Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRisto Karjalainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
FINNA Koulutus Aki Lassila Kehittämispäällikkö Arkistot 25.4.2013
2
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES Finnan kuulumisia Ystävänpäivänä 14.2. julkaistiin Finnan uusi näkymä Finnan projektityö siirtynyt työpakettien mukaan eteneväksi –Työpaketit käsittävät aina tietyn aihealueen ja sillä on oma työpakettivastaava –Kehitystyö etenee edelleen ketterän menetelmän scrum:in mukaisesti ja asioita otetaan 3 viikon mittaiseen kehityssprinttiin mukaan priorisoidusta backlogista –Finnan product ownerin rooli jaettu kehityspäällikön ja tekninen kehitys –työpaketin vastaavan kanssa. Product owner on teidän “toiveiden tulkitsija” ja asioiden priorisoija 5.3. oli 2. aallon organisaatioiden kick-off –tilaisuus –Kaikki koulutukset vkoilla 16 ja 17 Finnan versio 1.0 julkistus 22.10.2013
3
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES Finnan uudet tuulet 2013 Uuden käyttöliittymän hiominen –Tavoitteena erinomainen käyttöliittymä jokaiselle käyttäjälle eri käyttötarpeisiin ja -tapoihin Uusien organisaatioiden mukaantulo –Haasteena ottaa teidät jouhevasti mukaan Finnaan Aineistojen määrällinen kasvu –Tavoitteena saada kaikki kirjastot, arkistot ja museot mukaan Finnan kehittämisen tehostaminen uudella projektihallinnalla –Samanaikainen uusien organisaatioiden mukaantulo ja kehittäminen tuo uusia haasteita
4
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES Miten seurata Finnan kehitystä? Parhaiten se tapahtuu seuraamalla Finna-wikiä osoitteessa: https://www.kiwi.fi/display/finna/Etusivu Lähetämme teille joka 3 viikon mittaisen kehityssprintin jälkeen "Tilannesivalluksen" sähköpostilla Lisäksi lähetämme harvemmin yleisemmän "Finnan kuulumiset” sähköpostia Osallistua/seurata 2. aallon kokouksia
5
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES 2. aallon yhteiset kokoukset 1. aallon kanssa on pidetty kokouksia kerran kuussa ja ne ovat olleet hyvin hedelmällisiä foorumeita kehityksessä ja edistyksen tiedotuksessa Mietimme että 2. aallon kanssa voitaisiin tehdä samoin mutta sillä erotuksella että: –Kokouksia on vähän harvemmin, ehkä kerran per 2 kk –Kokouksissa on yleinen, kaikille oleva osio ja sitten sektorikohtainen osio, jossa käsitellään kunkin sektorin omia asioita Finnan kehitykseen liittyen Mielipiteitä?
6
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES Miten parhaiten olen yhteydessä Finna-tiimiin? Sähköpostiosoite finna-posti@helsinki.fi on parhain tapa ottaa yhteyttä asiassa kuin asiassa, koska:finna-posti@helsinki.fi –Sitä seuraa koko Finna-tiimi, sektorivastaavat ja työpakettivastaavat –Lähettämänne kehitysehdotukset/bugiraportit/kommentit/terveiset/kysymykset saapuvat meille Jiraan keskitetysti –Käytämme Jiraa kehitystyössämme keskeisesti apuna –Jiran avulla voimme käsitellä teiltä tulevia viestejä järjestelmällisesti JA niin että mikään viesti ei jää roikkumaan ns. kyberavaruuteen Lisäksi on hyvä myöskin tuoda esiin mieltä askarruttavianne asioita 2. aallon tapaamisiin niin niitä voidaan yhdessä sektorikohtaisessa sessiossa keskustellen käydä läpi
7
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES VuFind 2 –versioon siirtyminen VuFind v. 2 ilmestyy tänä vuonna todennäköisesti kesän lopulla Finna-tiimillä menee arviolta n. 3-4 kk versiopäivityksen tekemisessä sisältäen myös hallintaliittymän Nyt ne organisaatiot, jotka haluavat oman näkymän voivat tehdä sen nykyisen version pohjalta Siirtyminen VuFind 2 –pohjaisiin näkymiin alkaa vasta ensi vuoden puolella Finna-tiimi avustaa tekemienne näkymien siirrossa niin että version päivitys näkyisi mahdollisimman vähän organisaatioiden omassa näkymässä pois lukien parannukset joita VuFind 2 tuo tullessaan Summa summarum: omien näkymien tekijät voivat aloittaa ja tehdä nyt omaa näkymäänsä ja Finna-tiimi hoitaa mahdollisimman ”näkymättömästi” ja teitä haittaamattomasti näkymien päivityksen uuteen versioon ensi vuoden puolella Disclaimer: oman näkymänsä ”tiedostotason syvämuokkaajien” kanssa versiopäivitys voi olla haasteellisempi projekti
8
NATIONAL LIBRARY NETWORK SERVICES Aikataulu etenemiselle Finnan osalta Koulutuspäivät Helsingissä – sisältävät tietopaketin ja tarkemmat ohjeistukset: –16.4. Yliopistokirjastot –18.4. Museot –25.4. Arkistot –26.4. Ammattikorkeakoulut Etenemisen vaiheet yksittäisen organisaation kannalta: 1.Palvelusopimuksen tekeminen 2.Aineiston haravointi (Huom. testiharavointeja voidaan tehdä ennen palvelusopimuksen tekoa) – ensin haravoidaan, työstetään testipalvelimella ja sitten julkaistaan kun on ok 3.Mahdollisen oman näkymän suunnittelu, toteutus ja julkaisu Finnan wiki-sivuilta Kiwistä löytyy paljon asiaa liittyvää materiaalia, ks. https://www.kiwi.fi/display/finna/Etusivu
9
Lisätietoa Kiwi-wikistä: https://www.kiwi.fi/display/finna/Etusivu Finna-palvelun sähköpostiosoite: Finna-posti@helsinki.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.