Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskeluterveydenhuollon digitalisoituminen Case YTHS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskeluterveydenhuollon digitalisoituminen Case YTHS"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskeluterveydenhuollon digitalisoituminen Case YTHS
Opiskeluterveyspäivä Hanna Kari

2 Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö
On opiskeluterveydenhuollon asiantuntija Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) perusti Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön v Tekee monipuolista työtä opiskelijoiden terveyden edistämiseksi Toimipiiriin kuuluu n yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijaa Toimipisteitä on 13 kaupungissa

3 Haasteellista kehittämistyötä
Panostukset digitaalisten palveluiden kehittämiseen yksittäisten pilottien ja kokeilujen kautta Kustannussäästöjen osoittamisen vaikeus – konkreettisten hyötyjen osoittaminen Muutoksen osoittaminen vie aikaa ja mittaaminen on haastavaa Hyötyjen irti saaminen edellyttää toimintamallien muutoksia sekä asiakkaiden ja ammattilaisten käyttäytymisen muutosta Vie 5-7v aikaa ennen kuin merkittäviä hyötyjä on saavutettu

4 Opiskeluterveydenhuolto hyvä kehittämismaaperä
Asiakastyytyväisyyskyselyissä v 2015 saatiin 7531 vastausta. Kehityskohteiksi toivottiin lähipalveluita kampuksella (30%) sekä terveys- ja palveluneuvontaa verkkopalveluna (27%) Asiakaskuntana opiskelijat heijastelevat tulevaisuuden asiakaskuntaa

5 Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326
Terveydenhuoltolaki /1326 17 § Opiskeluterveydenhuolto Kunnan perusterveydenhuollon on järjestettävä opiskeluterveydenhuollon palvelut alueellaan sijaitsevien lukioiden, ammatillista peruskoulutusta antavien oppilaitosten sekä korkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulu-jen opiskelijoiden opiskeluterveydenhuolto voidaan kunnan suostumuksella järjestää myös muulla Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston hyväksymällä tavalla. Opiskeluterveydenhuoltoon kuuluu myös opiskelijan työharjoittelun aikainen terveydenhuolto. Opiskeluterveydenhuoltoon sisältyvät: Oppilaitoksen opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen sekä seuranta kolmen vuoden välein Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn seuraaminen ja edistäminen, johon sisältyvät lukion ja ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille kaksi määräaikaista terveystarkastusta ja kaikille opiskelijoille terveystarkastukset yksilöllisen tarpeen mukaisesti Terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen järjestäminen opiskelijoille, mielenterveys- ja päihdetyö, seksuaaliterveyden edistäminen ja suun terveydenhuolto mukaan lukien Opiskelijan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen sekä opiskelijan tukeminen ja tarvittaessa jatkotutkimuksiin tai -hoitoon ohjaaminen.

6 Taustaa ja tavoite muutokselle
YTHS siirtyi uuteen potilastietojärjestelmään alkuvuodesta Samaan aikaan pilotoitiin digitaalisten palvelujen osuutta hoitoketjun eri vaiheissa. Vuonna 2016 kesällä avattiin opiskelijoille itsepalveluportaali Laajennetulla hoitoketjumallilla tavoitellaan omahoitomahdollisuuksia, virtuaalivastaanottoa, palvelujen saatavuutta, etälääkäripalveluja – kustannussäästöjä Perinteisesti: Sähköinen terveyskysely Hoitotarpeen arviointi (puh tai F2F) Hoitaja/Lääkäri Erikoislääkäri Tutkimus / Toimenpide Hoito suoritettu YTHS

7 Muutos YTHS ? Hoitoketju ”Etälääkäri” POTILAS ”eResepti”
Etävastaanottokokeiluun osallistuneista : 97 % asiakkaista tyytyväisiä 89 % lääkäreistä pitää hoitomuotoa tehokkaana 99 % hoitajista koki sen tukevan potilaan hoitoa YTHS ? Hoitaja/lääkäri Erikoislääkäri Hoitoketju Potilas www Yhteisö / Q&A ”Etälääkäri” ”Itsearviointi” ”eResepti” POTILAS ”Omahoito” ”Virtuaaliaula” TEKNOLOGIA Arkkitehtuuri Acute Medixine

