Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ruotsin ja fysiikan integrointi rakennustekniikan koulutusohjelmassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ruotsin ja fysiikan integrointi rakennustekniikan koulutusohjelmassa"— Esityksen transkriptio:

1 Ruotsin ja fysiikan integrointi rakennustekniikan koulutusohjelmassa
Karelia ammattikorkeakoulu Merja Öhman Miska Piiroinen

2 Sisältö Integroitava opintojakso ja ryhmät
Opintojakson osaamistavoitteet Integroinnin suunnittelu Materiaalit Toteutus Ongelmia Tulokset, esimerkkejä Opiskelijoiden mielipiteitä Opettajien kokemuksia

3 Integrointava opintojakso ja ryhmät
Luonnontieteet ja kielet 4, ruotsi (3op, fysiikka 2 op) 30 kolmannen vuosikurssin opiskelijaa 15 suunnitteluun, 14 tuotantoon suuntautunutta Sekä ylioppilas- että ammattikoulupohjaisia opiskelijoita Suunnittelijoilla syksyllä 24 h ruotsin kertauskurssi, tuotantotekniikalla ensimmäinen ruotsin opintojakso

4 Opintojakson osaamistavoitteet: ruotsi
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ruotsiksi arki- ja työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija pystyy keskustelemaan omasta alastaan ruotsin kielellä ja selviytyy oman alan suullisista esityksistä /opetustehtävistä ruotsiksi. Opiskelija pystyy seuraamaan oman alan ja Pohjoismaisen kielialueen ajankohtaisia asioita eri medioiden välityksellä. Opiskelija pystyy tuottamaan ruotsinkielisen kirjallisen esityksen /raportin ja referaatin.

5 Opintojakson osaamistavoitteet: fysiikka
Opiskelija osaa mitata ja laskea huoneakustisia suureita kuten ilmaääneneristävyys ja jälkikaiunta-aika sekä työturvallisuuteen liittyviä melusuureita kuten ekvivalenttimelutaso. Opiskelija tuntee keskeiset aiheeseen liittyvät viranomaismääräykset. Opiskelija osaa mitata rakennusfysikaalisia suureita ja raportoida mittaukset suomeksi ja ruotsiksi.  

6 Opintojakson suunnittelu
Ensimmäinen suunnittelutapaaminen marraskuun lopussa, Laurean esimerkki Integroitavan osion valinta ja alustava aikataulu Mitä asioita tulisi opiskella ennen mittauksia ruotsissa ja fysiikassa? Ruotsi: rakennusalan sanastoa, passiivi, partisiipit, ruotsinkielisiä askeläänen, ilmaäänen mittauksiin liittyvä sanasto, raportin teko, standardit

7 Materiaalit: ruotsi Opettajan jakama monistepaketti ja moodle- materiaali rakennus-/mittaus- sanastoa, kielioppia ja tehtäviä Ruotsinkieliset raportointiohjeet Byggakustik – Värdering av ljudisolering i byggnader och hos byggdelar – Del 1: Luftljudisolering (ISO 717-1:1:1996) Byggakustik – Värdering av ljudisolering i byggnader och hos byggdelar – Del 2: Stegljudsisolering (ISO 717-2:1996)

8 Opintojakson toteutus
Ruotsia 3h/vko ja fysiikkaa 2h/vko viikosta 5 lähtien Opintojakso Moodlessa Säännölliset palaverit fysiikan opettajan kanssa etenemisestä ja läpikäytävistä asioista viikkotasolla Alussa perehtyminen rakennustekniikan sanastoon, kieliopin preppausta ruotsinkielisten standardiesimerkkien kautta Standardien, raportin teon opiskelua, tutkimusten opiskelua, käännöstehtäviä, tiedon etsintää Ohjeet suullisen esityksen tekoon, miten suullinen esitys ja kirjallinen raportti eroavat toisistaan Raportin ja esityksen teon ohjausta osittain oppitunneilla

9 Ongelmia Koululla oli vain yhdet mittauslaitteetRuotsalaisia standardeja ei voinut tilata verkkokaupan kautta kuin luottokortilla Tilaaminen onnistui Suomen standardisointiliiton kautta nosti hintaa mittausten tekeminen kesti monta viikkoa Raportinteko ohjeet olisi pitänyt tulla aikaisemmin ja sen kirjoittamista olisi voinut aloittaa aikaisemmin Opintojakson alussa opiskelijat olivat kauhuissaan ja pitivät tehtävää ruotsin osalta liian vaikeana tasoonsa nähden

10 Tulokset Opiskelijat kirjoittivat mittaustuloksista kirjallisen raportin ja esittivät tuloksen power point esityksen avulla 3 hengen ryhmissä Kaikki esitykset onnistuivat, osa oli erittäin hyviä sekä suullisena esityksenä että kielen kannalta Kirjallisten raporttien kieli oli tyydyttävää on erittäin vaikeata kirjoittaa tieteellistä kieltä ruotsiksi. Raporteista sai kuitenkin selvää Ruotsin opettaja antoi kommentit kielen ja viestinnän osalta, fysiikan opettaja fysiikan osalta Opiskelijat saivat esittää lisäkysymyksiä, mutta niitä ei tullut kovin paljon

11 Opiskelijoiden mielipiteitä
Oppi uutta sanastoa Käytäntö ja teoria auttavat oppimaan paremmin Raporttia ja esitystä ei tarvinnut keksiä tyhjästä Harjoitustyön tekoon sai ohjausta Mukava tehdä esitys aiheesta, jota on itse tutkinut On opettavaisempaa kirjoittaa ruotsinkielistä fysiikan raporttia kuin esim. itsensä kertomista tai yritysesittelyä Positiivinen ilmapiiri kurssilla Yhteys ammatillisiin asioihin hyvä selkeä ja motivoiva Kannattaa jatkaa tällaisen kurssin ajamista ja kehittämistä

12 Opiskelijoiden mielipiteitä
Raportin tekoon pitäisi olla selkeämmät ohjeet Tiukka aikataulu Työläs kurssi Vaikeita uusia sanoja Haastava kielitaitoon nähden, ammattikoulupohjaiselle tosi vaikea Integrointiaihe voisi olla maanläheisempi, esim. rakentamiseen liittyvä Fysiikan asiat ovat vaikeita suomeksikin, joten ruotsiksi tehtävä raportti oli raskas Kurssilla pitäisi olla enemmän perusasioita tehdä vaativampia töitä Tuntimäärät suhteessa asiamäärään niukat

13 Opettajien kokemukset
Kokemus oli meistä molemmista myönteinen Opimme toistemme työtavoista ja uusia asioita fysiikasta, ruotsista, raportin teosta Standardien kieli oli vaikeaa jännitti, miten opiskelijat selviävät, luovuttaako joku, koska lähtötaso oli osalla tosi heikko Esitykset yllättivät positiivisesti: kaikki selvisivät, ohjeita oli kuunneltu tarkasti, osattu soveltaa ja esitykset pidettiin sovitun aikataulun mukaan Kokemus innostaa jatkamaan kehittämistyötä Opiskelijat saavat enemmän irti opetuksesta, kun opiskelu on motivoivaa ja antaa haasteita


Lataa ppt "Ruotsin ja fysiikan integrointi rakennustekniikan koulutusohjelmassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google