Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiikka Virtanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle 3.4.2014
2
Sisältö •TIPTOP-perustavoitteet •TIPTOP-pääpalvelut •AHOT •Animaatio ja demo •Keskustelua ja kysymyksiä
3
Pakollinen dia •ESR-rahoitteinen projekti (12/2011 – 7/2014), 2 M€ •Tukee Raketti-projektin tavoitteita luomalla syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseen kokonaisuuteen yhteensopivia palveluita •Korkeakoulujen uudistuvissa rahoitusmalleissa painotetaan ”TIPTOP-teemoja” •CSC päätoteuttaja, 9 osatoteuttajakorkeakoulua •Kohderyhmät • Korkeakoulutukseen hakeutuvat • Tutkinto-opiskelijat • Tutkinnon osien suorittajat • Opettajat • Ohjaus- ja tukipalvelut • Koulutuksen järjestäjät • Ohjauksen ja tietojärjestelmien suunnittelu- ja kehittämistoimijat
4
TIPTOP-perustavoitteet •Tavoitteet: Opintojen suunnittelu ja hallinta tutkintojen ja korkeakoulujen rajojen yli • Opinnoista syrjäytymisen ehkäiseminen • Opintojen sujuvuuden edistäminen • Opintojen loppuun saattamisen tukeminen • Työelämään siirtymisen nopeuttaminen •Pääpalvelut • HOPS – henkilökohtainen opintojen suunnittelu • ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta • AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden viitearkkitehtuuriin nojautuminen ja edelleen kehittäminen
5
HOPS – henkilökohtainen opintosuunnitelma •Laaja-alainen opintojen suunnittelun palvelu • Opetustarjonnan tarkastelu • Opintojen valitseminen hopsiin • Opintojen aikatauluttaminen • Kuormittavuuden arviointi • Toteutuksille ilmoittautuminen • Viestiminen ohjaajan kanssa • Jne •Palvelussa voi tarkastella suunnitelmansa myös korkeakoulurajojen yli •Kohderyhmä oppijat (myös ennen opiskeluoikeuden saamista) ja ohjaajatahot •Suunnitelmat valmiina, referenssitoteutus tiettyyn pisteeseen, josta muut voivat jatkaa
6
Tiptop – oppijan etusivu
7
HOPS – oppijan näkymä
8
Avoin HOPS – oppijan näkymä
9
ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta •Tavoite: löytää mahdollisimman varhain oppijat, joiden opinnot ovat viivästymässä ja joilla on riski syrjäytyä opinnoistaan. •Suoritus- ja suunnittelupohjaiset mittarit •Seuranta tutkinto- ja korkeakoulurajojen yli: korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto tietolähteenä (VIRTA) •Projektin aikana toteutettu esimerkkejä ROS- toiminnallisuuksista oppijalle ja ohjaajalle
10
ROS – Oppijan näkymä
11
AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto keskeisenä tietolähteenä (VIRTA) •Opiskelija voi • Tarkastella omia suorituksiaan suhteessa aiemmin tehtyihin hyväksilukuihin ja arvioida hyväksilukumahdollisuuksia jo hakuvaiheessa • Hakea opintojensa hyväksilukua yhtenäisen käyttöliittymän kautta korkeakoulusta riippumatta. • formaalilla tai • non-formaalilla osaamisella •Järjestelmä kerää tietoa onnistuneista hakemuksista ja osaa ehdottaa valmiiksi korvattavia opintoja opiskelijan HOPSiin liittyen
12
AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulun virkailija voi • Tarkastella muissa korkeakouluissa tehtyjä hyväksyttyjä hyväksilukuja oman korkeakoulunsa opinnoista. • Tarkastaa opiskelijan toisessa korkeakoulussa tekemiä suorituksia valtakunnallisesta suoritustietovarannosta • Hyväksilukea opiskelijan aiempaa osaamista • Hyväksyä hakemuksen • Pyytää opiskelijaa täydentämään hakemusta tai antamaan lisänäyttöä • Hylätä hakemuksen •Referenssitoteutus lähes tuotantovalmis • Palvelu vapaasti käytettävissä • Integraatio ja käyttäjähallinta
13
AHOT •Projektin materiaalit avoimesti nähtävillä: https://confluence.csc.fi/display/TT/1.2+AHOT+- +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en https://confluence.csc.fi/display/TT/1.2+AHOT+- +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en •Koosteinen käyttäjätarina: https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?pageId=348987 68 https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?pageId=348987 68
14
AHOT-käsitteitä •formaali eli koulutusjärjestelmän tuottama (TipTopissa erityisesti korkeakoulujen tuottama) osaaminen •non-formaali eli muu (esim. työelämän tuottama) osaaminen (sisältäen informaalin eli ns. arkioppimisen tuottaman osaamisen). •Korvaaminen: aiempi osaaminen kohdistuu (korvaa) johonkin kohdekorkeakoulun opetussuunnitelman opintoihin. •Sisällyttäminen: aiempi osaaminen hyväksiluetaan osaksi kohdekorkeakoulun opintoja (opintojen sisälle sopivaan kohtaan), mutta tämä ei korvaa opetussuunnitelman opintoja. •Vapautus (vasta myöhemmin)
