Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset"— Esityksen transkriptio:

1 Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset
Musiikki Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset Kuvataide Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi

2 LAPSEN MUSIIKILLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS:
Musiikki Kuvataide Laula lapsellesi. Löydä lapsen kanssa laulun tunnelma ja anna laulun luoda turvallisuutta. Anna lapsen löytää ympäröivät äänet, tutkia niitä sekä löytää hiljaisuuden merkitys. Anna lapsen sepittää omia laulujaan ja ilmaista musiikkia liikkuen. Soita lapsellesi. Anna lapselle mahdollisuus opiskella haluamaansa instrumenttia. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava Heikki Ruismäki

3 LAPSEN MUSIIKILLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS:
Musiikki Kuvataide Ohjaa lasta löytämään hänen oma musiikkinsa Anna lapsen kuunnella erilaista musiikkia ja oppia ymmärtämään sitä Anna laulun, soiton ja musiikin luoda elämyksiä ja tuoda muistoja Välitä lapselle musisoimisen ilo ja riemu Anna musiikin yhdistää lapsia vanhempiinsa ja toisiinsa Anna musiikin yhdistää kansoja ja kulttuureja toisiinsa Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

4 LASTEN KUVATAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus tuntea tekemisen iloa ja saada onnistumisen kokemuksia kuvataiteiden kautta. Lapsella on oikeus monipuolisiin materiaaleihin ja hyväkuntoisiin välineisiin. Lapsella on oikeus kokeilla ja saada innostunutta ja asiantuntevaa ohjausta eri ilmaisu- ja työskentelytapoihin. Lapsella tulisi olla mahdollisuus toteuttaa kuvailmaisua omalla tavallaan, oikeus olla luova, tehdä alusta loppuun itse. Tehtävät tulee suunnitella lapsen tarpeiden mukaan, eikä vanhempien ja opettajan. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava Heikki Ruismäki

5 LASTEN KUVATAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus saada elämyksiä ja ilmaista mielipiteitään erilaisista kuvataiteista. Jokaisen lapsen tulee saada oikeudenmukaista, reilua ja kannustavaa palautetta (ei arviointia) omista töistään ja työskentelystään omien tarpeidensa mukaan. Lapsen tulee saada esitellä omat työnsä ja sekä työtä että työskentelytapaa tulee arvostaa aidosti. Lapsella on oikeus vuorovaikutukseen kuvallista ilmaisua harjoittavan aikuisen kanssa. Ympäristön tulee tukea ja innostaa lapsen kokonaisvaltaisia taidekokemuksia rajoittumatta sisätiloihin ja oppituokioihin. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

6 LAPSEN LIIKUNNALLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Anna lapselle oikeus liikkua. Tarjoa lapselle liikunnan elämys. Anna lapselle positiivisia kokemuksia liikunnasta – liikunnallinen minäkuva vaikuttaa läpi elämän. Muista kehua ja kannustaa lasta taidoista riippumatta. Anna lapselle mahdollisuus tutustua itseensä ja oppia tuntemaan oma kehonsa liikunnan kautta. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava Heikki Ruismäki

7 LAPSEN LIIKUNNALLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Ei kilpaurheilua vaan liikettä laajasti ajateltuna. Tarjoa lapselle mahdollisuus haasteisiin ja itsensä ylittämiseen. Anna lapselle mahdollisuus tutustua eri lajeihin ja liikuntamuotoihin myös integroituna muihin aiheisiin. Anna lapsen kokea yhdessä liikkumisen riemu. Älä anna vanhempien elää omia urheiluhaaveitaan lastensa kautta. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

8 LASTEN KÄSITYÖTAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus kehittää kädentaitojaan laadukkailla välineillä Lapsella on oikeus tutustua erilaisiin materiaaleihin Anna lapsen suunnitella ja tehdä itse Lapsella on oikeus itsensä ilmaisuun käsityön avulla Takaa lapselle turvallinen työskentely-ympäristö Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi seuraava Heikki Ruismäki

9 LASTEN KÄSITYÖTAITEEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Lapsella on oikeus oppia arvostamaan käsitöitä, niin omia kuin toistenkin Anna lapselle riittävästi aikaa työskentelyyn Lapsella on oikeus työskennellä ilman vertailua Lapsella on oikeus monipuolisiin virikkeisiin käsityön parissa Lapsella on oikeus kannustavaan, rohkaisevaan ja arvostavaan opettajaan Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

10 LAPSEN DRAAMATAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Anna lapselle oikeus tulla kuulluksi ja kunnioita hänen ilmaisuaan. Luo yhdessä lapsen kanssa turvallinen, kunnioittava ja rohkaiseva ilmaisuympäristö. Anna lapselle aikaa ja mahdollisuus löytää oma ilmaisutapansa. Rohkaise lasta purkamaan energiansa itseään rakentavasti ilmaisten. Anna lapselle mahdollisuus rauhoittua, hiljentyä ja rentoutua. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava Heikki Ruismäki

11 LAPSEN DRAAMATAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Ole lapselle ilmaisutaidollinen esimerkki; tutustuta hänet draamataiteen eri osa-alueisiin. Anna lapselle mahdollisuus kehittää empatiakykyään draaman keinoin. Lapsella on oikeus saada monipuolisia elämyksiä ja kokemuksia korkeatasoisen lastenkulttuurin parissa. Lapsella on oikeus elämyksiin, iloon, riemuun ja omien tunteidensa käsittelyyn. Lapsella on oikeus tavoitteelliseen draamakasvatukseen, mutta huomioi, että luovuus elää vapaudessa Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

12 LAPSEN SANATAITEELLINEN – OIKEUSTURVATULISTUS
Musiikki Anna lapselle kieli ja mieli. Anna lapselle kieli, joka laulaa ja puhuu; Anna lapselle sanoja, ajatuksia, sanoja, jotka vievät eteenpäin; loruja, lauseita, satukuvia, tarinoita; johdattavat hyvään elämään, ne ovat mielen ruokaa; rakennusaineita, ihmisten yhteyteen ja iloon; puikulaperunaa ja punaista lohta luovuuteen, jaettuun leipään, työhön ja rakkauteen. Anna lapselle sanoja, unelmia, haaveita; Anna lapselle satujen puu, tunteita, elämyksiä, joita sanoiksi taikojen metsä, pukea, joita ilmaista ulos tuhansin tavoin missä vaeltavat haltijat ja peikot. ja tapailla omin sanoin. Pegasoksen siivin kannata lasta, sanataiteen maailmaan. Anna lapselle sanoja, kertomisen ja kuuntelemisen lahja, lukemisen ja tietämisen avaimia, jotka avaavat portit uusiin mahdolli- suuksiin, uusiin maailmoihin. Kuvataide Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen Heikki Ruismäki

13 LAPSEN TANSSITAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Tanssi lapsen kanssa Kannusta ja rohkaise lasta tanssitaiteeseen Anna lapsen ilmaista omia tunteitaan tanssien Anna lapsen kokeilla kehonsa rajoja tanssien Anna lapsen luoda omia liikesarjoja mielikuvitusta ja  luovuutta käyttäen Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi seuraava Heikki Ruismäki

14 LAPSEN TANSSITAITEELLINEN OIKEUSTURVAJULISTUS
Musiikki Kuvataide Anna lapsen tuntea musiikki omalla kehollaan ja tanssia rytmin mukaan Anna lapsen käyttää kehoaan instrumenttina Anna lapselle mahdollisuus tutustua tanssin eri lajeihin ja muotoihin itse tehden ja nähden toisten esityksiä Anna lapselle mahdollisuus harjoitella tanssia myös ohjatusti ja yhdessä muiden lasten kanssa Anna lapselle mahdollisuus tutustua eri kulttuureihin ja niiden musiikkiin tanssien Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen

