Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ITEC – Suomi 3. sykli. iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ITEC – Suomi 3. sykli. iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012."— Esityksen transkriptio:

1 iTEC – Suomi 3. sykli

2 iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012

3 iTEC  iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. syyskuu 2012

4 Euroopan komission laajamittainen rahoitus (9.45 milj. euroa), 14 maan opetusministeriön mukanaolo sekä koulupilotoinnit yli 1000 koululuokassa 12 eri maassa tekevät iTECsta tähän asti suurimman ja strategisesti merkittävimmän European Schoolnetin ja sitä tukevien ministeriöiden toteuttaman hankkeen.

5 Mistä iTECissä on kyse?  Perinteisesti lähtökohdat tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ovat olleet liian kaukana jokapäiväisestä koulutyöskentelystä ja sen vuoksi opettajat ja oppilaat ovat kokeneet ne epärealistisiksi.  Viime aikoina teknologian kehittyminen on ollut niin nopeaa, että koulutuksen uudistamisprosessit eivät ole pysyneet sinä mukana. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi tulevaisuuden oppimaisemien konkreettinen visiointi on ollut haastavaa.  iTECissä tähtäin ei ole vuosikymmenten päässä, vaan aivan lähitulevaisuudessa. iTECissä mietitään opettajien näkökulmasta miten opetusta ja oppimista voidaan innovatiivisesti järjestää uudella tavalla. syyskuu 2012

6 iTEC voi:  Toimia ideapajana, joka antaa päättäjille, tutkijoille, teknologia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille mahdollisuuden kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista.  Testata ja arvioida muodostettuja skenaarioita laajimmissa Euroopassa tähän asti toteutetuissa tieto- ja viestintäteknologian alan koulupilotoinneissa.  Vaikuttaa opetuksen uudistamisprosesseihin sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.  Kerätä yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuottaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. syyskuu 2012

7 Keitä on mukana?  iTECin piiriin kuuluu 26 organisaatioita 18 eri maasta. Mukana on 14 opetusministeriötä, johtavat TVT-alan toimijat, innovatiivisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, oppimisen tutkijoita, opettajankouluttajia sekä koulujen oppimisprosessien arvioinnin asiantuntijoita.  Hanketta koordinoi European Schoolnet, 31 eurooppalaisen opetusministeriön yhteistyöverkosto. syyskuu 2012

8 Kuinka iTEC toimii?  iTECin parissa tuotetaan opettajien yhteiseurooppalaisena yhteistyönä merkittäviä pedagogisia skenaarioita tulevaisuuden oppimisesta ja oppimaisemista.  Skenaarioihin liittyen tuotetaan opettajille uusia työkaluja opetuksen toteuttamiseen, aktiivisen oppimisen tukemiseen ja opiskelun arviointiin.  Skenaarioita testataan ja niiden toteutettavuutta arvioidaan viidessä syklissä eri maissa ja kouluissa.  Tavoitteena on tutkia mitä taitoja ja asiantuntemuksen osa-alueita opettajat tarvitsevat tulevaisuudessa, sekä kehittää välineitä, joiden avulla opettajat voivat toteuttaa skenaarioita niin hankkeen aikana kuin sen jälkeenkin. syyskuu 2012

9 Millaista teknologiaa käytetään?  iTEC –hankkeen teknologisena päämääränä on tuottaa skenaarioiden toteuttamisessa tarvittavia yhteensopivia ja helposti käytettävissä olevia teknisiä apuvälineitä (esim. työkaluja, palveluita, tapahtumia ja sisältöjä).  Näiden apuvälineiden avulla opettajat voivat toteuttaa tulevaisuudenskenaarioita haluamallaan tavalla sekä hankkeen aikana että sen jälkeen. syyskuu 2012

10 Miten iTEC vaikuttaa?  Päämääränä on kehittää käyttäjälähtöisesti suunniteltuja, monipuolisesti testattuja ja arvioituja laajavaikutteisia visioita ja skenaarioita opettamisesta ja oppimaisemista tulevaisuudessa.  Tulevaisuutta visioivat opetus- ja oppimisjärjestelyt sekä suunnitellut apuvälineet kehitetään yhteistyössä opettajien kanssa ja testataan laajamittaisissa pilotoinneissa.  14 maan opetusministeriön mukanaolo, Euroopanlaajuinen koulupilotointi ja työskentelytapojen levittäminen mahdollistavat osaltaan sen, että eri maiden poliittiset päättäjät saavat tietoa siitä, kuinka TVT:n käyttö opetuksessa toteutuu ja voivat hyödyntää iTEC –hankkeen tuloksia omissa maissaan. syyskuu 2012

