Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin"— Esityksen transkriptio:

1 Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin
Tuija Eloranta ja Lauri Sundell

2 Tykypassi Amistossa Amistossa Työkykypassihanke käynnistettiin opintonsa aloittaville opiskelijoille syksyllä 2010 Aloittajana Loviisan toimipiste Nimeksi vakiintui nopeasti Tykypassi

3 Miksi mukaan Tykypassihankkeeseen?
Työelämän haasteet Opiskelijoiden haasteet Epätyypilliset työajat Elämänhallinta Ergonomiset haasteet Uni- ja valverytmi Toiminnan tehokkuuden vaatimus Epäsäännöllinen ruokailu Vähäinen hyötyliikunta Työn eettiset haasteet Väkivallan uhka Koettu kiire Tupakointi ja päihteet Säännöllisten liikuntaharrastusten harvinaisuus Tavoitteena pitkä työura Jatkuvan osaamisen päivittämisen haasteet Opiskeluahdistus

4 Opiskelukyvystä jatkuvaan työllistymiskykyyn
Pohjana tulevalle työkyvylle Opiskelukyky Perusta jatkuvalle työllistymiskyvylle Työkyky Jatkuva työllistymiskyky nykyajan työmarkkinoilla Ponnahduslautana Tykypassi

5 Tykypassisovellus sosiaali- ja terveysalalla
Lähihoitajat terveyttä edistämässä Tuija Eloranta Sosiaali- ja terveysalan opettaja Tuija Eloranta

6 Lähihoitajaopiskelijoilla Tykypassi kahdessa roolissa
Oman opiskelu- ja työkyvyn kehittäminen Hyvän hoitotyön taustalla on aina hyvin jaksava hoitaja Muiden opiskelijoiden terveyden edistäminen Olennainen osa lähihoitajan ammatillisia valmiuksia Tuija Eloranta

7 Muiden terveydenedistäminen: Motivoivat terveysmittaukset
Tykypassin motivoivat terveysmittaukset päätettiin toteuttaa opiskelijatyönä osana lähihoitajien opintoja Suoritetaan jokaisen lukuvuoden alussa kaikille Tykypassiin mukaan lähteneille opiskelijoille kolme mittauskertaa jokaiselle opiskelijalle opintojen aikana

8 Motivoivat terveysmittaukset
Pituus, paino, painoindeksi Vyötärönympärys, kehon rasvaprosentti Verenpaine Verensokeri Uloshengityksen huippuvirtaus PEF Häkämittaus AUDIT-testi Riskimittarit: diabetes, nikotiiniriippuvuus ja ravinto (suola, rasvan määrä ja laatu, kuidut)

9 Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja
Vapaasti valittava opintokokonaisuus: Käytännön terveydenedistäminen Ohjausosaamisen syventäminen, osa terveysmittauksista, omien terveydenedistämis- ja työkykyvalmiuksien pohdinta Suunnattu toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille Kuntoutumisen tukemisen opinnot: Nuoren terveydenedistäminen Hoidon ja huolenpidon opinnot pohjana: Kansanterveydelliset riskitekijät ja kansansairaudet, Hoitotyön auttamismenetelmät (osa terveysmittauksista, terveyden edistämisen sekä ohjauksen ja neuvonnan perusteet) 2 ov 1 ov Perusta

10 Motivoivat terveysmittaukset osana lähihoitajaopintoja - tavoitteet
Ammattispesifi osaaminen Terveyden edistäminen (kansanterveydelliset riskitekijät, interventio, motivointi, neuvonta ja ohjaus) Terveysmittausten suorittaminen Elinikäisen oppimisen avaintaidot Organisointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi Työkykyvalmiudet Sisäinen yrittäjyys Sosiaali- ja terveysalan ammatillinen perustutkinto

11 Työkyky-passisovellus turvallisuusalalla
Opiskelu- ja työkyvystä huolehtiminen osana opintoja Lauri Sundell turvallisuusalan opettaja

12 Työkyky-passi turvallisuusalalla
Amm attitai tovaa timuk set Elinikäisen oppimisen avaintaidot Työkykypassi

13 Elinikäisen oppimisen avaintaidot
Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Opiskelija tai tutkinnon suorittaja toimii turvallisesti ja vastuullisesti työ- ja vapaa-aikana sekä liikenteessä ja ylläpitää terveellisiä elintapoja sekä toiminta- ja työkykyään Hän työskentelee ergonomisesti ja hyödyntää alallaan tarvittavan terveysliikunnan sekä ehkäisee työhön ja työympäristöön liittyviä vaaroja ja terveyshaittoja

14 Turvallisuusalalla työkyvyn ylläpitäminen on osa ammattitaitovaatimuksia
Turvallisuusalan toiminta –kokonaisuuden (30 ov) jälkeen opiskelijan tulisi osata toimia terveyttä edistävien tapojen mukaisesti työ- ja opiskeluyhteisöissä (TYKY-toiminta) Työkykyä tukevat opinnot otettu turvallisuusalalla omaksi 8 ov kokonaisuudeksi Opinnot jaettu tasaisesti kahdelle vuodelle Opinnot sisältävät myös työkykyvyn ylläpitämisen näytön

15 Työkykypassin rooli opintojen tukena
Tykypassisuoritukset ammatin työkykyvalmiudettykytunnit työkykyvalmiuksen vahvistaminentyössäoppimisen aikana tehdyt tehtävät ja näyttö Alpometri toimii liikuntapäiväkirjana välineenä oman liikunnan suunnitteluun tietopankkina tehtävien suorittamisessa painopisteinä ravinto, liikkuminen ja lepo

16 Työkykypassin rooli opintojen tukena
Motivoivat terveysmittaukset kerran vuodessa toivomuksena tulosten seurantamahdollisuus alpometrissä kolmelle mittauskerralle Motivoivat kuntotestit kahdesti vuodessa Turvallisuusalan opettajan pitämänä

17 Työkykypassin rooli opintojen tukena
Terveysosaaminen Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta Työkykyvalmiuksien vahvistaminen

18 Tyky-tuntien sisältöä
Turvallisuusalan harjoitussalissa monipuolista liikuntaa: Pelaaminen: futsal, polttopallo ym. Kehonhallinta/kuntoharjoittelu: kahvakuulaharjoitukset, kuntonyrkkeily, kuntopaini ym. Työturvallisuus: vuorotyön riskit, itsepuolustus ym…. Jotain ihan muuta esim. karting, paintball…

19 Sudenkuopat / kehittämistä
Prosessilla ei ole selvää omistajaa Muitakaan vastuita ei ole määritelty virallisesti (”tyky-ryhmällä” ei ole toimivaltaa) Koko prosessi on muutaman innokkaan varassa Prosessi ei ole osa Amiston rakenteita Prosessi ei ole aidosti integroitu Amiston toimintaan vaan se nähdään vielä irrallisena projektina

20 Sudenkuopat/kehittämistä
Ammattiopettajien ja ryhmänohjaajien sitouttaminen Resurssit? Vai osana ammattiopetusta? Työelämän mukaan saaminen (työelämäyhteistyöryhmät, to-paikat)


Lataa ppt "Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google