Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TE1 Terveys Hurtig 2016-2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TE1 Terveys Hurtig 2016-2017."— Esityksen transkriptio:

1 TE1 Terveys Hurtig

2 Tehtävä Mitä terveys mielestäsi on ja mitä siihen liittyy?
Voit luoda omia käsitekarttoja myös tabletillasi: Esim sovelluksilla Popplet Mindmup (Google Driven kautta) Prezi Minmodo Lucidchart Voin pyytää keskustelemaan vierustoverin kanssa asiasta. Kyselen sitten sieltä täältä. Saatan kerätä taululle.

3 Padlet aiheesta mitä on terveys.
Padlet on "interaktiivinen paperi", jolle voi kirjoittaa näpäyttämällä näyttöä.

4 TERVEYDEN OSA-ALUEET (WHO 2000) Kts. Sivun 7 laatikko
TERVEYDEN OSA-ALUEET (WHO 2000) Kts. Sivun 7 laatikko! Mitä osa-alueet pitävät sisällään? FYYSINEN TERVEYS = kehon toiminta ja suorituskyky PSYYKKINEN TERVEYS = mielen terveys HENKINEN TERVEYS = elämän kokeminen SOSIAALINEN TERVEYS = kyky solmia ja ylläpitää ihmissuhteita

5 Määritelmiä terveydestä
WHO, Maailman terveysjärjestö, määritteli terveyden vuonna 1948: Terveys on täydellinen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain taudin tai heikkouden puuttumista. Terveyttä kokonaisvaltaisesti (fyys, psyyk, sos) tarkastelevalla määritelmällä oli erityinen merkitys toisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Se teki terveydestä ihmisoikeuden. Luonteeltaan määritelmä on tavoitteenomainen. Oppilaat voivat lukea dian itse. Mitä mieltä he ovat WHO:N määritelmästä? Voiko kukaan oikeastaan saavuttaa sitä tai ainakaan enempää kuin aina hetkellisesti?

6 Terveyden määrittelyt muuttuvat ajan myötä.
Vuonna 1986 WHO määritteli terveyttä terveyden edistämisen näkökulmasta, jolloin korostui terveyden merkitys voimavarana: Terveys on päivittäisen elämän voimavara, ei päämäärä. Terveys sisältää sosiaaliset ja henkilökohtaiset voimavarat sekä fyysisen toimintakyvyn. Terveys on inhimillinen resurssi, joka mahdollistaa monia muita asioita. Terveys on myös suhteellista. Esimerkiksi omat henkilökohtaiset tavoitteet elämässä määrittävät sitä, miten terveys koetaan. Kumman puolelle kallistut määritelmissä. Onko se päämäärä ja tavoite vai asia joka mahdollistaa muita asioita elämässä? Jokainen voi määritellä omalla tavallaan mutta tämä on nyt WHO:n uudempi näkökulma terveyteen.

7 Tämänhetkinen julkilausuma:
Vuonna 2000: ”Terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin dynaaminen tila eikä vain sairauden tai heikkouden puuttumista” MITÄ MIELTÄ OLET? MILLAINEN MÄÄRITELMÄ ON LUONTEELTAAN? ONKO TÄMÄ MAHDOLLISTA SAAVUTTAA? Terveys ei ole pysyvää vaan muuttuu ajan ja elämäntilanteiden mukaan Koska täydellistä hyvinvoinnin tilaa vaikea saavuttaa, määritelmää voidaan pitää tavoitteellisena Kyselen oppilailta, mitä FYYSINEN TERVEYS, PSYYKKINEN TERVEYS, HENKINEN TREVEYS ja SOSIAALINEN TERVEYS pitävät sisällään/tarkoittavat sivun 7 laatikon perusteella.

8 Terveyden ja sairauden yhdistelmiä
SAIRAS

9 Terve vai sairas? Allergikko? Polven nivelrikkoinen? Keliaakikko?
Astmaatikko? Allergikko? Polven nivelrikkoinen? Keliaakikko? Laktoosi-intolerantikko? Sokea ADHD Terveys on toimintakykyä , eli kykyä selviytyä jokapäiväisestä elämästä !

10 Terveys 1)Objektiivinen terveys Perustuu mittaustuloksiin.
2) Subjektiivinen terveys Oma kokemus. Subjektiivinen terveys saattaa joskus poiketa lääkärin tekemästä terveydentilan määrityksestä

11 1) Objektiivinen terveys
Arvio perustuu lääkärin arvioon ja erilaisin tutkimusmenetelmin saatuihin tietoihin (esimerkiksi verikokeet). Lääkäri tulkitsee tutkimusten ja kokeiden tulokset. Laboratoriokokeiden tulosteissa annetaan yleensä arvot eli rajat, joiden välissä tulos on normaali (=viitearvoja)

12 2) Subjektiivinen terveys
Ihmisen oma kokemus ja arvio omasta terveydentilastaan Ennustaa hyvin tulevaa terveyspalvelujen käyttöä, toimintakykyä ja kuolleisuutta. Käytetään yleisesti 5-portaista kysymystä :”Onko oma terveydentilanne nykyisin mielestänne yleensä: 1 hyvä 2 melko hyvä 3 keskitasoinen 4 melko huono 5 huono?”

