Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käytettävyyden myynti projekteille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käytettävyyden myynti projekteille"— Esityksen transkriptio:

1 Käytettävyyden myynti projekteille
Irmeli Sinkkonen Adage Oy

2 Käytettävyyden myynti
Käytettävyyden myynti Sisäinen myynti usein raadollisempaa ja henkilökohtaisempaa kuin ulkoinen ilmapiiri, sisäinen kilpailu, epävarmat pomot, organisaation riskienottokyky Ulkoinen myyntikin edellyttää yleensä sisäistä myyntiä ”ulkoisen myyjän” ongelma: Miten tukea talon ”sisäistä myyjää” Adage Oy

3 Rahakirstun vaalijat saattavat nähdä käytettävyyden
Rahakirstun vaalijat saattavat nähdä käytettävyyden pelkkänä sotkijana tuotekehitysprosessissa liian pehmeänä metodina, että siitä olisi oikeasti hyötyä uhkana omalle auktoriteetilleen (ovenvartijan rooli jollakulla muulla) uhkana osaamiselleen (pomojen koulutusaikana ei vielä käytettävyyttä) aikaa vievänä ja hyödyttömänä tarpeettomana hempeilynä: akkojen vouhotusta ja voivat olla liian kiireisiä kuunnellakseen Jos vastustus on tunteenomaista puolustautumista, tarvitaan taitoa, sitkeyttä ja ympäristön tukea vetoaminen pomon tunteisiin ja poliittisiin ambitioihin Jos vastutus on rationaalista, myynti helpompaa loogiset argumentit Adage Oy

4 Paremmat, myyvemmät tuotteet
Myynti Argumentoi niillä argumenteilla, joista asianomainen henkilö vastaa ja huolehtii Kannattavuus, talouspuoli ROI (Return on investiment) Taloudelliset hyödyt Vähemmän viime hetken muutoksia Käytettävä, viehättävä ja tehokas käyttöliittymä Yksinkertaisempi, halvempi dokumentointi Luotettavat markkinointiargumentit Puhuttelevat demot Kasvanut myynti Pienempi käyttäjätuen tarve Pitempi elinikä markkinoilla Kasvanut tuottavuus Vähemmän ylläpitoa Vähemmän koulutusta Merkkiuskollisuus Käyttäjät tyytyväisempiä jne. Paremmat, myyvemmät tuotteet Roi: 1:3 – 1:100 Adage Oy

5 ”…Tota voitaisko me vaan alkaa tehdä työmme paremmin?” …ja vain harva meistä osaa tehdä sen intuitiivisesti …organisaation oppiminen tarpeen myös Adage Oy

6 Esimerkki: Verkkopalvelu
Esimerkki: Verkkopalvelu Sisältö tehdään relevantiksi Määrältään oikeaksi Kieli on selkeää Sisältö rakennetaan tukemaan päätösten tekoa Termit ja käsiterakenteet tutkiaan Tutkimuksen ja analyysin kautta tunnetaan käyttäjät tehtävät toimintaympäristö Tunnetaan omat liiketoiminnalliset mahdollisuudet Ulkoasu rakennettu tehtävien etenemisen järjestyksessä sisällöt ryhmittelynä asiat näkyvät Visuaalinen tyyli sopiva Verkkopalvelu on käytettä-vyydeltään hyvä Sisältö on helppo löytää ymmärtää lukea silmäillä Toiminnot rakennetaan käyttäjien tarvitsemiksi työtapaan sopiviksi tilanteisiin sopiviksi johdonmukaisiksi liiketoiminnallisten tavoitteittemme mukaisiksi Ulkoasu on selkeä tukee tehtäviä brändin mukainen Toiminnallisuus testatataan ja korjataan Käyttökokemus on hyvä Sisältö testataan ja Ulkoasu testatataan ja rvioidaan sekä korjataan Toiminnot ovat helppokäyttöiset Adage Oy

7 Myynti, kun vastustus on tunteenomaista
Myynti, kun vastustus on tunteenomaista muutoksen pelko: muutos on aina riski ”kurssi-ilmiö”: kahden viikon innostus, sitten paluu vanhaan Mikä pomoasi huolettaa/motivoi riskien ottamisen pelko oman pomon mielipide asiakkaiden vastustus alaisten innottomuus jne. Sovella argumentteja omaan tuotekehitykseen Pomon persoonallisuus Informaation poiminta/ päätöksen teko – malli (tunteella, järkeilemällä) toimintamalli –edistäjä/johtaja/tiedemies/kannattaja Adage Oy

