Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?"— Esityksen transkriptio:

1 Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?
Dia 1 Kouluttaja: Liikenteessä tapahtuu koko ajan erilaisia ylilyöntejä ja läheltä-piti-tilanteita. Ihmisiä kuolee ja loukkaantuu – usein aivan turhaan ja tilanteissa, jotka olisi voitu välttää huolellisella ja hillitymmällä liikennekäyttäytymisellä… Aivovammaliitto Liikenneturva Autokoululiitto

2 Olenko riskikäyttäytyjä?
Nautinko vaaratilanteista? Miten otan arjessa vaaratilanteet huomioon liikenteessä, kotona, liikunnan parissa tai muuten vapaa- ajalla? Millaisia riskejä otan? Miltä riskinottaminen minusta tuntuu? Voisiko ottamastani riskistä seurata jotain ikävää kavereilleni tai muille läheisilleni? Dia 2 Kouluttaja: Mieti ensin hetki itseksesi; oletko riskikäyttäytyjä liikenteessä. Keskustellaan sitten yhdessä ja arvioidaan omaa ja toistenkin riskialttiutta…

3 Tyypillistä riskikäyttäytymistä ovat: kaahailu
Riskikäyttäytymisellä tarkoitetaan erilaisille vaaroille altistavaa, usein elämyshakuista käyttäytymistä Tyypillistä riskikäyttäytymistä ovat: kaahailu humaltuneena ajaminen tai kyydissä olo itsetuhoinen tai väkivaltainen käyttäytyminen ja osallistuminen riskialttiisiin vapaa-ajan harrastuksiin. Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

4 Myös runsas kertajuominen ja huumeiden käyttö ovat riskikäyttäytymistä.
Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

5 Riskikäyttäytyminen on yhteydessä tapaturmiin
Riskejä harvemmin otetaan yksin, vaan tyypillistä on kaveriporukassa päähänpistosta tehdyt toilailut.  Toisten ihailu ja arvostus saattavat painaa vaakakupissa enemmän kuin oma terveys ja turvallisuus. Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? Siihen löytyy vastauksia näistä dioista… - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin.

6 POHDITTAVAA Onko minulle tai kaverilleni sattunut hoitoa vaativia tapaturmia? Olinko päihtynyt tapaturman sattuessa? Seurasiko tapaturmastani kenellekään pysyvä vamma? Mitkä tekijät vaikuttivat tapaturman sattumiseen (esimerkiksi teon tahallisuus, turvalaitteen käyttämättömyys, ympäristön puutteet)? Tiedänkö, miten toimin, jos kaverini sammuu juomisen seurauksena? Olenko saanut ensiapukoulutusta - osaisinko toimia hätätilanteessa, esimerkiksi antaa ensiapua? Olenko jutellut kavereitteni kanssa miltä tuntuisi olla koko loppuelämänsä vammainen? Tai miltä tuntuisi elää sen tiedon kanssa, että on aiheuttanut kaverille pysyvän vamman? Diat 3-6 Kouluttaja: Mitä tarkoitetaan riskikäyttäytymisellä? - Diassa 6 on vielä erillisiä pohdintakysymyksiä itsearviointiin. Kolme eri pohdintakokonaisuutta.

7 Miten suojelen itseäni…

8 Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen?
Kiinnitänkö aina turvavyön autossa, jos olen etupenkillä? Entäpä takapenkillä?  Turvavyön käytöllä kuolemat vähenevät puoleen ja loukkaantumiset lievenevät tai estyvät kokonaan. Turvavyön käytön merkitys voi olla vähäisempi vain reipasta kävelyvauhtia vastaavassa alle 7 km/h vauhdissa. Ajanko ylinopeutta?  Ylinopeutta ajaessa arvioiden tekeminen vaikeutuu, jarrutusmatka pitenee ja tieltä suistumisen ja vastakkaisella kaistalle ajautumisen riski kasvaa. Ajanko väsyneenä?  Väsymys on osatekijänä jopa 20 prosentissa liikenneonnettomuuksissa. Diat 8-10: Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 7 on kolme kysymystä ja niihin vastaukset.

