Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston."— Esityksen transkriptio:

1 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston yhdyshenkilöiden tapaamisessa 9.10.2002, Espoo, Dipoli.Suomen virtuaaliyliopiston yhdyshenkilöiden tapaamisessa 9.10.2002, Espoo, Dipoli Pirjo Rauhala, suunnittelija Opinto- ja kansainvälisten asiain osasto Tampereen yliopisto

2 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 2 Lähtökohdat tarkastelussa Verkostot ovat yliopistojen yhteishankkeita (juridiset toimijat). Verkostoissa ainelaitokset ja/tai tiedekunnat tekevät yhteistyötä (hallinnolliset toimijat). Verkostoissa yhteistyö toteutuu henkilöiden toimiessa (operatiiviset toimijat, toimeenpanijat). Henkilöt toimivat yliopistoissa (fyysinen paikka ja palvelussuhde). Verkostoissa suunnittelijat toimeenpanevat/toimeenpanijat suunnittelevat.

3 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 3 Virtuaaliopetus ja verkostotoiminta Virtuaaliopetukseen ja oppimiseen näyttää liittyvän uusien organisaatioiden tai yhteistyömallien syntymistä. (Farrell 2001) Mitä virtuaaliyliopistot ovat? -kysymykseen saa vastaukseksi luokittelun erilaisista organisaatioista ja yhteistyömalleista, joilla tai joissa virtuaaliyliopiston ideaa toteutetaan. Esim. Enkenberg & Laaksonen: Virtuaaliyliopiston pedagogisesta ja teknisestä tuesta, 2000. Mikä on virtuaaliyliopiston idea? Mitä verkostot ovat?

4 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 4 Virtuaaliyliopiston idea [vrt. Farrell 2001] Virtuaaliopetuksen uskotaan ratkaisevan useita ongelmia –yhteiskunnallisia ongelmia, esim. koulutus kehitysmaissa –(koulutus)poliittisia ongelmia, esim. työmarkkinoiden tarpeet –oppilaitoksen ongelmia, esim. koulutuksen kustannukset, opetuksen laatu –opiskelijan ongelmia, esim. erilainen lähtötaso tai aika- ja paikkarajoitteet

5 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 5 Verkostot virtuaaliyliopiston ideaa toteuttamassa [vrt. Enkenberg 2000] 1. Onko verkosto se, joka markkinoi opetusta, jota yliopistot ja ainelaitokset järjestävät? Kenelle tai mille opetusta markkinoidaan? Mikä on paras markkinoinnin ajankohta, entä kohderyhmä? Hoitaako tehtävää joku muu(kin)? 2. Onko verkosto, se joka siirtää yliopistoille resurssejaan, kuten yhteiseen käyttöön tarkoitettua opetusta, oppimateriaalia tai asiantuntemusta. Kenelle tai mille resursseja siirretään? Mikä on paras siirtämisen ajankohta ja tavat?

6 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 6 Verkostot virtuaaliyliopiston ideaa toteuttamassa [vrt. Enkenberg 2000] 3. Onko verkosto toimintatapa, osapuolten tapa tai tapoja tuottaa opetusta yhdessä? Opetusta suunnitellaan, jaetaan, arvioidaan ja toteutetaan yhdessä. Mitä ovat verkoston opetusta tuottavat ja suunnittelevat osapuolet? 4. Onko verkosto organisaatio, joka tuottaa itse opetusta? Verkosto on perustettu tähän tarkoitukseen. Mikä tehtävä sitten jäisi verkostossa mukana oleville juridisille ja hallinnollisille toimijoille, joilla kuitenkin on ollut tämä tehtävä tähän asti?

7 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 7 Verkostot virtuaaliyliopiston ideaa toteuttamassa [vrt. Enkenberg 2000] 5. Onko verkosto yksi tai todennäköisimmin joukko hankkeita, joissa osanottajat toteuttavat verkko-opetusta ja joissa osanottajien kokoonpano vaihtelee? Ketkä tai mitkä ovat osanottajia? Kenelle tai mille hankkeesta saadaan tuloksia? Verkostoissa opetuksen sisällön ja oppimisen tilanteiden suunnittelun kannattaisi olla etusijalla. > Ainelaitos tai tiedekunta näkisi verkoston resurssina jolta saa jotain, sen sijaan että verkosto asettuu samanlaiseksi toimijaksi kuin laitos tai tiedekunta.

8 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 8 Miten perustella verkoston olemassaoloa? Miten perustella virtuaaliyliopetusta / verkostoa virtuaaliyliopiston idean toteuttajana? Kun halutaan tai on pakko tarjota opetusta enemmän kuin mihin resurssit riittäisivät : –uusi oppiaine, vähän opettajia –vanha oppiaine, paljon opiskelijoita mutta vähän (uusia) opettajia Kun halutaan jakaa koulutuksen resursseja.

9 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 9 Pohdittavaksi Miten verkostohenkilö markkinoi verkostoa resurssina ainelaitoksella tai tiedekunnassa? Mitä ainelaitoksen tai tiedekunnan käyttöön siirrettävää verkostolla on? Miten ja milloin verkostohenkilö siirtää verkoston resurssit ainelaitoksen tai tiedekunnan käyttöön? Miten verkosto rekrytoisi verkostohenkilöksi ns. virallisen organisaation edustajan, kuten laitoksen tai tiedekunnan kansliassa työskentelevän henkilön?

10 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 10 TaY:ssa verkostohenkilöiden tapaaminen Tampereen yliopiston verkostohenkilöt kutsuttu seminaariin 21.10.2002 Tavoitteena sopia verkostojen ja yliopiston yksiköiden välisestä yhteistyötavoista. Ohjelma verkossa http://www.uta.fi/virtuaaliyliopisto/tiedotus/2002/valmennusta_verkostoissa_toimiville21102002.html http://www.uta.fi/virtuaaliyliopisto/tiedotus/2002/valmennusta_verkostoissa_toimiville21102002.html

11 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 11 Lähteet Enkenberg, Jorma, Laaksonen, Leif. Virtuaaliyliopiston pedagogisesta ja teknisestä tuesta. [Verkkodokumentti]. [Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskunta -hanke. Virtuaaliyliopistotyöryhmä]. Helsinki, 2000. [Viitattu 9.10.2002]. Saatavissa: http://www.minedu.fi/julkaisut/pdf/tekninenjapedagoginentuki.pdf http://www.minedu.fi/julkaisut/pdf/tekninenjapedagoginentuki.pdf Farrell, Glen M. ed. The changing faces of virtual education. [Verkkojulkaisu]. Vancouver 2001. [Viitattu 9.10.2002]. Saatavissa: http://www.col.org/virtualed/. ISBN 1-895369-75-4.http://www.col.org/virtualed/.

12 9.10.2002Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 12 Yhteystiedot http://www.uta.fi/virtuaaliyliopisto/ Pirjo Rauhala Suunnittelija Opinto- ja kansainvälisten asiain osasto 33014 TAMPEREEN YLIOPISTO s-posti: pirjo.rauhala@uta.fi http://www.uta.fi/~kipira/


Lataa ppt "Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google