8 Toimintatavat 2.4.2017 Adage Oy Kannattava Tutkiva Edistävä Määräävä
Hidas Nopea Etäinen Ihmisläheinen ”Mä oon kuullu uudesta” ”Onhan kaikki hyvin?” ”Te teette tän nyt näin” ”Mä tutkin tätä vielä” Adage Oy

9 Argumentit: Myynti Kannattaa satsata rahat mieluummin sellaiseen tuotteeseen tai palveluun, jota käytetään. Ihmisillä on taipumus äänestää jaloillaan, jos jokin palvelu ei sovi heille, on kyse sitten kaupallisesta verkkosivustosta tai yrityksen intranetistä. Vain sisällöltään hyvin ainutlaatuisia palveluja käytetään, ovat ne käyttölaadultaan millaisia tahansa. Ihmiset, joilla on hyviä kokemuksia palvelustasi, tulevat käyttämään sitä jatkossakin ja jopa kertomaan siitä toisille. Jos heillä on huonoja kokemuksia, he kertovat siitä myös. Hyvin tehty, helppokäyttöinen ja käyttäjille sopiva palvelu myy paremmin. Tuntemalla käyttäjän ja käyttäjän tarpeet paremmin teet osuvampia tuotteita. Jos pystyy kehittämään palvelun, joka sopii ihmisten tarpeisiin, toiveisiin ja kykyihin, ihmiset sitoutuvat siihen syvemminkin kuin sen pelkkä toiminnallisuus antaisi aihetta. Hyvin tehty palvelu viestii tietystä yrityksen laatutietoisuudesta ja päinvastoin. Se viestii myös lahjakkuudesta tehdä ja ostaa työtä. Adage Oy

10 Argumentit: He Verkkopalvelun kilpailijoita eivät ole vain toiset sivustot, vaan myös puhelimet ja muut henkilökohtaiset yhteydenotot. Jos bulkki-informaatiojakelu ja -kysymykset voidaan hoitaa verkkopalvelun kautta, voimme keskittää henkilökuntamme vaativampiin tehtäviin. Verkkopalveluita ja muita tuotteita, jotka tehdään ihmisten tarpeeseen ja ihmisten toimintatapoja tukeviksi, ei tarvitse uusia. Kun ne uusitaan, palvelu paranee vielä entisestään. Kun palvelu toimii ihmisten odotusten mukaan, he luottavat siihen enemmän. Luottamus puolestaan johtaa lojaalisuuteen, tyytyväisyyteen ja kärsivällisyyteen Käyttäjän työ on tehokkaampaa. Käyttäjät eivät stressaannu käyttäessään helppokäyttöisiä ja tehokkaita tuotteita. Potentiaaliset asiakkaat hylkäävät huonossa tapauksessa verkkopalvelun parissa sekunnissa. Siksi oikeasta käyttökokemuksesta täytyy huolehtia etusivulta alkaen. Muissa tuotteissa tuote tai osa sen piirteistä jää helposti käyttämättä . Adage Oy

11 Argumentit: Me Kaikki suunnittelijat haluavat tehdä työnsä hyvin ja olla tyytyväisiä työhönsä. Hyvin tehty työ vaatii tietoja ja taitoja. Eri suunnittelumenetelmillä on vahvat alueensa ja heikkoutensa. Perinteisissä ja uudemmissakin menetelmissä heikkous on nimenomaan käyttörajapinnan suunnittelu, koska niin kutsutut insinööritieteet eivät sisällä sitä menetelmistöä, jolla voidaan tutkia, suunnitella ja selvittää ihmisen toimintatapoja. Kognitiotiede, psykologia, viestintä ja sieltä tulleet menetelmät purevat tälle alueelle parhaiten, ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu on tuonut ne IT-projekteihin mukaan Vähemmän riitoja, koska päätökset voidaan perustaa tiedolle. Jos meillä on luotettava kuva siitä, kuinka ihmiset käyttävät tuotetta, on vähemmän erimielisyyksiä, vähemmän tehottomia palavereita, vähemmän viiveitä. Käytettävyystesti ja etenkin asiantuntija-arvio maksaa vähemmän kuin mehevä riita, ja testin ja arvion tulokset ovat luotettavammat. Tuotteen tukikustannukset pienenevät, kun yhteydenottoja tulee vähemmän. Adage Oy

