Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOskari Rantanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kilpailumuodot Toni Uusimäki 2015
2
1. TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen myynti) Ehdot: 1.Niin paljon myyjiä, ettei yksi myyjä tai ostaja voi vaikuttaa markkinoihin 2.Kaikki tuotteet samanlaisia. Vain yksi hinta. 3.Kaikilla osapuolilla täydellinen tietämys markkinoista 4.Markkinoille vapaa pääsy, myös poistuminen vapaasti mahdollista
3
2. MONOPOLI = YKSINOIKEUS 1/2 Yksi yritys hallitsee markkinoita Yritys päättää vapaasti hinnoista ja myyntimääristä Pyrkii nostamaan hintaa ja omaa voittoaan rajoittamalla tarjonnan määrää Valtiolla ja kunnilla ns. yleishyödyllisiä monopoleja, joiden toiminta perustuu lainsäädäntöön (esim. Alko) Tiukat kilpailunrajoituslait (USA, Eurooppa)
4
2. MONOPOLI = YKSINOIKEUS 2/2 Monilla yrityksillä ns. määräävä markkina-asema (esim. Microsoft) Yksinoikeus patenttiin monopoliasema Luonnolliset monopolit Suurtuotannon kustannusedut Sähköverkon ja rataverkon ylläpito, kunnallinen vesijohtoverkosto
5
3. OLIGOPOLINEN KILPAILU Niin harvoja myyjiä, että ne voivat vaikuttaa hinnan määräytymiseen Ottavat huomioon kilpailijoiden vastatoimet; hinnanjohtajaa seurataan Tuotteet joko samanlaisia tai erilaistettuja Bensiiniasemat, kahvinpaahtimot, pankkitoiminta Uusien yritysten vaikea päästä markkinoille
6
4. MONOPOLISTINEN KILPAILU Epätäydellisen kilpailun muoto Liittyy merkkituotteiden kauppaan Tuotteet eroavat toisistaan esim. laadun, tekniikan tai muodin suhteen Vapaampi hinnoittelu kuin massatuotteilla Esimerkiksi vaatteet ja jalkineet
7
5. KILPAILUN RAJOITTAMINEN Luonnolliset monopolit Perustuu lainsäädäntöön Vienti- ja tuontikiellot Hinta- ja palkkasulku Nykyään hyvin harvinainen avoimissa talouksissa Hinnoille ja palkoille ”katto” Suomessa 1950-luvulla
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.