Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu"— Esityksen transkriptio:

1 Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu

2 Neljä päämarkkinamuotoa
Yritysten lukumäärä Yksi yritys Muutama yritys Monta yritystä Tuotteen tyyppi Erilaistuneet tuotteet eli heterogeeniset tuotteet Differentiated products Identtiset tuotteet Romaanit Elokuvat Monopolistinen kilpailu Täydellinen kilpailu Vehnä Maito Hanavesi Kaapeli-TV Monopoli Tennispallot Raakaöljy Oligopoli Copyright © South-Western

3 Monopolistinen kilpailu
Monopolistisessa kilpailussa on lukuisia yrityksiä, jotka tuottavat samankaltaisia muttei identtisiä tuotteita, eli on olemassa tuotedifferentiaatiota Markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti (engl. free entry and exit). Pitkällä aikavälillä yritysten määrä sopeutuu siihen asti kunnes taloudellinen voitto on nolla. Tuotedifferentiaatiosta seuraa, että yritys ei ole hinnanottaja kuten täydellisessä kilpailussa, vaan kukin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän Monopolistisen kilpailun esimerkkejä: mm. kirjat, CD-levyt, elokuvat, tietokonepelit, ravintolat, keksit, huonekalut jne. Monopolistinen kilpailu on todennäköisesti tavallisin markkinamuoto.

4 Monopolistinen yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän
Tätä markkinamuotoa kutsutaan ”monopolistiseksi” kilpailuksi, koska monopolin tavoin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän, koska tuotteet eivät ole identtisiä. Verrattuna monopoliin kysyntäkäyrä on yleensä loivempi, koska monopolistiselle kilpailutuotteelle löytyy paljon lähisubstituutteja (monopolin tuotteelle ei löydy!), koska tuotteet ovat samankaltaisia, mutta eivät identtisiä. Monopolistisessa kilpailussa tuotteelle on paljon lähisubstituutteja eli kysynnän hintajousto on melko korkea ja kysyntä joustava (kysyntäkäyrä suhteellisesti loiva). Anna muistinvirkistys, mitä korkea kysynnän hintajousto tarkoitti.

5 Vertailu monopolistisen kilpailun ja täydellisen kilpailun välillä
(a) Monopolistisesti kilpaileva yritys (b) Täydellisesti kilpaileva yritys Hinta Hinta mark-up hinnoittelu MC MC ATC ATC P P = MC P = MR (kysyntä Rajakustannus MR Kysyntä Tuotettu määrä Tehokas määrä Määrä Tuotettu määrä = tehokas määrä Määrä Liikakapasiteetti Huom. Sama kuvio kuin monopolissa, ainut ero: kysyntäkäyrä on loivempi

6 Lyhyellä aikavälillä monopolistinen yritys voi saada taloudellista voittoa
Lyhyen aikavälin voitot houkuttelevat uusia yrityksiä markkinoille Tämä kasvattaa tarjottujen tuotteiden määrää. vähentää jo markkinoilla olevien yritysten (engl. incumbent firms) kohtaamaa kysyntää. markkinoilla olevien yritysten kohtaama kysyntä siirtyy siis vasemmalle. markkinoilla olevien yritysten tuotteiden kysyntä laskee ja voittokin vähenee.

7 Voittoa tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä
Hinta MC ATC Hinta Keskimääräiset kokonaiskustannukset Kysyntä Voitto MR Voittoa Määrä maksimoiva määrä

8 Myös tappiollinen toiminta on mahdollista lyhyellä aikavälillä
Lyhyen aikavälin tappiot kannustavat yrityksiä poistumaan markkinoilta. Tämä vähentää tarjottujen tuotteiden määrää. kasvattaa markkinoille jääneiden yritysten kohtaamaa kysyntää. siirtää markkinoille jääneiden yritysten kysyntäkäyriä oikealle. markkinoille jääneiden yritysten voitto kasvaa.

9 Tappiota tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä
Hinta MC ATC Tappio Keskimääräiset kokonaiskustannukset. Hinta MR Kysyntä Tappion minimoiva määrä Määrä

10 Pitkällä aikavälillä pätee nollavoittoehto: yritykset tulevat ja poistuvat markkinoilta kunnes taloudellinen voitto on nolla Hinta MC ATC Kysyntä MR Voittoa maksimoiva määrä P = ATC Määrä Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

11 Monopolistisen kilpailun tasapainossa yhdistyy elementtejä sekä monopolin että täydellisen kilpailun tasapainosta Kuten monopolilla, hinta on suurempi kuin rajakustannus. Voiton maksimointi vaatii, että rajatulo ja rajakustannus ovat yhtä suuria: MR = MC. Koska kysyntäkäyrä on laskeva, rajatulo on pienempi kuin hinta: MR< P. Kuten kilpailullisilla markkinoilla, hinta on yhtä suuri kuin keskimääräinen kokonaiskustannus: P = ATC. Vapaa pääsy ja poistuminen markkinoilta (free entry and exit) ajavat taloudellisen voiton nollaan.

12 Aiheuttaako monopolistinen kilpailu tehokkuustappion?
Joidenkin oppikirjojen mukaan (esim. Mankiw & Taylor 2006, Rubinfeld & Pindyck 2009) monopolistiseen kilpailuun liittyy tehokkuustappio monopolin tavoin. Toisissa oppikirjoissa, kuten Parkin (2009), ei liitetä tehokkuustappiota monopolistisesti kilpaileviin markkinoihin. Perusidea: vaikka monopolistisessa kilpailussa on olemassa katehinnoittelu, eli hinta on suurempi kuin rajakustannus P > MC, on monopolistisesta kilpailusta myös runsas valikoima tuotteita ja kuluttajat arvostavat tätä valikoimaa.

13 Tuotedifferentaatio tuottaa kuluttajille hyötyä, joka kattaa tehokkuustappion?
Parkin (2009) sanoo: "Is Monopolistic Competition Efficient? Because in monopolistic competition P > MC, marginal benefit exceeds marginal cost. So monopolistic competition seems to be inefficient. But the markup of price above marginal cost arises from product differentiation. People value variety but variety is costly. Monopolistic competition brings the profitable and possibly efficient amount of variety to market."


Lataa ppt "Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google