Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi"— Esityksen transkriptio:

1 KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi
Toivon pedagogiikka KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi Hyvää päivää. Olen Anna-Liisa Lämsä ja toimin tällä hetkellä tutkimuspäällikkönä Ammattiopisto Luovissa, joka on maamme suurin ammatillinen erityisoppilaitos. Pääosan työurastani olen tehnyt opettajana eri kouluasteilla. Opetustyön lisäksi olen työskennellyt opiskelijahuollon ja opetushallinnon työtehtävissä sekä tutkijana ja opettajankouluttajana. Tämänpäiväinen esitykseni pohjautuu sekä tutkimuksiini että käytännönkokemuksiini koulumaailmasta. Olen pyrkinyt esityksessäni nivomaan teorian käytäntöön. Toivon mukaan esitykseni antaa virikkeitä kuulijoiden oman käyttöteorian rakentumiseen. Mielestäni ei ole niin tärkeää kertoa faktoja kuin herättää ajatuksia ja kysymyksiä. Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

2 Mistä puhumme, kun puhumme syrjäytymisestä?
Syrjäytyminen viittaa niihin toiminnan ja tarpeentyydytyksen puutetiloihin, jotka ovat seurausta yhteiskunnan keskeisten toiminta-alueiden ulkopuolelle jäämisestä tai joutumisesta ja näillä toiminta-alueilla tarvittavien ja jaettavien elämänhallintaresurssien puutteista. Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

3 Syrjäytyminen Syrjäytyneisyys ei ole kuitenkaan staattinen tila tai lokero, jonne yksilö putoaa. Sen sijaan syrjäytyminen on liikettä elämänhallinnan ja syrjäytymisen välillä. Kuka hyvänsä voi olla vaarassa syrjäytyä jostakin. Ongelmista voi selviytyä Elämänhallinta Syrjäytymisvaara Syrjäytyminen Nuorten syrjäytymistä koskeva puhe viittaa syrjäytymisvaaraan, syrjäytymiseen normaalina pidettävästä kasvusta ja kehityksestä kasvuolojen puutteet nuoren oma toiminta  aikuisten huoli Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

4 Miten puhumme nuorelle?
Aina/taas/ei ikinä Vikojen ja ongelmien näkeminen Syyt ja syytökset Ei yhteistyötä Asiakas ei halua kuunnella Syrjäytyminen Tavoitteet Halu muutokseen Usko mahdollisuuksiin Yhteistyö Eteenpäinmeno ja kasvu Elämänhallinta ja selviytyminen Ongelmapuhe Ratkaisupuhe Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

5 Ongelmapuhe Tarkoitettu yleensä varoitukseksi ja neuvoksi…
… käytännössä muuttuu usein itsensä toteuttavaksi ennusteeksi Myös nuoren käsitykset omista mahdollisuuksistaan koulutuksessa ja muussa elämässä muodostuvat hänen muilta saamansa palautteen perusteella ” Mitä sinä sanot minusta, sitä sinä luulet minusta sellainen sinä olet minulle, miten sinä näet minut, mitä sinä teet minulle, miten sinä kohtelet minua sellainen minusta tulee” Tekijä tuntematon Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

6 Millaisina nuori näkee omat mahdollisuutensa?
Nurmi 1992 Minkä väristen linssien läpi muori tarkastelee maailmaa? Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

7 Ammatinvalinnan perinteinen väylä
 aikuisten huoli Suvun mallien ja perinteiden merkitys Perinteiset työ- ja elämänurat ”elinkautinen työ” Ongelmana mahdollinen otettu identiteetti Työmarkkinoiden muutosten vaikutukset nuoren työ- ja koulutususkoon Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

8 Myöhäismoderni ammatinvalinnan väylä
Harrastusten ja omien valintojen merkitys Monta elämänuraa, elinikäinen oppiminen Ongelmana valinnan pakko, vaikka ei tietäisi mitä haluaa, miten se on mahdollista saavuttaa tai mitä työskentely tietyllä alalla todella on Valintojen tekeminen vaikeinta niillä nuorilla, jotka eivät saa valinnoissaan tukea lähiyhteisöltä Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

9 Nuoret tarvitsevat välittäviä aikuisia
Nuoret tarvitsevat kasvunsa tueksi välittäviä aikuisia, jotka ovat heille … kanssakulkijoita matkaoppaita tulkkeja peilejä Minän palapeli Kuka minä olen? Mitä minusta voi tulla? … ja jotka ovat aidosti kiinnostuneita nuoresta ja siitä, mitä hänelle kuuluu merkitysten rakentaminen identiteetti, toivo Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

10 Toivon pedagogiikka Mitä Erkka näkee edessään? Aikuisten tehtävänä toivon ylläpitäminen nuorten elämässä Nykyisten ja tulevien mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä vaikeuksista ja rajoitteista huolimatta Nuorten tulevaisuus riippuu ennen kaikkea siitä, millaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja heille tarjotaan. Näihin mahdollisuuksiin voidaan vaikuttaa Hannu Koivula Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

11 Toivon pedagogiikka Toivo kuuluu elämän olemukseen ja toivottomuus on eräänlaista kuolemista. Toivo on olennainen osa ihmisyyttä, joten elämä ja kasvu tarvitsevat toivoa. Toivon merkitys korostuu elämän käännekohdissa Jari Kylmä Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

12 Toivon ylläpitäminen…
Toivon tarjoaminen ei ole pakoa todellisuudesta, vaan haastaa myös nuoren itsensä kohtaamaan oman elämänsä ja vastuunsa. Joskus jo pienen pieni toivon kipinä ja aikuisen oikea-aikainen rohkaisu ja kannustus voivat olla ratkaisevan tärkeitä: elämä jatkuu vaikeista kokemuksista huolimatta. ”Toivo pitää sydämen ehjänä” Antony Brewer Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

13 …mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä
Kaikkea saa tehdä. Kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia pitää tempoa, kaikkia kuita kurkotella. On vain yksi ehto, elinehto: Värisevää sielua ei saa tallata Tärkeää nähdä nuoren elämässä enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. Niin kauan kuin on toivoa, on myös elämää! Tunnekokemukset – positiiviset tai negatiiviset – jäävät vahvimmin mieleen ja vaikuttavat vuosienkin päästä vastaavissa tilanteissa. Ne myös vahvistavat tai heikentävät nuoren identiteettiä. Tommy Taberman Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

14 Toivon ylläpitäminen, kaoottisuuden vastustaminen
Eheytyminen rikkoutuminen Selviytyminen hallitsemattomuus Vahvistumisen ja voimaantumisen kokemukset Onnistumisen kokemukset Vastuunotto vastuuttomuus Ihmisarvo välinpitämättömyys Uskominen ja kykeneminen Arvostetuksi tuleminen Wallenius 2005 Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

15 Elämän perusasiat eivät ole vaikeita: Yksi ihminen, joka välittää ja
yksi asia, jossa tietää olevansa hyvä. Yksinkertaisesti olla rakastettu ja tarvittu Rutter Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010

16 Kiitos mielenkiinnostanne!
KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi Anna-Liisa Lämsä Toivon pedagogiikka Pohjois-Suomen hyvinvointifoorumi 2010


Lataa ppt "KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google