15 Oikeusturvajulistusten analyysi
Musiikki Kuvataide Oikeusturva julistuksissa yhtenäinen linja Taito- ja taideaineet lapsen kokonaiskehityksen tukijoita Ilo ja riemu tekemisen lähtökohtana Kokemuksia ja elämyksiä lapsille Yhdessä tekeminen ja kokeminen Tärkeämpää tekemisessä prosessi kuin lopputulos Lapsen oman ilmaisun tukeminen Aikuinen mahdollisuuksien tarjoaja Virikkeellinen ja turvallinen työympäristö Kulttuuriperinnön siirtäminen Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi Lainaukset Heikki Ruismäki

16 Suoria lainauksia opiskelijoiden vastauksista
Musiikki Kuvataide Yleinen linja lasten taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistuksissa noudattaa selkeää ja yhtenäistä mallia. Jokaisessa oikeusturvajulistuksessa on pitkälti samat asiat, joita korostetaan. Jokainen taito- ja taideaine nähdään merkittävänä lapsen kokonaiskehityksen tukijana, ei vain aineen sisällön opettamisena. Lapsi ohjataan löytämään asioita itse ja häntä rohkaistaan tunteiden ilmaisemiseen ja luovuuteen. Ilon ja riemun tulisi olla kaiken taito- ja taideaineiden lähtökohtana. Yhdessä kokeminen ja toimiminen korostuvat oikeusturvajulistuksissa. Tärkeintä on sekä itsensä että toisten ihmisten hyväksyminen. Kannustus lapsen omaan ilmaisuun ja yrittämiseen on ensiarvoisen tärkeää Lasta ei voi hoputtaa tekemää tai toimimaan, vaan luovalle ilmaisulle on annettava tilaa ja aikaa. Opetuksen tulisi tutustuttaa lapsi kulttuuriperimään – perinteisiin: Tarinoihin, loruihin, peleihin, leikkeihin, lauluihin, arkkitehtuuriin, kuvataiteeseen... jne. Liiallinen vertailu ja arviointi koettiin useassa kohdassa negatiivisena asiana, ja kilpailutilanteita ohjeistettiin välttämään. Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi Takaisin seuraava Heikki Ruismäki

17 Suoria lainauksia opiskelijoiden vastauksista
Musiikki Kuvataide Ensisijaista tekemisessä on itse prosessi, ei niinkään lopputulos Aikuisen on pyrittävä tarjoamaan monipuolisia kokemuksia ja elämyksiä lapsille, joiden tulisi lähteä näiden lähtökohdista ja mielenkiinnon kohteista. Aikuisen tulisi antaa lapselle tämän kehitystasoa vastaavia tehtäviä ja virikkeellinen ympäristö, jossa lapsi voi toteuttaa taitojaan. Kaikilla lapsilla on oikeus työskennellä ympäristössä, joka tarjoaa riittävät materiaalit ja välineet. Työympäristön tulee olla turvallinen paikka, joka houkuttelee lapsia toimimaan ja toteuttamaan itseään. Aikuisen tulisi näyttää lapselle positiivista esimerkkiä eri taito- ja taideaineiden parissa työskentelystä Aikuisen antaessa lapselle mahdollisuuden itsensä ilmaisuun monipuolisilla tavoilla, löytää lapsi varmasti ennen pitkää oman ja mieluisimman taito- ja taideaineen, jonka avulla lapsi pystyy ilmaisemaan ja toteuttamaan itseään. Kasvatuksessa tulisi ottaa huomioon kaikki aistit ja antaa tilaa erilaisuudelle ja sen ymmärtämiselle. Positiivisen minäkuvan kehittäminen on taidekasvatuksen yksi tärkeimmistä asioista, joka luo pohjaa lapsen omalle työskentelylle Liikunta Käsityö Draama Sanataide Tanssitaide Analyysi edellinen seuraava Heikki Ruismäki


Lataa ppt "Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google