9 Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen?
Olenko joskus ajanut moottoriajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena ja/tai olenko ollut päihtyneen kuljettajan kyydissä?  Jo pieni alkoholimäärä (esimerkiksi pullo olutta) vaikuttaa ajokykyyn: pysähtymismatka pitenee, virheellisten toimintojen määrä lisääntyy ja reagointikyky heikkenee. Viime vuosina 18 – 24 –vuotiaiden miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja syyllistyi rattijuopumukseen lähes puolessa tapauksista. Moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 30 % tapauksista kuljettaja oli alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena. Diat : Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 8 on yksi kysymys ja siihen vastaus

10 Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen?
Käytänkö aina pyöräillessäni pyöräilykypärää?  Pää- ja aivovammojen riski pienenee tutkimusten mukaan 63 – 88 prosentilla. Kuolemaan johtavien vammojen vähentämisessä tehokkuus on 73 % Käytänkö aina pimeällä heijastinta?  Kaukovaloja käyttävä autoilija huomaa heijastinta käyttävän 200 metriä aikaisemmin kuin ilman heijastinta kulkevan! Diat : Kouluttaja: Miten voin vaikuttaa onnettomuuksien välttämiseen miettimällä asioita etukäteen? Keskustellaan muutaman kysymyksen avulla. - Dioissa 7-9 on kysymyksiä, joihin löytyy myös vastauksia. (Vastaukset on tarkistettu Liikenneturvasta, joten ne pitävät paikkansa.) Diassa 9 on kaksi kysymystä ja niihin vastaukset.

11 Haluatko otsikoihin – viimeisen kerran…

12 Haluatko otsikoihin – viimeisen kerran…
Diat : Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran…

13 Lukiolaisten viimeinen matka…
Kaksi mopoautolla liikenteessä ollutta lukiolaispoikaa kuoli juhannuksena 2012 törmättyään ambulanssiin. Diat : Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran… Juhannuksena kahden nuoren hengen Parkanossa vaatinut mopoauto-onnettomuus on herättänyt kysymyksiä nuorten suosiman menopelin turvallisuudesta. Iltalehti listasi mopoauton turvallisuusriskit.

14 Mopoauto Mopoauto on nuorten suosima ajoneuvo.
Pienen kokonsa vuoksi se on liikenteessä myös melko suojaton matkustajille. Diat : Kouluttaja: Keskustellaan niistä vakavista vaaroista, joita voi seurata holtittomasta liikennekäyttäytymisestä. Moni (varsinkin nuori) ihminen haluaisi päästä julkkikseksi, valitettavan moni pääsee mediaan vasta, kun se on mahdollista viimeisen kerran…

15 Minä olen paras – vai olenko…

16 Olenko vastuullinen kuljettaja?
Hallitsenko ajoneuvoni ja osaanko liikennesäännöt? Osaanko ajaa erilaisissa olosuhteissa? Tunnistanko itsestäni, muista tienkäyttäjistä ja ympäristöstä johtuvat riskit? Pyrinkö sovittamaan oman ajamiseni niiden mukaan? Ovatko riskitilanteiden ennakointi ja välttäminen liikenteessä minulle tärkeitä? Diat : Kouluttaja: Olenko vastuullinen ja toiset huomioon ottava tiellä liikkuja? On tärkeää toimia asiallisesti ja huolellisesti niin, ettei vaaranna omaa turvallisuuttaan eikä myöskään toisten. Omalla hyvällä käyttäytymisellä voi suojella itseäänkin mahdolliselta toisen törttöilyn tuottamalta vaaralta (valppaus ja liikenteen seuraaminen). Välttämällä aiheuttamasta muille vahinkoja, välttyy myös sen aiheuttamalta syyllisyydeltä ja mahdollisilta korvauksilta ja muilta ikäviltä seuraamuksilta…

17 Olenko toiset ihmiset huomioon ottava kuljettaja?
Kiinnitänkö huomiota liikenneturvallisuuteen? Osaanko pitää omat tunteeni hallinnassa? Hermostunko helposti? Olenko kaikkein paras kuljettaja? Oikeasti? Kunnioitanko muita tienkäyttäjiä? Otanko huomioon erityisryhmät, kuten lapset, vanhukset ja liikuntarajoitteiset? Diat : Kouluttaja: Olenko vastuullinen ja toiset huomioon ottava tiellä liikkuja? On tärkeää toimia asiallisesti ja huolellisesti niin, ettei vaaranna omaa turvallisuuttaan eikä myöskään toisten. Omalla hyvällä käyttäytymisellä voi suojella itseäänkin mahdolliselta toisen törttöilyn tuottamalta vaaralta (valppaus ja liikenteen seuraaminen). Välttämällä aiheuttamasta muille vahinkoja, välttyy myös sen aiheuttamalta syyllisyydeltä ja mahdollisilta korvauksilta ja muilta ikäviltä seuraamuksilta… Olenko paras kuljettaja? Jos olen itse ainoa erinomaisuuteni todistaja, se ei ole kovin vahva todiste… Ja vaikka olisinkin itse hyvä, saattaa samaan aikaan tiellä liikkua joku taidollisesti huonompi…

18 Arjessa koettua…

19 Poliisilta kuultua… Jatkuvat ylinopeudet ja nuorten alkoholinkäyttö liikenteessä huolestuttavat poliisia. Poliisi joutuu puuttumaan päivittäin nuorten autoilijoiden ylinopeuksiin. Valistusta on tehty runsaasti eri viranomaisten yhteistyöllä jo monen vuoden ajan. Siitä huolimatta onnettomuuksia ja läheltä piti –tilanteita sattuu jatkuvasti. Diat : Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun pohjaksi.