11 iTECin liitännäisjäsenyys  Opetusministeriöt, TVT-toimijat ja muut organisaatiot voivat osallistua iTEC-hankkeeseen myös omarahoitteisesti liitännäisjäseninä (Associate Partners).  Suomi (OPH) on mukana iTEC –hankkeessa liitännäisjäsenenä.  Suomen harjoittelukouluverkosto eNorssi toimii Suomen iTEC – hankkeen koordinoijana OPH:n alaisuudessa. syyskuu 2012

12 iTECin jäsenet  European Schoolnet, BE  Promethean, UK  University of Namur, BE  SMART Technologies, DE  Faculty of Psychology and Sciences of Education – Univ. of Lisbon, PT  Directorate-General of Innovation and Curricular Development, PT  Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, AT  Centre of Information Technologies of Education (ITC), LT  The National Ministry of Education in Turkey, TR  Aalto University, FI  Agenzia Nazionale per lo Sviluppo dell’Autonomia Scolastica, IT  Tiger Leap Foundation, ET  UNIC, DK syyskuu 2012  The Norwegian Centre for ICT in Education, NO  University of Bolton, UK  Katholieke Universiteit Leuven, BE  University of Vigo, ES  Knowledge Markets Consulting, AT  Futurelab, UK  Manchester Metropolitan University, UK  Swiss Agency for ICT in Education, CH  MAKASH Advancing CMC Applications in Education, Culture and Science, IL  elfa, s.r.o., SK  ICODEON, UK  Centre National de Documentation Pédagogique, FR  Educatio Public Services Non-profit LLC, HU  EduBIT.eu, BE

13 iTECin liitännäisjäsenet  Acer | www.acer.com/education  Centre for International Services (DZS), Czech Ministry of Education | www.dzs.cz www.dzs.cz  Finnish National Board of Education; the Network of Finnish Teacher Training Schools | www.oph.fiwww.oph.fi syyskuu 2012  Gothenburg Region Association of Local Authorities (GR) - Sweden | www.gr.towww.gr.to  Microsoft | www.microsoft.comwww.microsoft.com  RM Education - United Kingdom | www.rmeducation.c om /uk/www.rmeducation.c om /uk/

14 1. SYKLIN KOKEMUKSIA  Pilotoinnin suoritti 19 opettajaa/opetusryhmää  Kokemukset pääosin hyviä, jonkin verran teknisiä haasteita – moni 1. syklin pilotoijista ilmaissut jo haluavansa mukaan 4./5. sykliin syyskuu 2012

15 SYKLI 3  Toteutusajankohta syys-joulukuu 2012  Pilotoinnin laajuus käytännössä 6-14 oppituntia  Dokumentointi ja arviointi: – oppimaisema.fi –julkaisualustalle; tekstiä, kuvia, videoita (suomeksi/englanniksi) – Teacher Questionnaire –kyselyyn vastaaminen pilotointijakson lopussa – Mahdollisuus Case Study –opettajaksi? syyskuu 2012

16 OPPIMISTOIMINTOPAKETIT – SYKLI 3 1. Havainnoi ja suunnittele2. Arvioi ja suunnittele Oppimistoiminta 1suunnitelmaselostus Oppimistoiminta 2kontekstin tutkiminen – havaintojen tekeminen kontekstin tutkiminen – vertailu sekä arviointi Oppimistoiminta 3tuotteen suunnittelu Oppimistoiminta 4osallistava suunnittelutyöpaja Oppimistoiminta 5lopullisen tuotteen suunnittelu Oppimistoiminta 6reflektointi Kehyskertomus1. Koulun uudelleensuunnittelu 3. Fysiikkaan liittyvän simulaation suunnittelu 2. Maapallon pinnan havainnollistaminen 4. Matematiikan oppimispelin suunnittelu syyskuu 2012


Lataa ppt "ITEC – Suomi 3. sykli. iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google