Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiitta Pesonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
2
Mitä on lukutaito? Dekoodaaminen eli kirjainten ja tavujen muuttaminen sanoiksi Merkityksen rakentaminen eli luetun ymmärtäminen
3
Lukemaanopettamisen menetelmiä
1.Synteettiset menetelmät (osista kokonaisuuksiin) Opetus lähtee kielen perusyksiköistä: Äänne, kirjain, tavu ja sana Menetelmä korostaa tarkkuutta ja tarkkoja havaintoja. Opetuksen avulla taidot automatisoituvat.
4
1. Äänteen opetus Äänne voidaan kuulla ja tuottaa puhumalla
-miltä äänne kuulostaa (auditiivinen havainto) *tunnistaminen ja erottaminen muista äänteistä *kuuluuko sanan alussa, sisällä vai lopussa *äänteen kesto -miten äänne syntyy (artikulaatioita koskeva foneettinen havainto) *suun ja kielen asento *missä muodostuu -minkä näköinen merkki äänteellä on
5
2. Kirjaimen opetus Kirjain voidaan nähdä ja kirjoittaa,
äänteen merkki -kirjoitussuunnan ja muodon opettaminen -paikka ja koko viivastolla Kirjainmallit:
6
3. Äänteiden yhdistäminen tavuiksi ja sanoiksi
Äänne ja sitä vastaava kirjain yhdistettävä. Äänteitä voidaan yhdistää joko -liukumalla (ääntöliikettä venyttäen liu`utaan äänteestä toiseen) tai -lihottamalla (äänteistä yhdistetään tavuja äänettömästi ”maistelemalla”)
7
2. Analyyttiset menetelmät (kokonaisuuksista osiin)
LPP eli lukemaan puheen perusteella Opetus lähtee puhutun ja kirjoitetun kielen samankaltaisuudesta. Puhuttu auditiivinen kieli samaistetaan visuaaliseen koodiin. Luettavan merkitys korostuu.
8
LPP:n sovellus: 1.Kuvan tarkastelu
2. Tekstin saneleminen: oppilas näkee puhutun muuttuvan kirjoitetuksi 3. Sanellun tekstin analyysi: Etsi tekstistä esim.uusi opittu äänne, tuttu tavu, tuttu sana, kuinka monta lausetta kertomuksessa on, kertomuksen lyhin ja pisin lause jne.
9
Kirjoittaminen Puhuminen Lukeminen
10
Kun onnistun, niin innostun. Kun innostun, niin onnistun!
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.