13 TERVEYS ON PÄÄOMA JA VOIMAVARA, jota voi kerätä tehdäkseen asioita, joista pitää
Elämänasenne Elämänilo Optimismi Toiveikkuus Onnellisuus Iloisuus Fyysiset voimavarat Fyysinen kunto Energisyys Hallinnan tunne Sisäinen eheys Itseluottamus Kyvykkyyden tunne Sopeutumiskyky Myönteinen minäkuva Sosiaalinen tuki Luotettavuus Avuliaisuus Ystävyys Rakkaus

14 Tehtävät 1-2 ja 6 s.17 Vertaile tässä kappaleessa olevia terveyden määritelmiä. Mitkä niistä ovat omasta mielestä parhaimpia? Perustele. Mistä määritelmästä et itse pidä. Perustele. Miten määrittelisit terveyden opiskelijan näkökulmasta? Miten määrittelisit terveyden työnantajan näkökulmasta? 2. Katso s. 10 olevaa kuvaa terveysteen vaikuttavista tekijöistä. Anna käytännön esimerkkejä siitä, miten Fyysinen ympäristö vaikuttaa elämäntapoihin Sosiaalinen ympäristö vaikuttaa ihmisen arvoihin ja asenteisiin Arvot ja asenteet vaikuttavat elämäntapoihin 6. Ota tunnin alussa tekemäsi miellekartta esiin ja täydennä/muuta/korjaile sitä ensimmäisen luvun opiskelemiesi tärkeiden asioiden pohjalta Terveyden lukutaito= että ihminen osaa suhtautua kriittisesti terveysviestintään ja ymmärtää terveysviestintää.

15 Onko terveys onnenkauppaa?
Terveys määräytyy suureksi osaksi sen perusteella, millaiseen sosiaaliseen ympäristöön ihminen syntyy sekä missä hän kasvaa, elää ja tekee työtä.

16

17

18

19 Terveys ei jakaudu tasan
Terveys jakautuu epätasaisesti sekä maailmassa että maitten sisällä. Teollisuusmaissa ja kehittyvissä maissa maan sisäiset terveyserot voivat olla suuria. Terveyserot näkyvät esimerkiksi elinoloissa, sairastavuudessa ja kuolleisuudessa.

20 Terveyserojen aiheuttajia
Terveyseroja aiheuttavien tekijöiden taustalla vaikuttavat esimerkiksi sosiaalinen ja taloudellinen epätasa- arvo sekä epäoikeudenmukaisuus. Terveyseroja aiheuttavat elinolojen ja elintapojen erot, joihin vaikuttavat esimerkiksi omaisuus, tulot, koulutus, ammatti ja asema työelämässä.

21 YKSILÖN TERVEYDEN RAKENNUSAINEET: KTS. JA OPETTELE SIVU 10 LAATIKKO!
5) Psykososiaalinen ympäristö 6) Arvot, asenteet ja kokemukset 7) Sattuma Miksi tekijät on merkitty eri väreillä? 1) Elämäntavat 2) Perimä 3) Sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito 4) Fyysinen ympäristö

22 Terveyserojen taustalla Suomessa
Kieli Siviilisääty Asuinpaikka Sosiaalinen tuki Perimä Muun muassa Ikä Sukupuoli Koulutus Taloudellinen toimeentulo Työttömyys

23 Lähde: tilastokeskus

24 Terveyttään huonona tai erittäin huonona pitävien osuus suuri- ja pienituloisimmissa tuloviidenneksissä Euroopan maissa vuonna vuotta täyttäneet. Prosenttia.                                                                                         Lähde: E-SILC. Eurostat database "public health/health status/indicators from surveys". Viitattu :Tilastokeskus:

25 Sosioekonominen asema
= Ihmisen aineellinen hyvinvointi ja sen hankkimisen edellytykset tulot, omaisuus, asumistaso, koulutus, ammatti ja asema työelämässä

26 Tehtävä Koulutuksen etuja terveydelle
Koulutus on yksi merkittävimmistä terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Pohdi ja kirjoita vihkoosi mahdollisimman monta erilaista terveydelle edullista tekijää, joita koulutus ihmiselle tuottaa. Muodostetaan sen jälkeen parit ja vertaillaan pareittain kirjoitettuja listoja. Kyselen sitten sieltä täältä vastauksia.

