Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Pekka Kokkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
010830000 Monimedian työkurssi Projektien erityispiirteet Ilmari Laakkonen
2
Digitaalinen media Peruselementit: Teksti, valokuva, grafiikka, video, animaatio, ääni ja musiikki. Multimedia: käytetään kahta useampaa mediaelementtiä. Hypermedia: Käyttäjällä mahdollisuus tehdä valintoja tai vaikuttaa median esitystapaan. Monimedia: Sisältö esitetään useamman jakelukanavan avulla, esim. lehti, televisio ja internet.
3
Viestintäteollisuus Graafinen viestintä Kuvat ja painotuotteet Kirjat, esitteet, julisteet, lehdet ja mainokset. Tuotantoprosessit digitaalisia Sähköinen viestintä Televisio, radio, video ja puhelin Internet Multimedia
4
Viihdeteollisuus Musiikki ja elokuvat Mediat muuttuneet analogisista digitaaliseksi Savikiekko, LP-levy, C-kasetti, CD-levy, Minidisc, MP3 VHS/Beta, Laserlevyt, DVD-levyt Pelit Ei varsinaisesti viestintää, mutta yksi suurimmista digitaalisista teollisuudenaloista Hyötykäyttösovelluksina opetusohjelmat ja simulaattorit. Virtuaalitodellisuus?
5
Multimediaprojekti CD-ROM-levyltä tai kiintolevyltä toimiva sovellus, jossa on yhdistetty erilaisia mediaelementtejä. Projektin vaiheet samankaltaiset kuin muissakin ohjelmistoprojekteissa Suunnittelu Materiaalin tuotanto Koostaminen ja testaus Jakelu Työmäärältään projektit jakautuvat karkeasti tasan kolmeen ensimmäiseen vaiheeseen. Projektin kustannukset työvoimapainotteisia
6
Projektihenkilöstöä Projektin johto Tuottaja/projektipäällikkö Visualisti/Art Director Suunnittelu ja materiaalin valmistus Käsikirjoittaja/suunnittelija Äänisuunnittelija Videosuunnittelija Graafikko Käyttöliittymäsuunnittelija Animaattori 3D –graafikko
7
Projektihenkilöstöä Mediamateriaalin käsittely Mediamateriaalin käsittelijä Kuvankäsittelijä Kuvatoimittaja/kuvaaja Ohjelmoijat Koostaja Ohjelmistosuunnittelija Tietoliikenneasiantuntija Tukihenkilöt Mediakouluttaja ATK-asiantuntija
8
Suunnittelu Toimeksianto Synopsis Käsikirjoitus Rakennesuunnitelma Käyttöliittymäsuunnitelma Tuotantosuunnitelma Tuotantokäsikirjoitus Budjetti ja aikataulu Sopimukset
9
Toimeksianto Tilaajan vastuulla,vaikka usein tehdään yhteistyössä Tavoite. Mihin sovellusta tarvitaan? Kohderyhmä. Kenelle? Kansainvälisyys? Jakelu. Ajattu käyttö, cd-rom jakelu, minimilaitteisto Aikataulu. Pienet muutaman kuukauden, isot yli puoli vuotta Budjetti. Kustannukset pääasiassa käytettyä työaikaa
10
Synopsis Suunnittelijan tai käsikirjoittajan kirjoittama tiivistelmä. Tämän perusteella voidaan tehdä alustava aikataulu ja budjetti. Mikä on tuotannon tavoite? Mikä on keskeinen sisältö? Kenelle sovellus tehdään? Sovelluksen tyyli? Millainen on sovelluksen rakenne? Mediavalinnat. miten informaatio välitetään? Vastuualueet. Ketkä osallistuvat tuotantoon? Tekniset määritykset. Mikä on sovelluksen käyttöympäristö
11
Asiakäsikirjoitus Sisältää ne asiat jotka tulevat näkymään tai kuulumaan lopullisessa tuotteessa. Valmiin sovelluksen hahmottaminen. Sovelluksen rakenne, selvitys mediaelementtien sisällöstä ja luonnokset käyttöliittymästä. -> Rakennesuunnitelma ja käyttöliittymäsuunnitelma Työryhmän sisäinen kommunikointi Työryhmän jäsenet tekevät omat suunnitelmansa tähän pohjautuen. -> Tuotantokäsikirjoitus Tilaajan ja työryhmän välinen kommunikointi Esittää tilaajalle suunnitteluvaiheen lopputuloksen Tuotannollinen perusta Tämän perusteella laaditaan aikataulu, budjetti ja laaditaan lopulliset sopimukset. -> Tuotantosuunnitelma
12
Materiaalin tuotantovaihe Tuotantosuunnitelma Seurataan ja hallitaan projektin etenemistä Tuotantokäsikirjoitus Toimii työohjeena projektiin osallistuville henkilöille Materiaalin kartoitus Aloitetaan suunnitteluvaiheessa, asiakäsikirjoituksen tekovaiheessa Budjetin ja aikataulun arviointi helpottuu kun tiedetään kuinka paljon uutta materiaalia tarvitaan. Tekijänoikeudet vanhan materiaalin käyttöön? Mediamateriaalin tuotanto Tehdäänkö itse vai käytetäänkö alihankintaa? Tekijänoikeussopimukset aliurakoitsijoiden ja omien työntekijöiden kanssa.
13
Koostaminen ja testaus Koostovaiheen aikana materiaalista rakennetaan yhtenäinen toimiva sovellus Materiaalin tarkistus ja sijoittaminen paikoilleen. Toiminnallisuuden ohjelmointi. Testaus aloitetaan koostamisen aikana. Tekninen testaus erilaisilla laitteilla Sisäinen testaus, käytettävyys yms. Käytettävyystestaus loppukäyttäjillä
14
Jakelu Sovellus luovutetaan tilaajalle. Sovelluksen masterointi ja monistus. Kannen suunnittelu, käyttöohjeet ja pakkauksen suunnittelu. Käyttäjäkoulutus
15
Dokumentointi Tehdään tuotannon edetessä Jokainen työntekijä kirjaa ylös medioihin liittyvät yksityiskohdat esim. käytetyt kirjasimet, värit ja videotiedostojen kompressioasetukset. Projektissa käytetyt ohjelmat ja työmenetelmät kirjataan. Valmistetun materiaalin varmuuskopiointi ja arkistointi
16
Www-projekti Paljon yhtäläisyyksia multimediaprojektiin Tärkein ero siinä että projekti ei pääty silloin kun www-sivut ovat valmiina. Vaiheet: Suunnittelu Materiaalin tuotantovaihe Koostaminen ja testaus Julkistaminen Ylläpito ja päivitys Sivujen uusiminen
17
Julkistaminen, ylläpito ja päivitys Julkistaminen Tavoitteena saada kävijöitä sivuille Markkinointi ja tiedotus eri välineissä tärkeätä Ylläpito ja päivitys Sivujen on aina oltava käyttäjien saatavilla Sivuilla oltava ajankohtaista tietoa Ylläpitoon ja päivitykseen saatetaan tarvita useita työntekijöitä Sivujen uusimista kannattaa harkita puolen vuoden välein. Muutosten oltava parannuksia ja harkittuja, toimivia palveluita ei muuteta turhaan.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.