Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtion IT-palvelukeskus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtion IT-palvelukeskus"— Esityksen transkriptio:

1 Valtion IT-palvelukeskus
Mikä on Valtion IT-palvelukeskus? Mitä palveluja tarjoamme? Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

2 Mikä on Valtion IT-palvelukeskus?
Valtion IT-palvelukeskus kehittää ja tuottaa valtion yhteisiä IT-palveluja. Järjestämme, hankimme ja tuotamme palveluita koko valtionhallinnon puolesta. Osan palveluista tarjoamme myös kunnille. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

3 Valtion IT-palvelukeskus integroi it-palvelut julkishallintoon
Tarjoamme turvallisia, luotettavia, helppokäyttöisiä ja kustannustehokkaita IT-palveluja helpottamaan julkishallinnon organisaatioiden arkea! Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

4 Toimintatapamme Valtion IT-palvelukeskus hankkii palveluiden toteuttamisen ja palvelutuotannon pääosin it-alan palveluyrityksiltä. Palveluiden hankkimisessa ja sopimusasioissa strategisena kumppaninamme toimii Hansel Oy. Hyödynnämme toiminnassamme sekä Hanselin solmimia valtiotasoisia puitejärjestelyjä että toteutamme yhteistyössä Hansel Oy:n kanssa omia hankintoja. Kilpailuttamamme toimittaja tuottaa palvelun tai sen osan asiakkaille ja me vastaamme asiakkaille näiden kumppaneidemme toiminnasta. Emme tavoittele voittoa, vaan toimimme omakustannusperiaatteella. Toteutamme toiminnassamme valtion it-strategiaa. Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö (ValtIT) ohjaa toimintaamme. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

5 Hyödyt asiakkaille Kilpailutamme palvelut asiakkaiden puolesta.
Keskitetty palvelujen hankinta tuo kustannussäästöjä valtiokonsernitasolla. Palvelut hinnoiteltu asiakkaille valtiokonsernin volyymiä hyödyntäen yhtenäiseksi palveluksi. Asiakkaan arjen helpottuminen Asiakkaalle enemmän aikaa omaa ydintoimintaansa tukevan tieto- ja viestintätekniikan kehittämiseen perustietotekniikan sijaan. Palvelujen keskitetty ylläpito ja kehittäminen. Palvelujen käyttöönotto helppoa Liittyminen palveluiden käyttäjäksi on tuotteistettu selkeästi. Palvelut yhteensopivia muiden valtion yhteisten IT-palvelujen kanssa. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

6 Palvelumme valtionhallinnolle
PERUSTIETOTEKNIIKKA Valtion yhteinen verkko VY-verkko KANSALAISILLE SUUNNATUT PALVELUT Suomi.fi-portaali Kansalaisen asiointitili Sähköisen asioinnin palvelualusta Verkkotunnistamisen ja -maksamisen palvelu Vetuma Lomake.fi-alusta HALLINNON JÄRJESTELMÄT Asian- ja aiheidenhallinnan tietojärjestelmä VALDA Tilaustenhallintajärjestelmä Tilha Rekrytointijärjestelmä Heli PALVELUN TARJOAJANA PALKEET: Matkahallintajärjestelmä M2 Laskujen ja asiakirjojen kierrätys- ja arkistointi-järjestelmä Rondo Talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmä Kieku ASIANTUNTIJA-PALVELUT Tietoturvapalvelut VIESTINTÄRATKAISUT - Valtion yhteinen viestintäratkaisu YHTEENTOIMIVUUS Integraatiopalvelu Virkamiehen tunnistamisen luottamusverkosto Virtu Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

7 Valtion yhteinen verkko VY-verkko
PERUSTIETOTEKNIIKKA Nopea, luotettava ja turvallinen tapa kytkeytyä valtion yhteisiin palveluihin, toisiin valtion virastoihin sekä ulkoisiin palveluihin, kuten internetiin. VY-verkko muodostaa siihen liittyneiden virastojen välisen valtion sisäisen intranetin. VY-verkon myötä: Tietoliikenteen kokonaiskustannukset alenevat: päällekkäisten ratkaisujen karsiminen, hallinnan ja valvonnan keskittäminen Joustavuutta verkkomuutoksiin: yhteisten palvelujen käyttöönotto yksinkertaistuu ja organisaatiomuutosten aiheuttamat verkkomuutokset ovat joustavampia Tietoturvallisuuden hallinta helpottuu: tarjoaa viestinvälitykselle suojaustason III mukaisen valtion hallinnon sisäisen ympäristön. Parempi palvelutaso valtaosalle käyttäjistä: suuruuden ekonomiaa hyödyntämällä voidaan tietoliikenteen palvelutasoa parantaa valtaosalle käyttäjistä Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