20 Kesä nostaa nopeuksia Ylinopeudet työllistävät poliisia ympäri vuoden, mutta erityisesti kesä on kiireistä aikaa poliisille. Kolmannes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu kesäaikaan. Riskipiikki alkaa maalis-huhtikuussa ja on korkeimmillaan touko-kesäkuussa Diat 15-17: Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun pohjaksi.

21 Ovatko nuoret onnettomuusherkkiä?
Aiheuttavatko nuoret omalla toiminnallaan semmoisia asioita mitä ei pitäisi tapahtua? Pitääkö paikkansa että suurin riski on mopoilijoilla ja juuri henkilöautokortin saaneilla 18-vuotiailla mieskuljettajilla? Ovatko kokemattomuus, sosiaalinen paine, sääntöjen tietämättömyys eli käyttäytymiseen liittyvät tekijät ovat useimmiten syinä nuorten onnettomuuksiin? Mistä nuoret saavat useimmiten mallit liikennekäyttäytymiseensä? Lapset ovat vastaanottavaisia ja motivoituneita oppimaan tietoja ja taitoja, mutta vaikeutuuko nuorten ikäluokkien kohdalla tilanne eikä sanoma mene aina perille? Diat 15-17: Kouluttaja: Poliisin tehtävä on suojella kansalaisia. Se hoitaa tehtäväänsä lakien velvoittamana. Rajoitukset ja rangaistukset ovat olemassa ihmisten suojelemiseksi. Koska kaikki meistä eivät ymmärrä vaarojen ja riskien uhkaa itselle ja toisille, on välttämätöntä, että joku valvoo ja tarpeen tullen ojentaa… -Diassa 17 on kysymyksiä itsearviointiin ja keskustelun virittämiseksi. Vastauksia kysymyksiin 1 ja 2: Kyllä. 3: Kotoa, vanhemmiltaan, kavereilta, elokuvista jne. 4: Mieti itseäsi, tunnistatko ajattelusi ja asenteittesi muutoksia? Millaisia?

22 Kuuluisia viimeisiä sanoja
Painahan kaasua! Ei sieltä eilenkään ketään tullu… Isälläkin oli nuorena mopedi. Annas kun minä..  Kyllä niillä kai siellä kolmio on...  Mä oon keskivertoa parempi kuski! Paljon tää kulkee? Ei tähän aikaan ole ennenkään junia kulkenut… Kyllä mä nyt tohon väliin ehin kiihdyttää...  Et varmana uskalla!  Ja kyllä varmana uskallan!  Kuules pösilö, älä ala antaa mulle liikenneohjeita! Dia 22: Kouluttaja: Raskas loppukevennys; Kuuluisia viimeisiä sanoja. Keksi itse lisää, koska niiden avulla saattaisit muistuttaa itseäsi vaarasta juuri ennalta ehkäisevällä hetkellä… Opetustuokion jälkeen voisitte luokassa /ryhmässä esim. - Kirjoittaa aineen/kertomuksen liikenneturvallisuudesta ja/tai omasta liikennekäyttäytymisestä - Tehdä ryhmätyönä kollasin lehtijutuista, joissa on uutisia liikenneasioista - Järjestää liikenneturvallisuusteemapäivän luokassanne tai koulussanne - Keksikää jokin muu tapa syventää liikenneturvallisuusopetusta.

23 Lähteet: nuoret/nuoret/tapaturmat-liikenteessa Tekijät: Rauhala Kari-Pekka, Partanen Antti, Warvas Pia, Lindstam Sirkku / AVL von Knorring Lena, Rahikainen Katariina / LT Diat 19-20: Lähteet Opetustuokion jälkeen voisitte luokassa /ryhmässä esim. kirjoittaa aineen/kertomuksen liikenneturvallisuudesta ja/tai omasta liikennekäyttäytymisestä tehdä ryhmätyönä kollasin lehtijutuista, joissa on uutisia liikenneasioista järjestäkää liikenneturvallisuusteemapäivä luokassanne tai koulussanne keksikää jokin muu tapa syventää liikenneturvallisuusopetusta.

24 Kuvat: Dia 2: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 4: Dia 7 a: Liikenneturva Dia 7 b: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 9: Liikenneturva Dia 10: VALT Dia 11: Pia Warvas Dia 12: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 13: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 14 a: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 14 b: Liikenneturva Dia 15: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen Dia 16: Credinet Dia 17: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen


Lataa ppt "Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google