakuviona vie luultavasti käyttäjän huomion mennessään

9 Valokuva ”Kultainen keskitie” kuvaformaatit: jpeg, gif, png
värisävyt tummuusarvot kuvan koko (pikseleinä ja tavuina) kaikilla ei ole nykyajan huipputietokoneita kuvaformaatit: jpeg, gif, png Tekijänoikeuskysymykset

10 Video Funktio multimediassa elämyksellinen ja dokumentaarinen
Reaalimaailman havainnollistaja Vanha, muuhun kuin multimediakäyttöön valmistettu videomateriaali, toimii harvoin multimediassa Maksimipituus alle 45 sekuntia pidemmät oltava hyvin perusteltuja sisällön kannalta

11 Videon ongelmia Kuvan koko ja laatu Videoklippien koko
videoformaatteja: avi, mpeg Videoklippien koko usein kymmeniä megatavuja (vrt. cd=650Mb) siedettävä ääni ja kuva vaatii noin 300Kb/s Oikean resoluution, kuvan koon ja äänen laadun etsiminen vie aikaa Tuotannon kalleus Tekijänoikeudet

12 Ääni Tietokoneelta tulevat äänet totutusti yhdistetään virheilmoituksiin Multimediasovelluksessa yhteydessä graafiseen ilmeeseen tunnelman vahvistaja / luoja Multimedian elementti, joka yleensä jää vähemmälle huomiolle Rikas ja monisyinen elementti Ääniformaatit: wav, mp3, mid

13 Ääni Äänikerronta perustuu multimediassa pääasiassa
musiikkiin puheeseen tehosteisiin Hallitseva elementti käytettävä varoen (vie huomion) Ärsyttää helposti tarjoa äänetön versio

14 Musiikki Mahdollinen musiikki kannattaa säveltää/sävellyttää teosta silmällä pitäen vältetään valmiin musiikin käyttömaksut saadaan juuri sopivaa musiikkia Toteutetaan multimediaesityksessä usein looppeina eli silmukoina. Syitä: esitys ei lineaarinen kestoa on hankala määrittää ratkaisulla säästetään levytilaa ja mahdollisia latausaikoja

15 Looppi (loop)

16 Puhe Puheiden eli spiikkien tulisi olla lyhyitä ja sisällöllisesti muuta materiaalia täydentäviä ei aliarvioida käyttäjää (spiikkaaja toistaa ruudulla olevan tekstin) Lukemiseen kannattaa käyttää ammattilaisia Erityistä huomiota pitää kiinnittää selkeään artikulaatioon ja tasaisuuteen

17 Tehosteet Palauteäänet Tehosteäänet
toiminnan onnistumisen/epäonnistumisen vahvistaja neutraalius lyhyitä (alle sekunti) esimerkiksi hiiren click, siirtymät Tehosteäänet sovelluksessa äänielementtinä

18 Pari sanaa äänittämisestä
Tarkkaile äänitystasoa. Kun äänität digitaalisesti (dat, minidisc, tietokone), äänitystaso ei saa ylittää nollatasoa Syy: Digitaalinen särö on peruuttamatonta. Et voi korjata sitä. Äänitystaso ei myöskään saa olla liian pieni

19 Mietintätauko Saa kysyä

20 Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet

21 Multimediatyökalut Tarvittavat työkalut vaihtelevat projektin
luonteen mukaan www-julkaisu multimedia CD-ROM DVD-julkaisu sisältämien elementtien mukaan mitä sisältöä, mitä grafiikkaa, mitä ääntä ja mitä muuta.