8 Digitalisaatiota vuosien saatossa… Tulossa….
Verkkoneuvontaa 2000-luvun alku Terveyskysely v.2009 Rokotus- ja matkailuneuvonta v.2009 Hoidon itsearvioinnit v.2010 Etävastaanotto v.2014 Ryhmäpalveluita v.2015 Seksitautien etätestaus v.2015 Ihotautilääkäripalvelut v.2016 Seksuaalineuvontapalvelu v.2016 Alueellinen ajanvaraus v.2016 Ajanvaraus-, ajan peruutus sekä ajan siirto v.2016 Digitaalisia terveystapaamisia Digitaalista suuhygienistin neuvontaa Digitaalisia FYS-ryhmiä Psykiatrin etävastaanottoa Chat-palvelua

9 CASE 1. Sähköinen terveyskysely
Sähköinen tiedonkeruu terveystarkastuksissa tehosti merkittävästi toimintaa ja kohdensi terveystarkastuksia niitä paremmin tarvitseville Ennen vuotta 2009 YTHS lähetti ensimmäisen vuoden opiskelijoille kirjallisen kutsun terveystarkastukseen. Paperimuotoinen prosessi oli työläs ja vastaanotolle saapui terveydentilaltaan sekä terveitä että hoitoa tarvitsevia. Opiskelijoiden saavutettavuus oli huono Nykymallissa terveydenhoitaja tekee opiskelijan digitaalisesti syöttämien vastausten perusteella arvion terveystapaamisen ja hoidon tarpeesta

10 Sähköisen terveyskyselyn hyödyt ja vaikuttavuus

11 Yhteydenottoihin ja valmisteluun liittyvä työ vähentynyt 1/2h per opiskelija
Terveitä opiskelijoita ei vaivata vastaanotolle Terveydenhoitaja käsittelee sähköisiä palautteita ja vastauksia 6-10kpl tunnissa Mahdollistaa vaikeiden tapausten helpomman löytämisen

12 CASE 2. Etävastaanotto- ja etäkonsultaatiokonseptin hahmottelua
Toiminta asiakkaan näkökulmasta Tunnistautunut asiakas tulee portaaliin ja näkee varatut tapaamiset etusivulla Siirtyminen videovastaanotolle varatusta ajasta Toiminta YTHS:n näkökulmasta YTHS:llä videovastaanottoja pitävät terveydenhoitajat, lääkärit ja erikoisosaajat YTHS käyttäjä on kirjautunut Virtuaalineuvottelu- järjestelmään

13 Opiskelija on terveydenhoitajan vastaanotolla - hoitaja ottaa hoitotilanteeseen mukaan lääkärin etäyhteydellä (video) YTHS käyttäjä avaa videoyhteyden toiseen YTHS käyttäjään kun kun asiakas on saapunut vastaanotolle. 2. Toisen osallistujan kuva näkyy näytöllä Terveydenhuollon ammattilainen voi käyttää asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa diagnostiikkavälineitä, joista välittyy tietoa (kuvaa, ääntä) etäkonsultaatiota antavan terveydenhuollon ammattilaisen käyttöön. KUVA

14 Etävastaanottokokeilussa vuonna 2014 kerättiin palautetta järjestelmän käytöstä potilailta, hoitajilta sekä lääkäreiltä välittömästi käytön jälkeen 97% potilaista vastasi kokeneensa etäpalvelun hyödylliseksi (206 =K, 6 = E) NPS-pisteet 59 Lääkärit arvioivat etävastaanoton tarjoavan lisäarvoa suhteessa puhelinkonsultaatioon 93%:ssa tapauksista (168 = K, 12 = E) ja olleen hoitomuotona tehokas 89%:ssa tapauksista (161 = K, 19 = E) Hoitajat arvioivat etävastaanoton tukevan potilaan hoitoa 99%:ssa tapauksista (209 = K, 2 =E).

15 Business case? Säästöt vuositasolla IT-kulut vuositasolla
Laskelmissa käytetyt luvut perustuvat YTHS:n tilastoihin ja niistä tehtyihin arvioihin. 1. Asiakas ja terveydenhuollon ammattilainen tapaavat nykyisin kasvokkain, jatkossa virtuaalisesti. Laskelmiin valittu tapaamiset, jotka ovat ensivaiheessa todennäköisimmin virtualisoitavissa. Valtaosa palvelutuotannon kustannuksista syntyy henkilöresursseista. Laskelmissa on käytetty eri roolien työn tuntihintaa. Karkea arvio kehitysprojektin vaatimasta kertainvestoinnista, järjestelmän vuosikuluarvio, apuvälineinvestoinnit 2. Asiakas käy nykyään yleislääkärin vastaanotolla, mutta jatkossa osa näistä käynneistä voitaisiin hoitaa jo terveydenhoitajan luona etäkonsultaatiota hyödyntäen. Laskelmiin valittu tapaamiset, joissa etäkonsultaatio arvioitu riittäväksi. Toteutus edellyttää apuvälineinvestointeja. Säästöt vuositasolla IT-kulut vuositasolla Kehitysprojektin investointi 1: e 2: e Jatkuvapalvelu: e Virtuaalineuvottelujärjestelmä palveluna ei sisällä arviota jatkokehittämisestä Investointi: e Tuotepohjaisen virtuaalineuvottelujärjestelmän implementointi

