Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN"— Esityksen transkriptio:

1 VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
PETRA SUONIO

2 Mitä on oppimisympäristöajattelu?
Oppimisympäristössä on keskeistä hoitajan ja lapsen välinen sekä lasten keskinäinen vuorovaikutus Edellytyksenä ohjaava kasvatus Hyvä oppimisympäristö ohjaa lapsen uteliaisuutta, mielenkiintoa ja oppimismotivaatiota sekä tukee hänen aktiivisuuttaan ja itseohjautuvuuttaan Tarjoaa lapselle tilaisuuksia leikkiin, toimintaan ja omaan rauhaan Ympäristö tukee myös lapsen kielellistä kehitystä

3 Lapselle ominainen tapa toimia huomioituna
Ohjaa koko toimintaa Leikkiminen Liikkuminen Tutkiminen Luovuus

4 Fyysinen oppimisympäristö
Miten fyysinen ympäristö luo puitteet lapsen omaehtoiselle toiminnalle? Päiväkoti, lähiympäristö Sisustus Välineet lasten ulottuvilla Varustuksen tulee tukea myös lapsen kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi Materiaalit Melutaso, viriketaso

5 Estetiikka Miten kaunis ympäristö voisi olla toimiva?
Miten siistiä pitää olla? Lasten pitkäkestoinen leikki vaatii suunnittelua ja rakentamista Voivatko lapset jättää leikin korjaamatta ja jatkaa myöhemmin? Mikä on lasten mielestä esteettistä ja kaunista? Entä aikuisten? Kodinomaisuutta voidaan hyödyntää suunnittelussa, mutta siihen ei pidä jämähtää

6 Turvallisuus Fyysinen ja psyykkinen turvallisuus
Hyvin suunniteltu ympäristö vapauttaa henkilöstöä toimimaan yhdessä lasten kanssa Turvallisessa ympäristössä lapsilla on enemmän liikkumisen vapautta ja siten lasten oma osallisuus lisääntyy Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistui laajassa yhteistyössä eri tahojen kanssa julkaisu Päivähoidon turvallisuussuunnittelu Julkaisu on valtakunnallinen kehys, jonka avulla kunnat voivat laatia omat päivähoidon turvallisuussuunnitelmansa

7 Psyykkinen oppimisympäristö
Ilmapiiri esim. kiireettömyys/ rauhattomuus Kasvattajien asenteet ja toimintatavat Lapsen elämänpiiri Yksilölliset tarpeet Oma-aloitteisuus Valinnan mahdollisuus

8 Sosiaalinen oppimisympäristö
Kaikki päiväkodissa tapahtuva vuorovaikutus Ryhmädynamiikka Vertaisryhmät Yhdessä tutkiminen Kasvattajat ja muut aikuiset Palaute ja arviointi

9 Pedagoginen toimintaympäristö
Oppimisympäristö –Luo sellainen ympäristö, että se mahdollistaa lapsen oppimisen Kasvattajien tapa kasvattaa Miten näemme lapsen? Miten näemme oppimisen? Miten näemme kasvattajan roolin? Miten näemme toiminnan suunnittelun? Miten näemme erityistä tukea tarvitsevat lapset? Miten näemme varhaiskuntoutuksen?

10 Kulttuurinen toimintaympäristö
Myös kulttuurisen toimintaympäristön huomioiminen on äärimmäisen tärkeää!!!

11 Sisällölliset orientaatiot
Työntekijän työvälineitä, joilla pyritään vastaamaan lapselle ominaisiin toimintatapoihin!!! Tarkoituksena ei ole oppiaineiden sisältöjen opiskelu vaan ympäröivän maailman ilmiöihin tutustuminen monipuolisesti Näihin ilmiöihin tutustumisen tulee olla ympäristö- ja tilannesidonnaista Esim. lasten mielenkiinto lähtökohtana Lapsen iän huomiointi

12 Sisällölliset orientaatiot

13 Lähteet Laine ym. 2009. Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla
Karling ym Lapsen aika Helenius ym Pienet päivähoidossa Stakses, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Virolainen, Tavoitteellinen kasvatuksen suunnittelu Koivunen, Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen


Lataa ppt "VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google