8 Virkamiehen tunnistamisen luottamusverkosto Virtu
YHTEENTOIMIVUUS Mahdollistaa organisaatiorajojen ylitse tapahtuvan, valtionhallinnon yhteisten palveluiden käyttäjätunnistuksen Virtu-palvelu tarjoaa kahdenlaisia mahdollisuuksia: Kotiorganisaationa (IdP) toimiminen: Organisaation työntekijät voivat virkatehtävissään kirjautua yhdellä organisaation antamalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla (tai virkakortilla) sekä oman organisaationsa että valtionhallinnon yhteisiin palveluihin. Palveluntarjoajana (SP) toimiminen: virkamiehet muista tietoturva-auditoiduista organisaatiosta voivat kirjautua organisaation palveluun oman kotiorganisaationsa käyttäjätunnuksella ja salasanalla (tai virkakortilla) Sähköisten palvelujen käyttö helpottuu, kun palvelut saadaan yhden tunnistustavan taakse, eikä jokaiseen palveluun tarvita omaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Käyttäjätunnusten ja -tietojen päällekkäinen ylläpito eri organisaatioissa vähenee Järjestelmäpalveluiden käyttöönotto helpottuu, kun niitä varten ei tarvitse välttämättä perustaa ja ylläpitää uusia käyttäjätunnuksia ja -tietoja. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

9 Asian- ja aiheidenhallinnan tietojärjestelmä VALDA
HALLINNON JÄRJES-TELMÄT Yhteiskäyttöinen tietojärjestelmä dokumenttien ja, viranomaisen asiakirjojen sähköiseen käsittelyyn, hallintaan ja väliaikaiseen arkistointiin. Sopii kaikenkokoisille valtionhallinnon virastoille ja laitoksille. Hyödyt: Hankinta yksinkertaista (puitesopimus, sopimus, ei kilpailutusta) Käyttöönotto konseptoitu Kustannussäästöt: yhteinen palvelu, resurssien jakaminen Yhtenäiset toimintatavat: yhdenmukaistaa virastojen prosesseja ja käytäntöjä – yhteinen koko valtionhallinnolle Turvallisuus, voi käsitellä III ja IV turvatason asiakirjoja Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

10 Valtion yhteinen viestintäratkaisu
VIESTINTÄRATKAISUT Edistyksellinen ratkaisu kommunikaatioon ja yhteistyöhön sisältäen: Verkkokokous- ja videoneuvottelumahdollisuudet omalta työasemalta Liikkuvan työn tuen, mahdollisuudet työskentelyyn mobiililaitteilta Ryhmätyön ja sosiaalisen median työkalut Sähköpostin, kalenterin, pikaviestintätyökalut, läsnäolo/tavoitettavuustiedon Keskeiset hyödyt Parantaa tavoitettavuutta ja asiakaspalvelua Vähentää matkustamisen tarvetta – alentaa kustannuksia Parantaa työnantajakuvaa ja henkilöstön työtyytyväisyyttä Monipuolistaa viestintää virkamiesten, kansalaisten ja sidosryhmien välillä Mahdollistaa uusia toimintatapoja ja tehostaa organisaation toimintaa Tarjotaan edullisena, kehittyvänä ja helposti käyttöönotettavana palveluna. Käyttöönotettavissa kesästä 2011 alkaen. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

