Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä."— Esityksen transkriptio:

1 KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä – työvoimaa – luonnon varoja – koneita ja laitteita myyvät tuottamansa hyödykkeet kuluttajille kuluttajat ratkaisevat yrityksen menestyksen

2 KILPAILUMUODOT Kilpailutilanne ohjaa hinnan muodostumista hinnan muodostuminen määrittää yritysten voitot hinnan muodostuminen määrittää kuluttajien ylijäämän ( ~hyödyn) Täydellinen kilpailu – oligopoli – monopoli

3 KILPAILUMUODOT Monopoli Monopoliasema syntyy, jos kilpailijat eivät pääse markkinoille. Erilaisia kilpailun esteitä: – lakiin perustuva – avainresurssien omistaminen (kaivos) – patentit ja yksinoikeudet

4 KILPAILUMUODOT Lisäksi ns. luonnolliset monopolit suurtuotannon etujen takia yritys pystyy tuottamaan niin halvalla, että muut eivät pääse markkinoille Monopoliyrityksen tuotteille ei voi olla korvaavia tuotteita. lentoyhtiöt, rautatiet Alueellinen monopoli Kansallinen monopoli (alueellinen) tullit ja muut tuonnin esteet

5 KILPAILUMUODOT Voiton maksimoiva hinta monopolissa Monopoliyritys valitsee hinnan kysyntäkäyrältä Maksimoidakseen voittonsa yritys tuottaa niin kauan kun lisää myytävän kappaleen antama tuoton lisäys on suurempi kuin kustannusten lisäys. rajatulo = rajakustannus

6 KILPAILUMUODOT Kurssikirjasta Rajatulokäyrä on siis laskeva, menee jopa negatiiviseksi, että voidaan myydä yli 9 kpl, kokonaistulo laskee, ts. hinnan muutos koskee myös aikaisempia kappaleita. Lisäyksiköstä saatu rajatulo on hintaa alhaisempi Kurssikirjasta:

7 KILPAILUMUODOT Täydellisessä kilpailussa monopoli joutuisi myymään tuotteen hinnalla 1, mutta monopolissa, jossa kysytty ja tarjottumäärä eivät kohtaa, se voi periä hintaa 2. Yli menevä osa on monopolivoittoa.

8 KILPAILUMUODOT Monopolin ja täydellisen kilpailun vertailu Täydellisessä kilpailussa hinta markkinoilta, ylihintaa ei voi pyytää Kysymyksessä on markkinatasapaino Monopoli maksimoi oman voittonsa, vrt. tuottajan ylijäämä Monopoli myös mahdollistaa suurtuotannon etuja Monopoli (patentti) mahdollistaa tuotekehityskulujen korvaamisen Kilpailulainsäädäntö on keskeisessä asemassa – valvoa monopolien hinnoittelua – estää monopolien syntyä Monopolin hinnoitteluvoima näkyy tuottajien pyrkimyksenä kartelleihin. – kiellettyjä

9 KILPAILUMUODOT Oligopoli Markkinoilla muutamia tuottajia ja/tai myyjiä Kukaan toimija ei voi yksin määrätä hintaa – kauppakeskuksen saman alan liikkeet joutuvat ottamaan huomioon toistensa hinnat – yritys on hinnan etsijä (vrt. monopoli hinnan asettaja, täydellinen kilpailu hinnan ottaja) Yritys määrittää hinnan lisäksi tuotteen ominaisuudet – mitä enemmän tuote eroaa, siten enemmän voi myös hinta poiketa molempiin suuntiin huoltoasemat, alueella muutamia – jos laskee hintaa, muut mahdollisesti seuraa, myyntimäärä ei nouse vaikka hinta laski sama määrä myydään pienemmällä voitolla houkutus sopia hinnoista (kartelli, kielletty) oligopoli on yleinen kilpailuasetelma (erityisesti alueellisesti) kiinnostuneet voivat tutustua peliteoriaan tarkemmin, tässä lyhyt johdanto:

10 KILPAILUMUODOT Kiinnostuneet voivat tutustua peliteoriaan tarkemmin, tässä lyhyt johdanto:

11 KILPAILUMUODOT Kaksi yritystä A ja B (duopoli), 2 vaihtoehtoa : B alentaa hinnan, jolloin myös A alentaa hintaa, B:n voitto 100. Jos A ei alenna hintaa on sen voitto 50 ja B:n 200, tästä johtuen A alentaa hinnan, jos B sen tekee B ei alenna hintaa. Jos A ei myöskään alenna hintaa on molempien voitto 150, mutta jos A alentaa hinnan, sen voitto on 200. Näin ollen A alentaa hinnan ja B:n on seurattava.

12 KILPAILUMUODOT Monopolistinen kilpailu Tilanne on saman tapainen kuin täydellisessä kilpailussa Suuri määrä yrityksiä Tuotteet saman tyyppisiä, ei täysin samanlaisia – Kilpaillaan laadulla, hinnalla, markkinoinnilla jne. – Tuotteiden erilaisuus antaa vapautta hinnoitteluun – Tuote voi olla tuotteen ja palvelun kokonaisuus Yrityksen ovat vapaita tulemaan markkinoille ja poistumaan sieltä Jos vain ostajia on yksi, kysymyksessä on monopsoni, jos muutama kyseessä on oligopsoni. Jos molempia on yksi kyseessä on bilateraalinen monopoli.


Lataa ppt "KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google