15
AHOT-hakemuksen tilat
16
AHOT-tietovirrat
17
•Hyväksiluvun kohde - vasemmassa laidassa HOPS, jonka pohjana opetussuunnitelman tutkintorakenne •Millä hyväksiluetaan - aiemmin hankittu osaaminen (osaamispankki) tulee joko VIRTA-tietovarannosta tai opiskelija tallentaa osaamisen AHOT-työkalussa itse (esimerkiksi ulkomailla suoritetut opinnot, toisen asteen opinnot, non-formaali osaaminen)VIRTA-tietovarannosta
19
AHOT – ohjaajan listanäkymä
20
AHOT-hakemus
21
Vastaavuuspankki
22
Projektin jälkeen – 2014-> •Tiptopissa tuotetaan referenssitoteutus, joka varmistaa kokonaisuuden toimivuus ja arkkitehtuurin käyttökelpoisuus •Projektin jälkeen tehdään päätös jatkosta • Kansallinen palvelukokonaisuus • Yksittäiset palvelut korkeakoulun omaan käyttöön • Jatkoprojekti kokonaisuudesta tai kohdennettuna tiettyihin palveluihin •Kaikki tuotokset jaetaan vapaasti projektin jälkeen (ja jo sen aikana) •Yksittäinen korkeakoulu voi siis jo nyt hyödyntää Tiptopin tuloksia omissa hankkeissaan
23
Animaatio ja demo Kysymyksiä ja keskustelua Rymätyöt
24
Backup
25
TIPTOP-arkkitehtuuri •Soveltaa ensimmäisenä projektina kehittyvää korkeakoulujen opetuksen ja opiskelun kokonaisarkkitehtuuria • Aidosti palvelukeskeinen arkkitehtuuri • Tiiviit kytkennät korkeakoulujen omiin ja OPH:n toteuttamiin kansallisiin projekteihin •Opi-osahankkeen Synergia-ryhmä vastaa arkkitehtuurin kehittämisestä kansallisella tasolla • Projektissa saumaton yhteistyö ryhmän asiantuntemuksen hyödyntämiseksi
26
Tiptop-teknologia •Samat yhteisesti valitut teknologiat kaikissa osaprojekteissa. Noudatetaan jo tehtyjä julkisen puolen valintoja, esim. PERA ja Synergia ryhmän ym. Valintoja •Hyödynnetään muiden projektien kokemuksia ja tehdään yhteistyötä (Oppija, Peppi, Ladok, jne) •Sovelletaan korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuuria (Kartturi) •SOA-malli (Tvärminnen risti) • De facto standardeja, joilla on pitkä elinikä edessä • ServiceMix --ESB, Liferay-portaali, PostgreSQL-db, java-pohjainen •Konkreettisia kokemuksia tarvittavista teknologioista, palvelujen kansallisesta integraatioista sekä kokonaisarkkitehtuurin soveltamisesta korkeakoulujen yhteistyössä
27
Tiptop palveluarkkitehtuuri
28
Tiptop tekninen kuva
29
Tiptopin vaikutukset korkeakouluihin •Tietoja pitää siirtää Virtaan ja jatkossa myös Opintopolku.fi, Jälkimmäiseen todennäköisesti laajempi tietojoukko (esim opetustarjonnan tiedot) •Korkeakoulujen tietomalli •Integrointityö edessä, jos Tiptop otetaan käyttöön • IAM (OID numero, Hops-ryhmät, ohjaajat) • Esim ilmoittautumispalvelun integrointi • Puuttuvat tiedot Virrasta/Kotvesta •Open source, SOA, ESB, SOAP/REST •Mahdolliset prosesseihin ja/tai tietoturvaan liittyvät muutokset •Tiptopissa kokeiltu malli, miten korkeakoulujen yhteiset projektit voidaan viedä läpi
30
Projektin organisointi •Päätoteuttaja • CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy •Osatoteuttajat • FUAS-liittouma (Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu, Laurea- ammattikorkeakoulu) • Jyväskylän yliopisto • Metropolia Ammattikorkeakoulu • Oulun seudun ammattikorkeakoulu • Tampereen ammattikorkeakoulu • Tampereen yliopisto • Turun yliopisto
31
TIPTOP-työskentelytapa •Päätoteuttajan, CSC:n johtama projekti • Korkeakoulurajoja ylittäviä yhteisiä toiminnallisia tiimejä; HOPS-, AHOT-, käyttöliittymä-, infrapalvelut-tiimi • Korkeakoululähtöiset kehitystiimit • Yhteiset työkalut; wiki, jira, yhteiset viikkopalaverit • Scrum- suunnitelua, Scrum of scrums vähintään kerran viikossa •Ratkaisutuotanto, yhteensopivuus, laadunvarmistus • Valmiin määritelmä = toimii yhteisessä testiympäristössä • Tulokset tuodaan yhteiselle testialustalle arvioitavaksi jokaisen sprintin jälkeen •Toteutustiimit toteuttavat kaikkia Ratkaisut-osaprojektin tehtäviä selvityksistä ja määrittelyistä, pilotti-, prototyyppi- ja referenssitoteutuksiin
32
Lisätietoja •Hankkeen wiki-sivusto www.csc.fi/tiptopwww.csc.fi/tiptop •Mats Lindstedt, projektipäällikkö • mats.lindstedt (at) csc.fi, 044 575 7171
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.