11 Posti Pika Kokous Ryhmä Turva Tekstari Posti Pika Kokous Tekstari
Palvelu sisältää sähköpostin, kalenterin ja viestien varastoinnin. Sähköpostilaatikon koko voidaan valita käyttäjäkohtaisesti. Oletusarvoinen sähköpostilaatikon koko on 200 Mt. Sähköpostilaatikon lisäksi käyttäjällä on käytettävissä helppokäyttöinen ja turvallinen viestien varastointipalvelu. Käyttäjäkohtaisen varastoinnille on varattu 1Gt. Viestien varastointi tapahtuu automaattisesti ja varastoidut viestit ovat käytettävissä sähköpostiohjelmistolla. Pika Palvelu sisältää pikaviestinnän ja läsnäolotiedon. Pikaviestintä mahdollistaa käyttäjien välisen nopean keskustelun tekstimuodossa. Pikaviestintään osallistuvia voi olla useita. Läsnäolotiedon avulla käyttäjä voi ilmaista muille käyttäjille oman saavutettavuutensa. Läsnäolotieto päivittyy automaattisesti henkilön kalenterimerkintöjen tai muun tietolähteen perusteella. Posti Pika Kokous Ryhmä Turva Tekstari Kokous Mahdollistaa verkkokokouksen, jossa osallistujat voivat esittää, jakaa ja työstää yhdessä dokumentteja. Osallistujat keskustelevat kokouksen aikana enimmäkseen kirjoittamalla ja puhumalla. Kokouksessa voidaan myös välittää reaaliaikaista kuvaa. Kokoukseen voi osallistua myös videoneuvottelulaitteella tai puhelimen välityksellä. Tekstari Palvelu mahdollistaa tekstiviestien ja faksien lähettämisen suoraan sähköpostiohjelmasta. Fax- lähetykset voivat sisältää myös liitetiedostoja. Turva Palvelu mahdollistaa turvallisen suojaluokitellun (ST III – IV) aineiston lähettämisen ja vastaanottamisen sähköpostina. Viestejä voi käsitellä selaimella. Ryhmä Palvelu mahdollistaa ryhmätyötilojen perustamisen ja hallinnan. Ryhmätyötilaan voidaan tallettaa dokumentteja, ryhmitellä työtilan sisältöä kansioihin ja hallita ryhmätyötilan käyttöoikeuksia. Palvelu sisältää ryhmätyötä tukevia ominaisuuksia, kuten kalenteri ja tehtävälista sekä Wiki- ja Blogi-palveluita. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

12 Valtion yhteinen työasemaratkaisu
PERUSTIETOTEKNIIKKA Yhtenäistää valtionhallinnossa käytettävän työasemaympäristön. Palvelu sisältää: työasemateknologian tietokoneiden, tulostimien ja puhelimien hankinta, huolto ja tietoturvallinen romutus keskitetyn työasemien ja ohjelmistojen hallinnan ja ylläpidon yhtenäisen ohjelmistokokonaisuuden mm. käyttöjärjestelmätason ohjelmistot, toimisto-ohjelmistot sekä tietoturva-ohjelmistot käyttäjätuen ja käyttövaltuushallinnan virtualisointialustan hallinnan Valtiokonttori valmistelee teknisessä määrittelyprojektissa palvelun hankintaa siten, että palvelu olisi käyttöönotettavissa kesästä 2012 alkaen. Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

13 Miten saan VIPin palvelut käyttöön?
Valtion IT-palvelukeskus on solminut jokaisen ministeriön kanssa hallinnonalaa koskevan puitesopimuksen, johon hallinnonalan virastot ja laitokset ja erikseen määritellyt yksiköt voivat liittyä. Virastokohtainen sopimus palvelusta. Asiakaskohtaisista palvelujen käyttöönotosta ja aikatauluista sovitaan aina erikseen Valtion IT- palvelukeskuksen ja asiakkaan välillä. Yhteys oman hallinnonalan asiakasvastaavaan VIPissä Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

14 Lisätietoja palveluistamme
PERUSTIETOTEKNIIKKA KANSALAI-SILLE SUUNNATUT PALVELUT HALLIN-NON JÄRJES-TELMÄT ASIAN-TUNTIJA-PALVE-LUT VIESTINTÄRATKAISUT YHTEENTOIMIVUUS Asiakastiimimme auttaa: Asiakkuusjohtaja Jukka Rautanen, p Asiakkuuspäällikkö Pekka Lahti, p Asiakasvastaava Heli Parkkonen, Asiakasvastaava Mika Sormunen, p Asiakasvastaava Laura Salmi, p – MMM hallinnonala Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit

15 Kiitos! Jukka Rautanen, MMM Tike tuparit


Lataa ppt "Valtion IT-palvelukeskus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google