Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Terveyssosiaalityön päivät Tampere
OSALLISUUDEN VARMISTAMINEN JA SYRJÄYTYMISEN EHKÄISEMINEN VAMMAISSOSIAALITYÖN ASIAKASPROSESSISSA (VamO) -hanke Marjo Romakkaniemi Terveyssosiaalityön päivät Tampere
2
Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 –rakennerahasto-ohjelma
Toimintalinja 5: Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Vammaissosiaalityön ja palvelujen asiakaslähtöisyyden kehittäminen sosiaalisen osallisuuden vahvistaminen palveluissa toimintaan liittyvän osaamisen kehittäminen kolmannen sektorin roolin vahvistaminen syrjäytymisen ehkäisyssä yhteisöllisyyden vahvistaminen yhdenvertaisuus Hankkeen toteutusaika – Marjo Romakkaniemi
3
Osatoteuttajat Espoon kaupunki
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) Eteva kuntayhtymä Invalidiliitto ry Kynnys ry Rovaniemen kaupunki Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Lapin yliopisto Marjo Romakkaniemi
4
FB-RYHMÄ ERIARVOISUUSVARASTO
Marjo Romakkaniemi
5
Hankkeen lähtökohdat Toimivat asiakasprosessit Asiakasosallisuus
Kokemusasiantuntijuus Järjestöasiantuntijuus Ammatillinen asiantuntijuus Käytännöt (kokeilu, arviointi) Tutkimus Kehittäminen Toimivat asiakasprosessit Asiakasosallisuus Marjo Romakkaniemi
6
Asiakasosallisuus yhteiskehittäjyys, yhteistutkijuus
Rakenteet: Kynnys ry, vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeusjärjestö Invalidiliitto ry, fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö Hankkeen valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Alueelliset asiakasosallisuusryhmät Marjo Romakkaniemi
7
Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä
THL koordinoi Esim. sosiaalityöntekijöitä, asiakkaita, vammaisjärjestöjen toimijoita Arvioi asiakasosallisuuden toteutumista hankkeessa Arvioi asiakasosallisuuden toteutumista vammaispalveluissa Arvioi tutkimuksesta, kehittämistyöstä, kokeilutoiminnasta sekä muista hankkeen toiminnasta kertyviä aineistoja osallisuuden ja oikeuksien toteutumisen ja edistämisen näkökulmasta Kohtaamispiste tutkimus- ja kehittämistyölle Marjo Romakkaniemi
8
Arvioinnin kohdentuminen
Ihmisoikeusvaikutusten arviointi Sukupuolivaikutusten arviointi Toimenpiteiden vaikutusten arviointi Kustannusvaikutukset Sosioekonomiset vaikutukset Asiakasnäkökulman ja toimijoiden kokemusten välittyminen päättäjille Marjo Romakkaniemi
9
Asiakasprosessien mallien tarkastelu ja arviointi
Valtakunnallisen osallisuusryhmän työskentelyn käynnistäminen ja tukeminen Kehittämisen ja tutkimustiedon tuloksena: Hanke käynnistyy ASIAKASPROSESSIT -osallisuutta vahvistavat toimintamallit ja hyvät käytännöt -prosessin ydinkohdat -dokumenttitieto -työvälineet -mittarit Asiakasprosessien mallien tarkastelu ja arviointi Alueelliset osallisuusryhmät ja osatoteuttajien sidosryhmät Kuntien ja muiden toimijoiden avulla käytäntöjen ja menetelmien kokoaminen Säännölliset tapaamiset, joissa alustusta eri aiheista ja yhteistä työskentelyä koko hankkeen ajan VAMMAISSOSIAALITYÖ - kootut, luodut, testatut, osallisuutta tukevat työkäytännöt - Vammaissosiaalityön prosessin mallinnus - Sukupuolisensitiivisen vammaistyön periaatteet - Esteettömyyden periaate KOKEMUSTIEDON KERÄÄMINEN TUTKIMUSTIEDON KERTYMINEN Asiakkaiden yksilö- ja ryhmähaastattelut Konsultaatioaineiston tilanteiden analyysi Tapauskohtainen asiakasdokument-tien pitkittäisanalyysi Sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastattelut
10
Moniaineistoisuus Monimetodisuus Yhteistutkijuus
Elämäntilanteiden moninaisuus paikallisuus lain-säädäntö toiminta-käytännöt oikeuden-mukaisuus Intentio-naalisuus talous ammatillinen asiantuntijuus Järjestöllinen asiantuntijuus asiakas sosiaalityöntekijä ASIAKASOSALLISUUS ASIAKASPROSESSI toimijuus harkintavalta valtaistava sosiaalinen asianajo Moniaineistoisuus Monimetodisuus Yhteistutkijuus Marjo Romakkaniemi
11
Harkintavalta – sosiaalityöntekijät (Sirviö ym. 2015)
Ehkäisevän toimeentulotuen kontekstissa; tilanteen arviointi, tarveharkintaisuus, tulkinnat eettinen osaaminen Valta, arvot, tieto Objektivoiva ja vastuuttava harkintavalta Byrokratia, selontekovelvollisuus, vastuu Tietoa konstruoiva, arvottava harkintavalta Tiedon rakentaminen, vaihtoehtoiset tulkinnat, moraali Subjektivoiva, huolta pitävä harkintavalta Asiakkaan näkökulma, huolenpito, inhimillinen hyvä Miten asiakkuus, ammatillisuus ja byrokraattisuus ymmärretään, millaisen tiedon ja identiteettitulkintojen varassa toimitaan, millaisin keinoin, mitä tavoitellaan Marjo Romakkaniemi
12
Asiakkaan harkintavalta
Vallankäytön kohteen toimintamahdollisuudet Hirschman (1970): exit, voice ja loyalty, myöhemmin myös neglect Exit - palvelun käyttäjän mahdollisuus valita eri palveluiden välillä, ajatus asiakkaasta kuluttajana. Voice - asiakkaan mahdollisuudet tulla kuulluksi: valitusten tekeminen, palautteen antaminen, kokemustiedon hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä Loyalty - uskollisuus järjestelmälle, palveluiden käyttäjän riippuvuus palvelusta ilman aitoa valitusmahdollisuutta tai valinnanvaraa - kohdeasiakkuus Neglect - organisaation hylkääminen tai ohittaminen Mitkä vammaisen ihmisen harkintavallan mahdollisuudet ja reunaehdot Marjo Romakkaniemi
13
Kiitos
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.