16 1: Asiakkaan ja ammattilaisen välinen chat- tai videoyhteys
Virtuaalipalvelun tavoite*: Tuoda tehokkuutta niihin terveydenhuollon ammattilaisen luona tapahtuviin käynteihin, joissa chatin tai videon välityksellä tapahtuva tapaaminen riittäisi asian hoitamiseen. Näihin tapaamisiin on laskettu kuuluvan terveydenhoitajan Sätky-tapaamiset ja erilaiset kannattelukäynnit, puolet yleislääkäreiden hoitamista mielenterveyskäynneistä sekä osa suuhygienistin erilliskäynneistä. Palvelun tuottama hyöty: Säästö syntyy säästyneestä työajasta, koska virtuaalitapaamisen oletetaan olevan keskimääräisesti lyhyempi. Työaikaa säästyy euromääräisesti vuodessa e. * Tässä keskitytään laskelman kannalta olennaisen tavoitteen kirkastamiseen.

17 Käytetyt arvioluvut laskelman taustalla
Digitalisoitavissa olevat tapaamiset Tapaamisen kesto nykytilassa Tapaamisen kesto digitaalisessa tapaamisessa Sätky-käynnit 4000 kpl 60 min 40 min Kannattelukäynnit 8000 kpl 25% 15 min 75% 40 min Suuhygienistin erilliskäynnit 500 kpl 30 min 10% 10 min 90% 20 min Yleislääkäri mielenterveyskäynnit 6300 kpl 50% 25 min Psykiatria 2000* Ihotaudit 6400* 20 min * Tässä erikoislääkäripalveluiden kustannussäästö ei tule ilmi, koska ostopalvelulääkäreiden määrän vähentämisen eikä työn uudelleenorganisoinnin mm. Keskittämisen tuomia säästöjä ole arvioitu.

18 2: Ammattilaisten välinen etäkonsultaatio asiakasvastaanoton aikana
Virtuaalisen etäkonsultaatiopalvelun tavoite*: Tuoda tehokkuutta lääkäriajan käyttöön niiden yleislääkärikäyntien osalta, jossa etäkonsultaatio terveydenhoitajan asiakastapaamisen aikana riittää asian hoitamiseen. Laskelmassa tällaisiksi tapaamisiksi arvioitu 40 % vuosittaisista yleislääkärikäynnistä. Palvelun tuottama hyöty: Säästö syntyy lääkärin säästyneestä työajasta, koska etäkonsultaatio hoidetaan varsinaista tapaamista nopeammin. Terveydenhoitajan työ oletettavasti lisääntyy. Lisäksi etäkonsultaation hyödyntäminen edellyttää apuvälineinvestointeja. Työaikaa säästyy euromääräisesti vuodessa e. * Tässä keskitytään laskelman kannalta olennaisen tavoitteen kirkastamiseen.

19 Käytetyt luvut laskelman taustalla
Digitalisoitavissa olevat tapaamiset Tapaamisen kesto nykytilassa Tapaamisen kesto etäkonsultaatiossa Yleislääkärikäynnit kpl vuodessa 20 min 40% 10 min Terveydenhoitajan lisätyö 10% etäkonsultaatiotilanteista 20 min

20 CASE 3: Seksitautien etätestaus
Klamydian laboratoriodiagnostiikka perustuu nukleiinihappojen osoitukseen joko virtsasta tai tikkuun kerätystä limakalvoeritteestä (virtsaputki, kohdunkaula, emätin, silmän sidekalvo, nielu, peräsuoli) Virtsanäyte voidaan ottaa potilaan toimesta Nukleiinihapponäyte kestää postituksen Nukleiinihappotestin tarkkuus eli spesifisyys >99% Tippuri on kätevimmin diagnosoitavissa virtsan tai tikkunäytteiden nukleiinihappojen osoituksella samalla kuin klamydia (U -CtGcNhO)

