Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työnantajan palveluohjauksen pilotoinnin tulokset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työnantajan palveluohjauksen pilotoinnin tulokset"— Esityksen transkriptio:

1 Työnantajan palveluohjauksen pilotoinnin tulokset
(Koulutussuunnittelija Hanna Hannukaisen arviointi) TYÖELÄMÄ ON/OFF? Osatyökykyiset työmarkkinoille –seminaari Projektisuunnittelija Pia Halttunen

2 Miten hankkeen puitteissa toteutettu. työnantajien tukeminen eli
Miten hankkeen puitteissa toteutettu työnantajien tukeminen eli Työnantajan palveluohjaus –mallin pilotointi onnistui?

3 Pilotointiin osallistui 15 yritystä, kolmasosaa haastateltiin
Erikokoisia Eri puolilta Satakuntaa Eri aloilta Olivat saaneet ainakin jonkin verran henkilökohtaista ohjausta

4 Mitä haastattelussa kysyttiin? Esimerkkejä kysymyksistä
Mikä on ollut palveluohjauksen keskeisin anti työyhteisölle? Mitä haasteita työnantajan näkökulmasta on mielenterveyskuntoutujien työllistämisessä? Millaista muuta henkilökohtaista ohjausta työnantajana vielä kaipaisit? Minkä tahon olisi hyvä toteuttaa työnantajien ohjausta jatkossa?

5 Työnantajien asennoituminen
Osatyökykyisten työllistäminen koettiin tärkeäksi Esille nousi yllättävän paljon työnantajien yhteiskuntavastuu ja työn kuntouttava vaikutus

6 Työnantajat arvelivat, että mielenterveyskuntoutujat kohtaavat ennakkoluuloja rekrytointitilanteissa Myönteisesti suhtautuvat työnantajatkaan eivät osaa hakea mielenterveyskuntoutujia työntekijöiksi

7 Nykyinen palvelujärjestelmä koetaan jäykäksi ja vaikeaselkoiseksi
Viranomaistyö johtaa liian usein kuntoutujien ja työnantajien pallotteluun Työnantajat kokevat, että työllistämisen pitää voida motivoida kuntoutujaa myös taloudellisesti

8 Työnantajien ajatuksia henkilökohtaisesta palveluohjauksesta
Aktiivinen yhteydenpito tärkeää Työnantaja kaipaa tukiverkkoa

9 ”Koska rekrytointi on aina iso satsaus työnantajalta, sitä miettii tarkkaan, millaisia riskejä ja panostuksia on valmis tekemään. Mikäli työntekijän palkkaamiseen liittyy paljon vaikeasti hallittavaa byrokratiaa, on helpompi jättää asia sikseen. Sen sijaan mielenterveyskuntoutujan palkkaaminen olisi aivan eri asia, jos ei tarvitsisi miettiä kaikkea siihen liittyvää paperisotaa vaan joku auttaisi siinä.”

10 ”Itse ajattelen, etteivät työpaikat osaa
”Itse ajattelen, etteivät työpaikat osaa hakea näitä henkilöitä [kuntoutujia] potentiaalisiksi työntekijöiksi. Kun saadaan alkusysäys ja tuki ulkopuolelta, niin homma alkaa hoitua.”

11 ”Työmieli-hankkeessa on ollut hienoa, ettei
”Työmieli-hankkeessa on ollut hienoa, ettei tarvitse kiertää montaa luukkua, mistä jokaisesta saa vastauksen ’mikset kysy sieltä’. Säästää paljon kallista aikaa, kun joku auttaa hahmottamaan hankalaa järjestelmää ja auttaa paperisodassa, joka on aina ylimääräistä työtä. Sen alun jälkeen yrittäjänä kyllä tietää, miten jatkaa.”

12 Koordinaattorin rooli tärkeä
-tuntee eri toimijoiden tarpeet -on helposti lähestyttävä -on puolueeton ja toimii mahdollisten ristiriitojen ratkaisijana -tuntee järjestelmän ja edistää osaltaan asioiden etenemistä Työnantaja KOORDINAATTORI Viranomaistahot Työntekijä eli kuntoutuja

13 ”Työnantajan näkökulmasta on tärkeää, että
”Työnantajan näkökulmasta on tärkeää, että joku katsoo kokonaisuuden perään, tuo eri toimijoiden tarpeet yhteen ja solmii ne yhteen. On joku, joka junailee asioita eteenpäin.”

14 ”Kokonaisuutta ohjaava henkilö toimii eri. tahojen välillä
”Kokonaisuutta ohjaava henkilö toimii eri tahojen välillä. Kuntoutujan näkökulmasta on tärkeää, että on olemassa joku ulkopuolinen, joka seuraa työntekijän jaksamista alkuvaiheessa. On joku, johon työntekijä uskaltaa ottaa yhteyttä, jos työssä tulee vastaan jotakin yllättävää, josta ei työnantajan kanssa rohkene keskustella. Tieto, että on tällainen henkilö, rauhoittaa myös minua [työnantajana].”

15 ”Kun asioita koordinoiva henkilö pysyy samana,
”Kun asioita koordinoiva henkilö pysyy samana, kaikki osapuolet tietävät, mikä on homman nimi. Ei tarvitse käyttää aikaa samojen asioiden toisteluun moneen kertaan. On paljon tehokkaampaa.”

16 Työnantajien huomioita palveluohjauksesta
Yhteistyön sujuvuus, tulevan ennakointi, avoin tiedonkulku Työnantajan palveluohjaaja vastaa sellaisiinkin asioihin, joita ei osaa kysyä

17 Palvelulla varmistetaan, että työn aloittamiseen liittyvät käytännöt on hoidettu kuntoon Realistinen käsitys tulevasta tärkeää Työyhteisön huomioon ottaminen

18 Työn aloitus ajan kanssa, askeleittain
Satu Boelius, Kuntoutuksen koulutusohjelman ylempi AMK: ”Malli työyhteisölle mielenterveyskuntoutujan työllistämisen tueksi”

19 Työnantajan palveluohjaus –mallin juurtuminen
Työhallinto työnantajien suosikki jatkajaksi Satakunnan Yritysneuvojafoorumi Toimintamalli yrityspalveluiden käyttöön

20 Työnantajan palveluohjaus
Edistää osatyökykyisten työllistymistä Lisää yhteistä hyvää yhteiskunnassamme WIN-WIN -tilanne

21 Ilman työnantajaa ei ole työtä!


Lataa ppt "Työnantajan palveluohjauksen pilotoinnin tulokset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google