12 …argumentit: me Projektit pysyvät paremmin aikataulussa, kun yllätyksiä tulee vähemmän. Tuotekehitysprosessi vakaantuu Kun tuote on halvempi tehdä, halvempi ylläpitää, käyttäjät pitävät siitä, ja se kasvattaa liikevaihtoa ja parantaa voittoja. Suunnitteluprosessin tulos on ennustettavampi. Hankkeiden toteutuksen kustannukset ovat paremmin laskettavissa, jos työ voidaan arvioida valmiin käyttöliittymäkonseptin perusteella. Adage Oy

13 Toinen ongelma: käytettävyys myyntiargumentti ilman vastinetta
Toinen ongelma: käytettävyys myyntiargumentti ilman vastinetta Adage Oy

14 Näin voit yrittää Liittoudu samanmielisten kanssa, jos ei muuta, saat vertaistukea Opiskele käytettävyyttä, niin erotat falskin oikeasta Muista: aika on puolellasi Adage Oy

15 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitysprosessi
Käyttäjäkeskeinen tuotekehitysprosessi Määritellään standardissa ISO 13407 Käyttäjätutkimus Evaluointi Prototyypit Adage Oy

16 Prosessi verkkopalvelut
Prosessi verkkopalvelut Budjetit Aikataulut Resurssit Vaatimukset Projektin Käynnistys Uudistus- tarpeet Persoonat Liike- toiminnalliset tavoitteet Palvelun nykytilanne, kilpailijat (*) Käyttäjätarpeet ja käyttö- vaatimukset Vaatimus- määrittely Toiminta- tarinat Uuden palvelun suunnittelu Sivujen toiminnallinen suunnittelu* Toimintatapojen suunnittelu* Sisältö- suunnittelu* Rakenne- suunnittelu* Visuaalinen suunnittelu* Toteutus Sisällön toteutus Käyttöliittymä- prototyypit kuvauksineen Testaus ja käyttöönotto Jälkiseuranta, ylläpito * Sisältää myös käytettävyyden testauksia ja/tai arviointeja Adage Oy

17 Käytettävyysmenetelmiä
Käytettävyysmenetelmiä Muutostarpeiden ja toimintapotentiaalien selvittäminen kilpailija-analyysit, käytettävyystestit, -arviot… liiketoiminnalliset tavoitteet ja tarpeet kyselyt, spontaanit palautteet oman tuotteen inventaario tarveanalyysityöpaja (oma talo) Käyttäjätutkimukset haastattelut, fokusryhmät havainnoinnit luotaimet kyselyt työpajat, osallistuva suunnittelu, referenssiryhmä käsitteistön selvittäminen Analyysit samankaltaisuuskaavio/taulukot erilaiset mallinnukset Tiivistykset käyttäjäryhmät, persoonat, tarinat (skenaariot),.. Adage Oy

18 …menetelmiä Toiminan uudelleensuunnittelu tarinat/skenaariot
…menetelmiä Toiminan uudelleensuunnittelu tarinat/skenaariot kuvatarinat Rakennesuunnittelu korttilajittelu simulaatioarvioinnit simulaatiolla suunnittelu käytettävyystestit Sivujen/näkymien suunnittelu prototyypit asiantuntija-arviot heuristiset arviot kognitiiviset arviot analyysit korjaukset Hyväksyntätestit Testaustavat: ääneen ajattelu muunnelmineen ryhmäläpikäynti käsitteistön testaaminen informaatiorakenne Käytössä testaaminen beettatestit päiväkirjat ja luotaimet Graafista suunnittelua, Sisältöjen tekemistä Tietosuunnittelu Tekniikka Turvallisuus Esteettömyys Toteutus ja bugien testaus Adage Oy

19 Kiitos & Lisätietoja: Irmeli Sinkkonen, irmeli.sinkkonen@adage.fi
Ja Sinkkonen, Nuutila, Törmä: Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu, Tietosanoma, 2009


Lataa ppt "Käytettävyyden myynti projekteille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google