21 Pakkaus mukaan vessaan -virtsaamisesta yli 2 tuntia
Kerätään virtsaa pakkauksessa olevaan mukiin Osa virtsasta siirretään mukana toimitettavalla pipetillä näyteputkeen Korkki kiinni, putki minigrip-pussiin ja pakkaus kiinni Pakkaus postiin

22 Verkkosivulta valitaan ”Tilaa näytepakkaus”
Kirjautuminen palveluun edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla Järjestelmä tarkistaa henkilön tilausoikeuden YTHS:n asiakasrekisteristä Tilaajalle tarjotaan mahdollisuus lukea käyttöehdot ja rekisteriseloste sekä antaa palautetta Tilauksen perusteella luodaan laboratoriotutkimuspyyntö

23 Tulos valmistuu yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä
Tuloksen valmistuttua henkilö saa tekstarin ilmoittamaansa puhelinnumeroon Tuloksen voi käydä katsomassa palvelun verkkosivulta vaikka kännykkä häviäisi Tulos lähetetään myös YTHS:n potilastietojärjestelmään

24 Mitä eroa? Perinteinen… Etänäyte…
Potilas ottaa virtsanäytteen Potilaalla käytössään näytteenotto-ohje ilman havainnollistavia kuvia Potilas vie näytteen YTHS:n toimipisteeseen, josta se postitetaan Laboratorio testaa näytteen PCR-menetelmällä Potilas ottaa virtsanäytteen Potilaalla käytössään kuvallinen näytteenotto-ohje ja video Potilas postittaa näytteen itse suoraan laboratorioon Laboratorio testaa näytteen PCR-menetelmällä

25 Näytemäärä 1.9.2015-6.7.2016: 5189 kpl onnistuneita,
21 kpl epäonnistuneita (liian vähän tai liian paljon näytettä), uusi näyte Naisilta 3411 näytettä (66%), miehiltä 1778 näytettä (34%) 5189 kpl etänäytteitä ja 5933 kpl perinteisesti otettuja  etänäytteiden osuus 47%, hienoisessa nousussa

26 Klamydia-positiivisuus
4956 negatiivista, 233 positiivista näytettä  positiivisia 4,5% Naisilla positiivisia 127/3411 näytettä Miehillä positiivisia 106/1778 Tippuri-positiivisuus 5184 negatiivista, 5 positiivista Positiivisista 4 miehiä Yksi myös klamydian suhteen positiivinen

27 Etänäyte vs perinteinen näytteenotto
YTHS:n näytteistä laskettua dataa Etänäyte (n=5189) Perinteinen (n=14608) Tyttöjen antamien näytteiden osuus 66% 73% Poikien antamien näytteiden osuus 34% 27% Tyttöjen näytteistä positiivisia 3,7% 3,2% Poikien näytteistä positiivisia 6,0% 4,6%

28 Kokemuksia tähän asti Palvelun käyttöaste kaikista klamydia/tippuritesteistä noin 50% jälkeen Palaute etäpalvelua käyttäneiltä erittäin myönteistä Klamydiatesteistä on ollut positiivisia useampi kuin tavanomaisella testauksella  testaamisen vaikuttavuus parempi kuin perinteisesti otetuilla näytteillä matalampi testauskynnys vaivattomuuden ja “anonyymiuden” kautta positiivisuusprosentti syksyllä korkeampi kuin keväällä Turhat näytteenoton toistot eivät ole osoittautuneet ongelmaksi Positiivisten tulosten johdosta hoitoon hakeutumisen varmistaminen toteutettu

29 Next step Virtuaalineuvottelupalvelut kilpaulutettu lokakuussa 2016
Verkon yli käytävää kommunikaatiota - tekstimuotoista pikaviestintää (chat), ääntä tai videokuvaa, asiakkaan ja YTHS:n välillä tai pelkästään YTHS:n sisäisesti Virtuaalineuvottelun aikana voidaan jakaa tiedostoja osallistujien kesken Asiakas voi käyttää virtuaalineuvotteluun kuuluvia palveluja älypuhelimella tai tietokoneella

30 Sähköisiä hoidon itsearviointeja ja verkko-ohjausta jatkossa…

31 Kiitos! yths.fi


Lataa ppt "Opiskeluterveydenhuollon digitalisoituminen Case YTHS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google