22 WWW-työkalut HTML-editori
Macromedia Dreamweaver Microsoft Frontpage HTML-Kit kooditasolla mikä tahansa simppeli teksturi Teos koodataan kuvauskielen (html) avulla esitettävään muotoon, joka nähdään internetselaimessa html = HyperText Markup Language

23 Graafiset työkalut Kuvankäsittely
Adobe Photoshop Corel Photopaint Paint Gimp (linux) Pieneen kuvankäsittelyyn ei tarvita isoa ohjelmaa (n €)

24 Animaatiotyökalut Animaattorit Macromedia Flash
esim. liikkuvien gif-kuvien tekemiseen (internetsivuille) Macromedia Flash Raskaita suoritettaviksi sekä tiedostokooltaan suuria ei modeemikäyttäjille

25 Äänityökalut Äänitys ja äänenmuokkaus Sävellys ja sekvensseriohjelmat
Sound Forge Windowsin ääninauhuri soveltuu vain äänittämiseen ja toistamiseen Sävellys ja sekvensseriohjelmat Cakewalk Pro Audio Cakewalk Sonar

26 Sovelluskehitin Macromedia Director multimediasovellus, CD-ROM, DVD
sovellus rakennetaan aikajanalle, jolle halutut elementit sijoitetaan

27 Directortyöpöytä

28 Yhteenveto työkaluista
Tekniikka palvelee sisältöä – ei päinvastoin ”[…] right tool for the right job” -Scotty in Star Trek 5: The Final Frontier

29 Multimediatuotanto Projektiryhmä

30 Multimedian tuotantoryhmä
Ideaalinen kokoonpano Tuottaja Projektin vetäjä Käsikirjoittaja Editori Visualisti Kuvatoimittaja Äänisuunnittelija Koostaja Videosuunnittelija Animaattori

31 Multimedian tuotantoryhmä
Yleinen kokoonpano projektin vetäjä (tuottaja) käsikirjoittaja ohjelmoija graafikko äänisuunnittelija Jokaisella ryhmän jäsenellä oma toiminta- ja vastuualue

32 Käsikirjoittaja luo kaaokseen järjestyksen
luo multimediaelementtien välille jännitteen ja logiikan ideoi ja kirjoittaa sovelluksen sisältöä käsikirjoitukseksi henkilö, jota ilman graafikko, ohjelmoija ja äänisuunnittelija olisivat hukassa (yhdessä ja erikseen) pitää sisällöllisen rakenteen kasassa

33 Graafikko vastaa teoksen visuaalisesta ilmeestä
luo käyttöliittymän fyysisen ulkoasun ideoinnin ja suunnittelun tärkeä lenkki muokkaa graafisen materiaalin sovellusta palvelevaan muotoon hoitaa digitoinnin Skannaus, digikuvat yms.

34 Äänisuunnittelija suunnittelee tuotannon äänimaailman
taustamusiikit puheet käyttöliittymään nivoutuvat äänet (klikit) yms. yleensä toimii muusikkona säveltää/tuottaa äänitehosteet/musiikin hoitaa digitoinnin

35 Ohjelmoija tietojenkäsittelyn ja ohjelmoinnin ammattilainen
huolehtii, että eri mediat ovat synkronoitu keskenään vastaa teoksen lopullisesta toimintakunnosta tietää, millaiset ideat ovat toteutettavissa annetuissa aikakehyksissä ja annetuilla työkaluilla

36 Tuottaja tietää kaikesta jotain (äänestä, grafiikasta…)
hoitaa talouden ja rahaliikenteen tekee sopimukset tilaajan ja sidosryhmien välillä kirjallisesti tulisi sopia ainakin tuotannon eri vaiheiden aikatauluista materiaalin toimittamisen muodoista ja aikatauluista mahdollisten viivytysten korvauksista palkkioista materiaalin käyttöoikeuksista aikatauluttaa ja koordinoi projektia dokumentoi

37 Multimediaelementit Multimediatyökalut Multimediatuotteet

38 Multimediateoksia ”Virallisen” osuuden jälkeen:
Katsellaan multimediaa ja keskustellaan 

39 End of Lecture Two


Lataa ppt "Multimedia omassa lyhykäisyydessään"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google