27 Koulutuksen etuja terveydelle:
1) Korkeasti koulutettujen elintavat ovat keskimäärin terveyttä vahvistavia (liikunnan harrastaminen, terveellinen ruokavalio). 2) Terveyttä heikentävät elintavat (tupakointi, alkoholin suurkulutus ja humalajuominen sekä muiden päihteiden käyttö) ovat harvinaisempia kuin vähemmän koulutetuilla. Elintavoilla on yhteys useisiin kansantauteihin (sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, mielenterveyden häiriöt). 3) Koulutus on yhteydessä todettuun ja koettuun terveyteen runsaammin koulutettujen eduksi.

28 4) Vähemmän koulutetuilla työ on useammin fyysisesti raskasta ja kuluttavaa ja altistaa siten tuki- ja liikuntaelinsairauksille. 5) Koulutus tuottaa tietotaitoa, jota pystyy hyödyntämään, kun huolehtii omasta terveydestään. Keinot hakea ja saada tarvittaessa tietoa ja apua lisääntyvät. 6) Opiskelu ja kouluttautuminen antavat mahdollisuuden vertaisryhmään ja yhteisöön kuulumiseen, jota koulutuksen ulkopuolelle jäävillä ei ole. Suojaa syrjäytymiseltä ja mielenterveyden ongelmilta. 7) Koulutus antaa mahdollisuuksia työpaikan suhteen. Tyytyväisyys omiin työoloihin vahvistaa psyykkistä terveyttä.

29 Verrattuna ylempiin sosiaaliryhmiin alimmissa koulutus- ja sosiaaliryhmissä
on enemmän pitkäaikaissairauksia koettu terveys on heikompi mielenterveyden häiriöt ovat yleisempiä terveenä eletyn elinajan odote on pienempi elinajanodote yleisesti on pienempi Suomalainen 35-vuotias työntekijämies elää keskimäärin 74- vuotiaaksi, kun ylempi toimihenkilömies elää keskimäärin 80- vuotiaaksi.

30 Kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia
Yhteiskunnalliset tekijät vaikuttavat vahvasti terveyden eriarvoisuuteen. Terveyserojen syntyä ei voida pitää pelkästään ihmisten oman valinnan tai biologian seurauksena.

31 Tehtävä Elinympäristön vaikutuksia terveydelle
Tarkastele seuraavan dian kuvia. Pohdi, minkälaisia terveysvaikutuksia kuvien elinympäristöihin saattaa liittyä. Muista ottaa huomioon myönteisiä ja kielteisiä tekijöitä sekä terveyden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus. Kirjoita havaintosi vihkoon. Keskustellaan lopuksi yhdessä huomioista.

32

33 Elinympäristön vaikutuksia terveydelle
Sademetsärakennus Positiivisia terveysvaikutuksia: luonnonläheinen ympäristö, ei liikenteen saasteita, ei ”länsimaista” kiirettä ja stressiä, ei menestymisen paineita tai ulkonäköpaineita, perheessä ja suvussa mahdollisesti voimakas yhteisöllisyys ja sosiaalinen tuki, altistuminen ympäristön epäpuhtauksille saattaa lisätä vastustuskykyä (todennäköisesti ei esimerkiksi allergioita)… Negatiivisia vaikutuksia: hygienian puute, trooppiset taudit, likainen juomavesi, heikot sanitaatio-olosuhteet, viemäriverkoston puute, puutteellinen terveydenhuolto, heikot vaikuttamisen mahdollisuudet omiin elinoloihin tai yhteiskunnan asioihin, ruoan säilyvyysongelmat (tartuntatautien leviäminen), huoli ruuan saatavuudesta, lasten elättämisestä, sairauksien hoitamisesta, yksityisyyden puute, ahtaus, savuinen sisäilma (ruoan valmistus avotulella)…

34 Länsimainen talo Positiivisia terveysvaikutuksia: hyvä hygienia, puhdas juomavesi, viemäriverkosto ja hyvät sanitaatio-olosuhteet, hyvät kylmäsäilytystilat ruoalle, miellyttävät ja tilavat asuinolosuhteet, säädettävä asuinlämpötila, yksityistä asuintilaa (omat huoneet), hyvät koulutus- ja työmahdollisuudet, toimiva terveydenhuolto… Negatiivisia vaikutuksia: kiire, stressi, menestymisen paineet, liiallinen hygienia (voi altistaa allergioille), mahdollisesti vähäinen yhteisöllisyys (ei yhteistä aikaa), ympäristön saasteet, mahdolliset sisäilmaongelmat…

35 Tehtävä 7 sivulla 17 7) Tutustu seuraaviin sivustoihin:
TEAviisari, SOTKAnet ja Findikaattori Kuvaile lyhyesti, minkälaista terveyteen liittyvää tietoa voit löytää kultakin sivustolta. Etsi jokaiselta sivustolta yksi asia, joka sinua erityisesti kiinnosti, ja esittele se vierustoverillesi Terveyden lukutaito= että ihminen osaa suhtautua kriittisesti terveysviestintään ja ymmärtää terveysviestintää.


Lataa ppt "TE1 Terveys Hurtig 2016-2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google